Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 mei 2015
Op 21 april jl. nam uw Kamer de motie van het lid Van Nispen aan, waarin de regering
wordt verzocht er voor te zorgen dat hulp geboden blijft worden aan de balies van
de Juridische Loketten (Kamerstuk 31 753, nr. 94). Uw Kamer heeft daarmee nogmaals haar grote zorg geuit over de beëindiging van de
inloopspreekuren, waarvan uw Kamer reeds tijdens het debat op 14 april jl. blijk had
gegeven (Handelingen II 2014/15, nr. 75, item 31). Ter uitvoering van deze motie, en conform mijn toezegging tijdens het debat, ben
ik in overleg getreden met de Raad voor Rechtsbijstand en Stichting Het Juridisch
Loket (verder: het Juridisch Loket) om te bezien op welke wijze kan worden voorzien
in hulp aan de balie voor de meest kwetsbare rechtzoekenden. Met deze brief informeer
ik u over de uitkomst van dit overleg.
Het Juridisch Loket heeft de wens van uw Kamer om aan de balies hulp te blijven bieden
ter harte genomen. In overleg met de Raad voor Rechtsbijstand en mijn departement
heeft het Juridisch Loket gezocht naar een aanpassing van zijn werkwijze die tegemoet
komt aan de motie-Van Nispen. Het Juridisch Loket zal op alle 30 vestigingen in een
inloopspreekuur voorzien. Daarbij blijft de recent ingevoerde werkwijze, waarin het
zwaartepunt is verlegd naar telefonische dienstverlening en het zo nodig bezoeken
van een vestiging op afspraak, in beginsel behouden. Echter, voor kwetsbare rechtzoekenden,
voor wie telefonisch contact door persoonlijke omstandigheden of uit kostenoverwegingen
een te hoge drempel is, blijft rechtshulp op een vestiging zonder voorafgaand telefonisch
contact mogelijk. De komende periode onderzoekt het Juridisch Loket de frequentie
van het inloopspreekuur en de capaciteit die nodig zijn om in de hulpvraag van kwetsbare
rechtzoekenden te kunnen voorzien. Vooralsnog zal het Juridisch Loket vanaf 11 mei
aanstaande op zijn tien grootste vestigingen twee maal in de week een inloopspreekuur
houden van telkens twee uur. Op de twintig overige vestigingen zal zo spoedig mogelijk
wekelijks worden voorzien in één inloopspreekuur voor de duur van twee uur. In de
benodigde financiële dekking wordt voor 2015 voorzien deels door aanvullende subsidiëring
uit reserveringen die de Raad ten behoeve van het Juridisch Loket heeft gedaan, en
deels uit het eigen vermogen van het Juridisch Loket zelf.
Met deze verandering in de werkwijze van het Juridisch Loket wordt naar mijn overtuiging
op adequate wijze tegemoet gekomen aan de zorg van uw Kamer. Ik heb daarom met instemming
van het besluit van het Juridisch Loket kennis genomen.
Dat het inloopspreekuur in beperkte vorm wordt hervat, laat onverlet de noodzaak de
effecten van de nieuwe werkwijze goed te monitoren. Het Juridisch Loket en de Raad
voor Rechtsbijstand zullen deze monitoring gezamenlijk vormgeven. In ieder geval zullen
de eventuele vraaguitval onder de meest kwetsbare rechtzoekenden, de kosten die rechtzoekenden
moeten maken voor het verkrijgen van telefonische hulp, het effect van de nieuwe werkwijze
op de kostenefficiëntie van het Juridisch Loket, het effect van de nieuwe werkwijze
op de totale kosten van rechtsbijstand, en de signalen van ketenpartners worden onderzocht.
Conform mijn toezegging tijdens het debat van 14 april jl. wordt tevens bezien of
er categorieën van juridische problemen zijn waarin rechtzoekenden vrijwel standaard
naar een advocaat worden doorverwezen, zodat de routering via het Juridisch Loket
in het kader van «diagnose en triage» voor hen mogelijk als onnodig belastend moet
worden beschouwd.
Van de resultaten van de monitoring wordt verslag uitgebracht in de Monitor gesubsidieerde
rechtsbijstand 2015 van de Raad voor Rechtsbijstand, die in 2016 verschijnt. Vanzelfsprekend
treed ik met de Raad voor Rechtsbijstand en het Juridisch Loket tussentijds in overleg
indien mij vóór het verschijnen van de Monitor signalen bereiken dat het hulpaanbod
aan de balies ontoereikend zou zijn.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff