31 474 IXB
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2008 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Financiën,

W. J. Bos

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De voorliggende suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de ontwerp-begroting 2008. Deze begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).

In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (mutaties = € 10 mln.).

Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel is bij de beleidsartikelen door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen. Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 maart 2008) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit. Voor de apparaatsuitgaven geldt dat de verplichtingen gelijk worden gesteld aan de kasuitgaven. Een groot deel van de apparaatsuitgaven betreft personele uitgaven. Deze zijn naar hun aard op korte termijn weinig flexibel.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 1e suppletore begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voor zover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht. De toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten is in de Voorjaarsnota opgenomen.

2. Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstenmutaties

De belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.) zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende artikel.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)

 UitgavenArtikel
Stand ontwerp-begroting 20083 765 379 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:   
   
1) Apparaat Belastingdienst/Fiscale Zaken94 3291
2) Onderhouds- en beheerkosten11 1007
3) Apparaat algemeen10 2029
4) Loonbijstelling65 00210
5) Overige uitgaven (saldo)25 286 
 3 971 298 

Toelichting

1. De hogere apparaatuitgaven van de Belastingdienst worden voornamelijk veroorzaakt door a) hogere uitgaven met betrekking tot Toeslagen, b) uitgaven voor de uitvoering van de fiscale wetsvoorstellen en c) hogere uitgaven voor invordering.

2. De mutatie wordt voornamelijk verklaard door hogere uitgaven in verband met pachtafkopen en kapitaalinvesteringen.

3. De hogere apparaatsuitgaven worden voornamelijk verklaard door een eenmalige investering voor ICT-voorzieningen in het Financiëngebouw, dat thans gerenoveerd wordt, en een hogere schaderaming voor het omslagstelsel van het rijkswagenpark.

4. De loonbijstelling (tranche 2008) is uit de algemene middelen toegekend.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)

 OntvangstenArtikel
Stand ontwerp-begroting 2008127 256 275 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:   
   
1) Belastingontvangsten na afdracht2 052 5311
2) Kosten vervolging10 0001
3) Toename munten in circulatie– 20 0122
4) Dividend staatsdeelnemingen73 4003
5) Opbrengst onttrekking vermogenstitels379 0003
6) Winstafdracht DNB214 0003
7) Holland Casino– 10 0003
8) Exportkredietverzekeringen, premies en schaderestituties82 0005
9) Beheersontvangsten Domeinen25 0007
10) Overige ontvangsten (saldo)– 3 036 
Stand 1e suppletore begroting 2008130 059 158 

Toelichting

1. Voor de toelichting op de belastingsontvangsten wordt verwezen naar de Voorjaarsnota.

2. De doorbelaste kosten van invordering leiden tot even grote opbrengsten.

3. Deze mutatie houdt verband met de sterke instroom van euromunten vanuit onze buurlanden, hierdoor moeten munten uit circulatie worden genomen.

4. Er is sprake van meevallende dividendontvangsten van o.a. de NS en Schiphol.

5. Deze mutatie wordt verklaard door de superdividenduitkering van Schiphol.

6. Door de gedaalde kapitaalmarktrente is de waarde van de obligatieportefeuilles bij DNB toegenomen. Als gevolg daarvan worden hogere verkoopresultaten verwacht. Dit heeft geleid tot een hogere winstafdracht dan geraamd.

7. Door de wijziging van de kansspelbelasting en de invoering van het horecarookverbod verwacht Holland Casino een lagere winstafdracht in 2008.

8. De hogere ontvangsten van de exportkredietverzekering houden verband met a) hoger dan verwachte schaderestituties (provenuontvangsten) en b) hoger dan verwachte premieontvangsten door het in verzekering nemen van enkele grote transacties.

9. De stijging van de beheersontvangsten van Domeinen wordt voornamelijk veroorzaakt door a) hogere zandopbrengsten, b) hogere huuropbrengsten en c) hogere ontvangsten uit ingebruikgevingen van benzinestations.

2.2 De beleidsartikelen

De bedragen in de tabellen luiden in duizenden euro’s. In de toelichting na de tabellen zijn ter verhoging van de leesbaarheid bedragen in miljoenen euro’s vermeld.

Artikel 1 Belastingen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen Bedragen x € 1 000

 Stand ontwerpbegroting 2008 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2008 (3)=(1+2)Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
Verplichtingen3 266 584102 2393 368 82341 04125 67321 12820 933
        
Uitgaven3 266 584102 2393 368 82341 04125 67321 12820 933
Programma-uitgaven556 0367 910563 9468203 3203 3203 320
Waarvan juridisch verplicht  563 946     
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen       
Heffings- en invorderingsrente500 000 500 000     
Rentevergoeding depotstelsel1 250– 1 250 – 2 500    
Overige programma-uitgaven54 7869 16063 9463 3203 3203 3203 320
        
Apparaatsuitgaven2 710 54894 3292 804 87740 22122 35317 80817 613
        
Ontvangsten125 007 8292 058 031127 065 860    
Programma-ontvangsten124 982 3572 062 531127 044 888    
Algemene doelstelling       
Belastingontvangsten123 974 4042 052 531126 026 935    
Doelst. 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen       
Programma287 95310 000297 95310 00010 00010 00010 000
Heffings- en invorderingsrente720 000 720 000    
        
Apparaatsontvangsten25 472– 4 50020 972– 4 500– 4 500– 4 500– 4 500

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Programma-uitgaven (+ € 7,9 mln.)

De mutatie betreft:

– Rentevergoeding depotstelsel (– € 1,3 mln.)

Naar de huidige inzichten zal het depotstelsel1 niet eerder dan in het eerste kwartaal van 2009 worden ingevoerd. De oorzaak hiervan is de vertraagde invoering van het nieuwe debiteurensysteem. Het depotstelsel en de invoering daarvan is afhankelijk van dat systeem. De voor 2008 geraamde rentevergoeding (€ 1,25 mln.) komt te vervallen. De geraamde vergoeding voor 2009 zal € 2,5 mln. lager uitvallen omdat later wordt gestart en omdat in het wetsvoorstel een overgangsperiode van een jaar is voorzien.

– WOZ-vangnetregeling (+ € 3,3 mln.)

De WOZ-vangnetregeling stelt gemeenten in staat in het verleden gemaakte meerkosten van WOZ-waarderingen te declareren bij het Rijk. Er werd verwacht dat deze declaraties in 2007 zouden zijn afgehandeld. Een aantal gemeenten heeft nog geen of een slechts gedeeltelijke declaratie ingediend. De verwachting is dat in totaal nog € 3,3 mln. nodig zal zijn voor deze declaraties.

– Rijksbijdrage WOZ-kosten (+ € 5,9 mln.)

Het betreft twee mutaties:

• In het «Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet waardering onroerende zaken» is vastgelegd dat het Rijk (i.c. de Belastingdienst) voor 40% bijdraagt aan de WOZ-kosten. Voor 2008 zijn de totale kosten (het zogenaamde macro-kostenforfait) vastgesteld op € 140,2 mln. Het aandeel voor het Rijk is dan € 56,1 mln. In de begrotingen IXB (Financiën) en B (Gemeentefonds), is in totaal structureel € 52,8 opgenomen. Op basis van de aanpassing 2008, wordt de reeks structureel met € 3,3 mln. verhoogd.

• In de ontwerpbegroting 2008 is structureel vanaf 2008 een bedrag van € 2,5 mln. overgeboekt van de begroting van Financiën naar het Gemeentefonds in het kader van de uitvoeringskosten van de WOZ. Voor 2008 wordt dit bij de suppletore begroting éénmalig teruggedraaid.

Apparaatsuitgaven (+ € 94,3 mln.)

Deze worden als volgt gespecificeerd:

– Toeslagensysteem (+ € 33 mln.)

Met het bestaande toeslagensysteem zal als laatste het toeslagjaar 2008 worden uitgevoerd en afgehandeld. In 2009 wordt ook het nieuwe toeslagensysteem in gebruik genomen. Met dit nieuwe systeem zal als eerste het toeslagjaar 2009 worden uitgevoerd. De uitgaven in 2008 (€ 33 mln.) en 2009 (€ 11 mln.) voor het bestaande toeslagensysteem, betreffen:

• aanpassingen in functionaliteit om toeslagen automatisch te kunnen continueren en gegevens gecontroleerd over te kunnen zetten naar het nieuwe toeslagensysteem;

• aanpassingen om de bestaande systemen als terugvaloptie (voor het nieuwe systeem) in stand te houden;

• verbeteringen ten aanzien van stabiliteit;

• aanpassingen en uitbreiding om voor de toeslagjaren 2007 en 2008 de toeslagen definitief te kunnen toekennen.

– Toeslagen kantoor Rijswijk (+ € 18 mln.)

Het bedrag van € 18 mln. betreft hoofdzakelijk uitgaven voor uitzendkrachten, die worden ingezet voor (handmatige) definitieve toekenning van toeslagen.

– Kosten vervolging (+ € 10 mln.)

Wanneer een belastingplichtige niet op tijd een opgelegde aanslag betaalt, gaat de Belastingdienst over tot invordering. De kosten van de invordering – zoals de kosten van aanmaningen, dwangbevelen, beslagopdrachten, verkoopdrachten en de inzet van deurwaarders – worden doorbelast aan de belastingplichtigen. De kosten van invordering en de daarmee samenhangende opbrengsten zijn toegenomen. De uitgaven en ontvangsten worden hiervoor beide met € 10 mln. opgehoogd.

– Uitvoeringskosten fiscale wetsvoorstellen (+ € 21 mln.)

