Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31474-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31474-VI nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Inleiding | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 |
2.2 | De beleidsartikelen | 7 |
11 Nederlandse rechtsorde | 7 | |
12 Rechtspleging en rechtsbijstand | 8 | |
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding en terrorismebestrijding | 9 | |
14 Jeugd | 11 | |
15 Vreemdelingen | 13 | |
17 Internationale rechtsorde | 14 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 15 |
Niet-beleidsartikel 91 Algemeen | 15 | |
Niet-beleidsartikel 92 Nominaal en onvoorzien | 15 | |
Niet-beleidsartikel 93 Geheime uitgaven | 16 |
Dit is de 1ste suppletoire begroting 2008 van het Ministerie van Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2008.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid staat per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2008, de mutaties betreffende nota’s van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2008, de mutaties 1ste suppletoire begroting 2008, de stand 1ste suppletoire begroting 2008 en de mutaties 1ste suppletoire begroting 2008 voor de jaren 2009 tot en met 2012, inclusief nota’s van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2008.
Vervolgens worden bij het (niet-)beleidsartikel alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen toegelicht. Indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.
De eindejaarsmarge 2007 (€ 9,3 miljoen), de loonbijstelling (€ 130,1 miljoen) en de prijsbijstelling (€ 15 miljoen) zijn vooralsnog geparkeerd op de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen worden bij de ontwerpbegroting 2009 verdeeld over de Justitie-onderdelen.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2008 (Voorjaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2008 | 5 489 960 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Instroom Asiel | 12,15 | 101 400 |
2) Rechtsbijstand | 12 | 15 000 |
3) Beveiliging luchthavens | 13 | 10 500 |
4) Biometrie gevangeniswezen | 13 | 6 000 |
5) Capaciteitsafname gevangeniswezen | 13 | – 42 700 |
6) Vertraging capaciteitsuitbreiding TBS | 13 | – 16 900 |
7) Forensische zorg | 13 | 11 100 |
8) Activering Noorderwint | 13 | – 15 200 |
9) Inspectierapporten JJI’s | 14 | 7 000 |
10) Jeugdcriminaliteit | 14 | 12 000 |
11) Capaciteitsafname JJI’s straf | 14 | – 21 900 |
12) Hogere kosten IND | 15 | 25 000 |
13) IND tekort Eigen Vermogen | 15 | 25 000 |
14) COA | 15 | 12 800 |
15) Leges IND | 15 | 32 500 |
16) Schadeloosstellingen | 91 | 10 380 |
Overige mutaties | 153 835 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 5 815 775 |
Toelichtingen op de belangrijkste mutaties:
In de begroting van 2008 is met een instroom van 10 500 asielzoekers rekeninggehouden. Op dit moment wordt de instroom echter geraamd op 16 000 asielzoekers, voor zowel 2008 als 2009. Deze hogere instroom leidt tot hogere kosten bij een aantal dienstonderdelen en taakorganisaties van Justitie:
Beleidsartikel | Toename kosten 2008 | Toename kosten 2009 | |
---|---|---|---|
Rechtsbijstand | 12 | € 10 300 | € 10 300 |
IND | 15 | € 10 500 | € 11 600 |
COA | 15 | € 77 600 | € 84 400 |
DT&V | 15 | € 3 000 | € 6 000 |
Op operationele doelstelling 12.2 «adequate toegang tot het rechtsbestel» is conform amendement Heerts c.s. (TK vergaderstuk 31 200 VI nr. 29) de taakstelling op de rechtsbijstand voor 2008 met € 15 miljoen verlaagd.
Op luchthaven Schiphol zijn beveiligingsrisico’s geconstateerd. Dit is aanleiding de beveiliging van de personeelstoegangen op Schiphol en de regionale luchthavens aan te scherpen. Voor Schiphol gaat het om een uitbreiding van het bewakingspersoneel met circa 210 fte. Het uitgavenkader op operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» wordt hiervoor met € 10,5 miljoen verhoogd.
Om te voorkomen dat in de strafrechtketen identiteitsfraude plaatsvindt, wordt door DJI identificatie- en verificatieapparatuur in gebruik genomen. Dit is conform een eerdere toezegging aan de Tweede Kamer (TK 2006–2007, 30 800 VI en 29 271, nr. 23, pag. 3). Persoonsverwisselingen en identiteitsfraude brengen immers schade toe aan het vertrouwen van de burger in de overheid in het algemeen en Justitie in het bijzonder. De kosten hebben betrekking op de aanschaffing van apparatuur, beheer, onderhoud en opleidingen. Hierdoor is het uitgavenkader op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» voor 2008 met € 6 miljoen verhoogd en vanaf 2009 met € 5 miljoen.
5) Capaciteitsafname gevangeniswezen
Op basis van PMJ ramingen is de capaciteit van het gevangeniswezen verlaagd. De nieuwe prognoses wijzen op een lagere behoefte aan celcapaciteit de komende jaren. Hierdoor kunnen direct 192 plaatsen (structureel) worden gesloten. Bij de vermindering van de celcapaciteit is rekening gehouden met frictiecapaciteit die indien nodig snel in gebruik kan worden genomen. De ontstane meevaller op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» in 2008 € 42,7 miljoen oplopend tot € 65,7 miljoen in 2013 is ingezet ter dekking van tegenvallers elders op de Justitiebegroting.
6) Vertraging capaciteitsuitbreiding TBS
In de begroting 2008 van Justitie wordt uitgegaan van een productie van 2 047 plaatsen (dat is inclusief het aantal tbs-contractplaatsen in GGZ-instellingen). Deze productietaakstelling zal in 2008 niet volledig worden gerealiseerd, dit als gevolg van bouwvertragingen vanwege aangescherpte brandveiligheidseisen en grondvervuiling. Hierdoor komt een aantal projecten in tegenstelling tot eerdere ramingen pas in 2009 gereed. De vrijval ter hoogte van € 16,9 miljoen is berekend uitgaande van een onderproductie van 100 plaatsen vermenigvuldigd met de dagprijs van € 464. De vertraagde capaciteitsuitbreiding leidt tot een verlaging van het budgettaire kader van € 16,9 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».
Met ingang van 2008 is de verantwoordelijkheid voor de forensische zorg overgegaan van VWS/AFBZ (Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten) naar Justitie. In deze sector is al jaren sprake van een sterke autonome groei die leidt tot oplopende tekorten. Er wordt uitgegaan van een jaarlijkse groei van 8%. In 2008 wordt een tekort voorzien van circa € 11 miljoen. In 2010 is er sprake van een lager tekort (€ 6,9 miljoen), omdat er in dit jaar nieuwbouw gereed komt. In 2011 en verder is er vooralsnog een groei van ruim € 19 miljoen voorzien. Voor 2008 is € 11,1 miljoen aan operationele doelstelling 13.4.2 «DJI forensische zorg» toegevoegd.
De financieringswijze voor ICT-project Noorderwint bij het CJIB is gewijzigd door het activeren van de immateriële kosten. Dit betekent dat de oorspronkelijke investeringen zijn omgezet in een lening met ingang van 2008. Om de exploitatielasten te kunnen dekken (als gevolg van afschrijvings- en rentekosten) is het kader in de volgende jaren verhoogd met het bedrag van de lening.
Binnen de Justitiebegroting zijn middelen vrijgemaakt voor verbetermaatregelen binnen de JJI’s. Dit als reactie op de inspectierapporten JJI’s. Deze middelen worden ingezet voor onder andere het verkleinen van de groepsgrootte. De Tweede Kamer is per brief nader geïnformeerd over de kosten (Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 24 587 en 28 741, nr. 279). Per saldo zijn voor deze maatregelen in 2008 € 7 miljoen oplopend tot € 48 miljoen in 2013 aan operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» toegevoegd.
De aanpak van de jeugdcriminaliteit maakt deel uit van de maatregelen in het kader van het project «Veiligheid Begint Bij Voorkomen». Hiervoor zijn reeds pijler 5 middelen beschikbaar, ruim € 32,4 miljoen structureel. Om zo snel mogelijk tot een effectieve aanpak te kunnen komen, worden in 2008 (€ 12 miljoen) en 2009 (€ 16 miljoen) en verder (€ 5 miljoen) aanvullende middelen ingezet. Doel is om te komen tot extra gedragsbeïnvloedende maatregelen, namelijk 350 in 2008, 500 in 2009 en structureel 750 in 2010 en verder.
11) Capaciteitsafname JJI’s straf
Op basis van het Prognose Model Justitie (PMJ) is de capaciteitsraming strafrechtelijke jeugdigen structureel verlaagd. De vrijvallende middelen die hiermee samenhangen zijn gebruikt om dekking te bieden voor de kosten verbonden aan de verbetermaatregelen JJI’s naar aanleiding van de Inspectierapporten. Operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» is in 2008 verlaagd met € 21,9 miljoen open aflopend tot ruim € 35 miljoen in 2013.
De daadwerkelijke productiekosten van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voor de productgroep Regulier zijn hoger dan de gehanteerde kostprijzen. Het blijkt dat de IND meer tijd nodig heeft voor de behandeling van aanvragen dan was voorzien bij het vaststellen van de kostprijzen. Op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» is derhalve € 25 miljoen toegevoegd.
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft een negatief eigen vermogen van € 25 miljoen. Dit tekort is veroorzaakt door hogere productiekosten in 2007 ten opzichte van de gehanteerde kostprijzen. Dit dient, conform de regeling baten- en lastendiensten, aangezuiverd te worden tot nul. Op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» is derhalve € 25 miljoen toegevoegd.
De afbouw van de asielcapaciteit van het COA verloopt tot 2008 in een trager tempo dan voorzien. Vanaf 2008 zet deze afbouw van asielcapaciteit zich pas daadwerkelijk in. Ondanks de hogere instroom is bij het COA wel sprake van een afnemende bezetting, maar deze afname is minder dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Door het gewijzigde krimpscenario zijn nu in latere jaren middelen benodigd voor kosten die de afbouw van de asielcapaciteit met zich meebrengen. Hiervoor is aan operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» in 2008 € 12,8 miljoen en in 2009 € 7,4 miljoen toegevoegd.
De legesopbrengsten, zoals die geraamd zijn in de begroting, worden niet gerealiseerd. De oorzaken hiervan zijn onder andere dat er sprake is van ramingsbijstellingen, doordat bijvoorbeeld begrote en gerealiseerde aantallen producten niet overeenkomen, de geraamde ontvangsten voor naturalisatie achterblijven en er in de begroting onvoldoende rekening is gehouden met vrijstellingen voor bepaalde groepen, zoals slachtoffers van geweldsmisdrijven. Op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» is hiervoor € 32,5 miljoen toegevoegd.
Op de niet-beleidsdoelstelling 91.1 «Algemeen» is € 10,3 miljoen aan het uitgavenkader toegevoegd. Het betreft hier dekking voor uitgaven aan schadeloosstellingen in verband met onder andere onterechte detentie, TBS-passanten, maar ook schade veroorzaakt door bijvoorbeeld de politie als onderdeel van de opsporing.
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2008 (Voorjaarsnota)x € 1 000
Beleidsartikel | Ontvangsten | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2008 | 1 100 627 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Griffierechten | 12 | – 11 000 |
2) B&T besparingsverlies taakstelling prijsverhoging Coalitieakkoord | 13 | – 10 000 |
3) Toerekening oda-gelden | 15 | 91 373 |
Overige mutaties | 40 244 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 1 211 244 |
Bij de griffierechten wordt in de jaren 2008 en 2009 een tegenvaller verwacht van respectievelijk circa € 11 miljoen en € 3,45 miljoen als gevolg van een lagere instroom dan oorspronkelijk geraamd. Omdat de Raad voor de rechtspraak op basis van instroom wordt gefinancierd kan deze tegenvaller grotendeels worden gecompenseerd door een meevaller op de bijdrage aan de Raad van € 8,95 miljoen in 2008 en € 5,5 miljoen in 2009 (zie de tabel budgettaire gevolgen van beleid bij artikel 12). Gezien het voorgaande is op operationele doelstelling 12.1«Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» € 11 miljoen in 2008 en € 3,45 miljoen in 2009 ingeboekt.
2) B&T besparingsverlies taakstelling prijsverhoging CA
De tarieven B&T zijn per 1 april 2008 verhoogd. In het Coalitieakkoord is echter rekening gehouden met een verhoging van de tarieven B&T per 1 januari 2008. Dit betekent dat de taakstelling in 2008 niet volledig gerealiseerd kan worden. Het besparingsverlies wordt binnen het geheel van mee- en tegenvallers van de Justitiebegroting gecompenseerd.
De hogere asielinstroom in 2008 en 2009 leidt er toe dat de kosten voor eerstejaars asielopvang die aan ODA kunnen worden toegerekend hoger uitvallen. Hierdoor zijn de ODA ontvangsten voor Justitie circa € 91 miljoen toegenomen.
