31 700 XVIII
Vaststelling van de begrotingsstaten van de begroting Wonen, Wijken en Integratie (XVIII) voor het jaar 2009

nr. 10
NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 1 december 2008

In het voorstel van wet tot vaststelling van de begrotingsstaten van de begroting Wonen, Wijken en Integratie (XVIII) voor het jaar 2009 (Kamerstukken II, 2008/2009, 31 700 XVIII, nr. 1) wordt de departementale begrotingsstaat voor de beleidsartikelen 2,3 en 4, als volgt gewijzigd (bedragen in € 1 000):

Omschrijving Stand ontwerpbegroting vóór Nota van Wijziging Stand ontwerpbegroting na Nota van Wijziging
  verplichtingenuitgaven ontvangsten verplichtingen uitgavenontvangsten
 TOTAAL 4 881 802847 312 4 891 646847 312
        
Beleidsartikelen  4 193 224846 864 4 203 068846 864
1 Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw 657 7221 188 186 519 707 667 722 1 198 186 519 707
2 Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken 38 397 57 292 6 091 38 33557 230 6 091
3 Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt 2 392 768 2 320 776316 000 2 392 768 2 320 776 316 000
4Integratie niet-westerse migranten 502 416 502 4162 440 502 322 502 322 2 440
5 Kennis en ordening wonen, wijken en integratie 11 426 11 318 011 426 11 318 0
6 Rijkshuisvesting 113 236113 236 2 626 113 236 113 236 2 626
        
 Niet-beleidsartikelen 688 578448 688 578448
95 Algemeen 548 242688 782 448 548 242 688 782 448
96Onverdeeld – 204 – 204  – 204 – 204 

Toelichting

Algemeen

Aanleiding voor deze Nota van Wijziging is de uitvoering van de bij de Algemene Politieke Beschouwingen door de leden Van Geel, Slob en Hamer cs ingediende moties (respectievelijk TK 31 700 nr. 10, TK 31 700, nr. 17 en TK 31 700, nr. 15). De dekking voor bovengenoemde moties wordt gevonden op de WWI-begroting door een subsidietaakstelling en een taakstelling voor de huurtoeslag. Met betrekking tot de taakstelling huurtoeslag is het uitgangspunt dat door de verbetering van de kwaliteit van de gemeentelijke basisadministratie, oneigenlijk gebruik in de huurtoeslag beter worden bestreden. Hiermee samenhangend wordt vanaf 2010 een besparing verwacht op de huurtoeslag van structureel€ 26 mln.

Dit alles leidt tot een verlaging van de WWI-begroting. Tegelijkertijd is er vooralsnog € 10 mln structureel toegevoegd aan de WWI-begroting op artikel 1, Stimuleren Wijkaanpak, vanaf 2009 voor de wijkverpleegkundigen. In nauw overleg met VWS wordt naar een zo gericht mogelijke invulling gezocht om tegemoet te komen aan de politieke wensen op dit vlak. Naar verwachting zal bij de 1e suppletore begroting 2009, de uiteindelijke artikelbelasting begrotingstechnisch worden verwerkt.

Voor de betreffende artikelen is de gewijzigde tabel met budgettaire gevolgen opgenomen en de tabel uit het verdiepingshoofdstuk. In het verlengde hiervan dienen de overige financiële tabellen, zoals in de beleidsagenda, in het licht van deze wijzigingen te worden gelezen.

In het voorstel van wet tot vaststelling van de begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst Rijksgebouwendienst voor het jaar 2009 (Kamerstukken II, 2008/2009, 31 700 XVIII, nr. 1) wordt de departementale begrotingsstaat als volgt gewijzigd (bedragen in € 1 000):

(x € 1 000)

OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begroting
Naam baten-lastendienst Totaal baten Totaal lasten Saldo baten en lasten
01 Rijksgebouwendienst1 423 255 1 421 086 2 169
wijziging 1 0001 000
Gewijzigde stand 1 423 255 1 422 086 1 169

(x € 1 000)

OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begroting
Naam baten-lastendienstTotaal kapitaaluitgaven Totaal kapitaalontvangsten  
01 Rijksgebouwendienst 807 099535 000  

Toelichting

Algemeen

Als gevolg van het Besluit van (Stb. 2008, 381), houdende wijziging van het Besluit Rijksgebouwendienst 1999, wijzigt eveneens per 1 oktober 2008 de memorie van toelichting bij de WWI-ontwerpbegroting 2009. Het betreft de toelichtingen bij de begroting van de baten-lastendienst Rijksgebouwendienst en bij artikel 6 «Rijkshuisvesting».