Het betreft de uitvoeringskosten die voortvloeien uit het Belastingplan 2008 (Kamerstukken II 2007/08, 31 205) en het pakket Overige Fiscale Maatregelen 2008 (Kamerstukken II 2007/08, 31 206, nr. 2). Het gaat onder andere om de verpakkingbelasting en de vliegbelasting.

– Vereenvoudiging huurtoeslag (+ € 8,2 mln.)

Het betreft hier een correctie voor een bij begroting 2008 gemaakte boeking betreffende vereenvoudiging van de Wet op de huurtoeslag. Voor 2008 was ten onrechte een bedrag van – € 8,9 mln. geboekt. Dit moet – € 0,7 mln. zijn. De correctie bedraagt € 8,2 mln.

– Digitalisering administratieve afhandeling accijnsgoederen (+ € 6,3 mln.)

In het kader van fraudebestrijding, is de Douane op grond van Europese regelgeving verplicht om te investeren in het digitaliseren van de administratieve afhandeling van het vervoer van accijnsgoederen binnen de EU.

Daartoe wordt geïnvesteerd in een «Excise Movement and Control Systeem» (EMCS). In het project worden nieuwe procedures en ICT-systemen ontwikkeld om enerzijds de controle door de Douane te verbeteren en anderzijds de procedures voor het bedrijfsleven te vereenvoudigen. EMCS wordt in de jaren 2009 tot en met 2011 gefaseerd ingevoerd.

De uitgaven voor het Europese systeem worden gedragen door de Commissie; de uitgaven voor de nationale systemen door de lidstaten.

– Compensatie rente- en aflossingskosten (+ € 1 mln.)

Per 2008 draagt de Belastingdienst het beheer van de vaartuigen van de Douane (binnenvaart) over aan de baten-lastendienst Rijksrederij. De Rijksrederij rekent voor het gebruik hiervan een tarief waarin ook de componenten rente en aflossing zijn opgenomen (conform de baten-lasten systematiek). Voor deze meerkosten wordt de Belastingdienst gecompenseerd.

– Overig (– € 3,2 mln.)

Naast de bovenstaande mutaties zijn er nog diverse relatief kleine (technische) mutaties en overboekingen.

Ontvangsten

Programmaontvangsten (+ € 2 063 mln.)

Deze worden als volgt gespecificeerd:

– Belastingontvangsten (+ € 2 053 mln.)

Voor de toelichting op de mutaties in de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Voorjaarsnota 2008.

– Kosten vervolging (+ € 10 mln.)

Zie de toelichting van de kosten vervolging bij de apparaatsuitgaven.

Apparaatsontvangsten (– € 4,5 mln.)

– Derving Registratierecht (– € 4,5 mln.)

In verband met de wijziging van de Registratiewet door de wet «Overige Fiscale Maatregelen 2008», vervalt vanaf 2008 de inning van registratierecht als kostenvergoeding voor het registreren van akten door de Belastingdienst. Hierdoor ontstaat een ontvangstenderving van € 4,5 mln.

Aansluiting met begrotingstoelichting

De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt (verschillen in tellingen worden veroorzaakt door afrondingen).

Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting IX B, beleidsartikel 1 (x € 1 mln.)

 Stand ontwerpbegroting 2008 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2008 (3)=(1+2)
Totaal belastingontvangsten143 461 8022 040 061145 501 863
-/- Afdracht Gemeentefonds– 16 040 1987 788– 16 032 410
-/- Afdracht Provinciefonds– 1 210 3904 682– 1 205 708
-/- Afdracht BTW-Compensatiefonds– 2 236 8100– 2 236 810
Belastingontvangsten IXB123 974 4042 052 531126 026 935

Voor een toelichting op de mutaties van de afdrachten Gemeente-, Provincie- en BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 1e suppletore begrotingen van deze fondsen.

Artikel 2 Financiële Markten

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een integer en stabiel financieel stelsel waarin de financiële markten goed functioneren, voldoende toegankelijk en transparant zijn en een gunstige internationale concurrentiepositie kennenStand ontwerpbegroting 2008 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2008 (3)=(1+2)Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
Verplichtingen63 4461 53164 9777521 532– 357– 356
        
Uitgaven63 4461 53164 9777521 532– 357– 356
Programma-uitgaven57 58566658 251– 429511– 357– 356
Waarvan juridisch verplicht  57 280    
        
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten       
Bijdrage toezicht AFM22 026– 1322 013– 27– 54– 108– 108
Bijdrage toezicht DNB17 007– 1616 991– 32– 65– 129– 128
Platform CentiQ2 8181 7004 518     
Rechtspraak Financiële Markten1 000 1 000     
Overige programma-uitgaven510– 120390– 120– 120– 120– 120
Doelst. 2 Integer financieel stelsel       
Caribbean Financial Action Taskforce32 32     
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie       
Muntcirculatie14 192– 88513 307– 250750  
        
Apparaatsuitgaven5 8618656 7261 1811 021  
        
Ontvangsten25 518– 20 0125 506    
Totaal programma-ontvangsten25 518– 20 0125 506    
        
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten       
Overige programma-ontvangsten322 322     
Doelst. 3 Ongestoorde muntcirculatie       
Ontvangsten muntwezen5 184 5 184     
Toename munten in circulatie20 012– 20 0120    

Toelichting

Uitgaven

Platform CentiQ (+ € 1,7 mln.)

Een aantal van de in 2007 geplande onderzoeken heeft een langere doorlooptijd dan verwacht en wordt in 2008 afgerond. De eerder voor 2007 geraamde uitgaven verschuiven hierdoor naar 2008.

Overige programma-uitgaven (– € 0,1 mln.)

De mutatie betreft:

– College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD) (+ € 0,1 mln.)

De activiteiten van het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD) zijn in omvang toegenomen en zullen in de toekomst verder toenemen door visitaties en omdat het Ministerie van Financiën in steeds meer gevallen advies inwint bij het CDFD.

– Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) – € 0,2 mln.)

Het structurele budget voor de financiering van een platform voor het stroomlijnen van betalingssystemen zoals de chipknip en de central european payment (CEP) is achteraf gezien niet nodig geweest. De afgelopen twee jaren is het budget voor MOB (jaarlijks € 200 000) niet benut. Omdat hierin geen verandering wordt verwacht, wordt voorgesteld het budget te laten vrijvallen.

Muntcirculatie (– € 0,9 mln.)

Deze mutatie wordt veroorzaakt door:

– een lagere muntproductie, omdat de voorraden munten voldoende zijn om aan de vraag te voldoen (– € 2 mln.),

– een hogere bijdrage aan het Geld- en Bankmuseum door het aanvullen van het exploitatietekort onder meer als gevolg van hogere dan geraamde vaste lasten (+ € 1,1 mln.).

Ontvangsten

Toename munten in circulatie (– € 20,0 mln.)

Momenteel is sprake van een sterke instroom van euromunten vanuit onze buurlanden, vooral vanuit België. Door de hoeveelheid munten die Nederland binnenkomen, moeten munten uit circulatie worden genomen, wat ertoe leidt dat de ontvangsten naar beneden worden bijgesteld.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de StaatStand ontwerpbegroting 2008 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2008 (3)=(1+2)Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
Verplichtingen5 8229 50015 3222 8002 200  
        
Uitgaven18 45150018 951– 6 200– 7 329– 9 529– 9 529
Programma-uitgaven12 62950013 129– 6 200– 7 329– 9 529– 9 529
Waarvan juridisch verplicht  12 473    
        
Doelst. 3 Doelmatige inzet van activa       
PPS 6 0006 000500500   
Onderhouds- en beheerskosten GOB 3 5003 5002 3001 700  
        
Overige programma-uitgaven       
Regeling BF12 629– 9 0003 629– 9 000– 9 529– 9 529– 9 529
Uitvoeringskosten tijdelijke regeling subsidie tankstations        
Apparaatsuitgaven5 822 5 822     
Personeel en materieel3 473 3 473     
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen2 349 2 349    
        
Ontvangsten1 956 405273 4002 608 805269 400203 871142 871140 871
        
Programma-ontvangsten1 956 405273 4002 608 805269 400203 871142 871140 871
Doelst. 1 Beheer van staatsdeelnemingen       
Opbrengst Onttrekking vermogenstitels 379 000379 000     
Dividend staatsdeelnemingen486 85573 400560 25520 40020 40020 40020 400
Rente en aflossing div. leningen75 021 75 021     
Winstafdracht DNB1 200 000214 0001 414 000208 000143 00082 00080 000
Afdrachten Holland Casino80 000– 10 00070 00045 00045 00045 00045 000
Afdrachten Staatsloterij85 0005 00090 0005 0005 0005 0005 000
Terugstorting agio20 000 20 000     
        
Overige programma-ontvangsten       
Regeling BF9 529– 9 000529– 9 000– 9 529– 9 529– 9 529
Tijdelijke regeling subsidie tankstations       

Toelichting

Uitgaven

PPS (+ € 6 mln.)

Op drie deelgebieden zullen uitgaven ten behoeve van PPS gedaan worden:

– PPS in de Zorg (+ € 5 mln.)

In lijn met het kabinetsbeleid en de wens van de Kamer is stimulering van PPS in de zorgsector een doelstelling van Financiën. In haar rol als aanjager van PPS zal Financiën in 2008 bijdragen aan een pilot-project om te komen tot een standaard zorg-DBFM(O)-contract. Vervolgens kan de zorgsector putten uit de door Financiën opgedane kennis en kunde, welke naar verwachting ondergebracht zal worden in een servicecentrum (dit laatste aspect is vergelijkbaar met de constructie als bij PPS in het Onderwijs, zie hierna).

