31 757 Stedenbeleid

32 763 Wijziging van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens in verband met de elektronische aanvraag van een verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke personen en enkele verbeteringen

Nr. 106 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 juni 2021

In aanvulling op mijn brief Contouren aanpak herstructurering winkelgebieden in binnensteden en kernen van 12 mei jl. (Kamerstuk 31 757, nr. 105) en naar aanleiding van mijn toezegging tijdens het Commissiedebat Ondernemen en Bedrijfsfinanciering van 9 juni 2021 bericht ik u het volgende:

Tijdens het Commissiedebat heeft uw Kamer zijn zorg uitgesproken over het mogelijke scenario dat dit jaar al een grotere hoeveelheid goede gebiedsgerichte, integrale projecten zullen worden aangemeld in het kader van de subsidieregeling, die onderdeel vormt van de Aanpak herstructurering winkelgebieden in binnensteden en kernen, dan waarvan momenteel wordt uitgegaan en waarvoor financiering beschikbaar is. Het resultaat zou dan kunnen zijn dat goede projecten worden afgewezen, of langer moeten wachten voordat subsidie wordt toegewezen.

Ik heb uw Kamer toegezegd nog eens te zullen kijken in hoeverre de regeling flexibel kan worden ingericht om dit soort ongewenste situaties te voorkomen.

Het uitgangspunt voor de opzet van de subsidieregeling is als volgt: de aangeleverde projectplannen worden beoordeeld op basis van gewogen kwaliteitscriteria door een adviescommissie van onafhankelijke experts. Op basis van deze kwaliteitsbeoordeling wordt een ranking opgemaakt, waarbij de beste projecten bovenaan staan. Vervolgens zullen de subsidieaanvragen gehonoreerd worden van de projecten die het hoogst geëindigd zijn, voor zover het gereserveerde budget voor de betreffende ronde dat toelaat. Voor de eerste ronde is dit jaar een verplichtingenruimte van 28 miljoen euro en een kasbudget van 9 miljoen euro voorzien. Dit is op basis van de verwachting dat na de zomer beschikkingen uit de openstelling van de eerste ronde worden toegekend en dat er een voorschot van 25% wordt uitgekeerd. Op basis van de realisatiecijfers kan het kabinet bij najaarsnota bezien of dit de juiste verwachting is en het kasbudget hier eventueel op aanpassen.

Tijdens het Commissiedebat Ondernemen werd er onder meer door het lid Aartsen op gewezen dat de maatschappelijke opgave voor de binnensteden veel groter is dan kan worden aangepakt en opgelost met de Aanpak herstructurering winkelgebieden. Daar ben ik mij terdege van bewust. Met deze aanpak zet ik in op het realiseren van een vliegwieleffect door actief kennis en ervaring op te halen en die te verspreiden onder geïnteresseerde gemeenten en private partijen. Tijdens de behandeling van de Winkeltijdenwet op 1 juni jl. heb ik naar aanleiding van vragen van lid Amhaouch toegezegd dat in het geval er heel veel, kwalitatief goede projecten worden aangeboden, veel meer dan gehonoreerd kunnen worden, dat ik dan bereid ben met uw Kamer in overleg te treden over een eventuele versnelling van deze aanpak.

Ik ben mij ervan bewust dat er de komende jaren een grote opgave op gemeenten afkomt om hun binnensteden en kernen vitaal en toekomstbestendig te maken. Met de Aanpak herstructurering winkelgebieden wil ik gemeenten, samen met private partijen, financieel en met kennis ondersteunen om een begin te maken met het daadwerkelijk oppakken van een belangrijk onderdeel van deze opgave.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

Naar boven