Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31474-A nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31474-A nr. 2 |
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2008 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2 De productartikelen 5
Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2008 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Voorjaarsnota 2008 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
De belangrijkste zijn hieronder in tabelvorm meerjarig weergegeven en toegelicht.
De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
Suppletore mutaties 2008 (Voorjaarsnota) (x EUR 1 mln.)
Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 7 193,7 | 7 191,1 |
Amendement Koopmans, Roefs, de Krom, 31 200A, nr. 67 | – 3,0 | – 3,0 |
Stand vastgestelde begroting 2008 | 7 190,7 | 7 188,1 |
Suppletoire mutaties 2008 (Voorjaarsnota) | – 70,5 | – 67,9 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 7 120,2 | 7 120,2 |
Belangrijkste mutaties | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|---|---|
1. Actieplan Spoor (5% groei) | 25,0 | 75,0 | 50,0 | 25,0 | 25,0 |
2. Amendement Samsom | 15,0 | ||||
3. OV SAAL | 8,0 | 22,0 | 50,0 | 75,0 | 130,0 |
4. Dekking OV SAAL uit ZZL | – 8,0 | – 22,0 | – 50,0 | – 75,0 | – 130,0 |
5. Normenkader veilig werken aan spoor / BTW | 41,5 | 19,1 | 19,9 | 20,8 | 21,0 |
6. HSL | 30,0 | ||||
7. Wegen/Zuidas | 4,5 | 28,7 | 28,7 | 36,4 | |
8. Onderhoud vaarwegen/water | 43,0 | ||||
9. Kasschuif Zuidas | 150,0 | 250,0 | – 13,0 | – 54,0 | – 95,0 |
10. Bijdragen derden (Desaldering) | 18,3 | 18,3 | 60,6 | 27,2 | 11,9 |
11. Delflandse kust en Perkpolder (Desaldering) | 3,0 | 30,0 | 51,4 | 11,3 | 4,8 |
12. Praktijkproef A10 (Desaldering) | 5,0 | 30,0 | 10,0 | 5,0 | |
13. Taakstellingen | – 6,7 | – 11,8 | – 23,7 | – 47,3 | – 47,3 |
14. Overige kasschuiven en voordelig saldo 2007 | – 414,8 | – 299,7 | 9,5 | – 20,1 | – 14,9 |
15. Diversen | 15,7 | 12,5 | 22,5 | 26,5 | 35,4 |
Totaal | – 70,5 | 152,1 | 215,9 | 30,8 | – 59,1 |
1. Actieplan Spoor (5% groei) en het amendement Samsom
Het «Actieplan 5% groei op het spoor» betreft een aantal concrete maatregelen dat ertoe moet leiden dat in deze kabinetsperiode de groei op het spoor met 5% per jaar toeneemt.
Het amendement Samsom voorziet in het aanbieden van internet in de trein.
Bij de besluitvorming over de Zuiderzeelijn in november 2007 heeft het kabinet € 1,35 mld. gereserveerd voor het Openbaar Vervoer Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad (OV SAAL).
5. Normenkader veilig werken spoor en BTW gebruiksvergoeding
De implementatie van het Normenkader Veilig werken aan het spoor leidt tot extra kosten, omdat niet alle kosten kunnen worden doorberekend aan de vervoerders. Daarnaast betaalt het Rijk de BTW over de kosten die via de gebruiksvergoeding worden doorberekend aan de vervoerders.
Bij de HSL moet de risicoreservering worden opgehoogd conform de recente voortgangsrapportage en wordt een schadevergoeding uitbetaald in verband met vertraging van de aanvangsdatum van 1 april 2007 naar 1 oktober 2008.
Dit betreffen diverse projecten (w.o. N69 Brabant) en enkele tegenvallers (w.o. A1/betonverharding). Het financieringstempo voor de Zuidas Onderneming leidt tot extra kosten doordat de voor het project bestuurlijk afgesproken indexering van de VenW-bijdrage hoger is dan de indexering die VenW over de begrotingsbedragen ontvangt.
Er treden kostenstijgingen op bij het baggeren van de Eurogeul en bij zandsuppleties voor de waterkeringen. Daarnaast is faalkans-gericht onderhoud nodig voor de Stormvloedkeringen.
Dit betreft de uitwerking van de financiële afspraken met het Ministerie van Financiën in het kader van het financieringsarrangement infrastructuur Zuidas.
Het betreft hier de verwerking van hogere bijdragen (van derden en tol) waar ook hogere uitgaven tegenover staan.