– PPS in het Onderwijs (+ € 0,5 mln.)

In samenwerking met OCW, VNG en scholenkoepels wordt een project gestart om PPS te integreren in de besluitvorming bij investeringen in scholen. Voor de begeleiding, marketing en kennisoverdracht wordt een zgn. «servicecentrum» in het leven geroepen. De kosten worden jaarlijks geschat op ca. € 1 mln. en worden gedeeld door Financiën en OCW.

– Zuidas (+ € 0,5 mln.)

De mutatie betreft de bijdrage in de projectkosten van de Amsterdamse Zuidas.

Vliegveld Twente (+ € 3,5 mln.)

Eind 2007 is Vliegveld Twente officieel overgedragen aan Financiën (Dienst Domeinen). Ten aanzien van het beheer van dit vliegveld worden beheersuitgaven voorzien.

Overige programma-uitgaven

Regeling Bijzondere Financiering (– € 9 mln.)

Met ingang van 2006 is de Regeling Bijzondere Financiering (BF-Regeling) afgeschaft. Dit betekent dat er sinds 1 januari 2006 geen nieuwe verplichtingen meer zijn aangegaan en dat er vanaf toen gewerkt is aan de afbouw van de toen bestaande portefeuille. Door herfinancieringen en vervroegde aflossingen ligt deze afbouw nu voor op schema en is de aard van de portefeuille veranderd, waardoor zowel de inkomsten- als de uitgavenkant van de BF-Regeling neerwaarts worden bijgesteld.

Ontvangsten

Opbrengst onttrekking vermogenstitels (+ € 379 mln.)

In 2008 keert Schiphol een superdividend uit van € 500 mln. De Staat ontvangt hiervan op basis van haar eigenaarsdeel (75,8%) een bedrag van € 379 mln.

Dividend staatsdeelnemingen (+ € 73,4 mln.)

De hogere ontvangst betreft regulier dividend. De meevaller wordt verklaard door hogere dividendontvangsten van onder ander de NS en Schiphol.

Winstafdracht DNB (+ € 214,0 mln.)

Door de gedaalde kapitaalmarktrente is de waarde van de obligatieportefeuilles bij DNB toegenomen. Als gevolg daarvan worden hogere verkoopresultaten verwacht. Dit heeft geleid tot een hogere winstafdracht dan geraamd.

Holland Casino (– € 10 mln.)

Door de wijziging van de kansspelbelasting en de invoering van het horecarookverbod, verwacht Holland Casino minder omzet in 2008. Hierdoor wordt de verwachte afdracht van Holland Casino neerwaarts bijgesteld.

Staatsloterij (+ € 5 mln.)

In 2008 worden meevallende verkoopresultaten verwacht. Hierdoor is de raming naar boven bijgesteld.

Overige programma-ontvangsten

Regeling Bijzondere Financiering (– € 9 mln.)

Zie de toelichting bij «uitgaven».

Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkelingStand ontwerpbegroting 2008 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2008 (3)=(1+2)Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
Verplichtingen753 341– 53 178700 163 – 170 384– 1 381 1261 296 466
        
Betalingsverplichtingen639 896– 53 178586 718 – 12 636– 29 238– 8 805
Garantieverplichtingen113 445 113 445 – 157 748– 1 351 8881 305 271
        
Uitgaven49 2584 12453 382– 97 287– 61 638– 3629 991
Programma-uitgaven46 9004 12451 024– 97 287– 61 638– 3629 991
Waarvan juridisch verplicht  51 024    
        
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI’s       
Instrument: deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen46 9004 12451 024– 97 287– 61 638– 3629 991
        
Apparaatsuitgaven2 358 2 358    
        
Ontvangsten17 608 17 608    
Doelst. 2 Effectieve en efficiënte IFI’s       
Ontvangsten17 608 17 608    

Toelichting

Verplichtingen

Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (- € 53,2 mln.)

De mutatie betreft:

– Afronding onderhandelingen IDA-15 (+ € 162,5 mln.)

De mutatie houdt verband met de laatste middelenaanvulling van de Internationale Ontwikkelingsassociatie (IDA-15). De onderhandelingen over deze middelenaanvulling zijn in december 2007 afgerond. In de ontwerpbegroting 2008 was een stelpost opgenomen van € 421,9 mln. De realisatie valt hoger uit dan de stelpost doordat IDA-15 met ruim 25% groeit in reële termen t.o.v. IDA-14 (in SDR-termen) en het Nederlandse aandeel stijgt van 2,8% naar 3,0%.

– Overdracht regionale ontwikkelingsbanken en- fondsen (€ 215,6 mln.)

De mutatie volgt uit de overdracht van de regionale ontwikkelingsbanken en -fondsen per 1-1-2008 naar de begroting van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Uitgaven

Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ € 4,1 mln.)