Aanleiding voor de wijziging van het genoemde Besluit is de op 21 september 2007 door de ministerraad aangenomen nota Vernieuwing Rijksdienst. Daarmee is onder andere besloten om de verantwoordelijkheid voor de kaderstelling voor het rijksbrede beleid op de terreinen van personeel en organisatie, informatie en ICT, inkoop, facilitaire zaken én rijkshuisvesting bij het nieuw opgerichte Directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk (DG OBR) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te beleggen. De Rijksgebouwendienst draagt € 1 mln per jaar bij aan de kosten van instandhouding van het DG OBR.

Ten aanzien van de rijkshuisvesting is vastgesteld dat de Rijksgebouwendienst in organisatorische zin blijft ressorteren onder het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu en dat de minister voor Wonen, Wijken en Integratie verantwoordelijk is voor de uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting.

Rechtstreekse gevolgen van het besluit van de ministerraad om de verantwoordelijkheid voor de kaders voor het rijksbrede beleid op het terrein van de huisvesting bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te beleggen, zijn dat het Rijkshuisvestingsberaad zal worden opgeheven en dat de verplichting voor ondergetekende om een meerjarenbeleidsplan op te stellen niet langer noodzakelijk is.

Artikelsgewijs

2.2.De beleidsartikelen

Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw
x € 1 0002007 2008 200920102011 2012 2013
Verplichtingen:770 111 634 347 667 722472 279371 215 218 568 218 568
Uitgaven:1 021 529 1 181 345 1 198 186566 761 376 982 219 293 219 293
Waarvan juridisch verplicht   1 061 210111 614 8 927 725 725
Programma: 1 021 5291 181 345 1 198 186 566 761 376 982 219 293219 293
 Krachtwijkentot stand brengen: 0 50 000125 500 125 500 35 000 10 000 10 000
  Bewonersinitiatieven 0 10 000 25 000 25 00025 000 0 0
  Stimuleren wijkaanpak040 000 70 50070 50010 00010 00010 000
  Preventiebudget 0 0 30 00030 000 0 0 0
        
 Sociaal, fysiek en economisch verbeteren van de steden: 911 192 984 969929 704 370 605 308 089 179 031 179 031
  BDU-Fysiek Investeringen Stedelijke vernieuwing266 085 371 947 341 664 295 659 270 230145 303 145 303
  Innovatiebudget Stedelijke vernieuwing 6 386 13 137 17 083 15 051 4 809725 725
  BDU-Sociaal, Integratie en Veiligheid537 693 549 271 516 902 937 0 0 0
  Leefbaarheid/(preventieve) veiligheidsmiddelen 85 62849 431 52 593 57 302 32 031 32 016 32 016
  Sociale herovering 14 300 50 0 0 0 00
  Faciliteren grotestedenbeleid 1 100 1 1331 462 1 656 1 019 987 987
        
 Voldoende woningproductie: 107 831 139 191 136 030 63 70426 324 26 811 26 811
  Budget BLS 107 831139 191 136 030 63 704 26 324 26 81126 811
  Bijdragen stimulering woningproductie 0 00 0 0 0 0
        
 Overige programmabudgetten:2 506 7 185 6 952 6 952 7 569 3 4513 451
  Onderzoek 0 1 320 1 482 1 4821 482 1 482 1 482
  Kennisoverdracht 02 620 2 386 1 755 1 969 1 969 1 969
  FES NICIS 2 222 3 245 3 084 3 7154 118 0 0
  Kenniscentrum 284 0 0 00 0 0
  Kosten uitvoeringsorganisaties 0 00 0 0 0 0
  Nader aan te wijzen0 0 0 0 0 0 0
Ontvangsten:539 102 552 237 519 7073 7154 118 0 0

Toelichting:

Aan dit artikel is vooralsnog € 10 mln structureel toegevoegd vanaf 2009 voor de wijkverpleegkundigen. In nauw overleg met VWS wordt naar een zo gericht mogelijke invulling gezocht, om tegemoet te komen aan de politieke wensen op dit vlak.

Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken

Tabel 2.1. Budgettaire gevolgen van beleid

Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken
x € 1 0002007 2008 200920102011 2012 2013
Verplichtingen:22 589 39 751 38 33538 07938 393 24 753 25 331
Uitgaven:28 068 38 988 57 23054 86839 675 25 205 25 331
Waarvan juridisch verplicht   33 297 25 121 5 709 0 0
Programma: 28 068 38 988 57 230 54 86839 675 25 205 25 331
 Realisatie CO2 reductiedoelstellingen in de gebouwde omgeving:16 604 33 208 51 650 49 432 34 575 19 99419 994
  Programma energiebudgetten 12 817 7 79410 9608 91810 5759 9949 994
  Subsidies energiebesparing (CO2-reductie) gebouwde omgeving 3 072 24 323 34 171 36 48024 000 10 000 10 000
  Regeling sanering loden drinkwaterleidingen 63 58 0 0 0 0 0
  Regeling energiebesparing huishoudens met lagere inkomens 513 660 519 34 0 0 0
  Innovatief bouwen 139 373 0 0 0 0 0
  Subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (FES) 0 0 6 000 4 000 0 0 0
        
 Overige programmabudgetten: 11 464 5 780 5 5805 436 5 100 5 211 5 337
  Onderzoek2 212 905 661 661 661 661 661
  Kennisoverdracht 3 745 2 262 2 132 2 1121 998 2 105 2 227
  Kosten uitvoeringsorganisaties5 507 2 613 2 557 2 446 2 221 2 2212 221
  Nader aan te wijzen 0 0 230217 220 224 228
Ontvangsten:1 88491 6 0914 091 91 91 91

Toelichting:

Als gevolg van de motie van Geel wordt de taakstelling subsidies op dit artikel geboekt.

Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

Tabel 3.1. Budgettaire gevolgen van beleid

Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt
x € 1 0002007 2008 200920102011 2012 2013
Verplichtingen:2 339 781 2 478 575 2 392 7682 441 184 2 471 186 2 464 337 2 481 895
Uitgaven:2 303 832 2 365 1822 320 7762 362 293 2 397 5692 397 916 2 422 032
Waarvan juridisch verplicht   2 316 948 10 775 10 566 10 55810 549
Programma: 2 303 832 2 365 1822 320 776 2 362 293 2 397 569 2 397 9162 422 032
 Regelgeving ter bevordering van een evenwichtige verdeling van de woningmarkt: 0 0 0 00 0 0
        
 Garanderen betaalbaarheid voldoende huurwoningen: 0 0 0 0 0 0 0
        
 Garanderen betaalbaarheid wonen voor lage inkomensgroepen (vraaggericht): 2 303 564 2 362 732 2 317 7492 359 266 2 394 542 2 394 889 2 419 005
  Huursubsidie en huurtoeslag 2 302 248 2 353 1292 302 276 2 337 9242 366 5362 360 2182 377 776
  Bevorderen eigen woonbezit 1 3169 603 15 473 21 342 28 006 34 671 41 229
  Bijdrage financiering startersleningen 0 0 0 00 0 0
 Garanderen van een laagdrempelige geschillenbeslechting:0 0 0 0 0 0 0
        
 Verruimen van het aanbod van geschikte woningen voor bijzondere aandachtsgroepen, alsmede het bestrijden van onrechtmatige bewoning: 0 00 0 0 0 0
        
 Overige programmabudgetten: 268 2 450 3 027 3 0273 027 3 027 3 027
  Onderzoek 178 490542 542 542 542 542
  Kennisoverdracht 90100 625 625 625 625 625
  Kosten uitvoeringsorganisaties 0 1 860 1 860 1 8601 860 1 860 1 860
  Nader aan te wijzen0 0 0 0 0 0 0
Ontvangsten:133 888 300 911 316 000287 737272 469 263 740 262 133

Toelichting:

De taakstelling huurtoeslag wordt vanaf 2010 ingeboekt voor structureel € 26 mln per jaar.