11. Delflandse kuste en Perkpolder
Dit betreft de werkzaamheden van waterschappen. Tegenover deze extra uitgaven staan aanvullende inkomsten van dezelfde grootte.
Er worden gereserveerde middelen binnen het Fonds Economische Structuurversterking (FES) in het kader van de investeringsimpuls 2006 toegevoegd aan de begroting van het Infrastructuurfonds ten behoeve van de doorstroming van de A10.
Bij de Miljoenennota 2008 zijn CA-taakstellingen doorgevoerd en tijdelijk op de begroting van Hoofdstuk XII (artikel 40) geparkeerd. Nu worden deze toegerekend aan de juiste artikelen op Hoofdstuk XII en het Infrastructuurfonds.
14. Overige kasschuiven en voordelig saldo 2007
Deze mutatie betreft het saldo van de diverse kasschuiven die samenhangen met de programmering van infrastructuur en de toedeling van het voordelig saldo over 2007 ad € 780 mln. aan de verschillende jaren.
Per 1 januari 2008 is met terugwerkende kracht de Rijksrederij van start gegaan. De Rijksrederij is ondergebracht bij Rijkswaterstaat. Binnen deze rederij worden de schepen van Rijkswaterstaat (121 vaartuigen), de Douane (Financiën, 8 vaartuigen), Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (11 vaartuigen) en de Kustwacht (Defensie, 4 vaartuigen) beheerd.
De hiermee samenhangende begrotingsoverhevelingen tussen de betrokken departementen zijn in de Voorjaarsnota verwerkt en zijn opgenomen in deze diversenpost.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
11 Hoofwatersystemen | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | |||||
Verplichtingen | 669 741 | 0 | 51 031 | 720 772 | – 22 114 | – 52 060 | 21 115 | 59 266 |
Uitgaven | 724 623 | 0 | – 59 086 | 665 537 | – 19 740 | 27 650 | – 31 995 | 3 984 |
11.01 Watermanagement | 82 395 | 0 | 2 474 | 84 869 | – 1 043 | – 1 132 | – 12 939 | – 14 978 |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 82 395 | 0 | 2 474 | 84 869 | – 1 043 | – 1 132 | – 12 939 | – 14 978 |
11.02 Beheer en Onderhoud | 191 955 | 0 | 45 140 | 237 095 | 13 952 | 19 277 | – 23 878 | – 24 093 |
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren | 102 651 | 0 | 50 337 | 152 988 | 20 291 | 10 143 | – 16 164 | – 16 257 |
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheer | 54 031 | 0 | – 4 685 | 49 346 | – 6 252 | – 6 456 | – 7 714 | – 7 835 |
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer | 35 273 | 0 | – 512 | 34 761 | – 87 | 15 590 | – 1 | |
11.03 Aanleg | 441 860 | 0 | – 116 397 | 325 463 | – 21 365 | 19 677 | 16 259 | 44 030 |
11.03.01 Real.programma waterkeren | 291 946 | 0 | – 105 205 | 186 741 | – 60 908 | 28 706 | – 32 005 | 130 |
11.03.02 Real.programma waterbeheer | 149 914 | 0 | – 11 192 | 138 722 | 39 543 | 48 383 | 48 264 | 43 900 |
11.05 Verkenning en planstudie | 8 413 | 0 | 9 697 | 18 110 | – 11 284 | – 10 172 | – 11 437 | – 975 |
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen | 1 241 | 0 | 10 332 | 11 573 | 614 | 150 | 100 | |
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren | 5 360 | 0 | – 900 | 4 460 | – 12 867 | – 11 467 | 11 530 | – 964 |
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer | 1 812 | 0 | 265 | 2 077 | 969 | 1 145 | – 7 | – 11 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 342 522 | |||||||
– Restant | 323 015 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 77% | |||||||
11.09 Ontvangsten | 5 017 | 0 | 5 243 | 10 260 | 32 035 | 51 400 | 11 300 | 4 800 |
De hogere verplichtingenstand heeft met name betrekking op de verplichtingenruimte die in 2007 niet volledig is vastgelegd en is overgeheveld naar 2008.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | |||||
Verplichtingen | 2 965 333 | – 3 000 | 1 583 085 | 4 545 418 | 224 047 | 202 243 | 313 129 | 229 920 |
Uitgaven incl. egalisatiereeks | 2 877 887 | – 3 000 | – 339 281 | 2 535 606 | 43 546 | 289 344 | 66 236 | 471 106 |
Egalisatiereeks | – 248 771 | 0 | 248 771 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 3 126 658 | – 3 000 | – 588 052 | 2 535 606 | 43 546 | 289 344 | 66 236 | 471 105 |
12.01 Verkeersmanagement | 57 752 | 0 | – 91 | 57 661 | – 147 | – 285 | – 632 | – 666 |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 52 435 | 0 | – 83 | 52 352 | – 147 | – 285 | – 632 | – 666 |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 5 317 | 0 | – 8 | 5 309 | ||||