11 Nederlandse rechtsorde Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2008 | MutatiesNvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2008 | Stand 1e suppl. 2008 | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10 682 | 0 | – 122 | 10 560 | – 244 | – 326 | – 448 | – 448 |
Waarvan garanties | ||||||||
Apparaat-uitgaven | 10 682 | 0 | – 122 | 10 560 | – 244 | – 326 | – 448 | – 448 |
11.1 (Nationale) wetgeving | 5 440 | 0 | – 76 | 5 364 | – 152 | – 204 | – 280 | – 280 |
11.1.1 Directie Wetgeving | 5 440 | 0 | – 76 | 5 364 | – 152 | – 204 | – 280 | – 280 |
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid | 5 242 | 0 | – 46 | 5 196 | – 92 | – 122 | – 168 | – 168 |
11.2.1 Directie Wetgeving | 5 242 | 0 | – 46 | 5 196 | – 92 | – 122 | – 168 | – 168 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 Rechtspleging en rechtsbijstand
12 Rechtspleging en rechtsbijstand Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2008 | MutatiesNvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2008 | Stand 1e suppl. 2008 | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 312 883 | 15 800 | – 4 924 | 1 323 759 | 1 107 | – 4 533 | – 5 103 | – 5 103 |
Waarvan garanties | ||||||||
Programma-uitgaven | 1 312 883 | 15 800 | – 4 924 | 1 323 759 | 1 107 | – 4 533 | – 5 103 | – 5 103 |
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 881 405 | 800 | – 9 129 | 873 076 | – 5 803 | – 552 | – 723 | – 723 |
Waarvan juridisch verplicht | 873 076 | |||||||
12.1.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten | 842 478 | 0 | – 8 950 | 833 528 | – 5 500 | 0 | 0 | 0 |
12.1.2 Hoge Raad | 27 832 | 0 | – 64 | 27 768 | – 73 | – 92 | – 107 | – 107 |
12.1.3 Overige diensten | 11 095 | 800 | – 115 | 11 780 | – 230 | – 460 | – 616 | – 616 |
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | 431 478 | 15 000 | 4 205 | 450 683 | 6 910 | – 3 981 | – 4 380 | – 4 380 |
Waarvan juridisch verplicht | 450 683 | |||||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 395 786 | 15 000 | 7 056 | 417 842 | 9 811 | – 978 | – 1 309 | – 1 309 |
12.2.2 Overig | 35 692 | 0 | – 2 851 | 32 841 | – 2 901 | – 3 003 | – 3 071 | – 3 071 |
Ontvangsten | 186 295 | 0 | – 11 000 | 175 295 | – 3 000 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 177 926 | 0 | – 11 000 | 166 926 | – 3 000 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken, de Nederlandse Orde van Advocaten en het Bureau Financieel Toezicht. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten. Ook zijn er middelen bestemd voor toezicht en onderzoek, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand.
Toelichting op beleidsartikel 12
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 101,4 miljoen in 2008 op onder meer operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 15 miljoen op operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» toegelicht.
Meevaller Raad voor de rechtspraak
De instroom rechtbank civiel, bestuur en belastingzaken is lager dan waarmee in de begroting 2008 is geraamd. De instroom kantonzaken is naar verwachting hoger. Per saldo resteert een overschot in 2008 van circa € 8,9 miljoen en in 2009 van € 5,5 miljoen op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging».
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 11 miljoen in 2008 op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» toegelicht.
13 Rechtshandhaving, criminaliteitsbestrijding en terrorismebeschrijding
13 Rechtshandhaving, criminaliteitsbestrijding en terrorismebestrijding Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2008 | MutatiesNvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2008 | Stand 1e suppl. 2008 | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 528 779 | – 7 300 | – 306 | 2 521 173 | 1 126 | – 17 230 | – 18 683 | – 24 510 |
Waarvan garanties | ||||||||
Programma-uitgaven | 2 528 779 | – 7 300 | – 306 | 2 521 173 | 1 161 | – 17 230 | – 18 683 | – 24 510 |
13.1 Preventieve maatregelen | 10 678 | 0 | 4 321 | 14 999 | – 2 517 | – 3 023 | – 2 528 | – 2 528 |
Waarvan juridisch verplicht | 14 984 | |||||||
13.1.1 Dienst Justis | 331 | 0 | 3 846 | 4 177 | – 17 | – 23 | – 28 | – 28 |
13.1.2 Overig | 10 347 | 0 | 475 | 10 822 | – 2 500 | – 3 000 | – 2 500 | – 2 500 |
13.3 Handhaving en vervolging | 630 211 | 7 500 | 16 868 | 654 579 | 25 866 | 29 093 | 30 865 | 22 840 |
Waarvan juridisch verplicht | 550 013 | |||||||
13.3.1 Rechtshandhaving | 52 044 | 7 500 | 139 | 59 683 | 7 357 | 11 774 | 16 159 | 8 137 |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 513 771 | 0 | 16 742 | 530 513 | 19 248 | 18 731 | 16 560 | 16 558 |
13.3.3 NFI | 64 396 | 0 | – 13 | 64 383 | – 739 | – 1 412 | – 1 854 | – 1 855 |
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 819 618 | – 15 000 | – 29 861 | 1 774 757 | – 28 386 | – 47 419 | – 48 914 | – 46 660 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 750 344 | |||||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 074 454 | – 15 000 | – 4 060 | 1 055 394 | – 22 787 | – 44 409 | – 44 432 | – 42 130 |
13.4.2 DJI-TBS | 420 923 | 0 | – 17 248 | 403 675 | – 1 139 | – 3 587 | – 4 968 | – 4 971 |
13.4.3 Reclassering | 230 643 | 0 | – 9 390 | 221 253 | – 4 980 | – 2 840 | – 2 170 | – 1 560 |
13.4.5 CJIB | 87 972 | 0 | 866 | 88 838 | 606 | 3 583 | 2 868 | 2 213 |
13.4.6 Overig | 5 626 | 0 | – 29 | 5 597 | – 86 | – 166 | – 212 | – 212 |
13.5 Slachtofferzorg | 35 659 | 200 | 1 103 | 36 962 | 2 556 | 2 998 | 2 496 | 2 496 |
Waarvan juridisch verplicht | 36 962 | |||||||
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 14 515 | 200 | 1 103 | 15 818 | 2 557 | 3 000 | 2 500 | 2 500 |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 21 144 | 0 | 0 | 21 144 | – 1 | – 2 | – 4 | – 4 |
13.6 Terrorismebestrijding | 32 613 | 0 | 7 263 | 39 876 | 3 642 | 1 121 | – 602 | – 658 |
Waarvan juridisch verplicht | 13 587 | |||||||
13.6.1 NCTb | 29 493 | 0 | 7 296 | 36 789 | 3 692 | 1 204 | – 431 | – 431 |
13.6.2 IND | 3 120 | 0 | – 33 | 3 087 | – 50 | – 83 | – 171 | – 227 |
Ontvangsten | 832 679 | 0 | 37 205 | 869 884 | 12 019 | 10 020 | 10 000 | 10 000 |
Waarvan Boeten & Transacties | 815 546 | 0 | 12 700 | 828 246 | 6 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
Waarvan Pluk ze | 12 820 | 0 | 0 | 12 820 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd. Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie, terrorismebestrijding en systeemvernieuwing van het CJIB. Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Justitie in de Buurt, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB.
Toelichting op beleidsartikel 13
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 10,5 miljoen op operationele doelstelling 13.6 «Rechtshandhaving, criminaliteits- en terrorismebestrijding» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 6,0 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
Capaciteitsafname gevangeniswezen
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 42,7 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
Vertraging capaciteitsuitbreiding TBS
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 16,9 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 11,1 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 15,2 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechterlijke sancties» toegelicht.
In 2004 is, in het kader van het beleidsplan «Detentie en Behandeling op Maat – Volwassenen» (DBM-V), de maatregel tot invoering van het zogeheten arrestantenregime uitgevoerd. De maatregel was destijds uitvoerbaar, omdat in de huizen van bewaring ook gedetineerden mochten verblijven met een strafrestant tot 3 maanden. Na het aannemen van de motie Weekers (TK 2006–2007, 30 800 VI, nr. 7, blz. 1) en het intrekken van het beleidsplan DBM-V is een nieuwe situatie ontstaan. De maatregel tot invoering van het zogenaamde arrestantenregime moest worden teruggedraaid. Door niet meer optimaal gebruik te kunnen maken van deze arrestantencellen, moet er eerder doorgeplaatst worden naar duurdere cellen. Dit leidt een prijseffect. In totaal gaat het om een structurele tegenvaller op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» vanaf 2008 van € 8,1 miljoen per jaar.
Door het Openbaar Ministerie (OM) wordt steeds vaker een taakstraf gevorderd en door de rechter worden vervolgens ook meer taakstraffen opgelegd. De verwachting is dat deze stijgende lijn zich de komende jaren zal voortzetten. Voor een taakstraf wordt een kostprijs gehanteerd van € 1 082. Het voorgaande leidt tot een ophoging van het budgettaire kader tot € 8,3 miljoen vanaf 2012 op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».