Artikel 4.Integratie niet-westerse migranten

Tabel 4.2. Budgettaire gevolgen van beleid

Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten
x € 1 0002007 2008 200920102011 2012 2013
Verplichtingen:913 369 461 973 502 322466 831464 747 464 747 439 747
Uitgaven:425 434 461 973 502 322466 831464 747 464 747 439 747
Waarvan juridisch verplicht   480 255 439 679 434 240 430 140402 540
Programma: 425 434 461 973 502 322466 831 464 747 464 747 439 747
 Bewerkstelligen dat oud- en nieuwkomers hun inburgeringsexamen halen: 362 739 376 054 425 911395 273 394 933 394 933 369 933
  Facilitering inburgering* 362 739 376 054425 911 395 273 394 933 394 933 369 933
        
 Het versterken van de maatschappelijke emancipatie en het vergroten van de sociale integratie van niet-westerse migranten:62 695 85 919 76 411 71 558 69 814 69 81469 814
  Facilitering remigratie 29 339 39 08737 781 36 482 36 483 36 483 36 483
  Overige instrumenten33 35646 832 38 63035 07633 33133 33133 331
Ontvangsten:9 671 1 4702 4403 249 3 937 4 4254 425

Toelichting:

Bij de verdeling van de taakstelling subsidies, is abusievelijk het aandeel voor I&I ten laste gebracht van het ministerie van Justitie. Het aandeel van I&I bedraagt per jaar € 94 000, dat hiermee wordt overgeboekt naar Justitie.

Artikel 6. Rijkshuisvesting

• Bij de motivering richt de zin «In deze rol bewaakt en verbetert de Rijksgebouwendienst de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel door het Rijk te ondersteunen bij het vastleggen van deze toepassing in rijksbrede kaders» zich op de uitvoering. De kaderstelling vindt plaats door DG OBR;

• Bij de genoemde verantwoordelijkheden richt de verantwoordelijkheid van de Minister voor WWI als coördinerend minister voor de rijkshuisvesting zich op de uitvoering van het afgesproken beleid;

• De derde genoemde verantwoordelijkheid ten aanzien van de doelmatige werking van het stelsel richt zich op de uitvoering van de rijkshuisvesting;

• Bij de meetbare gegevens wijzigt de informatieverstrekking. Waar de Rijksgebouwendienst in de huidige ontwerpbegroting jaarlijks aan het Rijkshuisvestingsberaad conclusies voorlegt op welke wijze de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel is gestimuleerd, zodat het Rijkshuisvestingsberaad zich een oordeel over de doelmatigheid kan vormen, zal deze informatie vanaf 2009 aan het DG OBR worden voorgelegd;

• De gehele paragraaf 6.3 «Overzicht beleidsonderzoeken» vervalt.

3. Verdiepingshoofdstuk

Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw

Opbouw uitgaven
x € 10002008 20092010 20112012 2013
Stand ontwerpbegroting 2008 920 117969 413 360 567 311 497 179 380 0
Mutatie NvW 2008 (motie Van Geel) 20 000 0 0 0 0 0
Mutatie amendement 2008 (amendement Van Heugten) – 2 0000 0 0 0 0
Mutatie 1e suppletore begroting 2008180 954 47 276 30 889 22 340 1 999 1 999
Nieuwe mutaties:      
Beleidsmatige mutaties:      
a Uitboeking WWI claim stroppenpot prijsbijstelling 6 944 3 472 0 0 0 0
b Correctie mutatie Volkstuinen – 2 000 – 2 000 4 0000 0 0
c Intertemporele kasschuif budget wijkenaanpak– 123 000 22 500 95 500 5 000 0 0
d BDU-SIV: aanpassing MO/VB en VO 21 405 0 0 0 00
e BDU-SIV: aanpassing extra middelen onderwijsachterstanden15 660 9 135 0 0 0 0  
f Van artikel 2 naar artikel 1: Budget BLS 139 191 136 030 63 704 26 32426 811 26 811
g Extrapolatie 2013 0 0 0 00 179 380
h Loonbijstelling 2008 2 162 1 9831 974 1 103 1 103 1 103
i Overige mutaties1 912 377 127 718 0 0
j NvW wijkverpleegkundigen 10 00010 00010 00010 00010 000
Stand ontwerpbegroting 20091 181 345 1 198 186566 761 376 982219 293 219 293

Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken

Opbouw uitgaven
x € 10002008 20092010 20112012 2013
Stand ontwerpbegroting 2008 163 800161 583 119 334 150 482 137 008 0
Mutatie 1e suppletore begroting 2008 14 286 15 416 – 15 010– 94 734 – 95 247 95 125
Nieuwe mutaties:      
Beleidsmatige mutaties:      
a FES Energieneutraal Bouwen, innovatieve energiebesparing 0 6 000 4 000 0 00
b Naar 01.07.01 Budget BLS – 139 191 – 136 030– 63 704 – 26 324 26 811 – 26 811
c Uitdelen enveloppe Energie 0 10 000 10 000 10 00010 000 10 000
d Extrapolatie 2013 0 0 0 00 137 008
e Overige mutaties 93 323 310313 317 321
f. NvW taakstelling subsidies – 62– 62– 62– 62– 62
Stand ontwerpbegroting 2009 38 98857 23054 868 39 675 25 20525 331

Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

Opbouw uitgaven
x € 10002008 20092010 20112012 2013
Stand ontwerpbegroting 2008 2 149 6032 180 727 2 219 144 2 258 734 2 324 976 0
Mutatie 1e suppletore begroting 2008 213 936 193 195223 747 220 919 154 900 147 513
Nieuwe mutaties:      
Beleidsmatige mutaties:      
a Uitboeking knelpuntenpot prijsbijstelling 1 578 789 0 0 0 0
b Effect BU op de Huurtoeslag 0 – 54 000 – 54 663– 56 149 – 56 025 56 297
c Extrapolatie 20130 0 0 0 0 2 356 751
d Overige mutaties65 65 65 65 65 65
e NvW taakstelling huurtoeslag  – 26 000– 26 000– 26 000– 26 000
Stand ontwerpbegroting 20092 365 182 2 320 7762 362 2932 397 569 2 397 916 2 422 032

Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten

Opbouw uitgaven
x € 10002008 20092010 20112012 2013
Stand ontwerpbegroting 2008 483 324478 061 443 990 442 131 442 131 0
Mutatie 1e suppletore begroting 2008 – 25 120 – 28 000– 28 000 – 28 000 28 000 – 28 000
Nieuwe mutaties:      
Beleidsmatige mutaties:      
a Uitdeling enveloppe Integratie 050 000 50 000 50 000 50 000 25 000
b Uitboeking knelpuntenpot prijsbijstelling 2 433 1 217 00 0 0
c Extrapolatie 2013 0 0 0 0 0442 131
d Overige mutaties 1 336 1 138 935710 710 710
e NvW taakstelling subsidies -94– 94– 94– 94– 94
Stand ontwerpbegroting 2009 461 973502 322466 831 464 747 464 747439 747

Wetsartikel 2

5. BEGROTING VAN DE RIJKSGEBOUWENDIENST

Bij de genoemde verantwoordelijkheden richt de verantwoordelijkheid van de Minister voor WWI als coördinerend minister voor de rijkshuisvesting zich op de uitvoering van het afgesproken beleid. Paragraaf 5.1, die handelt over de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel, richt zich op de uitvoeringsaspecten. De tabel 5.2. «evaluatie-onderzoek» vervalt.

De minister voor Wonen, Wijken en Integratie, Mede namens de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

E. E. Van der Laan

Naar boven