31 474 IXB
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2008 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 26 juni 2008

De vaste commissie voor Financiën1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden. Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Blok

De wnd. griffier van de commissie

Vente

1

De hogere apparaatuitgaven door de Belastingdienst worden grotendeels veroorzaakt door extra inspanningen samenhangende met de toeslagen. Hoe komt het dat een additioneel bedrag van 33 miljoen euro noodzakelijk is voor het toeslagensysteem? Waarom was dit niet voorzien?

In 2003 zijn ruim voor de introductie van de inkomensafhankelijke toeslagen de incidentele kosten voor het ontwikkelen van processen en systemen en de structurele uitvoeringskosten geraamd. Verondersteld werd dat in 2006 de ontwikkeling van de geautomatiseerde ondersteuning zou zijn afgerond en dat de uitvoering zonder grote problemen zou verlopen. De systeemontwikkeling is echter niet afgerond. De kosten die daarmee gepaard gaan, zijn oorspronkelijk niet begroot en kunnen niet binnen de reguliere begroting van de Belastingdienst gedekt worden. Nu de aanpassingen zijn uitgewerkt en ingepland wordt de begroting hiervoor gemuteerd.

Om de toeslagregelingen uit te kunnen voeren, is het noodzakelijk het huidige systeem – bestaande uit een negental toeslagen applicaties – aan te passen. Tot en met het toeslagjaar 2008 worden de processen ondersteund door het huidige systeem. Daarnaast fungeert het huidige systeem als terugvaloptie voor het nieuwe toeslagensysteem. Dit betekent dat functionaliteiten op het vereiste niveau worden gehouden om processen te kunnen draaien. Zo is het noodzakelijk om voor het automatisch continueren de toeslaggegevens beheerst naar het nieuwe systeem over te zetten en het definitief toekennen voor toeslagjaren 2007 en 2008 te ontwikkelen. Ook worden de belangrijkste knelpunten in de huidige programmatuur opgelost. De stabiliteit wordt daarmee verder verbeterd.

2

Er wordt aangegeven dat er 18 miljoen euro extra is ingezet voor kantoor Rijswijk ten behoeve van uitzendkrachten. Hoeveel uitzendkrachten betreft dit?

In 2008 worden in kantoor Rijswijk gemiddeld 325 uitzendkrachten ingezet. Het totaalbedrag aan uitzendkrachten is geraamd op circa € 17 mln. Tevens worden voor circa € 1 mln. materiële kosten gemaakt voor reiskosten en inhuur van specialisten. Deze specialisten houden zich bezig met het regelen van complexe posten, vooral in verband met het definitief toekennen. De totale kosten voor 2008 komen daarmee op € 18 mln.

3

De uitvoeringskosten voor de verpakkingenbelasting en de vliegtaks liggen naar verwachting 21 miljoen euro hoger dan verwacht. Waardoor komt dat?

De uitvoeringskosten fiscale wetsvoorstellen die voortvloeien uit het Belastingplan 2008 en het pakket Overige Fiscale Maatregelen 2008 bedragen in totaal € 21 mln. De begrotingsmutatie wordt nu bij Voorjaarnota verwerkt. De verpakkingenbelasting en de vliegbelasting zijn naast andere wetsvoorstellen onderdeel van het totale bedrag. In 2008 bedragen de uitvoeringskosten van de verpakkingenbelasting € 9 mln. en van de vliegbelasting € 1,4 mln.

4

Aan PPS in de zorg wordt 5 miljoen euro extra uitgeven. Uit de PPS voortgangsrapportage van juni 2008 blijkt dat in andere sectoren reeds veel aan PPS gebeurt. Waarom zijn deze extra uitgaven toch noodzakelijk voor een pilot project?

De sectoren waarin pps (in de vorm van Design Build Maintain Finance contracten) toegepast wordt (Rijkshuisvesting, Defensie, zorg en onderwijs) hebben elk verschillende kenmerken. Om deze reden is de aanpak gekozen om bij de introductie van DBFM in een bepaalde sector te starten met een aantal pilots. Ter eerste om te kijken of het werkt en ten tweede om ervaringen op te doen die kunnen helpen om het DBFM concept voor de betreffende sector te verbeteren. Zoals geschreven in de pps voortgangsrapportage 2007/2008 (Kamerstukken 28 753, nr. 12) zijn in de zorgsector zijn tot op heden geen DBFM(O)-contracten gesloten en wordt dus gestart met een aantal pilot projecten. Bij deze pilots kan zeker voor een deel gebruik gemaakt worden van de geleerde lessen in de andere sectoren. Evenwel is de complexiteit van de zorghuisvesting duidelijk een andere dan rijks- en onderwijshuisvesting. In de onderwijshuisvesting is ook bij de ontwikkeling van het pilot project (Montaigne college) een deel van de ontwikkelingskosten gedragen. Punten van aandacht zijn bijvoorbeeld de per sector juiste formulering van de outputspecificaties en de optimale risicoverdeling tussen de aanbestedende dienst (een ziekenhuis) en de opdrachtnemer (een consortium). Het budget van € 5 mln is bedoeld voor deze ontwikkelingskosten.