Desaldering Openbaar Ministerie
In de afgelopen jaren heeft het Openbaar Ministerie aan ontvangsten tussen de € 12 miljoen en € 18 miljoen gerealiseerd. Deze bedragen hebben te maken met personeelsgerelateerde ontvangsten en ontvangsten uit de reguliere bedrijfsvoering. Middels deze desaldering worden de ontvangsten structureel geraamd op € 10 miljoen op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging».
Doorberekenen van administratiekosten in boetes
Naar aanleiding van de motie Van Geel c.s. (TK 2007/08, 31 200, nr. 16) worden vanaf 2009 de administratiekosten voor boetes doorberekend aan de overtreder. Met ingang van 2009 zal dit leiden tot een lagere rijksbijdrage aan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) van € 20 miljoen in 2009 en € 50 miljoen vanaf 2010 op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».
Middelen ter bestrijding van de zware criminaliteit
Naar aanleiding van de motie Van Geel c.s. (TK 2007/08, 31 200, nr. 16) zijn er extra middelen vrijgemaakt voor de bestrijding van zware criminaliteit. Deze middelen zullen worden ingezet in het kader van Pijler V, in het bijzonder voor de uitvoering van activiteiten op het terrein van bestrijding van georganiseerde misdaad, financieel-economische fraude en cybercrime. Deze programma’s worden uitgevoerd op basis van gezamenlijke inspanningen van onder andere de Ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Justitie. Het gaat daarbij met name om extra inzet voor opsporing en vervolging. Hiervoor is op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» in 2008 en 2009 per jaar € 7,5 miljoen beschikbaar gesteld.
Boeten & Transacties besparingsverlies taakstelling prijsverhoging Coalitieakkoord
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 10 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechterlijke sancties» toegelicht.
14 Jeugd Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2008 | MutatiesNvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2008 | Stand 1e suppl. 2008 | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 522 336 | 0 | – 2 835 | 519 501 | 42 200 | 12 954 | 10 558 | 24 464 |
Waarvan garanties | ||||||||
Programma-uitgaven | 522 336 | 0 | – 2 835 | 519 501 | 42 200 | 12 954 | 10 558 | 24 464 |
14.1 Uitvoering jeugdbescherming | 9 868 | 0 | – 865 | 9 003 | – 1 011 | – 1 149 | – 1 229 | – 1 229 |
Waarvan juridisch verplicht | 8 866 | |||||||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 4 800 | 0 | – 201 | 4 599 | – 346 | – 483 | – 560 | – 560 |
14.1.4 Overig | 5 068 | 0 | – 663 | 4 405 | – 663 | – 663 | – 663 | – 663 |
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 512 468 | 0 | – 1 970 | 510 498 | 43 211 | 14 103 | 11 787 | 25 693 |
Waarvan juridisch verplicht | 494 556 | |||||||
14.2.1 DJI – jeugd | 336 793 | 0 | – 11 183 | 325 610 | 24 395 | – 3 327 | – 2 055 | 7 242 |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 85 223 | 0 | – 1 684 | 83 539 | 1 863 | 2 960 | 4 602 | 7 971 |
14.2.3 HALT | 12 492 | 0 | 250 | 12 742 | 320 | 400 | 500 | 580 |
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering | 53 599 | 0 | 2 350 | 55 949 | 3 890 | 5 270 | 6 140 | 7 300 |
14.2.5 DJJ – overig | 24 361 | 0 | 8 297 | 32 658 | 12 743 | 8 800 | 2 600 | 2 600 |
Ontvangsten | 1 487 | 0 | 0 | 1 487 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd. Dit budget is vooral bestemd voor activiteiten op het gebied van de aanpak van de jeugdcriminaliteit en de verbetering van de kwaliteit van de JJI’s.
Toelichting op beleidsartikel 14
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 7,0 miljoen op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 12,0 miljoen op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 21,9 miljoen op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» toegelicht.
Jeugdreclassering is een belangrijke schakel in de jeugdstrafrechtketen en ook bij de aanpak van jeugdcriminaliteit. De intensiveringen in de (jeugd-)strafrechtketen leiden tot een groeiend aantal zaken jeugdreclassering. Het beleid is erop gericht om vanaf 2008 85% van de betrokken jeugdigen nazorg te bieden en vanaf 2009 100%. Daarnaast is er nog steeds autonome groei zichtbaar. Op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» wordt daarom € 350 000 in 2008 tot structureel € 5,3 miljoen vanaf 2012 aan deze doelstelling toegevoegd.