De mutatie betreft:

– Overdracht regionale ontwikkelingsbanken en- ontvangsten (€ 33,3 mln.)

Zie toelichting bij verplichtingen.

– Aanpassing verzilveringsschema’s (+ € 37,4 mln.)

De mutatie betreft aanpassingen in het verzilveringsschema van de Internationale Ontwikkelingsassociatie (IDA). Oorspronkelijk voor 2008 geplande betalingen zijn reeds in 2007 gedaan (– € 12,0 mln.), terwijl oorspronkelijk voor 2009 geplande betalingen in 2008 zullen worden gedaan (+ € 49,4 mln.).

Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een complete markt voor verzekering van betalingsrisico’s die zijn verbonden aan export en aan investeringen in het buitenland.Stand ontwerpbegroting 2008 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2008 (3)=(1+2)Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
Verplichtingen11 953 002– 1 22011 951 782– 2 720– 2 720– 2 720– 2 720
waarvan betalingsverplichtingen16 946– 1 22015 726– 2 720– 2 720– 2 720– 2 720
        
waarvan garantieverplichtingen11 936 056 11 936 056    
EKV11 332 276 11 332 276    
TRhi453 780 453 780    
MIGA150 000 150 000    
        
Uitgaven107 446– 1 220106 226– 2 720– 2 720– 2 720– 2 720
        
Programma-uitgaven90 500 90 500     
Waarvan juridisch verplicht  85 975     
        
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten       
Schade-uitkering EKV90 000 90 000     
Schade-uitkering TRhi500 500     
Schade-uitkering MIGA0 0    
        
Apparaatsuitgaven16 946– 1 22015 726– 2 720– 2 720– 2 720– 2 720
Personeel en materieel1 0902801 370280280280280
Uitvoeringskosten DNB-EXIM3 000– 1 5001 500– 3 000– 3 000– 3 000– 3 000
Kostenvergoeding Atradius DSB12 856 12 856    
        
Ontvangsten79 25082 000161 25032 0007 000  
        
Programma-ontvangsten79 25082 000161 25032 0007 000  
Doelst. 1 Herverzekeringsfaciliteiten       
Premies EKV40 00010 00050 000     
Premies TRhi1 250 1 250     
Schaderestituties EKV38 00072 000110 00032 0007 000  

Toelichting

Uitgaven

Uitvoeringskosten DNB-EXIM (– € 1,5 mln.)

In het kader van de herziening van het herverzekeringsstelsel zal DNB haar taken ten behoeve van de verzekering van exportkredieten en investeringsgaranties per 1 juli 2008 beëindigen. Hierdoor wordt de raming neerwaarts bijgesteld.

Ontvangsten

Schaderestituties EKV (+ € 72 mln.)

In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde terugbetaling van een aantal landen. Dit heeft geleid tot een positieve bijstelling van de provenu’s in 2008.

Premies EKV (+ € 10 mln.)

Het in verzekering nemen van enkele grote transacties heeft geleid tot een opwaartse bijstelling van de premieraming.

Artikel 7 Beheer materiële activa

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: De verwerving, het beheer en de vervreemding van onroerende en roerende zaken door het Rijk is doelmatigStand ontwerpbegroting 2008 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2008 (3)=(1+2)Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
Verplichtingen100 04912 899112 9485 110– 390– 690– 690
        
Uitgaven100 04912 899112 9485 110– 390– 690– 690
Programma-uitgaven77 69411 20088 8945 80030000
Waarvan juridisch verplicht  45 915    
        
doelst. 1 Optimaal handelen in Vastgoed       
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling25 000 25 000     
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken       
Onderhoud en beheerskosten6 77911 10017 8792 200300  
Zakelijke lasten45 915 45 915     
        
Overige programmauitgaven 1001003 600   
Apparaatsuitgaven22 3551 69924 054– 690– 690– 690– 690
        
Ontvangsten154 43924 514178 95324 50020 90018 90016 900
Programma-ontvangsten153 53724 000177 63724 50020 90018 90016 900
doelst. 1 Optimaal handelen in Vastgoed       
Anticiperende aankopen en gebiedsgerichte ontwikkeling 1001003 600    
doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken       
Verkoop onroerende zaken51 406 51 406  27 500 
Beheersontvangsten71 76125 00096 76121 90020 90018 90016 900
Overige programma-ontvangsten28 870– 1 00027 870– 1 000– 1 000– 1 000– 1 000
        
doelst. 3 Bewaring/vervreemding Roerende Zaken       
Verkoop roerende zaken1 500 1 500    
Apparaatsontvangsten9024141 316    

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Onderhoud en beheerskosten (+ € 11,1 mln.)

De mutatie wordt voornamelijk verklaard door pachtafkopen en kapitaalinvesteringen.

Overige programma uitgaven (+ € 0,1 mln.)

