31 537 Voorstel van wet van de leden Koşer Kaya en Blok tot wijziging van de Pensioenwet met betrekking tot een evenwichtige samenstelling van en de medezeggenschap in pensioenfondsbesturen

B BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 september 2010

In het kader van de door mij toegezegde aanpassing van het huidige governancemodel voor pensioenfondsen heb ik een voorontwerp van wet tot wijziging van de Pensioenwet1 in verband met aanpassing van het bestuursmodel voor pensioenfondsen voor internetconsultatie aangeboden.

Met dit voorontwerp wordt recht gedaan aan de behoefte tot stroomlijning van de governance en medezeggenschap, de versterking van deskundigheid en de adequate vertegenwoordiging van alle risicodragers.

Het voorontwerp maakt deel uit van een integrale aanpassing van de governance en medezeggenschapsproblematiek en gaat daarmee verder dan het voorliggende initiatiefwetsvoorstel van de leden Koşer Kaya en Blok tot wijziging van de Pensioenwet met betrekking tot de medezeggenschap van pensioengerechtigden in pensioenfondsbesturen (31 537).

In verband met het voorbereidend onderzoek van uw Kamer op 28 september 2010 leek het mij goed om u hierover te informeren.

De hierbij gevoegde uitwerking van het paritaire model sluit aan bij de huidige vormgeving van het bestuursmodel bij ondernemingspensioenfondsen en bedrijfstakpensioenfondsen. Het gaat uit van een bestuur bestaande uit vertegenwoordigers van werkgevers(organisaties) en werknemers(organisaties) en mogelijk ook van pensioengerechtigden. Deze laatste groep krijgt een keuzerecht voor bestuursparticipatie, verder wordt het intern toezicht versterkt, wordt het mogelijk externe deskundigen tot het bestuur toe te laten en worden verantwoordingsorgaan en deelnemersraad geïntegreerd.

Het bijgevoegde model geeft goed weer hoe de samenhang tussen alle elementen het beste tot zijn recht komt. Dat neemt niet weg dat bepaalde punten nog verder uitgewerkt kunnen worden in overleg met het pensioenveld. Daarbij denk ik met name aan de precieze taken en bevoegdheden van het interne toezicht en de bijbehorende benoemingsprocedures en zittingstermijnen. Ook de verhouding tussen intern toezicht en de deelnemersraad annex verantwoordingsorgaan zal daarbij aan bod komen.

Deze ruimte voor overleg met de sector is ook zeker nog aanwezig, doordat ik ook nog twee andere modellen zal uitwerken. Het gaat hierbij om een extern model waarin het bestuur volledig uit externe deskundigen bestaat en een gemengd bestuursmodel, ook wel bekend onder de naam one tier board, waar taken binnen het bestuur worden verdeeld over niet-uitvoerende (algemeen bestuur) en uitvoerende bestuurders (dagelijks bestuur).

Alle drie de modellen zullen uiteindelijk gezamenlijk in één wetsvoorstel worden opgenomen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat pensioenfondsbesturen uit een van de drie modellen een eigen bestuursmodel kunnen kiezen waarin alle checks and balances in evenwicht zijn.

Bijgaand voorontwerp geeft u inzicht in de integrale aanpak van de governance van pensioenfondsen.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J. P. H. Donner


XNoot
1

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke ondersteuning onder griffie nr. 147 151.

Naar boven