Raad voor de Kinderbescherming
Er is sprake van groei in het aantal basisonderzoeken en taakstraffen. Het aantal basisonderzoeken was in 2007 10% hoger dan in 2006, het aantal taakstraffen ca. 2%. Naar verwachting zijn in 2008 circa 1100 meer basisonderzoeken nodig dan voorzien is in de begroting 2008. Dat aantal loopt op van ongeveer 3600 in 2009 tot ruim 9000 in 2013. Het aantal extra taakstraffen loopt op van 2600 in 2009 tot 8000 in 2013. Bij de verdere groeiverwachting is ook rekening gehouden met instroomeffecten van het project «Veiligheid begint bij Voorkomen» (220 extra basisonderzoeken en 160 taakstraffen). Daarnaast wordt met de kwalificatieplicht voor jeugdigen tot 18 jaar rekening gehouden met een toename van 375 basisonderzoeken en 250 taakstraffen. Dat loopt vanaf 2010 op naar circa 750. Tot slot zal ook de invoering van de Wet gedragsbeïnvloeding jeugdigen tot extra instroom leiden. Op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» wordt in 2008 € 1,9 miljoen oplopend tot € 21,3 miljoen in 2013 toegevoegd.
15 Vreemdelingen Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2008 | MutatiesNvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2008 | Stand 1e suppl. 2008 | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 870 154 | 0 | 186 454 | 1 056 608 | 137 658 | 22 051 | 15 265 | 13 983 |
Waarvan garanties | ||||||||
Programma-uitgaven | 870 154 | 0 | 186 454 | 1 056 608 | 137 658 | 22 051 | 15 265 | 13 983 |
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen | 186 957 | 0 | 91 688 | 278 645 | 41 245 | 30 430 | 27 854 | 26 992 |
Waarvan juridisch verplicht | 270 153 | |||||||
15.1.1 IND | 186 560 | 0 | 91 835 | 278 395 | 41 392 | 30 577 | 28 001 | 27 139 |
15.1.2 Overig | 397 | 0 | – 147 | 250 | – 147 | – 147 | – 147 | – 147 |
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf | 400 501 | 0 | 96 310 | 496 811 | 88 317 | – 8 842 | – 11 488 | – 11 488 |
Waarvan juridisch verplicht | 496 811 | |||||||
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 365 935 | 0 | 94 910 | 460 845 | 87 367 | – 9 642 | – 12 288 | – 12 288 |
15.2.2 Overige instellingen | 34 566 | 0 | 1 400 | 35 966 | 950 | 800 | 800 | 800 |
15.3 Terugkeer vreemdelingen | 282 696 | 0 | – 1 544 | 281 152 | 8 096 | 463 | – 1 101 | – 1 521 |
Waarvan juridisch verplicht | 270 610 | |||||||
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring | 153 705 | 0 | – 4 255 | 149 450 | 2 601 | 1 793 | 1 328 | 1 327 |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 41 224 | 0 | – 3 | 41 221 | – 107 | – 322 | – 447 | – 447 |
15.3.3 IND | 23 640 | 0 | – 252 | 23 388 | – 377 | – 620 | – 1 277 | – 1 697 |
15.3.4 Overig | 8 428 | 0 | – 223 | 8 205 | – 204 | – 83 | – 84 | – 83 |
15.3.5 Dienst terugkeer en vertrek | 55 699 | 0 | 3 189 | 58 888 | 6 183 | – 305 | – 621 | – 621 |
Ontvangsten | 71 132 | 0 | 91 373 | 162 505 | 101 821 | 5 518 | 5 787 | 7 515 |
Het niet-juridisch verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is geoormerkt voor onder meer de Vereniging Vluchtelingenwerk Nederland, voor de begeleiding van asielzoekers. Daarnaast is een deel gereserveerd voor de Internationale Organisatie voor Migratie teneinde haar in staat te stellen om (gewezen) asielzoekers te faciliteren om het Nederland vrijwillig te verlaten.
Toelichting op beleidsartikel 15
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 101,4 miljoen onder meer op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 25 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 25 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» toegelicht.
Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA)
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 12,8 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 32,5 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» toegelicht.
Indexering Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA)
In het kader van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek COA zijn subsidie-afspraken gemaakt. Als gevolg daarvan is overeengekomen dat het COA voor de loon- en prijsontwikkelingen volledig wordt gecompenseerd. De systematiek van indexering stelt dat bij Voorjaarsnota de MEV-indexeringscijfers worden gebruikt voor het vaststellen van de indexeringskosten. Hiervoor is op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» in 2008 € 9,5 miljoen aflopend tot € 2,7 miljoen vanaf 2010 structureel toegevoegd.