12.02 Beheer en onderhoud | 858 320 | 0 | – 1 415 | 856 905 | – 35 499 | – 133 796 | 130 649 | 220 067 |
12.02.01 Basispakket B&O infrastr.hoofdwegen | 736 507 | 0 | – 1 223 | 735 284 | – 63 940 | – 162 084 | 124 535 | 220 362 |
12.02.02 Service pakket B&O infrastr.hoofdwegen | 121 813 | 0 | – 192 | 121 621 | – 259 | – 412 | – 286 | – 295 |
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 0 | 0 | 0 | 0 | 28 700 | 28 700 | 6 400 | 0 |
12.03 Aanleg, benutting en planst.na tracebesl. | 1 245 342 | 0 | 122 222 | 1 367 564 | 262 506 | 306 504 | – 504 815 | – 212 365 |
12.03.01 Real.progr.hoofdwegen | 916 146 | 0 | 369 044 | 1 285 190 | 495 137 | 319 006 | – 611 946 | – 263 137 |
12.03.02 Planstudieprogr.na tracebesluit | 329 196 | 0 | – 246 822 | 82 374 | – 232 631 | – 12 502 | 107 131 | 50 772 |
12.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 204 376 | 0 | 436 | 204 812 | 7 582 | – 428 | – 842 | – 898 |
12.04.01 Geintegreerde contractvormen/PPS | 204 376 | 0 | 436 | 204 812 | 7 582 | – 428 | – 842 | – 898 |
12.05 Verkenn.en planst.voor tracebesluit | 760 868 | – 3 000 | – 709 204 | 48 664 | – 190 896 | 117 349 | 441 876 | 464 967 |
12.05.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit | 760 868 | – 3 000 | – 709 204 | 48 664 | – 190 896 | 117 349 | 441 876 | 464 967 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 1 244 736 | |||||||
– Restant | 1 290 870 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 69% | |||||||
12.09 Ontvangsten | 179 429 | 0 | – 47 056 | 132 373 | 38 269 | 107 063 | 33 315 | 2 969 |
De hogere verplichtingenstand op dit artikel heeft betrekking op verplichtingenruimte die in 2007 niet is vastgelegd en is overgeheveld naar 2008.
Het leegboeken van de egalisatiereeks betreft het technisch anders verwerken van de egalisatiereeks binnen het hoofdwegenprogramma.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
13 Spoorwegen | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | |||||
Verplichtingen | 1 807 841 | 0 | 1 569 235 | 3 377 076 | – 80 | – 278 606 | – 181 017 | – 368 423 |
Uitgaven | 2 417 064 | 0 | – 22 014 | 2 395 050 | 130 354 | 20 020 | 44 396 | – 102 193 |
13.01 Railverkeersleiding | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
13.02 Onderhoud en vervanging | 1 510 069 | 15 000 | – 52 125 | 1 472 944 | 54 989 | 64 981 | 100 819 | 100 952 |
13.02.01 Regulier onderhoud | 607 203 | 0 | – 77 126 | 530 077 | – 20 011 | 14 981 | 75 819 | 75 952 |
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten | 450 380 | 0 | 0 | 450 380 | ||||
13.02.03 Rentelasten | 121 734 | 0 | 0 | 121 734 | ||||
13.02.04 Betuweroute | 31 044 | 0 | 0 | 31 044 | ||||
13.02.05 Kleine infra en overige projecten | 299 708 | 15 000 | 25 001 | 339 709 | 75 000 | 50 000 | 25 000 | 25 000 |
13.03 Aanleg | 760 973 | – 15 000 | – 116 444 | 629 529 | – 131 184 | 2 580 | 40 071 | 5 298 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer | 719 115 | – 15 000 | – 122 898 | 581 217 | – 149 167 | – 4 666 | 35 045 | 5 298 |
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer | 41 858 | 0 | 6 454 | 48 312 | 17 983 | 7 246 | 5 026 | |
13.03.03 Uitg.leenfaciliteit versnelde aanleg | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 137 701 | 0 | 6 840 | 144 541 | ||||
13.05 Verkenningen en planstudies | 8 321 | 0 | 139 715 | 148 036 | 206 549 | – 47 541 | – 96 494 | – 208 443 |
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer | 1 333 | 0 | 141 701 | 143 034 | 193 965 | – 53 622 | – 75 000 | – 33 448 |
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer | 6 988 | 0 | – 1 986 | 5 002 | 12 584 | 6 081 | – 21 494 | – 174 995 |
13.05.03Verkenningenprogramma | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | ||||||||
– Restant | 2 395 050 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 80% | |||||||
13.09 Ontvangsten | 33 046 | 0 | 12 429 | 45 475 | 3 119 | 0 | 0 | 0 |
– HSA | 15 446 | 0 | 136 | 15 582 | ||||
– Overige | 17 600 | 0 | 12 293 | 29 893 | 3 119 |
De hogere verplichtingenstand op dit artikel heeft grotendeels betrekking op verplichtingenruimte die in 2007 niet volledig is vastgelegd en is overgeheveld naar 2008.
