Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 februari 2023
Met deze brief wil ik u informeren dat ik heb ingestemd met het advies van NLFI om
gedurende een langere periode dagelijks kleine hoeveelheden certificaten van aandelen
in ABN AMRO Bank N.V. (ABN AMRO) te verkopen via de beurs (een zogenoemd dribble-out-programma). Dit programma start per direct.
In het Commissiedebat Staatsdeelnemingen van 26 januari 2022 (Kamerstuk 28 165, nr. 367) heb ik het voornemen van het kabinet uitgesproken om de afbouw van het Staatsbelang
in ABN AMRO te hernemen. Ik heb destijds aangegeven dat ik NLFI heb gevraagd om opnieuw
te kijken naar de afbouwstrategie. Op 29 juni 2022 (Kamerstuk 31 789, nr. 108) heb ik in een vertrouwelijke Kamerbrief de gewijzigde afbouwstrategie van de Staat
toegelicht.
Op 6 februari 2023 heb ik u vertrouwelijk geïnformeerd over onder meer de goedkeuring
die ik aan NLFI heb gegeven om voorbereidingen te treffen voor een eventueel dribble-out-programma.
Op dat moment lag er nog geen verkoopbeslissing voor. Op 9 februari 2023 heeft NLFI
mij geadviseerd om in te stemmen met de vormgeving en uitvoering van een dribble-out-programma.
Ik heb hiermee ingestemd, in lijn met de afbouwstrategie.
Op dit moment houdt de Staat via NLFI een belang van 56,3% in ABN AMRO. Het dribble-out-programma
is erop gericht het belang in ABN AMRO af te bouwen tot iets minder dan 50%. Zoals
eerder gedeeld met uw Kamer is er een beperkte wijziging van de zeggenschap van NLFI
bij ABN AMRO indien het belang onder de 50% komt.1 In dat geval heeft NLFI op zichzelf staand geen doorslaggevende stem op de algemene
vergadering van aandeelhouders meer. Daarnaast verandert de grens van transacties
(investeringen en desinvesteringen door ABN AMRO) die de goedkeuring van NLFI vereisen.
Deze grens gaat omhoog van 5% naar 10% van het eigen vermogen van ABN AMRO. De overige
afspraken en waarborgen zoals opgenomen in de Relationship Agreement tussen NLFI en ABN AMRO blijven ongewijzigd in het geval het belang daalt tot onder
de 50% maar boven de 33⅓% blijft.
Ik zal u nader informeren wanneer het belang van de Staat daadwerkelijk onder de 50%
is gedaald. Daarnaast zal ik u na afronding van het programma informeren over de totale
opbrengst en het definitieve aantal verkochte certificaten. De opbrengst van de verkoop
is conform begrotingsregels niet kader-en EMU-saldo relevant. De opbrengst zal de
staatsschuld doen afnemen, maar zal geen effect hebben op de budgettaire ruimte van
het kabinet of op het EMU-saldo.
Meer gedetailleerde informatie over het dribble-out-programma kan niet openbaar worden
gemaakt aangezien dat een negatief effect kan hebben op deze dan wel toekomstige transacties
en daarmee de belangen van de staat kan schaden.
Ik heb van NLFI twee adviezen ontvangen. Het zogenoemde window-advies van NLFI vindt u bijgevoegd (exclusief de daarbij opgenomen vertrouwelijke bijlagen).
Het advies van 9 februari 2023 van NLFI, waarin NLFI mij heeft geadviseerd om in te
stemmen met de vormgeving en uitvoering van een dribble-out-programma, bevat marktgevoelige
informatie en kan niet openbaar worden gemaakt. Het persbericht van NLFI en de beslisnota
over de start van het dribble-out-programma, de vertrouwelijke Kamerbrief van 6 februari
2023 en de beslisnota daarover vindt u ook bijgevoegd. Bepaalde bedrijfsvertrouwelijke
en marktgevoelige passages kunnen niet openbaar worden gemaakt. Openbaarmaking van
deze passages kan een negatief effect hebben op deze dan wel toekomstige transacties
en daarmee de belangen van de staat kan schaden.
De Minister van Financiën,
S.A.M. Kaag