5

De afronding van de IDA-15 (International Development Association) onderhandelingen heeft geleid tot fors hogere uitgaven (165, 2 miljoen euro). Waarom was dit niet voorzien?

Voor de toekomstige bijdragen aan internationale ontwikkelingsfondsen zoals IDA wordt in de begroting gewerkt met stelposten. Het daadwerkelijke bedrag wordt pas na afloop van de onderhandelingen in de begroting opgenomen. De reden dat de daadwerkelijke bijdrage aan IDA-15 afwijkt van de stelpost is tweeledig. Allereerst is het bedrag van de stelpost gelijk aan de Nederlandse bijdrage aan de voorgaande middelenaanvulling, in dit geval IDA-14. In dit bedrag wordt (nog) geen rekening gehouden met inflatie, noch met mogelijke beleidsintensiveringen. Overigens is het ministerie van Financiën van plan om met ingang van IDA-16 in de stelpost wél rekening te houden met inflatie, zodat deze de verwachte uitgaven realistischer weergeeft. De tweede reden voor de afwijking is dat de leden van IDA het ambitieniveau voor IDA-15 pas gedurende de onderhandelingen hebben vastgelegd, en de leden vervolgens hun eigen bijdrage hieraan hebben bepaald. Dit geldt ook voor Nederland, dat pas richting het eind van de onderhandelingen (nov./dec. 2007), op basis van de documentatie, de gepresenteerde resultaten en het verloop van de beleidsdiscussies, heeft besloten om zijn bijdrage aan IDA te verhogen. De eerste suppletore begroting was de eerste gelegenheid om dit nieuwe bedrag op te nemen.

6

De actualisering van de nulmeting van 25% netto minder administratieve lasten valt 6 miljoen euro hoger uit. Dit komt doordat de eerder voor 2007 geraamde uitgaven in 2008 plaatsvinden. Hoe kan het dat hiermee in de begroting van 2008 geen rekening is gehouden? Waaruit bestaan de extra kosten?

Het klopt niet dat er sprake is van extra kosten, de kasuitgaven vallen alleen in 2008 (in plaats van vorig jaar). De rijksbrede nulmeting voor administratieve lasten is begin 2008 afgerond. Na een Europese aanbestedingsprocedure is een consortium geselecteerd dat deze nulmeting voor administratieve lasten heeft uitgevoerd. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2008 werd er nog van uitgegaan dat het onderzoek in 2007 kon worden afgerond en de kasuitgaven in datzelfde jaar zouden vallen.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Vlies (SGP), Vendrik (GL), Blok (VVD), voorzitter, Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Weekers (VVD), Gerkens (SP), Van Haersma Buma (CDA), De Nerée tot Babberich (CDA), Haverkamp (CDA), Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD), Omtzigt (CDA), Koşer Kaya (D66), Irrgang (SP), Luijben (SP), Kalma (PvdA), Blanksma-van den Heuvel (CDA), Cramer (CU), Van der Burg (VVD), Van Dijck (PVV), Spekman (PvdA), Heerts (PvdA), Gesthuizen (SP), Ouwehand (PvdD), Tang (PvdA) en Vos (PvdA).

Plv. leden: Van der Staaij (SGP), Halsema (GL), Remkes (VVD), Jonker (CDA), Aptroot (VVD), Van Gerven (SP), De Vries (CDA), Van Hijum (CDA), Mastwijk (CDA), De Krom (VVD), De Pater-van der Meer (CDA), Pechtold (D66), Kant (SP), Ulenbelt (SP), Van der Veen (PvdA), Smilde (CDA), Anker (CU), Nicolaï (VVD), De Roon (PVV), Van Dam (PvdA), Smeets (PvdA), Karabulut (SP), Thieme (PvdD), Heijnen (PvdA) en Roefs (PvdA).

Naar boven