14 Regionale, lokale infrastructuur
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
14 Regionale/lokale infra. Stand | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | |||||
Verplichtingen | 36 087 | 0 | 231 758 | 267 845 | – 856 | – 10 491 | – 15 964 | – 470 |
Uitgaven | 254 425 | 0 | 92 505 | 346 930 | 17 671 | – 23 817 | – 10 672 | 10 429 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 225 298 | 0 | – 8 183 | 217 115 | 27 671 | – 13 817 | – 672 | – 429 |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok | 3 399 | 0 | 30 198 | 33 597 | 37 825 | 22 481 | 10 435 | – 374 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 221 899 | 0 | – 38 381 | 183 518 | – 10 154 | – 36 298 | – 11 107 | – 55 |
14.02 Regionale mob fondsen | 29 127 | 0 | 100 688 | 129 815 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 |
14.02.01 Rijksbijdrage | 29 127 | 0 | 100 688 | 129 815 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 |
14.02.02 Terugsluisopbrengsten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 482 | |||||||
– Restant | 346 448 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 52% | |||||||
14.03 Ontvangsten | 29 000 | 0 | – 11 | 28 989 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | |||||
Verplichtingen | 519 472 | 0 | 320 669 | 840 141 | – 5 661 | 48 823 | – 5 395 | – 85 157 |
Uitgaven | 555 291 | 0 | 8 828 | 564 119 | 79 616 | 70 641 | 18 621 | 33 541 |
15.01 Verkeersmanagement | 81 606 | 0 | 5 051 | 86 657 | – 1 677 | – 2 856 | – 2 280 | 946 |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 75 615 | 0 | 5 061 | 80 676 | – 1 661 | – 2 851 | – 2 280 | 946 |
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 5 991 | 0 | – 10 | 5 981 | – 16 | – 5 | ||
15.02 Beheer en onderhoud | 347 979 | 0 | 14 164 | 362 143 | 96 444 | 88 100 | 16 576 | 28 233 |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 211 889 | 0 | 5 746 | 217 635 | 59 631 | 85 239 | 16 806 | 16 613 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 29 532 | 0 | 8 584 | 38 116 | – 161 | – 2 937 | – 2 709 | 6 454 |
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 106 558 | 0 | – 166 | 106 392 | 36 974 | 5 798 | 2 479 | 5 166 |
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 104 920 | 0 | – 14 608 | 90 312 | – 15 057 | – 14 015 | – 29 869 | 8 580 |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 92 923 | 0 | – 9 589 | 83 334 | – 6 005 | – 17 750 | – 29 612 | 8 828 |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit | 11 997 | 0 | – 5 019 | 6 978 | – 9 052 | 3 735 | – 257 | – 248 |
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit | 20 786 | 0 | 4 221 | 25 007 | – 94 | – 588 | 34 194 | – 4 218 |
15.05.01 Verkenningen | 7 507 | 0 | – 12 | 7 495 | – 22 | – 41 | – 109 | – 118 |
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit | 13 279 | 0 | 4 233 | 17 512 | – 72 | – 547 | 34 303 | – 4 100 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 366 161 | |||||||
– Restant | 197 958 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 79% | |||||||
15.09 Ontvangsten | 17 465 | 0 | 1 007 | 18 472 | – 1 330 | 2 072 | 0 |
De hogere verplichtingenstand op dit artikel heeft enerzijds betrekking op verplichtingenruimte die in 2007 niet volledig is vastgelegd en is overgeheveld naar 2008. Anderzijds wordt een verschuiving van in totaal ca. € 123 mln. uit latere jaren naar 2008 aangebracht ten behoeve van de Maasroute, fase 2 (vastlegging Born, Heel en Maasbracht).