Output financiering Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
In 2007 heeft DJI minder geproduceerd dan vooraf werd ingeschat. Dit betekent dat DJI € 9,0 miljoen aan het moederdepartement moet terugbetalen. Op operationele doelstelling 15.3 «Terugkeer vreemdelingen» is hierdoor het uitgavenkader met € 7,2 miljoen verlaagd. Dit betreft vreemdelingenbewaring. De overige € 1,8 miljoen is verdeeld over andere operationele doelstellingen.
Rente en aflossing IND «Bij de tijd»
Het informatiesysteem van IND wordt vervangen voor een nieuw ICT-systeem. De hiermee samenhangende investering wordt gefinancierd vanuit de leenfaciliteit. Voor de dekking van de hiermee samenhangende rente- en aflossingskosten wordt op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» in 2008 € 1,0 miljoen oplopend tot € 6,8 miljoen in 2013 toegevoegd.
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 91,3 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» toegelicht.
17 Internationale rechtsorde Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2008 | MutatiesNvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2008 | Stand 1e suppl. 2008 | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 853 | 0 | – 30 | 1 823 | – 61 | – 81 | – 112 | – 112 |
Waarvan garanties | ||||||||
Apparaat-uitgaven | 1 853 | 0 | – 30 | 1 823 | – 61 | – 81 | – 112 | – 112 |
17.1 Internationale regelgeving | 1 853 | 0 | – 30 | 1 823 | – 61 | – 81 | – 112 | – 112 |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 853 | 0 | – 30 | 1 823 | – 61 | – 81 | – 112 | – 112 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
91 Algemeen Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2008 | MutatiesNvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2008 | Stand 1e suppl. 2008 | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 240 397 | 0 | – 11 283 | 229 114 | – 3 841 | – 11 293 | – 33 683 | – 23 070 |
Waarvan garanties | ||||||||
Programma-uitgaven | 32 183 | 0 | – 3 177 | 29 006 | – 6 319 | – 17 786 | – 8 795 | – 1 328 |
91.1 Algemeen | 32 183 | 0 | – 3 177 | 29 006 | – 6 319 | – 17 786 | – 8 795 | – 1 328 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 32 183 | 0 | – 3 177 | 29 006 | – 6 319 | – 17 786 | – 8 795 | – 1 328 |
Apparaat-uitgaven | 208 895 | 0 | – 8 106 | 200 789 | 2 478 | 6 493 | – 24 888 | – 21 742 |
91.1 Algemeen | 208 895 | 0 | – 8 106 | 200 789 | 2 478 | 6 493 | – 24 888 | – 21 742 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 208 895 | 0 | – 8 106 | 200 789 | 2 478 | 6 493 | – 24 888 | – 21 742 |
Ontvangsten | 9 034 | 0 | – 6 961 | 2 073 | – 6 961 | – 6 961 | – 6 961 | – 6 961 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
In paragraaf 2.1 «overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 10,3 miljoen op operationele doelstelling 91.1 «Algemeen» toegelicht.
Binnen de Justitiebegroting zijn extra middelen vrijgespeeld voor de uitvoering van activiteiten. Deze middelen zijn voorlopig op operationele doelstelling 91.1 «algemeen» geparkeerd. Voor 2008 is dat € 9,5 miljoen en € 8,5 miljoen in 2010.
92 Nominaal en onvoorzien Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2008 | MutatiesNvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2008 | Stand 1e suppl. 2008 | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 9 289 | 0 | 158 861 | 149 572 | 149 924 | 171 539 | 213 632 | 213 393 |
Waarvan garanties | ||||||||
Apparaat-uitgaven | – 9 289 | 0 | 158 861 | 149 572 | 149 924 | 171 539 | 213 632 | 213 393 |
92.1 Nominaal en onvoorzien | – 9 289 | 0 | 158 861 | 149 572 | 149 924 | 171 539 | 213 632 | 213 393 |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | – 9 289 | 0 | 158 861 | 149 572 | 149 924 | 171 539 | 213 632 | 213 393 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
93 Geheim Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand OB 2008 | MutatiesNvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2008 | Stand 1e suppl. 2008 | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2010 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2011 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2012 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 984 | 0 | 0 | 2 984 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan garanties | ||||||||
Programma-uitgaven | 2 984 | 0 | 0 | 2 984 | 0 | 0 | 0 | 0 |
93.1 Geheim | 2 984 | 0 | 0 | 2 984 | 0 | 0 | 0 | 0 |
93.1.1 Geheime uitgaven | 2 984 | 0 | 0 | 2 984 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31474-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.