Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 juni 2014
Hierbij bied ik u de Monitor Duurzaam Voedsel 2013 aan, die in opdracht van het Ministerie
van Economische Zaken is opgesteld1.
Aandeel duurzaam voedsel stijgt met 10,8 procent
De economische crisis heeft de consument kritischer en bewuster gemaakt.
De totale consumentenbestedingen aan voedsel daalden in 2013 met 0,4 procent (173
miljoen euro). De bestedingen aan duurzaam geproduceerd voedsel stegen juist met 10,8
procent tot bijna 2,5 miljard euro. Dat is 257 miljoen euro meer dan in 2012. Van
alle verkochte voeding was in 2013 6,1 procent «duurzaam».
In 2012 was dat nog 5,5 procent. De groei vond plaats in alle gemeten kanalen: supermarkt,
speciaalzaak en de «out of home» sector, waaronder restaurants, catering, benzinestations
en zorginstellingen.
Belangrijkste groeimarkt in retail en foodservice
Duurzaam voedsel is een van de belangrijkste groeimarkten in retail en foodservice.
De groei is bovendien stabiel. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2013. Onder
duurzaam voedsel vallen producten die zich positief onderscheiden door de manier waarop
ze geproduceerd zijn: diervriendelijk, biologisch, milieuvriendelijk en/of sociaalethisch.
Alleen producten die voor de consument herkenbaar zijn aan een onafhankelijk gecontroleerd
keurmerk zijn in het onderzoek meegenomen.
Sinds 2001 voert het Ministerie van Economische Zaken beleid om het aandeel duurzaam
voedsel te vergroten. Om ontwikkelingen te monitoren onderzoekt het LEI Wageningen
UR de ontwikkelingen op basis van kassascans en andere marktgegevens.
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
S.A.M. Dijksma