nr. 6
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT, DE MINISTER
VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT EN DE STAATSSECRETARISSEN VAN VOLKSGEZONDHEID,
WELZIJN EN SPORT EN VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 januari 2009
Op 26 juni 2008 heeft u de Toekomstvisie Taxibeleid met als bijlage
het rapport «Handreikingen voor hoogwaardig contractvervoer» (TK
31 521, nr. 1) ontvangen. Over het in de toekomstvisie toegezegde
implementatieplan voor de verbetering van het contractvervoer informeren wij
u hierbij.
De afgelopen maanden hebben vertegenwoordigers van de taxibranche, vakbonden,
reizigersorganisaties, gemeenten, zorgverzekeraars en rijksoverheid de toekomstvisie
uitgewerkt. De sleutel voor verbetering van de kwaliteit van het contractvervoer
ligt in de wijze van contracteren en het toezien op de uitvoering daarvan
door de opdrachtgevers. Langs deze lijnen hebben wij samen met betrokken partijen
een implementatieplan opgesteld. Concreet ziet dit er als volgt uit.
1. Informatie over kwaliteit contractvervoer
Informatie over de kwaliteit van de prestaties in het contractvervoer
is een voorwaarde om de uitvoering van de contracten goed te kunnen monitoren.
Hiervoor wordt het volgende traject uitgezet:
• bepalen van de kwaliteitsaspecten in de zeven regelingen1 van het contractvervoer; dat kan bijvoorbeeld de dienstverlening
door de chauffeur betreffen, de voorzieningen in het voertuig en de tijdigheid
van het vervoer;
• bepalen van de indicatoren en de methode(n) om de kwaliteitsaspecten
te meten;
• vastleggen in voorbeeld- of modelovereenkomsten van de kwaliteitsaspecten,
de indicatoren daarvan, de meetmethode(n) en de wijze waarop de opdrachtgever
informatie over de uitvoering van het contract zou kunnen verkrijgen.
Met de resultaten van dit traject kunnen opdrachtgevers de kwaliteit van
de uitvoering beter definiëren en bewaken (monitoren).
De planning is dat de resultaten van dit traject in het voorjaar van 2009
beschikbaar zijn.
2. Handboek professioneel aanbesteden
Een te ontwikkelen «handboek professioneel aanbesteden» biedt
opdrachtgevers handreikingen voor een betere aanbesteding van contractvervoer.
De verantwoordelijkheid voor het contractvervoer is grotendeels gedecentraliseerd
naar gemeenten, AWBZ-instellingen en zorgverzekeraars.
Aan opdrachtnemers geeft het handboek handreikingen voor de kwaliteitsaspecten
bij aanbestedingen, de te leveren prestaties en de te verstrekken informatie
daarover. Opdrachtnemers zijn vooral taxiondernemingen.
Tot slot is een doel van het handboek de rol en betrokkenheid van gebruikers
te versterken. Dat geldt in de verschillende fasen van aanbesteding en contractperiode,
zoals bij het opstellen van de eisen bij een aanbesteding en bij het monitoren
van de uitvoering van contracten.
Het handboek zal per regeling in het contractvervoer voorbeeld- of modelovereenkomsten
bevatten met daarin de uitwerking van de volgende thema’s:
a. het betrekken van gebruikers(organisaties) bij het opstellen van aanbestedingseisen
en tijdens de uitvoering van contracten, met inbegrip van de mogelijkheden
van facilitatie van dit proces;
b. afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over de kwaliteit van
de te leveren prestaties;
c. afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over het monitoren
van de kwaliteitseisen in de contracten;
d. het opleggen van sancties als de opdrachtnemer niet aan de contracteisen
voldoet, zoals een bonus-malus regeling;
e. het bevorderen van juiste beeldvorming door verbeterde informatievoorziening
aan de gebruikers;
f. het vormgeven en bekend maken van een klachtenregeling.
De planning is dat het handboek in de zomer van 2009 gereed is.
3. Communicatie handboek
Het is van groot belang het handboek samen met betrokken partijen actief
onder de aandacht van de potentiële gebruikers te brengen, opdat het
ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Hiervoor zetten we gezamenlijk een
intensieve communicatiecampagne op.
Deze fase start na de zomer van 2009 en zal tot eind 2010 duren. Daarna
volgt een evaluatie om te beoordelen of de beoogde resultaten zijn bereikt.
De uitvoering van het implementatieplan is inmiddels gestart. De opdracht
hiervoor is uitgezet bij het KpVV, het Kennisplatform Verkeer en Vervoer1.
Wij zijn van mening dat we met het nu ingezette traject perspectief bieden
op concrete verbetering van de kwaliteit van het contractvervoer.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J. C. Huizinga-Heringa
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink
De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M. Bussemaker
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,
S. A. M. Dijksma