nr. 14
DERDE NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 12 december 2008
Artikel I, onderdeel C, van het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
1. Artikel 13a wordt als volgt gewijzigd:
a. De aanhef van het tweede lid komt te luiden:
2. Van het landelijk schakelpunt maken voorts deel uit voorzieningen
waarmee een cliënt:
b. In het tweede lid, onderdeel b, wordt na «centrale gebruiksregistratie»
ingevoegd: elektronisch.
c. In het tweede lid, onderdeel c, wordt na «indexgegevens»
ingevoegd: al dan niet elektronisch.
2. Artikel 13e, vijfde lid, komt te luiden:
5. De cliënt kan de in artikel 13a, tweede lid, bedoelde voorzieningen
gebruiken om:
a. zijn elektronisch patiëntendossier en de hem betreffende
centrale gebruiksregistratie elektronisch op te vragen en te raadplegen;
b. zijn indexgegevens elektronisch volledig af te schermen voor het
opvragen en raadplegen door een zorgaanbieder of een categorie van zorgaanbieders.
Toelichting
Met onderhavige wijzigingen wordt in de wet neergelegd dat het stelsel
voor het EPD de mogelijkheid biedt aan de patiënt zelf om op elektronische
wijze toegang te krijgen tot zijn medische gegevens. Het landelijk schakelpunt
zal voorzieningen bevatten waarmee de patiënt zijn EPD elektronisch kan
opvragen en raadplegen, de centrale logging kan opvragen en raadplegen en
zijn indexgegevens kan afschermen voor het opvragen en raadplegen door één
of meerdere zorgaanbieders.
In eerdere stadia werd uitgegaan van de komst van de elektronische Nederlandse
identiteitskaart (eNIK) als identificatie- en authenticatiemiddel voor de
zorgconsument. Helaas is de verwachting dat de eNIK de komende
twee jaar niet gereed zal zijn. Besloten is om in de huidige fase de komst
van de eNIK niet af te wachten als toegangsmiddel voor de patiënt om
het EPD elektronisch te raadplegen, maar andere reeds beschikbare toegangsmiddelen
te verkennen. PriceWaterhouseCoopers heeft, in samenwerking met de Universiteit
van Tilburg en de Radboud Universiteit, in opdracht van VWS onderzoek gedaan
naar mogelijke andere toegangsmiddelen. Hierbij zijn verschillende alternatieven
tegen elkaar afgewogen in het licht van de noodzakelijke beveiligingseisen.
Uit het rapport is het gebruik van DigiD, met sms-verificatie (niveau DigiD
midden) en een additionele face-to-face controle bij de uitgifte als beste
alternatief naar voren gekomen. Momenteel worden gesprekken gevoerd met het
Ministerie van BZK om uitvoering te geven aan het gebruik van dit alternatief
als toegangsmiddel voor de patiënt om het EPD elektronisch te kunnen
raadplegen. De technische realisatie van de toegang van de patiënt middels
deze variant van DigiD+ zal eind 2009 mogelijk zijn.
Met het onderhavige artikel wordt het kader geschapen voor een zodanige
voorziening. De nadere uitwerking, hoe de voorziening er precies uit zal zien,
welke beveiligingseisen er aan de toegang van de patiënt tot het EPD
gesteld zullen worden, hoe toegang verkregen kan worden, welk toegangsmiddel
nodig is, etc. zal neergelegd worden in lagere regelgeving. Deze voorschriften
zullen immers van een hoog technische gehalte zijn en lenen zich niet voor
regeling op wetsniveau. Deze mogelijkheid ligt besloten in artikel 13a, derde
lid, waarin bepaald wordt dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur
regels gesteld worden met betrekking tot het beheer en de inrichting van het
landelijk schakelpunt. Nictiz draagt zorg voor de inrichting en het beheer
van bedoelde voorziening, net als voor de rest van het landelijk schakelpunt.
Met onderhavige wijziging wordt mede uitvoering gegeven aan motie nr. 48 van
de leden Omtzigt, Vermeij en Zijlstra, ingediend tijdens het VAO d.d. 19 november
2008.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink