Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31703 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 31703 nr. 2 |
1 | Inleiding | 5 |
1.1 | Wat is de HGIS? | 5 |
1.2 | Opzet HGIS-nota 2009 | 5 |
2 | HGIS op hoofdlijnen | 6 |
Bijlagen | ||
Bijlage 1 | De HGIS verticaal: wijzigingen na de Miljoenennota 2008 | 14 |
Bijlage 2 | De HGIS horizontaal: meerjarencijfers per begrotingsartikel en per ministerie | 15 |
Bijlage 3 | Berekening ODA-plafond 2009 en raming ODA-prestatie 2008 en 2009 | 22 |
Bijlage 4 | De ODA-uitgaven naar beleidsthema | 23 |
Bijlage 5 | Uitgaven Natuur, Milieu en Water | 25 |
Bijlage 6 | ODA-uitgaven Onderwijs | 27 |
Bijlage 7 | Uitgaven HIV/AIDS, Malaria en Tuberculose | 28 |
Bijlage 8 | De non-ODA uitgaven naar beleidsthema | 29 |
De Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS), die werd ingesteld op 1 januari 1997, is een aparte budgettaire constructie binnen de rijksbegroting. In de HGIS worden de buitenlandactiviteiten van verschillende departementen gebundeld en in samenhang bezien. Zo wordt in één oogopslag duidelijk wat de belangrijkste uitgaven zijn die Nederland jaarlijks doet in het kader van Internationale Samenwerking. Uitgangspunt van de HGIS is het bevorderen van samenwerking en afstemming tussen de ministeries. In veel van de HGIS-programma’s die in deze nota worden genoemd werken meerdere ministeries samen. De HGIS is daarmee een belangrijk instrument voor een geïntegreerd en coherent buitenlandbeleid.
Binnen de HGIS wordt onderscheid gemaakt tussen de uitgaven die voldoen aan de criteria voor officiële ontwikkelingssamenwerking (Official Development Assistance, ODA) en andere uitgaven voor internationaal beleid («non-ODA»). De minister van Buitenlandse Zaken is coördinator van het buitenlandbeleid en daarmee ook van de HGIS. De minister voor Ontwikkelingssamenwerking is eerstverantwoordelijke voor de coördinatie van de ODA-middelen.
Het is de gewoonte dat de HGIS-nota de indeling van de begroting van het ministerie van Buitenlandse Zaken volgt. Deze begroting maakt deel uit van een experiment. Dit houdt in dat de beleidsagenda van de begroting specifiek ingaat op de 10 doelstellingen van de eerste pijler van het kabinetsprogramma «Samen werken, samen leven». De HGIS-nota volgt deze opzet.
In hoofdstuk 2 wordt het beleid per kabinetsdoelstelling beschreven. Hierbij wordt ingegaan op de hoofdlijnen van het beleid. De HGIS-nota is bedoeld om de lezer een globaal overzicht te geven. Voor de specifieke beleidsvoornemens, de te behalen resultaten en in te zetten middelen wordt verwezen naar de ontwerpbegrotingen 2009 van de bij de HGIS betrokken ministeries.
Na hoofdstuk 2 volgt een aantal bijlagen waarin alle HGIS-uitgaven worden gepresenteerd. In deze bijlagen worden gegevens, die verspreid staan over verschillende begrotingen, gebundeld tot een overzichtelijk geheel. U treft naast totaaloverzichten per begrotingsartikel en per ministerie ook de gebruikelijke thematische overzichten aan. Deze overzichten zijn gerangschikt naar de begrotingsindeling van het ministerie van Buitenlandse Zaken1.
De totale HGIS-uitgaven bedragen in 2009 6,9 miljard waarvan 5,2 miljard voor ontwikkelingssamenwerking. Dat is een groei ten opzichte van 2008 van 0,22 miljard. Deze groei wordt veroorzaakt door de toevoeging van extra middelen voor duurzame energie en voor crisisbeheersingsoperaties zoals aangekondigd in het Coalitieakkoord van het kabinet Balkenende IV. Daarnaast neemt de HGIS toe door de koppeling van ODA aan de BNP-ontwikkelingen en de inflatiecorrectie voor non-ODA.
Een Europa met een stevig draagvlak dat zich richt op terreinen waar het meerwaarde levert en zich niet begeeft op terreinen waar lidstaten het beter zelf kunnen regelen
Versterkte Europese samenwerking
Het in december 2007 getekende Verdrag van Lissabon is momenteel door de meeste EU-lidstaten, waaronder Nederland, geratificeerd. De regering hoopt dat alle beletsels worden weggenomen die ratificatie in de resterende lidstaten in de weg staan, zodat het verdrag in werking zal treden. Dit verdrag zal het functioneren van de Unie in een aantal opzichten verbeteren. De Unie wordt democratischer, er komt meer controle van zowel het Europees Parlement als de nationale parlementen. Daarnaast wordt de Unie slagvaardiger, door uitbreiding van de zogenaamde co-decisieprocedure waarbij de Raad van Ministers en het Europees Parlement de wetgevende macht delen.
Het beleid van het kabinet op Europa-gebied is tweeledig. In Europa werken we mee aan een slagvaardiger en beter democratisch gelegitimeerde Unie. In Nederland zelf werken we aan het vergroten van draagvlak voor de Europese ontwikkelingen. Naast deze twee pijlers, die een relatief beperkt budgettair beslag met zich meebrengen, kent de HGIS twee posten die samenhangen met Europese samenwerking. Het gaat om de uitgaven voor het Europees Ontwikkelingsfonds en om de toerekening van de buitenlanduitgaven van de Europese Commissie aan de HGIS.
Klimaat en energie is op het moment één van de belangrijkste onderwerpen op de internationale agenda . Nederland wil een tijdige afronding verzekeren van de onderhandelingen tussen de Europese Raad en het Europees Parlement over het omvangrijke wetgevingspakket voor klimaat en energie.
Eveneens prioritair in de komende jaren zijn verdere voorstellen op asiel- en migratiegebied, alsmede op het terrein van politie- en justitiesamenwerking. Nederland zal actief meewerken aan deze actualisering van het in 2004 aangenomen «Haags Programma».
Daarnaast wil Nederland een ambitieuze begrotingsevaluatie met een open debat over alle EU-uitgaven en -inkomsten.
In 2009 moet verder uitvoering worden gegeven aan de EU Gedragscode over Werkverdeling in Ontwikkelingssamenwerking. Nederland zal in zijn partnerlanden meewerken aan praktische afstemming en vergaande harmonisatie van hulpprogramma’s met zowel EU-lidstaten en de Europese Commissie, als met andere belangrijke donoren in deze landen. Voor de geloofwaardigheid van de Unie is belangrijk dat de EU-lidstaten zich houden aan de afspraken van 2005 over verhoging ODA van de EU tot 0,7% BNP in 2015. Nederland zal achterblijvende lidstaten aanspreken op hun verplichtingen. Ook zullen de hoge voedselprijzen prioritair staan op de Europese (ontwikkelings) agenda de komende jaren. De inzet van Nederland is dat ook andere lidstaten een extra inspanning plegen voor voedselzekerheid, landbouw- en rurale ontwikkeling in ontwikkelingslanden.
Een Europa dat zijn eigen criteria voor uitbreiding serieus neemt en strikt toepast
Nederland ondersteunt de voortzetting van de uitbreidingsstrategie die door de Europese Raad van december 2006 is aangenomen en door de Europese Raad van december 2007 is herbevestigd. Dit betekent dat zowel de EU als de kandidaat lidstaat gemaakte afspraken moeten nakomen. Nederland zal zich daarbij «strict but fair» opstellen.
Het Europese nabuurschapsbeleid (ENB) is een belangrijk instrument voor de relaties met de oostelijke en zuidelijke buurlanden van de EU. Nederland moedigt de ENB-landen aan de vele mogelijkheden die het ENB biedt volledig te benutten. Daarbij moet overigens wel duidelijk blijven dat het ENB geen voorportaal is tot EU-lidmaatschap. Nederland ondersteunt deze inspanningen bilateraal vanuit het MATRA-programma. Het MATRA-programma is onder andere gericht op versterking van het maatschappelijk middenveld door de financiering van kleine of middelgrote projecten. Daarnaast richt MATRA zich op ondersteuning van de overheid door opleiding van ambtenaren en kortdurende ambtelijke ondersteuning vanuit Nederland. MATRA werkt hierbij complementair aan de Europese instrumenten voor pre-accessie en nabuurschapsbeleid.
Dichterbij brengen van een oplossing voor de conflicten in het Midden-Oosten
Bijdragen aan conflictoplossing in het Midden-Oosten
In het Midden-Oosten staat het Israëlisch-Palestijns conflict centraal. Een duurzame oplossing van dat conflict veronderstelt dat Israël veiligheid wordt geboden achter erkende grenzen, terwijl de Palestijnen tegelijkertijd een onafhankelijke, levensvatbare en democratische staat krijgen. Daarop zijn uiteindelijk alle inspanningen van Nederland, net als die van de EU en de VN, gericht. Nederland beschikt over goede relaties met zowel Israël als de Palestijnse Autoriteit. In het kader van die relaties zullen ook in 2009 regelmatig ministeriële en hoog-ambtelijke bezoeken worden afgelegd. Nederland is een politieke dialoog met Israël gestart, waaraan we in 2009 nadere invulling zullen geven. Verder zullen in het Midden-Oosten extra inspanningen worden gepleegd op het gebied van goed bestuur en democratisering. De te gebruiken instrumenten zijn een politieke dialoog met de overheid, capaciteitsopbouw, contacten met het bedrijfsleven en ondersteuning van het maatschappelijk middenveld.
Een moderne krijgsmacht die wereldwijd maatwerk kan leveren bij crisisbeheersingsoperaties en bij het opbouwen van veiligheidsorganisaties
Blijvende deelname aan crisisbeheersingsoperaties, vooral in Afghanistan
Nederland blijft in 2009 bijdragen aan crisisbeheersingsoperaties. Deze inzet wordt, in lijn met de geïntegreerde benadering, gecombineerd met diplomatieke inspanningen en ontwikkelingssamenwerking. Waar relevant gebeurt dit met ondersteuning van andere ministeries en in samenwerking met non-gouvernementele organisaties. Naast de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie zijn ook Binnenlandse Zaken, Justitie, Economische Zaken en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit betrokken. Nederland beschikt over een uitgebreid netwerk van diplomatieke vertegenwoordigingen. Op deze manier kan Nederland bijdragen aan een geloofwaardige dialoog over vrede en veiligheid.
De ISAF-operatie in Afghanistan zal ook in 2009 veruit de grootste en meest risicovolle crisisbeheersingsoperatie zijn waar Nederland aan zal bijdragen. Nederland zal daarbij met een groot aantal partners een belangrijke bijdrage blijven leveren om veiligheid en stabiliteit en daar waar mogelijk de mensenrechtensituatie en ontwikkeling te verbeteren. De ontwikkelingsinspanning zal in het teken staan van het uitvoeren van de Afghan National Development Strategy, waarbij een grotere coördinerende rol op het gebied van (weder)opbouw en bestuursondersteuning zal zijn weggelegd voor de VN.
In het kader van ISAF en de EU-politiemissie zal verder worden gestreefd naar versnelde «Afghanisering» van de veiligheidsstructuren. Voorts zal Nederland streven naar een nadrukkelijker civiel profiel van de internationale aanwezigheid.
Ook in andere delen van de wereld is Nederland actief. Tot 15 maart 2009 dragen we bij aan de Europese missie in Tsjaad. De Nederlandse verkenningseenheid is daar voor de bescherming van burgers, ontheemden en vluchtelingen in het grensgebied met de Darfur-regio.
In verband met de verlenging van de missie in Uruzgan is de HGIS-voorziening «uitvoeren crisisbeheersingsoperaties» op de begroting van Defensie opgehoogd met 112 mln in 2008, 78 mln in 2009 en 50 mln in 2010. Dit komt bovenop de ophoging van deze voorziening vanuit het Coalitieakkoord met in totaal 250 mln. voor de periode 2008 – 2011. Andere uitgaven aan deze kabinetsdoelstelling vinden plaats op de begroting van Buitenlandse Zaken, vooral uit het Stabiliteitsfonds en uit de middelen voor bilaterale samenwerking met partnerlanden.
Samenhang en effectiviteit van het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid vergroten
Intensiveren in wederopbouw en goed bestuur
Veiligheid en stabiliteit zijn belangrijke voorwaarden voor effectieve armoedebestrijding en de opbouw van rechtvaardige en democratische samenlevingen in ontwikkelingslanden. Door steun aan goed bestuur, politieke hervormingen en de bescherming van het milieu in ontwikkelingslanden probeert Nederland de stabiliteit in de wereld te vergroten en een bijdrage te leveren aan armoedebestrijding. Veiligheid en ontwikkeling is één van de vier prioriteiten binnen het huidige ontwikkelingssamenwerkingsbeleid. Aansluitend bij deze prioriteit zullen de inspanningen op het gebied van wederopbouw en goed bestuur in (post) conflictgebieden worden geïntensiveerd. Hiervoor worden extra middelen ingezet, vooral in Afghanistan, het Grote Merengebied, de Hoorn van Afrika en het Midden-Oosten. In Zuid-Afghanistan blijft Nederland op grote schaal personeel en materieel bijdragen aan de ISAF-operatie. Vanuit ontwikkelingssamenwerking worden er grote bedragen geïnvesteerd in zowel de (weder)opbouw van de provincie Uruzgan als Afghanistan in zijn geheel.
Het budget voor wederopbouw bedraagt in 2009 299 mln, waarmee onder meer wederopbouw activiteiten in Soedan, Afghanistan en de Palestijnse gebieden worden gefinancierd. Verder worden diverse projecten uit het stabiliteitsfonds gefinancierd. Het budget hiervoor bedraagt in 2009 en volgende jaren jaarlijks 87 mln euro, waarvan 59 mln ODA (wat onderdeel is van het budget voor wederopbouw) en 28 mln non-ODA.
Duurzame economische ontwikkeling bevorderen en armoedebestrijding met kracht voortzetten en uitwerken in het project «De Millennium Ontwikkelingsdoelen Dichterbij».
Een stevig ontwikkelingsbeleid gericht op armoedebestrijding en duurzame economische ontwikkeling
In 2009 zullen de inspanningen ten behoeve van armoedebestrijding en het stimuleren van duurzame economische ontwikkeling met kracht worden voortgezet. In de periode 2007–2011 staan de volgende prioriteiten centraal:
I. Veiligheid en ontwikkeling:
In fragiele staten zijn de achterstanden op de Millenium Development Goals (MDG’s) veelal het grootst. De regering houdt vast aan het belang van goed bestuur voor duurzame armoedevermindering. Resultaatgerichtheid mag echter niet leiden tot een keuze van slechts die landen die succesvol zijn in het bereiken van hun ontwikkelingsdoelen. Daarom heeft de regering besloten om samen met andere donoren bewust ook fragiele landen te ondersteunen, als onderdeel van de lijst met partnerlanden.
Veel partnerlanden waarmee Nederland een bilaterale ontwikkelingsrelatie onderhoudt profiteren onvoldoende van de wereldwijde economische groei en raken uitgesloten. Naast een nieuwe nadruk op duurzame groei en private sector ontwikkeling is het belangrijk de kloof tussen arm en rijk te overbruggen, zowel tussen als in landen. Specifieke aandacht vraagt de wereldwijde voedselcrisis. Structurele investeringen in duurzame landbouwontwikkeling en in rurale economie in ontwikkelingslanden zijn noodzakelijk. Met het oog daarop is in 2008 de beleidsbrief «Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid» tot stand gekomen, waarvoor jaarlijks 50 mln. euro extra beschikbaar is. In 2009 zal de implementatie daarvan verder vorm krijgen.
Een belangrijk instrument gericht op ontwikkeling van infrastructuur in ontwikkelingslanden is het programma voor Ontwikkelingsrelevante Exporttransacties (ORET). Per 1 januari 2009 zal een aangepaste regeling, Ontwikkelingsrelevante Infrastructuurontwikkeling (ORIO), van start gaan. De aangepaste regeling richt zich sterker dan de oude regeling op de ontwikkeling van publieke infrastructuur in ontwikkelingslanden die bijdraagt aan het bereiken van de MDG’s en pro-poor economische groei. De regeling heeft een duurzamer en ontwikkelingsrelevanter karakter gekregen dan de eraan voorafgaande ORET-regeling.
III. Gender en seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (srgr):
Er wordt nauwelijks voortgang geboekt op MDG3 (gelijke rechten voor mannen en vrouwen) en MDG5 (terugdringen van moedersterfte en meer toegang tot srgr). Gelijke rechten en kansen voor vrouwen en meisjes zijn voor het kabinet een absolute prioriteit én een noodzakelijke voorwaarde voor het bereiken van alle overige MDG’s. Nederland maakt extra middelen vrij om MDG 3 en MDG 5 te behalen. Hiertoe zal in 2009 het MDG-3 fonds volledig operationeel zijn. Daarnaast richt Nederland zich op versterking van nationale gezondheidssystemen en preventie. Op deze thema’s wordt samengewerkt tussen het ministerie van Buitenlandse Zaken en VWS.
IV. Duurzaamheid, klimaat en energie:
Vooruitgang op dit onderwerp is essentieel voor het realiseren van bijna alle MDG’s. Voortvloeiend uit het kabinetsakkoord zijn er aanzienlijk meer middelen uitgetrokken voor duurzame energie in ontwikkelingslanden (50 mln in 2008; 100 mln in 2009; 150 mln in 2010 en 200 mln in 2011). Samen met partners zal extra worden geïnvesteerd in duurzame energievoorziening en met name in een versnelde toegang tot energie in Afrika. Daarnaast zullen ontwikkelingslanden worden ondersteund bij het verduurzamen van de productie van biomassa voor energiedoeleinden middels het toetsen aan duurzaamheidscriteria en het opzetten van certificeringsystemen. Ontwikkelingslanden worden ook ondersteund bij de aanpak van het klimaatvraagstuk, zowel op het terrein van aanpassing aan veranderde klimaatomstandigheden als op het terrein van mitigatie van uitstoot van broeikasgassen. Het gaat om een eerlijke verdeling van de internationale milieugebruiksruimte.
Project 2015: De Millenniumdoelen dichterbij
In het regeerakkoord heeft het kabinet onder de noemer «De MDG’s dichterbij» de ambitie geformuleerd om méér aandacht te geven aan het realiseren van de acht Millennium Development Goals, die gericht zijn op het verbeteren van de wereldwijde welvaart en het bevorderen van ontwikkeling. De Nederlandse regering ziet de MDG’s als belangrijke graadmeters voor de voortgang op het gebied van internationale samenwerking. Helaas is gebleken dat bij gelijkblijvende inzet van de internationale gemeenschap de doelen niet worden gehaald.
Het Project 2015; De Millenniumdoelen dichterbij, ook wel kortweg genoemd Project 2015, is in het leven geroepen om de gezamenlijke Nederlandse inzet te verbeteren. Belangrijk daarbij is dat het bereiken van de MDG’s zowel in binnenals buitenland hoog op de politieke agenda blijft staan. Het kabinet wil dat onder meer bereiken door zoveel mogelijk burgers, bedrijven en instellingen bij de MDG’s te betrekken.
Project 2015 is gericht op het vergroten van de maatschappelijke betrokkenheid niet alleen in woorden maar vooral ook in daden. Daarom wordt gestreefd naar (ook internationale) samenwerkingsverbanden tussen particulieren, bedrijven, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en overheidsinstellingen die gericht zijn op het bereiken van de MDG’s. Door het sluiten van de zogenoemde Akkoorden van Schokland werken deze partijen samen aan creatieve, innovatieve en inspirerende oplossingen om de MDG’s dichterbij te brengen. Project 2015 faciliteert nieuwe akkoorden, daar waar nodig als medeinvesteerder, maar in ieder geval als regisseur.
Inmiddels zijn er tweeduizend akkoorden gesloten, grotendeels door particuliere initiatiefnemers. Bij een veertigtal samenwerkingsverbanden is sprake van substantiële inzet van bedrijven en maatschappelijke organisaties. Voorbeelden hiervan zijn Groen Licht voor Afrika, verlichting door middel van zonne-energie voor miljoenen huishoudens en het Health Insurance Fund, gericht op het verbeteren van de medische zorg door collectieve verzekeringen.
Een evenwichtige en uitgesproken inzet voor mensenrechten overal ter wereld
Meer aandacht voor mensenrechten
Een pro-actieve bevordering van de mensenrechten staat ook komend jaar centraal in het Nederlandse buitenlandbeleid. Het uitgangspunt van de in 2008 door de Tweede Kamer besproken Mensenrechtenstrategie legt de nadruk op implementatie van mensenrechtennormen op landenniveau, met bijzondere aandacht voor concrete strategische doelstellingen op diverse mensenrechtenthema’s. Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland zijn veel meer activiteiten op mensenrechtenterrein gaan ontwikkelen. Het Mensenrechtenfonds, waarvoor in 2008 22,5 miljoen euro beschikbaar was, wordt verhoogd naar 25 miljoen in 2009 en 27,5 miljoen in 2010. Uit het Mensenrechtenfonds kunnen activiteiten worden gefinancierd die prioritaire thema’s uit de mensenrechtenstrategie ondersteunen, waaronder de bevordering van vrijheid van meningsuiting en media-diversiteit en vrijheid van godsdienst en levensovertuiging.
Ook zal Nederland in 2009 toezien op de verdere vormgeving en uitvoering van het Europese mensenrechtenbeleid. Zo zal Nederland zich in de Raad van Europa inzetten voor een goed functionerend Europees Hof van de Rechten van de Mens en voor naleving in alle lidstaten van bestaande afspraken. Ook zal Nederland er voor pleiten dat de EU actiever optreedt richting landen voor een moratorium op de tenuitvoerlegging van de doodstraf, als eerste stap naar volledige afschaffing. Nederland zal tevens actief lobbyen voor een nieuwe set richtlijnen die gericht zijn op het tegengaan van geweld tegen vrouwen. In VN-verband zal 2009 het eerste reguliere jaar zijn voor de mensenrechtenraad (MRR). Nederland streeft ernaar om een kwaliteitsslag te maken in het werk van de MRR. Dit geldt zowel voor de landenresoluties als voor de thematische resoluties, zoals de resolutie over vrijheid van meningsuiting.
Ten aanzien van kinderrechten blijft Nederland zich inzetten voor een effectief beleid tegen kinderarbeid. Hierbij wordt gekeken naar de inzet van alle beschikbare instrumenten: politieke dialoog, ontwikkelingssamenwerking en ook handelsmaatregelen. Het kabinet kondigde in de mensenrechtenstrategie aan het initiatief te zullen nemen om te komen tot effectieve EU-maatregelen ter bestrijding van kinderarbeid, te beginnen met een verbod op de invoer van producten die door de ergste vormen van kinderarbeid tot stand zijn gekomen. Nederland zal een actieve lobby voeren om handelsmaatregelen in te zetten om kinderarbeid tegen te gaan. De Europese ministers van Buitenlandse Zaken hebben de Commissie in mei 2008 gevraagd onderzoek te doen naar het inzetten van handelsmaatregelen tegen de ergste vormen van kinderarbeid. Nederland zal er in 2009 voor zorgen dat de uitkomst van dit onderzoek geagendeerd wordt en tot additionele besluitvorming leidt voor een effectieve aanpak van kinderarbeid. Hierbij zal Nederland niet uit het oog verliezen dat er meer mogelijk en nodig is dan handelsmaatregelen. Zo wordt er al intensief samengewerkt met de ILO om de voorwaarden te scheppen die nodig zijn voor de effectieve uitbanning van kinderarbeid.
Actief bijdragen aan het tot stand komen van nieuwe ambitieuze internationale klimaatdoelstellingen voor na 2012
Pro-actieve inzet op duurzaamheid, klimaat en energie
Voor Nederland is in het komende jaar, in de aanloop naar de klimaattop in Kopenhagen, de verbinding tussen het Europese klimaatbeleid en de Europese onderhandelingsinzet over een wereldwijd klimaatakkoord van essentieel belang. Een succesvol nieuw klimaatregime komt alleen tot stand als er naast mitigatie (het voorkomen van klimaatverandering) ook goede afspraken over adaptatie (aanpassingen verrichten om beter voorbereid te zijn) komen. Het principe «de vervuiler betaalt» is voor Nederland hierbij het uitgangspunt. Voor het stimuleren van hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden is in het coalitieakkoord afgesproken dat daarvoor 500 mln wordt uitgetrokken in de periode 2008 tot en met 2011.
Onder deze kabinetsdoelstelling vallen ook de CO2-reductieprogramma’s Joint Implementation (JI) en het Clean Development Mechanism (CDM). Deze programma’s worden gefinancierd met non-ODA middelen. Met deze programma’s zal Nederland zijn nationale CO2-emissie in het buitenland reduceren als bijdrage aan de reductie-doelstelling uit het Kyoto Protocol. Emissiereducties die via deze mechanismen in het buitenland worden behaald, tellen mee bij de invulling van de nationale reductieverplichting.
Het kabinet verwacht dat in de periode 2008–2012 65 miljoen ton CO2-equivalenten buitenlandse emissierechten uit CDM- en JI-projecten nodig zijn. Hierbij wordt een verdeling van circa 20 Mton JI- en 45 Mton CDM-contracten gehanteerd. De aankopen onder JI en CDM zijn nagenoeg afgerond.
Nauw gerelateerd aan de zorgen over klimaatverandering zijn de zorgen over het wereldwijde milieu en waterbeheer in bredere zin. Verschillende programma’s in de HGIS geven uitvoer aan het Nederlandse beleid ten aanzien van internationaal milieu en waterbeheer. Zo levert het interdepartementale programma «Partners voor Water» een bijdrage aan de oplossingen voor de wereldwaterproblematiek door het bundelen van Nederlandse expertise op het gebied van water bij overheid, bedrijfsleven, kennisinstituten en NGO’s. Op het gebied van ontwikkelingssamenwerking blijft het streven om jaarlijks 0,1% van het BNP te investeren in milieu, natuur en water in ontwikkelingslanden.
Betere dienstverlening aan Nederlandse burgers en bedrijven in het buitenland
Goede dienstverlening aan burgers en bedrijven
Het kabinet zet zich in om ook in het buitenland de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. Dit is noodzakelijk gezien de hogere eisen die worden gesteld en de verwachtingen die bestaan. De invoering van biometrie in reisdocumenten en visa in het voorjaar van 2009 betekent een bijdrage aan het handhaven van de openbare orde en de veiligheid. Bij de consulaire dienstverlening aan onze landgenoten dient soms snel geschakeld te worden tussen de Nederlandse vertegenwoordiging ter plaatse en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Een te ontwikkelen geautomatiseerd case management systeem draagt er toe bij dat dit eenvoudig kan, over landsgrenzen en tijdszones heen. De groei van het aantal gedetineerden in het buitenland heeft noodgedwongen geleid tot een differentiatie van de begeleiding. In 2009 zal dit beleid verder worden uitgewerkt zodat maatwerk en doelmatigheid worden bevorderd.
De grote en gevarieerde toestroom van mensen die tijdelijk of permanent naar ons land willen komen, vraagt een gedifferentieerde benadering en kent vele facetten. Het nieuwe Nederlandse visuminformatiesysteem (NVIS) zal in 2009 op het ook nieuwe EU Visum Informatiesysteem worden aangesloten. De uitbesteding van een deel van het visumproces op een aantal Nederlandse ambassades wordt voortgezet. In EU-verband zal verder worden gewerkt aan het bevorderen van samenwerking op het gebied van visum-, asiel- en migratiebeleid, met specifieke aandacht voor de externe dimensie en voor de samenwerking met derde landen.
Internationaal ondernemen is de motor van de Nederlandse economie. Het kabinetsbeleid is er op gericht de duurzame groei van de Nederlandse economie te bevorderen. Stimulering van internationale handel en investeringen zijn hierbij van groot belang. Ook hierin speelt het postennet een belangrijke rol. Het ministerie van Buitenlandse Zaken, het ministerie van Economische Zaken, de EVD en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zullen de economische functie van het postennet in 2009 verder afstemmen op de toenemende behoefte van het Nederlandse bedrijfsleven aan economische diplomatie en economische dienstverlening. De brief «Internationaal Ondernemen» zal verder worden uitgewerkt.
Betere dienstverlening aan internationale organisaties en buitenlandse bedrijven die zich in Nederland vestigen
Nederland als aantrekkelijke vestigingsplaats
Nederland huisvest 33 internationale organisaties en meer dan 6000 buitenlandse bedrijven. Nederland tracht de dienstverlening aan deze internationale organisaties en bedrijven voortdurend te verbeteren. In 2009 wordt in het bijzonder gewerkt aan verbetering van de opvang van de medewerkers en hun gezinnen en vermindering van de administratieve en bureaucratische eisen waarmee zij zich bij vestiging in ons land geconfronteerd zien. Dit zal het vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven verbeteren.
Om de dienstverlening vanuit de overheid aan burgers en bedrijven overzichtelijk te houden, werken de verschillende overheden in Nederland samen om de dienstverlening van (gemeentelijke) expatdesks nader op elkaar af te stemmen. Naast de afstemming van expatdesks wordt in het project «My first month in the Netherlands» door de realisatie van een «portal», gewerkt aan centrale digitale informatievoorziening.
Den Haag: internationale stad van recht, vrede en veiligheid
Door de internationale organisaties die in Den Haag zijn gehuisvest wordt de positie van Den Haag als stad van internationaal recht en vrede versterkt. De regering hecht hier grote waarde aan. De in Nederland gevestigde internationale hoven en tribunalen en opsporingsorganisaties als Eurojust en Europol leveren namelijk een belangrijke bijdrage aan de bevordering van de internationale rechtsorde.
Aandachtspunten naast de kabinetsdoelstellingen
Vreemdelingenbeleid en migratie
Het Nederlandse vreemdelingenbeleid wordt vormgegeven door het ministerie van Justitie, in samenwerking met onder andere het ministerie van Buitenlandse Zaken. Migratie wordt nadrukkelijk in de context geplaatst van het bredere buitenland- en ontwikkelingssamenwerkingsbeleid. Verder zullen het ministerie van Buitenlandse Zaken en het ministerie van Justitie uitvoering geven aan de in de notitie «Internationale Migratie en Ontwikkeling 2008» vastgestelde prioriteiten.
Draagvlak voor het buitenlandbeleid
Buitenlandbeleid is van belang voor allerlei aspecten van ons dagelijks leven. Om de samenleving nauwer te betrekken bij het buitenlandbeleid, en zo het besef van het belang van het buitenlandbeleid voor het dagelijks leven te vergroten, zal in de komende periode een specifiek draagvlakbeleid voor het buitenlandbeleid worden opgezet. Hierbij kan worden gedacht aan het aanschouwelijk maken van het belang van een actief buitenlandbeleid voor onze werkgelegenheid, onze veiligheid, onze energievoorziening, ons milieu en de mensenrechten.
Positieve beeldvorming buiten Nederland
Om het Nederlandse beleid in het buitenland op de juiste wijze voor het voetlicht te brengen, wordt geïnvesteerd in publieksdiplomatie. Zo wordt gewerkt aan een positief, realistisch beeld van Nederland in het buitenland. Ook met goed gastheerschap voor de in Nederland gevestigde internationale organisaties kan de regering de beeldvorming over Nederland in positieve zin beïnvloeden.
Nederland streeft naar een sterker internationaal profiel. Een instrument om dit te bereiken is internationale culturele samenwerking. Internationale culturele samenwerking draagt bij aan de ontwikkeling van de Nederlandse cultuur en beïnvloedt ook de bredere politieke, sociale en economische betrekkingen met andere landen. Culturele samenwerking vindt plaats met onze buurlanden en andere EU-partners, maar ook met landen als de VS, Canada en Japan. Nederland streeft naar het duurzaam behoud en beheer van Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed door bilaterale samenwerking met zeven prioriteitslanden (de Russische Federatie, India, Indonesië, Suriname, Sri Lanka, Ghana en Zuid-Afrika). Het Internationaal Cultuurbeleid wordt gezamenlijk uitgevoerd door de ministeries van OCW en BZ.
BIJLAGE 1 De HGIS verticaal: wijzigingen na de Miljoenennota 2008 (bedragen in mln EUR)
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|
HGIS-uitgaven | ||||||
Stand Miljoenennota 2008 | 6 498,0 | 6 647,6 | 6 863,2 | 7 131,1 | 7 039,3 | |
Macrobijstellingen (BNP-mutaties) | 129,1 | 201,9 | 145,0 | 123,6 | 140,4 | |
Eindejaarsmarge | 101,5 | 46,2 | 40,9 | 0,0 | 0,0 | |
Overboekingen van/naar HGIS | – 36,4 | – 10,5 | – 7,6 | – 25,3 | – 25,4 | |
Intertemporele kasschuiven | – 10,0 | 10,0 | 0,0 | – 20,0 | 20,0 | |
Desalderingen | 9,8 | 19,6 | 19,3 | 19,9 | 19,6 | |
Totaal uitgaven stand Miljoenennota 2009 | 6 692,0 | 6 914,8 | 7 060,8 | 7 229,3 | 7 193,9 | 7 382,5 |
HGIS-ontvangsten | ||||||
Stand Miljoenennota 2008 | 169,1 | 135,7 | 114,1 | 113,0 | 112,4 | |
Desalderingen | 9,8 | 19,6 | 19,3 | 19,9 | 19,6 | |
Totaal ontvangsten stand Miljoenennota 2009 | 178,9 | 155,3 | 133,5 | 132,9 | 132,0 | 121,4 |
Saldo HGIS-uitgaven en ontvangsten | 6 513,1 | 6 759,6 | 6 927,4 | 7 096,3 | 7 061,9 | 7 261,0 |
BIJLAGE 2A De HGIS horizontaal: meerjarencijfers per begrotingsartikel
a. De HGIS-uitgaven per begroting en artikel. Realisaties 2007, vermoedelijke uitkomsten 2008 en begrotingsramingen 2009 t/m 2013 (bedragen x EUR 1000) | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | ||||||||
Totaal | wv. ODA | Totaal | wv. ODA | Totaal | wv. ODA | Totaal | wv. ODA | Totaal | wv. ODA | Totaal | wv. ODA | Totaal | wv. ODA | ||
IIB Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten | |||||||||||||||
02.01 Algemene Rekenkamer/recht- en doelmatigheidsbevordering | 140 | 140 | 280 | 280 | 280 | 280 | 140 | 140 | |||||||
Totaal | 140 | 140 | 280 | 280 | 280 | 280 | 140 | 140 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
V Buitenlandse Zaken | |||||||||||||||
01.00 | Versterkte int. rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten | ||||||||||||||
01.01 Internationale rechtsorde | 46 267 | 5 222 | 41 830 | 4 434 | 47 639 | 5 154 | 46 139 | 5 154 | 45 639 | 5 154 | 45 639 | 5 154 | 45 639 | 5 154 | |
01.02 Mensenrechten | 37 079 | 29 257 | 46 234 | 34 070 | 48 656 | 38 831 | 48 745 | 37 467 | 48 745 | 37 720 | 48 745 | 37 720 | 48 745 | 37 720 | |
01.03 Internationale juridische instellingen | 9 121 | 19 157 | 14 223 | 14 313 | 17 399 | 9 650 | 9 650 | ||||||||
02.00 | Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur | ||||||||||||||
02.01 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 14 174 | 11 881 | 16 458 | 19 543 | 22 179 | 20 030 | 20 030 | ||||||||
02.02 Bestrijding internationaal terrorisme | |||||||||||||||
02.03 Non-proliferatie en ontwapening | 8 480 | 762 | 9 334 | 770 | 9 165 | 770 | 9 165 | 770 | 9 165 | 770 | 9 165 | 770 | 9 165 | 770 | |
02.04 Conventionele wapenbeheersing | |||||||||||||||
02.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 396 083 | 272 819 | 444 126 | 319 852 | 422 898 | 298 623 | 410 769 | 296 141 | 359 024 | 244 396 | 359 024 | 244 396 | 359 124 | 244 396 | |
02.06 Humanitaire hulpverlening | 328 135 | 323 247 | 317 194 | 310 927 | 250 094 | 246 327 | 249 994 | 246 227 | 249 994 | 246 227 | 249 994 | 246 227 | 249 994 | 246 227 | |
02.07 Goed bestuur | 161 359 | 129 408 | 193 954 | 183 454 | 192 553 | 181 763 | 181 305 | 170 513 | 182 185 | 171 393 | 182 185 | 171 393 | 182 185 | 171 393 | |
02.08 Het bevorderen van energiezekerheid | |||||||||||||||
02.09 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie | 6 934 | 6 934 | 25 750 | 25 750 | 29 750 | 29 750 | 29 250 | 29 250 | 30 250 | 30 250 | 30 250 | 30 250 | 30 250 | 30 250 | |
03.00 | Versterkte Europese samenwerking | ||||||||||||||
03.02 Ondersteuning bij pre- en postaccessie | 11 288 | 11 000 | 10 708 | 10 708 | 10 708 | 10 708 | 10 708 | ||||||||
03.03 EOF Europees Ontwikkelingsfonds | 149 580 | 149 580 | 166 972 | 166 972 | 185 832 | 185 832 | 191 052 | 191 052 | 213 566 | 213 566 | 191 052 | 191 052 | 191 052 | 191 052 | |
03.04 Nederlandse positie in de EU | 3 442 | 3 447 | 3 447 | 3 447 | 3 447 | 3 447 | 3 447 | ||||||||
03.05 Raad van Europa | 9 303 | 9 303 | 9 303 | 9 303 | 9 303 | 9 303 | 9 303 | ||||||||
04.00 | Meer welvaart en minder armoede | ||||||||||||||
04.01 Handels- en financieel systeem | 18 867 | 1 482 | 25 724 | 1 209 | 25 755 | 1 240 | 25 611 | 1 096 | 25 879 | 1 364 | 25 879 | 1 364 | 25 879 | 1 364 | |
04.02 Armoedebestrijding | 528 765 | 522 309 | 424 479 | 416 226 | 587 247 | 580 295 | 496 822 | 490 062 | 694 503 | 691 003 | 1 007 024 | 1 003 524 | 1 159 357 | 1 155 857 | |
04.03 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 390 577 | 378 077 | 481 767 | 469 267 | 480 656 | 468 156 | 483 558 | 471 058 | 488 771 | 476 271 | 488 771 | 476 271 | 488 771 | 476 271 | |
04.04 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking | 16 286 | 16 286 | 16 300 | 16 300 | 16 200 | 16 200 | 16 200 | 16 200 | 16 200 | 16 200 | 16 200 | 16 200 | 16 200 | 16 200 | |
04.05 Nederlandse handels- en investeringsbevordering | 5 256 | 7 090 | 6 265 | 6 265 | 6 265 | 6 265 | 6 265 | ||||||||
05.00 | Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling | ||||||||||||||
05.01 Onderwijs | 464 919 | 464 919 | 458 353 | 458 353 | 515 050 | 515 050 | 502 721 | 502 721 | 500 690 | 500 690 | 500 690 | 500 690 | 500 690 | 500 690 | |
05.02 Kennisontwikkeling | 124 889 | 122 293 | 145 258 | 142 662 | 157 025 | 154 429 | 171 375 | 168 779 | 181 231 | 178 635 | 181 231 | 178 635 | 181 231 | 178 635 | |
05.03 Gender | 3 938 | 3 938 | 27 733 | 27 733 | 36 772 | 36 772 | 37 190 | 37 190 | 34 130 | 34 130 | 34 130 | 34 130 | 34 130 | 34 130 | |
05.04 HIV/AIDS | 282 343 | 280 503 | 299 219 | 297 268 | 301 651 | 299 700 | 307 112 | 305 161 | 305 262 | 303 311 | 305 262 | 303 311 | 305 262 | 303 311 | |
05.05 Reproductieve gezondheid | 141 698 | 141 698 | 162 951 | 162 951 | 172 676 | 172 676 | 173 047 | 173 047 | 156 939 | 156 939 | 156 939 | 156 939 | 156 939 | 156 939 | |
05.06 Participatie civil society | 563 248 | 559 056 | 637 670 | 636 610 | 619 174 | 619 174 | 611 656 | 611 656 | 601 606 | 601 606 | 600 106 | 600 106 | 600 106 | 600 106 | |
06.00 | Beter beschermd en verbeterd milieu | ||||||||||||||
06.01 Milieu en water | 244 682 | 233 644 | 257 958 | 254 197 | 305 284 | 297 586 | 359 819 | 352 554 | 451 777 | 445 558 | 251 852 | 246 558 | 251 852 | 246 558 | |
06.02 Water en stedelijke ontwikkeling | 111 326 | 111 326 | 133 379 | 133 379 | 138 370 | 138 370 | 136 039 | 136 039 | 134 538 | 134 538 | 134 538 | 134 538 | 134 538 | 134 538 | |
07.00 | Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer | ||||||||||||||
07.01 Consulaire dienstverlening | 15 276 | 15 735 | 8 800 | 8 825 | 8 825 | 8 825 | 8 825 | ||||||||
07.02 Vreemdelingenbeleid | 96 405 | 95 164 | 168 060 | 166 928 | 180 703 | 179 598 | 122 589 | 121 484 | 120 911 | 119 806 | 125 538 | 122 685 | 126 134 | 123 281 | |
08.00 | Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland | ||||||||||||||
08.01 Nederlandse cultuur | 20 284 | 2 488 | 15 060 | 630 | 15 152 | 1 827 | 15 217 | 1 827 | 15 292 | 1 827 | 15 292 | 1 827 | 15 292 | 1 827 | |
08.02 Cultureel erfgoed | 5 379 | 1 860 | 4 923 | 1 308 | 4 820 | 1 205 | 4 820 | 1 205 | 4 820 | 1 205 | 4 820 | 1 205 | 4 820 | 1 205 | |
08.03 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid | 71 483 | 44 989 | 71 617 | 44 066 | 62 670 | 37 533 | 63 051 | 37 615 | 66 833 | 40 890 | 66 933 | 40 890 | 66 833 | 40 890 | |
08.04 Vestigingsklimaat int. organisaties in Nederland | |||||||||||||||
09.00 | Geheim | ||||||||||||||
09.01 Geheim | |||||||||||||||
10.00 | Nominaal en onvoorzien | ||||||||||||||
10.01 Nominaal en onvoorzien | 23 | 10 562 | 56 116 | 50 539 | 99 426 | 140 628 | 167 994 | ||||||||
11.00 | Algemeen | ||||||||||||||
11.01 Apparaatsuitgaven | 718 295 | 187 906 | 761 912 | 216 628 | 744 853 | 209 566 | 728 886 | 209 556 | 664 727 | 209 603 | 672 489 | 209 603 | 677 489 | 209 603 | |
Totaal | 5 005 184 | 4 085 167 | 5 425 932 | 4 491 944 | 5 675 965 | 4 716 427 | 5 545 075 | 4 613 824 | 5 780 229 | 4 863 052 | 5 912 604 | 4 955 438 | 6 097 899 | 5 108 367 | |
VI Justitie | |||||||||||||||
13.03.01 Rechtshandhandhaving/Tech. ass. bij drugsbestrijding Suriname | 158 | 158 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
13.03.01 Rechtshandhandhaving/Europol | 6 152 | 13 278 | 21 841 | 25 807 | 30 305 | 22 288 | 20 894 | ||||||||
91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Attachés | 1 206 | 1 362 | 1 362 | 1 362 | 1 362 | 1 362 | 1 362 | ||||||||
91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO | 110 | 146 | 146 | 146 | 146 | 146 | 146 | ||||||||
Totaal | 7 626 | 158 | 14 986 | 200 | 23 549 | 200 | 27 515 | 200 | 32 013 | 200 | 23 996 | 200 | 22 602 | 200 | |
VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | |||||||||||||||
12.01 | Apparaat (attachés) | 468 | 478 | 478 | 280 | 280 | 280 | 280 | |||||||
Totaal | 468 | 0 | 478 | 0 | 478 | 0 | 280 | 0 | 280 | 0 | 280 | 0 | 280 | 0 | |
VIII Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | |||||||||||||||
06.01 | HBO (beurzen niet EU) | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 | 3 453 |
07.10 | Wetenschappelijk onderwijs | 55 733 | 53 387 | 59 139 | 56 460 | 59 139 | 56 460 | 59 127 | 56 449 | 59 127 | 56 449 | 59 127 | 56 449 | 59 127 | 56 449 |
07.11 | WO: beurzenprogramma | 869 | 560 | 560 | 560 | 560 | 560 | 560 | |||||||
08.11 | Internationaal beleid: attachés | 252 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | |||||||
08.11 | Internationaal beleid: Cultuur overig | 1 002 | 1 004 | 1 231 | 1 231 | 1 231 | 1 231 | 1 231 | |||||||
14.01/02/04 Cultuur: overig | 2 133 | 166 | 166 | 166 | 166 | 166 | 166 | ||||||||
14.04 | Cultuur: Sieboldhuis | 110 | 110 | ||||||||||||
16.01 | Onderzoek en wetenschappen: WOTRO | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 |
Totaal | 64 006 | 57 294 | 65 036 | 60 367 | 65 153 | 60 367 | 65 141 | 60 356 | 65 141 | 60 356 | 65 141 | 60 356 | 65 141 | 60 356 | |
IXB Financiën | |||||||||||||||
01 | Belastingen | ||||||||||||||
02 | Belastingdienst (attachés) | 854 | 1 136 | 1 136 | 1 136 | 1 136 | 1 136 | 1 136 | |||||||
04 | Internationale betrekkingen | ||||||||||||||
20 Mult. Ontw. Banken en Fondsen | 139 350 | 135 758 | 51 024 | 49 350 | 159 157 | 158 320 | 163 880 | 163 880 | 234 110 | 234 110 | 230 919 | 230 919 | 226 830 | 226 830 | |
09 | Algemeen (apparaat/attachés) | 684 | 1 034 | 1 034 | 1 034 | 1 034 | 1 034 | 1 034 | |||||||
Totaal | 140 888 | 135 758 | 53 194 | 49 350 | 161 327 | 158 320 | 166 050 | 163 880 | 236 280 | 234 110 | 233 089 | 230 919 | 229 000 | 226 830 | |
X Defensie | |||||||||||||||
20 | Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties) | 303 828 | 5 200 | 335 400 | 13 000 | 326 100 | 13 000 | 322 500 | 13 000 | 278 000 | 13 000 | 198 000 | 13 000 | 198 000 | 13 000 |
26 | Commando Dienstencentra | ||||||||||||||
06.01 Attachés | 17 146 | 20 688 | 20 688 | 20 688 | 20 688 | 20 688 | 20 688 | ||||||||
Totaal | 320 974 | 5 200 | 356 088 | 13 000 | 346 788 | 13 000 | 343 188 | 13 000 | 298 688 | 13 000 | 218 688 | 13 000 | 218 688 | 13 000 | |
XI Volkshuisvesting, RO en Milieubeheer | |||||||||||||||
43.08.04 | Clean development mechanism | 21 150 | 71 615 | 50 221 | 56 419 | 56 798 | 79 397 | 54 729 | |||||||
47.44.04 | Internationaal milieubeleid | 3 802 | 3 813 | 3 803 | 3 846 | 4 245 | 5 074 | 5 074 | |||||||
91.82.28 | Apparaat/attachés | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | 316 | |||||||
Totaal | 25 268 | 0 | 75 744 | 0 | 54 340 | 0 | 60 581 | 0 | 61 359 | 0 | 84 787 | 0 | 60 119 | 0 | |
XII Verkeer en Waterstaat | |||||||||||||||
31.01 | Integraal waterbeleid (Partners voor Water) | 6 832 | 12 534 | 14 687 | 11 215 | 9 536 | 9 536 | 9 536 | |||||||
33.02 | Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO) | 418 | 416 | 416 | 416 | 416 | 416 | 416 | |||||||
33.03 | Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA) | 1 043 | 1 365 | 1 365 | 1 265 | 1 265 | 1 265 | 1 265 | |||||||
37.01 | Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO) | 643 | 26 | 736 | 27 | 736 | 27 | 736 | 27 | 736 | 27 | 736 | 27 | 736 | 27 |
41.01 | Attachés | 1 735 | 2 365 | 2 365 | 2 365 | 2 365 | 2 365 | 2 365 | |||||||
Totaal | 10 671 | 26 | 17 416 | 27 | 19 569 | 27 | 15 997 | 27 | 14 318 | 27 | 14 318 | 27 | 14 318 | 27 | |
XIII Economische Zaken | |||||||||||||||
2 Bevorderen van innovatiekracht | |||||||||||||||
01 Algemeen (attachés) | 3 717 | 4 722 | 5 663 | 5 652 | 5 628 | 5 445 | 5 614 | ||||||||
45 Versterken gezamenlijke kennisbasis | 5 561 | 5 588 | 4 599 | 4 493 | 5 069 | 5 455 | 6 713 | ||||||||
55 Goede randvoorwaarden voor innovatieklimaat | 309 | 364 | 364 | 364 | 364 | 364 | 364 | ||||||||
3 Een concurrerend ondernemingsklimaat | |||||||||||||||
10 Zorgen voor aantr. regio’s/steden om te kunnen ondern. (WTO) | 196 | 219 | 219 | 219 | 219 | 219 | 219 | ||||||||
4 Doelmatige en duurzame energiehuishouding | |||||||||||||||
01 Algemeen (bijdragen aan int. instituten) | 927 | 986 | |||||||||||||
20 Duurzame energie (Joint Implementation) | 11 130 | 28 331 | 28 704 | 41 782 | 22 204 | 25 236 | 28 425 | ||||||||
50 Handhaving niveau v. voorzieningszekerh. op korte + lange termijn | 170 | 1 089 | 1 076 | 1 063 | 1 049 | 1 049 | 1 049 | ||||||||
5 Internationale Economische Betrekkingen | |||||||||||||||
01 Algemeen | 1 212 | 3 354 | 1 275 | 1 049 | 854 | 700 | 700 | ||||||||
20 Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde | 4 201 | 4 394 | 4 394 | 4 394 | 4 209 | 4 209 | 4 209 | ||||||||
30 Bevorderen van internationaal ondernemen | 73 425 | 1 370 | 76 962 | 1 000 | 59 413 | 57 579 | 58 758 | 67 325 | 66 961 | ||||||
40 Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (DBIN) | 10 172 | 14 502 | 735 | 1 140 | 1 435 | 845 | 885 | ||||||||
50 Programmatisch pakket | 30 300 | 27 915 | 71 574 | 5 000 | 60 154 | 5 000 | 55 266 | 5 000 | 46 750 | 5 000 | 25 876 | ||||
10 Elektronische communicatie en post | |||||||||||||||
30 Efficiënt werkende communicatie en postmarkt (bijdr. UPU/ITU) | 1 675 | 4 556 | 1 249 | 2 405 | 2 405 | 2 405 | 2 405 | ||||||||
Totaal | 142 995 | 1 370 | 172 982 | 1 000 | 179 265 | 5 000 | 180 294 | 5 000 | 157 460 | 5 000 | 160 002 | 5 000 | 143 420 | 0 | |
XIV Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | |||||||||||||||
23 Natuur | |||||||||||||||
01.04 Beheer van de natuur (Tropisch hout) | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | ||||||||
01.04 Programma «Leren voor Duurzame Ontwikkeling» | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |||||||
26 Kennis en Innovatie | |||||||||||||||
01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (ASC, IO en ISRIC) | 1 782 | 1 755 | |||||||||||||
01.06 Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs) | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | |||
01.06 Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC) | 1 053 | 1 053 | 1 053 | 1 053 | 1 053 | 1 053 | 1 053 | 1 053 | 1 053 | 1 053 | 1 053 | 1 053 | |||
29 Algemeen | |||||||||||||||
01.01 Internationale contributies/FAO | 6 466 | 3 284 | 6 973 | 3 556 | 6 973 | 3 556 | 6 973 | 3 556 | 6 973 | 3 556 | 6 973 | 3 556 | 6 973 | 3 556 | |
01.01 Internationale contributies/UNEP | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 | 243 | |
01.01 Organisatie CITES/COP 14 | 2 944 | ||||||||||||||
02.01 Apparaatsuitgaven (attachés) | 21 878 | 20 299 | 19 530 | 19 445 | 19 360 | 19 360 | 19 360 | ||||||||
Totaal | 33 374 | 5 282 | 29 664 | 5 887 | 28 895 | 5 887 | 28 810 | 5 887 | 28 725 | 5 887 | 27 725 | 4 887 | 27 725 | 4 887 | |
XV Sociale Zaken en Werkgelegenheid | |||||||||||||||
98.08.06 Apparaatsuitgaven (attachés) | 1 004 | 749 | 749 | 749 | 749 | 749 | 749 | ||||||||
Totaal | 1 004 | 0 | 749 | 0 | 749 | 0 | 749 | 0 | 749 | 0 | 749 | 0 | 749 | 0 | |
XVI Volksgezondheid, Welzijn en Sport | |||||||||||||||
46.01.01 | Sport en OS | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | ||||||
98.01.01 | Projecten via UNODC | 3 000 | 7 000 | 5 000 | 2 500 | ||||||||||
98.01.01 | WHO-partnerschap | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | |||||||
98.02.01 | Algemeen, apparaatsuitgaven (attachés) | 988 | 1 085 | 1 085 | 924 | 924 | 924 | 924 | |||||||
Totaal | 9 988 | 0 | 15 585 | 1 500 | 13 585 | 1 500 | 10 924 | 1 500 | 8 424 | 1 500 | 6 924 | 0 | 6 924 | 0 | |
Toerekeningen | |||||||||||||||
EU-begroting | 344 625 | 265 907 | 349 700 | 270 100 | 294 900 | 234 400 | 340 100 | 265 367 | 345 600 | 269 867 | 345 600 | 269 867 | 345 600 | 269 867 | |
EKI-kwijtschelding | 282 596 | 282 596 | 102 596 | 102 596 | 50 000 | 50 000 | 276 000 | 276 000 | 200 000 | 200 000 | 100 000 | 100 000 | 150 000 | 150 000 | |
Schuldkwijtschelding IMF/Liberia | 11 537 | 11 537 | |||||||||||||
Totaal | 627 221 | 548 503 | 463 833 | 384 233 | 344 900 | 284 400 | 616 100 | 541 367 | 545 600 | 469 867 | 445 600 | 369 867 | 495 600 | 419 867 | |
TOTAAL UITGAVEN | 6 389 807 | 4 838 898 | 6 691 967 | 5 007 788 | 6 914 843 | 5 245 408 | 7 060 844 | 5 405 181 | 7 229 266 | 5 652 999 | 7 193 903 | 5 639 694 | 7 382 465 | 5 833 534 |
BIJLAGE 2B De HGIS-ontvangsten per begroting en artikel
Realisaties 2007, vermoedelijke uitkomsten 2008 en begrotingsramingen 2009 t/m 2013 (bedragen x EUR 1000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
V Buitenlandse Zaken | ||||||||
22 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur | ||||||||
10 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 298 | 147 | 147 | 147 | 147 | 147 | 147 | |
70 Humanitaire hulpverlening | 1 654 | 1 500 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
23 Versterkte Europese samenwerking | ||||||||
40 Restitutie Raad van Europa | ||||||||
24 Meer welvaart en minder armoede | ||||||||
10 Aflossingen en rente begrotingsleningen | 89 942 | 37 856 | 40 837 | 19 990 | 20 570 | 20 222 | 20 222 | |
27 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer | ||||||||
10 Consulaire dienstverlening | 41 127 | 36 840 | 36 640 | 36 640 | 36 640 | 36 640 | 36 640 | |
28 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland | ||||||||
10 Doorberekening Defensie diversen | 759 | 771 | 771 | 771 | 771 | 771 | 771 | |
31 Algemeen | ||||||||
10 Diverse ontvangsten | 73 619 | 81 647 | 51 647 | 51 647 | 51 647 | 51 647 | 51 647 | |
20 Koersverschillen | 138 361 | |||||||
Totaal | 345 760 | 158 761 | 131 042 | 110 195 | 110 775 | 110 427 | 110 427 | |
VI Justitie | ||||||||
91.01.01 | Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Europol | 266 | ||||||
Totaal | 266 | |||||||
IXB Financiën | ||||||||
04.22 Programma Ontvangsten | 58 826 | 16 907 | 10 998 | 10 053 | 8 920 | 8 335 | 7 779 | |
07 Beheer materiële activa | 2 700 | |||||||
Totaal | 61 526 | 16 907 | 10 998 | 10 053 | 8 920 | 8 335 | 7 779 | |
X Defensie | ||||||||
20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties | 3 788 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | |
Totaal | 3 788 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | |
XIII Economische Zaken | ||||||||
02.10 Infrastructuur voor innovatie | ||||||||
05 Internationale economische betrekkingen | ||||||||
01 Algemeen | 361 | |||||||
21 Ontvangsten kredieten en garanties | 13 101 | 681 | 681 | 681 | 681 | 681 | 681 | |
30 Bevorderen internationaal ondernemen | 755 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | |||
90 Diverse ontvangsten BEB | 944 | 1 134 | 1 134 | 1 134 | 1 134 | 1 134 | 1 134 | |
10.70 Restituties bijdragen aan internationale organisaties | 107 | |||||||
Totaal | 15 268 | 1 815 | 11 815 | 11 815 | 11 815 | 11 815 | 1 815 | |
TOTAAL ONTVANGSTEN | 426 608 | 178 890 | 155 262 | 133 470 | 132 917 | 131 984 | 121 428 |
BIJLAGE 3 Berekening ODA-plafond 2009 en raming ODA-prestatie 2008 en 2009
Berekening ODA-plafond 2009: (bedragen in miljoenen EUR) | ||
---|---|---|
2009 | ||
Raming BNP | 632 840,0 | |
Basisbedrag 0,8% BNP | 5 062,7 | |
Bij: geraamde aflossingen op ODA-leningen | 80,2 | |
Bij: geraamde ontvangsten OS | 42,2 | |
Bij: Duurzame energie | 50,0 | |
Bij: EJM 2007 | 15,0 | |
ODA-plafond 2009 | 5 250,1 | |
Raming netto ODA-prestatie in 2008 en 2009: | ||
(bedragen in miljoenen EUR) | ||
2008 | 2009 | |
Bruto ODA-totaal | 5 012,5 | 5 250,1 |
Af: geraamde aflossingen op ODA-leningen | – 84,3 | – 80,2 |
Af: geraamde ontvangsten OS | – 78,1 | – 42,2 |
Netto ODA (in miljoenen euro) | 4 850,1 | 5 127,7 |
Raming BNP (in miljarden euro) | 603,1 | 632,8 |
Netto ODA in % van het BNP | 0,80 | 0,81 |
BIJLAGE 4 De ODA-uitgaven naar beleidsthema (bedragen x EUR 1000)
2007 | 2008 | 2009 | Begroting/artikel | ||
---|---|---|---|---|---|
Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten | |||||
1.1 | Internationale rechtsorde | 5 222 | 4 434 | 5 154 | V-01.01 |
1.2 | Mensenrechten | 29 257 | 34 070 | 38 831 | V-01.02 |
34 479 | 38 504 | 43 985 | |||
Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur | |||||
AR | Recht- en doelmatigheidsbevordering | 140 | 280 | 280 | IIB-02.01 |
2.3 | Non-proliferatie en ontwapening | 762 | 770 | 770 | V-02.03 |
2.5 | Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 272 819 | 319 852 | 298 623 | V-02.05 |
2.6 | Humanitaire hulpverlening | 323 247 | 310 927 | 246 327 | V-02.06 |
2.7 | Goed bestuur | 129 408 | 183 454 | 181 763 | V-02.07 |
2.9 | Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie | 6 934 | 25 750 | 29 750 | V-02.09 |
Defensie | Toerekening crisisbeheersingsoperaties | 5 200 | 13 000 | 13 000 | X-20 |
738 510 | 854 033 | 770 513 | |||
Versterkte Europese samenwerking | |||||
3.3 | EOF Europees ontwikkelingsfonds | 149 580 | 166 972 | 185 832 | V-03.03 |
Toerek. | Toerekening EU-begroting | 265 907 | 270 100 | 234 400 | Toerekening |
415 487 | 437 072 | 420 232 | |||
Meer welvaart en minder armoede | |||||
4.1 | Handels- en financieel systeem | 1 482 | 1 209 | 1 240 | V-04.01 |
4.2 | Armoedebestrijding | 522 309 | 416 226 | 580 295 | V-04.02 |
4.3 | Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 378 077 | 469 267 | 468 156 | V-04.03 |
4.4 | Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking | 16 286 | 16 300 | 16 200 | V-04.04 |
Justitie | Rechtshandhaving/Tech.ass. bij drugsbestr. Suriname | 158 | 200 | 200 | VI-13.03.01 |
Financiën | Mult. Ontw. Banken en Fondsen | 135 758 | 49 350 | 158 320 | IXB-04.20 |
EZ | Economische Samenwerking Indonesie | 1 370 | 1 000 | 0 | XIII-5.30 |
Faciliteit transitielanden | 0 | 0 | 5 000 | XIII-5.50 | |
LNV | Internationale contributies/FAO | 3 284 | 3 556 | 3 556 | XIV-29.01.01 |
Toerek. | EKI-kwijtschelding | 282 596 | 102 596 | 50 000 | Toerekening |
Schuldkwijtschelding IMF/Liberia | 0 | 11 537 | 0 | Toerekening | |
1 341 320 | 1 071 241 | 1 282 967 | |||
Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling | |||||
5.1 | Onderwijs | 464 919 | 458 353 | 515 050 | V-05.01 |
5.2 | Kennisontwikkeling | 122 293 | 142 662 | 154 429 | V-05.02 |
5.3 | Gender | 3 938 | 27 733 | 36 772 | V-05.03 |
5.4 | HIV/AIDS | 280 503 | 297 268 | 299 700 | V-05.04 |
5.5 | Reproductieve gezondheid | 141 698 | 162 951 | 172 676 | V-05.05 |
5.6 | Participatie civil society | 559 056 | 636 610 | 619 174 | V-05.06 |
OCW | HBO (beurzen niet EU) | 3 453 | 3 453 | 3 453 | VIII-06.01 |
Wetenschappelijk onderwijs | 53 387 | 56 460 | 56 460 | VIII-07.10 | |
Onderzoek en wetenschappen: WOTRO | 454 | 454 | 454 | VIII-16.01 | |
LNV | Waarborgen van het kennisstelsel (ASC, IO en ISRIC) | 1 755 | 0 | 0 | XIV-26.01.01 |
Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs) | 0 | 35 | 35 | XIV-26.01.06 | |
Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC) | 0 | 1 053 | 1 053 | XIV-26.01.06 | |
VWS | Sport en OS | 0 | 1 500 | 1 500 | XVI-46.01.01 |
1 631 456 | 1 788 532 | 1 860 756 | |||
Beter beschermd en verbeterd milieu | |||||
6.1 | Milieu en water | 233 644 | 254 197 | 297 586 | V-06.01 |
6.2 | Water en stedelijke ontwikkeling | 111 326 | 133 379 | 138 370 | V-06.02 |
VenW | Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO) | 26 | 27 | 27 | XII-37.01 |
LNV | Programma «Leren voor Duurzame Ontwikkeling» | 0 | 1 000 | 1 000 | XIV-23.01.04 |
Internationale contributies/UNEP | 243 | 243 | 243 | XIV-29.01.01 | |
345 239 | 388 846 | 437 226 | |||
Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer | |||||
7.2 | Vreemdelingenbeleid (opvang asielzoekers) | 95 164 | 166 928 | 179 598 | V-07.02 |
95 164 | 166 928 | 179 598 | |||
Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland | |||||
8.1 | Nederlandse cultuur | 2 488 | 630 | 1 827 | V-08.01 |
8.2 | Cultureel erfgoed | 1 860 | 1 308 | 1 205 | V-08.02 |
8.3 | Draagvlak Nederlands buitenlands beleid | 44 989 | 44 066 | 37 533 | V-08.03 |
49 337 | 46 004 | 40 565 | |||
Algemeen | |||||
11.1 | Apparaatsuitgaven | 187 906 | 216 628 | 209 566 | V-11.01 |
187 906 | 216 628 | 209 566 | |||
Totaal ODA binnen HGIS | 4 838 898 | 5 007 788 | 5 245 408 | ||
ODA buiten HGIS (instituten LNV) | 4 725 | 4 725 | 4 725 | ||
TOTAAL ODA | 4 843 623 | 5 012 513 | 5 250 133 |
BIJLAGE 5 HGIS-uitgaven Natuur, Milieu en Water (bedragen x EUR 1000)
2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|
ODA Natuur en Milieu | |||
Directe uitgaven Natuur en Milieu | |||
Landenspecifieke sectorale samenwerking | 172 633 | 219 457 | 237 468 |
Thematische samenwerking in landen en regio’s | 73 457 | 116 907 | 135 747 |
Subtotaal directe uitgaven Natuur en Milieu | 246 090 | 336 364 | 373 215 |
Toerekening macrosteun | 15 532 | 13 366 | 12 514 |
Multilateraal | |||
VN-instellingen | |||
GEF-ODA/ Montreal Fund | 33 415 | 6 295 | 22 104 |
UNEP | 6 832 | 9 140 | 9 140 |
Verwoestijningsverdrag | 0 | 131 | 120 |
UNDP | 9 953 | 10 384 | 10 784 |
IFAD | 8 017 | 8 516 | 9 518 |
FAO partnershipprogramma | 3 842 | 3 733 | 4 425 |
UN-HABITAT | 8 280 | 8 280 | 8 280 |
Internationale Financiele Instellingen | |||
IDA en regionale ontwikkelingsbanken | 13 576 | 7 105 | 23 369 |
WB-Partnership Programma | 12 879 | 12 879 | 12 879 |
Europese ontwikkelingssamenwerking | |||
Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) | 7 479 | 8 349 | 9 292 |
Toerekening EU-begroting | 13 295 | 13 505 | 11 720 |
Subtotaal Multilateraal | 117 568 | 88 317 | 121 631 |
Particuliere kanaal | |||
Speciale Activiteiten | 24 174 | 26 800 | 31 200 |
TMF en MFS | 37 749 | 79 990 | 74 574 |
Oret, Miliev en ORIO | 54 713 | 77 400 | 70 090 |
SALIN | 77 830 | 4 000 | 3 100 |
SNV en PSO | 15 868 | 16 335 | 15 660 |
Subtotaal Particulier Kanaal | 210 334 | 204 525 | 194 624 |
Overige toerekeningen | |||
Apparaatsuitgaven | 15 032 | 17 330 | 16 765 |
Natuur en Milieu Educatie | 908 | 908 | 908 |
Int. onderwijs instituten | 9 894 | 11 322 | 12 505 |
Subtotaal Overige Toerekeningen | 25 834 | 29 560 | 30 178 |
Totaal ODA Natuur en Milieu | 615 358 | 672 132 | 732 162 |
Waarvan voor: | |||
– Regeringsstandpunt Tropisch Regenwoud (RTR) | 68 000 | 74 000 | 74 000 |
BNP (x mln) | 562 745 | 603 140 | 632 840 |
ODA Natuur en Milieu als % van het BNP | 0,109 | 0,111 | 0,116 |
Non-ODA Natuur en Milieu | |||
Natuur en Milieu programma’s | |||
Clean Development Mechanism | 21 150 | 71 615 | 50 221 |
Joint Implementation | 11 130 | 28 331 | 28 704 |
GEF non-ODA | 9 403 | 0 | 4 691 |
Internationale samenwerking Milieu | 3 802 | 3 813 | 3 803 |
Waterbeheer (Partners for Water) | 6 832 | 12 534 | 14 687 |
Subtotaal | 52 317 | 116 293 | 102 106 |
Overig | |||
MATRA | 5 338 | 3 110 | 3 110 |
Subtotaal | 5 338 | 3 110 | 3 110 |
Totaal Non-ODA natuur en milieu | 57 655 | 119 403 | 105 216 |
TOTAAL NATUUR EN MILIEU IN HGIS | 673 013 | 791 535 | 837 378 |
BIJLAGE 6 ODA-uitgaven Onderwijs (bedragen x EUR 1000)
2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|
Bilaterale uitgaven | |||
Partnerlanden met onderwijs als sector | 234 190 | 248 416 | 266 277 |
Niet gedelegeerde middelen (Silent partnership, ECD, onderwijs post conflict, capaciteitsopbouw) | 82 224 | 53 150 | 62 150 |
Noodhulponderwijs | 500 | ||
Hoger onderwijs | 91 865 | 103 865 | |
Andere activiteiten | 1 780 | 1 500 | 1 500 |
Education for All (EFA)/Fast Track Initiative (FTI) | 122 583 | 110 000 | 140 000 |
Toerekening macrosteun en schuldkwijtschelding | 59 697 | 39 996 | 37 493 |
Toerekening andere thema’s, zoals noodhulp en wederopbouw | 28 389 | 32 981 | 28 718 |
Subtotaal bilateraal kanaal | 529 363 | 577 908 | 640 003 |
Multilateraal | |||
VN-instellingen | 22 449 | 26 346 | 26 257 |
ILO | 283 | 329 | 329 |
UNHCR | 2 740 | 2 814 | 2 814 |
UNICEF | 5 985 | 5 985 | 5 985 |
UNRWA | 7 079 | 9 000 | 9 000 |
UNESCO | 1 079 | 280 | 280 |
WFP | 2 723 | 2 923 | 2 923 |
PP ILO | 2 560 | 5 015 | 4 926 |
Internationale Financiële Instellingen | |||
WB-Partnership Programma | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
IDA en regionale ontwikkelingsfondsen | 13 583 | 7 015 | 23 369 |
Europese ontwikkelingssamenwerking | |||
Europees ontwikkelingsfonds (EOF) | 5 983 | 6 679 | 7 433 |
Toerekening EU-begroting | 13 295 | 13 505 | 11 720 |
Subtotaal Multilateraal | 56 810 | 55 135 | 70 279 |
Particulier Kanaal | |||
Medefinancieringsprogramma | 52 171 | 62 417 | 61 678 |
SALIN onderwijs | 3 606 | 3 000 | 3 000 |
PSO | 1 350 | 1 350 | 1 350 |
Overige | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Particulier Kanaal | 57 127 | 66 767 | 66 028 |
Overige toerekeningen | |||
Apparaatsuitgaven | 16 071 | 17 330 | 16 765 |
Subtotaal Overige Toerekeningen | 16 071 | 17 330 | 16 765 |
TOTAAL Onderwijs | 659 371 | 717 140 | 793 075 |
TOTAAL OS-begroting | 4 843 623 | 5 012 513 | 5 250 133 |
Uitgaven Onderwijs als % van de OS-begroting | 13,6% | 14,3% | 15,1% |
1 Verhoogd met aan onderwijs gekoppelde macrosteun in Uganda
BIJLAGE 7 Uitgaven HIV/AIDS, Malaria en Tuberculose (bedragen x EUR 1000)
2007 | 2008 | 2009 | |
---|---|---|---|
ODA HIV/AIDS, TB en Malaria | |||
Bilaterale uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB | |||
Partnerlanden met HIV/AIDS, Malaria en TB | 89 643 | 97 354 | 92 495 |
