31 521 Taxibeleid

25 295 Infectieziektenbestrijding

Nr. 121 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 september 2021

In het Commissiedebat Openbaar Vervoer en Taxi van 19 mei jongstleden (Kamerstuk 23 645, nr. 753) heeft mijn voorganger toegezegd om, in overleg met andere relevante ministeries, een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de financiële situatie van de taxibranche ten gevolge van de COVID-19 pandemie. Middels deze brief wil ik uw Kamer informeren over de contouren van dit onderzoek.

De taxibranche ondervindt ernstige gevolgen van de coronacrisis door de vraaguitval die dat heeft veroorzaakt. Om banen te behouden en faillissementen te voorkomen bood het Rijk een pakket aan van steunmaatregelen voor alle bedrijven die hinder ondervonden van de gevolgen van de coronacrisis. Ook taxiondernemingen en -chauffeurs konden daarvan gebruik maken, wanneer zij voldeden aan de gestelde voorwaarden.

Op verzoek van uw Kamer (gewijzigde motie van het lid Öztürk, Kamerstuk 23 645, nr. 741) heb ik daarnaast een aantal maanden geleden gesproken met leasemaatschappijen en verzekeraars en heb ik vernomen dat zij de nodige coulance betrachten richting taxiondernemingen en -chauffeurs sinds het begin van de coronapandemie.

Maar omdat er behoefte bestaat aan een meer gedetailleerd beeld van de gevolgen van COVID-19 op de taxibranche, ga ik een onderzoek laten uitvoeren.

Scope van het onderzoek

Het onderzoek is gericht op de financiële situatie van taxiondernemers en -chauffeurs op zowel de opstap- als de bestelmarkt als gevolg van COVID-19. Een onafhankelijk onderzoekbureau zal de opdracht krijgen om onder meer de volgende door de Kamer gevraagde gegevens te verzamelen:

  • Welke coulanceregelingen bieden verzekeraars en leasebedrijven aan, hoeveel taxiondernemers en -chauffeurs hebben hier gebruik van gemaakt en welke barrières zijn er eventueel (geweest) om van deze regelingen gebruik te maken?

  • Hoeveel taxiondernemers en -chauffeurs hebben gebruik gemaakt van de financiële regelingen uit het Rijkssteunpakket?

  • In hoeverre heeft de problematiek geschetst in het onderzoek van ABN AMRO aangaande belastingschuld betrekking op taxiondernemers en -chauffeurs?

  • Hoeveel taxiondernemers en -chauffeurs hebben gebruik gemaakt van de regeling aangeboden door de RDW om voertuigen tijdelijk te schorsen?

Een analyse van al deze gegevens tezamen zal een beeld geven van de financiële situatie van taxiondernemers- en chauffeurs ten gevolge van COVID-19.

Betrokkenheid andere ministeries

De problematiek die wordt onderzocht reikt verder dan het mandaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, daarom zal ik het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat betrekken bij de uitvoering van dit onderzoek en bij een vervolg als de resultaten daar aanleiding voor geven. Daarnaast wil ik brancheorganisatie KNV en de gemeente Amsterdam bij dit onderzoek betrekken.

Doordat er gegevens verkregen moeten worden van een aanzienlijk aantal verschillende organisaties zal dit enige tijd in beslag nemen; ik verwacht u eind 2021 de resultaten van het onderzoek te kunnen presenteren.

Functioneren van de taximarkt

In uw commissie is in de afgelopen periode ook regelmatig gesproken over de werking van het taxistelsel in bredere zin. De bredere analyse van de taximarkt maakt onderdeel uit van de (periodieke) evaluatie van de taxiwet- en regelgeving (onderdeel van de Wet Personenvervoer 2000) die ik voornemens ben in 2022 uit te voeren. De uitkomsten van dit onderzoek naar de actuele situatie van de taximarkt zal ik daarbij betrekken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg

Naar boven