In 2007 heeft Domeinen Onroerende Zaken (OZ) een beroep gedaan op de leenfaciliteit voor anticiperende aankopen door een lening van € 3,5 mln. op te nemen voor een anticiperende aankoop van ruilgrond in Zuidelijk Flevoland. De jaarlijkse rentecomponent bedraagt ca. € 0,1 mln.

Apparaatsuitgaven (+ € 1,7 mln.)

De mutatie betreft:

– voorziening postactieven (+ € 1,2 mln.)

Domeinen OZ is per 1 januari 2008 een baten-lastendienst. In de openingsbalans wordt een voorziening opgenomen voor lopende verplichtingen aan postactieven (voor 2008 € 1,2 mln.) Hierdoor vallen de begrote uitgaven aan postactieven in latere jaren vrij.

– Afkoopsom in verband met huurbeëindiging (+ € 0,3 mln.)

Door huurbeëindiging in 2007 van een pand te Apeldoorn moet in 2008 nog een afkoopsom betaald worden (€ 0,35 mln.).

Ontvangsten

Beheersontvangsten (€ 25,0 mln.)

De verwachte beheersontvangsten stijgen met ca. € 25 mln. in 2008. Deze mutatie houdt vooral verband met hogere zandopbrengsten en huuropbrengsten. Verder nemen de ontvangsten uit ingebruikgevingen van benzinestations in 2008 toe naar aanleiding van de zogeheten vijfjaarlijkse herijking.

Overige programmaontvangsten (– € 1,0 mln.)

Als gevolg van het in 2007 in de Club van Parijs bereikte akkoord over de vervroegde aflossing van schulden door Peru wordt vanaf 2008 geen rente meer ontvangen.

Artikel 8 Begrotingsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Begrotingsbeleid Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Het budgettaire beleid creëert de randvoorwaarden om maatschappelijke ambities, nu en in de toekomst, te verwezenlijkenStand ontwerpbegroting 2008 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2008 (3)=(1+2)Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
Verplichtingen37 24410 25347 49711 3074 7841 773– 24
        
Uitgaven37 24410 25347 49711 3074 7841 773– 24
Programmauitgaven5 0008 60613 6065 5002 2507500
Waarvan juridisch verplicht  13 606    
        
Doelst. 4 Verminderen regeldruk voor bedrijven       
Vermindering regeldruk5 0008 60613 6065 5002 2507500
        
Apparaatsuitgaven32 2441 64733 891307284273– 24
        
Ontvangsten5 397 5 397    
Apparaatsontvangsten5 397 5 397    

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Programma-uitgaven (+ € 8,6 mln.)

De mutatie heeft betrekking op de doelstelling ter vermindering van regeldruk voor bedrijven en wordt als volgt gespecificeerd:

– Actualisering nulmeting (+ € 6,0 mln.).

Om de doelstelling van netto 25% minder administratieve lasten voor bedrijven in deze kabinetsperiode te realiseren, heeft het kabinet in 2007 besloten om een nieuw ijkpunt vast te stellen via een actualisering van de nulmeting Administratie Lasten, waarbij de peildatum van 1 maart 2007 als markering wordt gehanteerd. De voltooiing van deze nulmeting vindt plaats in 2008, waardoor de eerder voor 2007 geraamde uitgaven in 2008 plaatsvinden.

– Faciliteit voor gemeenten (– € 1,0 mln.).

De meeste gemeenten hebben recentelijk, na indiening van een plan van aanpak voor vermindering administratieve lasten, de vouchers ontvangen die zij voor de vermindering van die lasten kunnen inzetten. De vouchers zijn 1 jaar geldig en de inschatting is dat veel gemeenten in 2009 hun vouchers zullen declareren bij het Rijk. De voor 2008 geraamde uitgaven zullen grotendeels in 2009 plaatsvinden.

– Rijksbrede programma vermindering regeldruk (+ € 3,6 mln.).

Voor het rijksbrede programma vermindering regeldruk voor bedrijven heeft het kabinet middelen uit pijler 2 ter beschikking gesteld. De ministeries van Financiën en Economische Zaken werken samen (als Regiegroep Regeldruk) om deze doelstelling te bereiken. Aan het einde van de kabinetsperiode moet de regeldruk merkbaar zijn verminderd (netto 25%).

Apparaatuitgaven (+ € 1,6 mln.)

De mutatie heeft onder andere betrekking op overheveling van apparaatsuitgaven van het ministerie van Economische Zaken naar Financiën voor de uitvoering van werkzaamheden van bovengenoemde programmauitgaven door de Regiegroep Regeldruk.

Tevens zijn in 2007 enkele verplichtingen aangegaan voor ACTAL en Antillenproject die in 2008 tot kasuitgaven zullen leiden.