Niet-gedelegeerde middelen | 52 028 | 57 117 | 46 971 |
Toerekening macrosteun, noodhulp, en wederopbouw | 26 410 | 26 883 | 23 374 |
Subtotaal directe uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB | 168 081 | 181 354 | 162 840 |
Multilateraal | |||
VN-instellingen | |||
UNHCR | 2 863 | 2 940 | 2 940 |
UNDP | 4 977 | 5 192 | 5 392 |
UNICEF | 4 275 | 4 275 | 4 275 |
UNFPA | 41 856 | 45 499 | 45 499 |
UNAIDS | 36 000 | 36 000 | 36 000 |
WHO/PAHO | 4 110 | 4 356 | 4 356 |
Partnership programma WHO | 17 148 | 13 246 | 13 246 |
Internationale Financiele Instellingen | |||
GFATM | 60 000 | 60 000 | 80 000 |
IDA en regionale ontwikkelingsfondsen | 6 788 | 3 553 | 11 684 |
WB Partnership programma | 2 068 | 1 941 | 1 994 |
Europese ontwikkelingssamenwerking | |||
Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) | 8 975 | 10 018 | 11 150 |
Toerekening EU-begroting | 13 295 | 13 505 | 11 720 |
Subtotaal Multilateraal | 202 355 | 200 525 | 228 257 |
Particulier Kanaal | |||
Aandeel HIV/AIDS, Malaria en TB van Medefinancieringsstelsel (MFS) | 48 891 | 54 946 | 53 276 |
SALIN | 0 | 6 000 | 7 000 |
PSO | 1 350 | 1 350 | 1 350 |
Subtotaal Particulier Kanaal | 50 241 | 62 296 | 61 626 |
Overige toerekeningen | |||
Apparaatsuitgaven | 11 274 | 12 998 | 12 574 |
Int. onderwijs instituten | 1 106 | 1 357 | 1 352 |
Subtotaal Overige toerekeningen | 12 380 | 14 355 | 13 926 |
TOTAAL ODA HIV/AIDS, Malaria en TB | 433 057 | 458 529 | 466 650 |
Non-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria | |||
Partnership Programma WHO (begroting VWS) | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Overig | 1 840 | 1 950 | 1 950 |
TOTAAL NON-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria | 2 840 | 2 950 | 2 950 |
TOTAAL HIV/AIDS, TB en Malaria in HGIS | 435 897 | 461 479 | 469 600 |
BIJLAGE 8 De non-ODA uitgaven naar beleidsthema (bedragen x EUR 1000)
2007 | 2008 | 2009 | Begroting/artikel | ||
---|---|---|---|---|---|
Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten | |||||
1.1 | Internationale rechtsorde | 41 045 | 37 396 | 42 485 | V-01.01 |
1.2 | Mensenrechten | 7 822 | 12 164 | 9 825 | V-01.02 |
1.3 | Internationale juridische instellingen | 9 121 | 19 157 | 14 223 | V-01.03 |
Justitie | Rechtshandhaving/Europol | 6 152 | 13 278 | 21 841 | VI-13.03.01 |
64 140 | 81 995 | 88 374 | |||
Vrede, veiligheid en conflictbeheersing | |||||
2.1 | Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 14 174 | 11 881 | 16 458 | V-02.01 |
2.3 | Non-proliferatie en ontwapening | 7 718 | 8 564 | 8 395 | V-02.03 |
2.5 | Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 123 264 | 124 274 | 124 275 | V-02.05 |
2.6 | Humanitaire hulpverlening | 4 888 | 6 267 | 3 767 | V-02.06 |
2.7 | Goed bestuur | 31 951 | 10 500 | 10 790 | V-02.07 |
Defensie | Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties) | 298 628 | 322 400 | 313 100 | X-20 |
480 623 | 483 886 | 476 785 | |||
Versterkte Europese samenwerking | |||||
3.2 | Ondersteuning bij pre- en postaccessie | 11 288 | 11 000 | 10 708 | V-03.03 |
3.4 | Nederlandse positie in de EU | 3 442 | 3 447 | 3 447 | V-03.04 |
3.5 | Raad van Europa | 9 303 | 9 303 | 9 303 | V-03.05 |
Toerek. | EU-begroting | 78 718 | 79 600 | 60 500 | Toerekening |
102 751 | 103 350 | 83 958 | |||
Meer welvaart en minder armoede | |||||
4.1 | Handels- en financieel systeem | 17 385 | 24 515 | 24 515 | V-04.01 |
4.2 | Armoedebestrijding | 6 456 | 8 253 | 6 952 | V-04.02 |
4.3 | Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden | 12 500 | 12 500 | 12 500 | V-04.03 |
4.5 | Nederlandse handels- en investeringsbevordering | 5 256 | 7 090 | 6 265 | V-04.05 |
Justitie | Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO | 110 | 146 | 146 | VI-91.01.01 |
Financiën | Mult. Ontw. Banken en Fondsen | 3 592 | 1 674 | 837 | IXB-04.20 |
VenW | Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO) | 418 | 416 | 416 | XII-33.02 |
Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA) | 1 043 | 1 365 | 1 365 | XII-33.03 | |
EZ | Versterken gezamenlijke kennisbasis | 5 561 | 5 588 | 4 599 | XIII-02.45 |
Goede randvoorwaarden voor innovatieklimaat | 309 | 364 | 364 | XIII-02.55 | |
Zorgen voor aantr. regio’s/steden om te kunnen ondern. (WTO) | 196 | 219 | 219 | XIII-03.10 | |
Algemeen (bijdragen aan int. instituten) | 927 | 986 | 0 | XIII-04.01 | |
Handhaving niveau v. voorzieningszekerh. op korte + lange termijn | 170 | 1 089 | 1 076 | XIII-04.50 | |
Algemeen | 1 212 | 3 354 | 1 275 | XIII-05.01 | |
Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde | 4 201 | 4 394 | 4 394 | XIII-05.20 | |
Bevorderen van internationaal ondernemen | 72 055 | 75 962 | 59 413 | XIII-05.30 | |
Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (DBIN) | 10 172 | 14 502 | 735 | XIII-05.40 | |
Programmatisch pakket | 30 300 | 27 915 | 66 574 | XIII-05.50 | |
Efficiënt werkende communicatie en postmarkt (bijdr. UPU/ITU) | 1 675 | 4 556 | 1 249 | XIII-10.30 | |
LNV | Internationale contributies/FAO | 3 182 | 3 417 | 3 417 | XIV-29.01.01 |
Beheer van de natuur (Tropisch hout) | 61 | 61 | 61 | XIV-23.01.04 | |
176 781 | 198 366 | 196 372 | |||
Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling | |||||
5.2 | Kennisontwikkeling | 2 596 | 2 596 | 2 596 | V-05.02 |
5.4 | HIV/AIDS | 1 840 | 1 951 | 1 951 | V-05.04 |
5.6 | Participatie civil society | 4 192 | 1 060 | 0 | V-05.06 |
OCW | Wetenschappelijk onderwijs | 2 346 | 2 679 | 2 679 | VIII-07.10 |
WO: beurzenprogramma | 869 | 560 | 560 | VIII-07.11 | |
LNV | Waarborgen van het kennisstelsel (ASC) | 27 | 0 | 0 | XIV-26.01.01 |
VWS | Projecten via UNODC | 3 000 | 7 000 | 5 000 | XIV-98.01.01 |
WHO-partnerschap | 6 000 | 6 000 | 6 000 | XVI-98.01.01 | |
20 870 | 21 846 | 18 786 | |||
Beter beschermd en verbeterd milieu | |||||
6.1 | Milieu en water | 11 038 | 3 761 | 7 698 | V-06.01 |
VROM | Clean development mechanism | 21 150 | 71 615 | 50 221 | XIA-43.08.04 |
Internationaal milieubeleid | 3 802 | 3 813 | 3 803 | XIA-47.44.04 | |
VenW | Integraal waterbeleid (Partners voor Water) | 6 832 | 12 534 | 14 687 | XII-31.01 |
Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO) | 617 | 709 | 709 | XII-37.01 | |
EZ | Duurzame energie (Joint Implementation) | 11 130 | 28 331 | 28 704 | XIII-04.20 |
LNV | Organisatie CITES/COP 14 | 2 944 | 0 | 0 | XIV-29.01.01 |
57 513 | 120 763 | 105 822 | |||
Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer | |||||
7.1 | Consulaire dienstverlening | 15 276 | 15 735 | 8 800 | V-07.01 |
7.2 | Vreemdelingenbeleid | 1 241 | 1 132 | 1 105 | V-07.02 |
16 517 | 16 867 | 9 905 | |||
Versterkt cultureel profiel, positieve beeldvorming in en buiten Nederland | |||||
8.1 | Nederlandse cultuur | 17 796 | 14 430 | 13 325 | V-08.01 |
8.2 | Cultureel erfgoed | 3 519 | 3 615 | 3 615 | V-08.02 |
8.3 | Draagvlak Nederlands buitenlands beleid | 26 494 | 27 551 | 25 137 | V-08.03 |
OCW | Cultuur: overig | 1 002 | 1 004 | 1 231 | VIII-08.11 |
Cultuur: overig | 2 133 | 166 | 166 | VIII-14.01/02/04 | |
Cultureel erfgoed: Sieboldhuis | 110 | 110 | 0 | VIII-14.04 | |
51 054 | 46 876 | 43 474 | |||
Overige uitgaven | |||||
10.1 | Nominaal en onvoorzien | 23 | 10 562 | 56 116 | V-10.01 |
11.1 | Apparaatsuitgaven | 530 389 | 545 284 | 535 287 | V-11.01 |
Div. dept. | Attachés | 50 248 | 54 384 | 54 556 | Div. Begrotingen |
580 660 | 610 230 | 645 959 | |||
Totaal non-ODA | 1 550 909 | 1 684 179 | 1 669 435 |
Er is geen één-op-één relatie te leggen tussen de doelstellingen uit het kabinetsprogramma en de begrotingen van de bij de HGIS betrokken ministeries. De bij het experiment betrokken ministeries (VWS, LNV, VROM en Buitenlandse Zaken) maken in hun begroting deze relatie wel zo goed mogelijk inzichtelijk. Het is niet haalbaar deze relatie te beschrijven voor alle HGIS-uitgaven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31703-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.