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | |||||
Verplichtingen | 130 356 | 0 | 360 518 | 490 874 | – 1 858 | 272 | – 5 898 | – 15 330 |
Uitgaven | 177 783 | 0 | – 13 612 | 164 171 | 9 089 | 42 595 | 16 784 | 1 501 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam | 15 152 | 0 | 8 533 | 23 685 | 15 948 | 24 044 | 9 214 | – 2 976 |
16.01.01 Planstudie PMR | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 15 152 | 0 | 8 533 | 23 685 | 15 948 | 24 044 | 9 214 | – 2 976 |
16.02 Ruimte voor de rivier | 101 786 | 0 | 0 | 101 786 | – 12 194 | |||
16.03 Maaswerken | 60 845 | 0 | – 22 145 | 38 700 | 5 335 | 18 551 | 7 570 | 4 477 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 22 321 | |||||||
– Restant | 141 850 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 50% | |||||||
16.09 Ontvangsten | 7 000 | 0 | 0 | 7 000 |
De hogere verplichtingenstand op dit artikel heeft enerzijds betrekking op verplichtingenruimte die in 2007 niet is vastgelegd en is overgeheveld naar 2008 en anderzijds op een verschuiving uit latere jaren naar 2008 ten behoeve van het Project Mainport Rotterdam (deelproject Voorfinanciering FES visonderzoek).
17 Megaprojecten Verkeer en vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | |||||
Verplichtingen | 34 454 | 0 | 118 949 | 153 403 | – 22 000 | – 50 000 | – 75 000 | – 130 000 |
Uitgaven | 132 988 | 0 | 256 984 | 389 972 | – 108 849 | – 212 112 | – 74 686 | – 456 489 |
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 0 | 7 354 | 7 354 | ||||
17.02 Betuweroute | 96 186 | 0 | 83 569 | 179 755 | ||||
17.03 Hoge snelheidslijn | 5 784 | 0 | 186 835 | 192 619 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 5 784 | 0 | 179 442 | 185 226 | ||||
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 0 | 0 | 2 168 | 2 168 | ||||
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 0 | 0 | 5 225 | 5 225 | ||||
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 0 | 10 244 | 10 244 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.05 Zuiderzeelijn | 31 018 | 0 | – 31 018 | 0 | – 108 849 | – 212 112 | – 74 686 | – 456 489 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 2 | |||||||
– Restant | 389 970 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 100% | |||||||
17.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 13 917 | 13 917 |
18 Overige uitgaven en ontvangsten
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | |||||
Verplichtingen | 51 880 | 0 | 4 919 | 56 799 | – 486 | – 33 | 2 400 | – 79 |
Uitgaven | 53 618 | 0 | 5 154 | 58 772 | 406 | 1 669 | 2 265 | – 79 |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.02 Bodemsanering | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.03 Intermodaal vervoer | 2 168 | 0 | – 1 063 | 1 105 | 424 | 1 702 | 2 338 | |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (Noordvleugel) | 1 700 | 0 | 2 802 | 4 502 | ||||
18.05 Railinfrabeheer | 34 987 | 0 | 0 | 34 987 | ||||
18.06 Externe veiligheid | 8 430 | 0 | 3 320 | 11 750 | ||||
18.07 Modaliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 6 333 | 0 | 95 | 6 428 | – 18 | – 33 | – 73 | – 79 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 6 333 | 0 | 95 | 6 428 | – 18 | – 33 | – 73 | – 79 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 6 210 | |||||||
– Restant | 52 562 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 11% | |||||||
18.09 Ontvangsten | 34 987 | 0 | – 234 | 34 753 | ||||
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 783 543 | 783 543 |
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (2) | |||||
Ontvangsten | 6 885 131 | – 3 000 | – 836 756 | 6 045 375 | 78 670 | 58 857 | – 15 738 | – 21 827 |
19.09 Ten laste van begroting VenW | 5 620 809 | – 3 000 | – 897 243 | 4 720 566 | 28 911 | 19 857 | – 53 738 | – 53 717 |
19.10 Ten laste van het FES | 1 264 322 | 0 | 60 487 | 1 324 809 | 49 759 | 39 000 | 38 000 | 31 890 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31474-A-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.