Artikel 9 Algemeen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2008 naar de stand 1e suppletore begroting 2008 – artikel 9 Algemeen Bedragen x € 1 000

AlgemeenStand ontwerpbegroting 2008 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2008 (3)=(1+2)
Verplichtingen120 95710 202131 159
    
Uitgaven120 95710 202131 159
Totaal apparaatsuitgaven120 85210 202131 054
Apparaatsuitgaven115 2528 202123 454
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark5 6002 0007 600
    
Tegoeden WOII105 105
    
Ontvangsten9 8295 95015 779
Apparaatsontvangsten4 2293 9508 179
Omslagstelsel Rijkswagenpark5 6002 0007 600

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Apparaatsuitgaven (+ € 10,2 mln.)

De mutatie is een saldo van diverse ramingsbijstellingen en overboekingen en wordt voornamelijk verklaard door een eenmalige investering voor ICT-voorzieningen in het Financiëngebouw, dat thans gerenoveerd wordt (+ € 6,6 mln.) en een verhoging van de schaderaming bij het omslagstelsel rijkswagenpark (+ € 2 mln.).

De mutatie wordt als volgt gespecificeerd:

– ICT-investeringen Financiëngebouw

De ICT-investeringen in verband met de verhuizing naar het nieuwe gebouw bestaan o.a. uit de vervanging van desktops, multifunctionals, printers, de telefooncentrale en de inhuur van extra capaciteit voor ICT-diensten voor de verhuizing. Door de terugverhuizing vallen al deze investeringen gelijktijdig in 2008.

– Omslagstelsel Rijkswagenpark

De afgelopen jaren is er sprake geweest van een sterke toename binnen het aantal voertuigen dat onder het omslagstelsel valt. Dit geeft aanleiding om de schaderaming van het omslagstelsel opwaarts bij te stellen. Daar het omslagstelsel in beginsel een kostendekkend stelsel is – alle schades worden gedekt met de van deelnemers ontvangen omslagbijdragen en de op derden verhaalbare kosten – heeft een verhoging van de schaderaming een (evenzo grote) verhoging van de inkomstenkant tot gevolg.

Ontvangsten

Ontvangsten (+ € 6,0 mln.)

De mutatie in de ontvangsten bestaat uit de afroming van het onverdeeld resultaat van Domeinen Roerende Zaken (€ 3,2 mln.) en het omslagstelsel Rijkswagenpark (€ 2,0 mln.), zie de uitgaventoelichting.

Artikel 10 Nominaal en onvoorzien

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2008 naar de stand 1e suppletore begroting 2008 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen x € 1 000

OnvoorzienStand ontwerpbegroting 2008 (1)Mutaties 1e suppletore begroting (2)Stand 1e suppletore begroting 2008 (3)=(1+2)
Verplichtingen1 94465 39167 335
    
Uitgaven1 94465 39167 335
Onvoorzien1 6663642 030
Loonbijstelling065 00265 002
Prijsbijstelling27825303

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Uit de algemene middelen is de tranche 2008 van de loonbijstelling toegekend.

2.3 Baten-lastenparagraaf Domeinen Onroerende Zaken

Algemene toelichting

Deze paragraaf is opgenomen in verband met de start per 1 januari 2008 van de baten-lastendienst Domeinen Onroerende Zaken. In de ontwerpbegroting 2008 is een indicatieve openingsbalans en in deze suppletore begroting is de definitieve openingsbalans opgenomen.

Openingsbalans 1 januari 2008DefinitiefIndicatief
(bedragen x € 1 000)    
     
Activa    
Immateriële vaste activa 10 6
     
Materiële vaste activa 1 014 759
Gronden en gebouwen219 249 
Installaties en inventarissen746 481 
Overige materiële vaste activa49 29 
     
Vlottende activa 2 567 547
Debiteuren5 27 
Vooruitbetaalde en te ontvangen posten261 103 
Vordering moederdepartement383 417 
Vordering moederdepartement m.b.t. voorziening1 918 0 
     
Liquide middelen 1 1
Totaal Activa 3 592 1 313
     
Passiva    
Eigen vermogen 0 0
Exploitatiereserve    
Verplichte reserve    
Onverdeeld resultaat    
     
Voorzieningen    
Personeelskosten 1 918 0
     
Langlopende schulden    
Lening Financiën 1 024 765
     
Kortlopende schulden 650 548
Crediteuren1 6 
Te betalen en vooruitontvangen posten649 542 
Totaal Passiva 3 592 1 313

Korte toelichting verschillen openingsbalans 1-1-2008(bedragen x € 1 000)

Installaties en inventarissen (+ 265)

De afwijking wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de definitieve boekwaarde van ICT-apparatuur hoger uitkomt dan bij ontwerpbegroting 2008 is geraamd.

Personeelskosten voorziening en vordering moederdepartement (+ 1 918)

De voorziening heeft betrekking op bestaande verplichtingen tegenover ex-medewerkers.


XNoot
1

Voor meer informatie over het depotstelsel, zie Kamerstukken II 2007/08, 31 301, nr. 1 t/m 5.

Naar boven