31 444 IIB
Jaarverslag en slotwet van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en van het kabinet van de Gouverneur van Aruba 2007

nr. 5
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 5 juni 2008

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1 heeft over het Jaarverslag 2007 van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en van het kabinet van de Gouverneur van Aruba (Kamerstuk 31 444 IIB, nr. 1) de navolgende vragen ter beantwoording aan de regering voorgelegd.

De regering heeft deze vragen beantwoord bij brief van 4 juni 2008. De vragen en antwoorden zijn hieronder afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Leerdam

Adjunct-griffier van de commissie,

Hendrickx

1

Kan de stijgende vraag om gezinshereniging die de Raad van State voorziet, worden gekwantificeerd? Wat voorziet de regering?

De stijgende vraag om gezinsherenigingszaken die zich in 2007 bij de Raad van State heeft voorgedaan, is op dit moment niet nader meerjarig te kwantificeren. In overleg met de partners binnen de vreemdelingenketen worden de cijfers in het najaar herijkt en gekwantificeerd. Er is op dit punt geen verschil van inzicht tussen de regering en de Raad van State.

2

Welke maatregelen worden genomen om de onderbezetting bij de Algemene Rekenkamer aan te pakken?

De Algemene Rekenkamer heeft inmiddels haar wervings- en selectiebeleid met succes verder geïntensiveerd. Eind mei 2008 was het bezettingpercentage gestegen naar 96%.

3

Tot welke concrete problemen en knelpunten leidt de (structurele) onderbezetting waar de Algemene Rekenkamer mee kampt naast het feit dat daardoor zelfs onderzoeken geen doorgang kunnen vinden? Wat zijn de oorzaken van deze onderbezetting?

Wijzigingen van teamsamenstelling en inhuur van specifieke deskundigheid – met name accountants – hebben het mogelijk gemaakt om het jaarlijkse rechtmatigheidsonderzoek op tijd uit te voeren. Enkele vnl. doelmatigheidsonderzoeken hebben vertraging opgelopen en enkele andere zijn uitgesteld.

De onderbezetting van 2006 kon in 2007 niet worden ingelopen. Oorzaken daarvan was de vrij grote uitstroom van medewerkers die maar net kon worden gecompenseerd met instroom van nieuwe medewerkers. De krappe arbeidsmarkt, vooral op het gebied van de accoutancydeskundigheid, is daaraan mede debet geweest. Maar als gezegd in antwoord op vraag 2: de bezettingsgraad is inmiddels (eind mei 2008) weer gestegen naar 96%.

4

Hoe wordt door de Algemene Rekenkamer in de toekomst meer rekening gehouden met externe factoren, zoals de waarde van de dollar en tegenvallende reis- en verblijfskosten, zodat de extern gefinancierde internationale projecten kostendekkend worden?

De Algemene Rekenkamer streeft er naar haar contracten voor internationale projecten in euro’s af te sluiten. Daarmee worden koersverliezen vermeden. De andere partijen zijn daartoe niet altijd bereid; dan luidt het contract in dollars. Het is rijksbeleid het risico van eventuele koersverliezen bij dergelijke transacties niet af te dekken met termijn transacties.

De Algemene Rekenkamer plant haar in contracten vastgelegde internationale projecten zo zorgvuldig mogelijk. In een geval is er door omstandigheden meer gereisd dan eerder kon worden voorzien. Dat heeft tot hogere reis- en verblijfskosten geleid die niet met een extra vordering verhaald konden worden.

5

Worden de kosten die mogelijk voortvloeien uit omzetbelasting over een deel van de internationale activiteiten doorberekend aan de opdrachtgever(s) door de Algemene Rekenkamer?

Neen. Inmiddels is berekend dat de Algemene Rekenkamer – rekening houdend met de betaalde BTW als vooraftrek – per saldo geen BTW hoeft te voldoen. De Algemene Rekenkamer zal de belastinginspecteur verzoeken haar formeel vrij te stellen van het afdragen van BTW voor haar internationale activiteiten.

6

Wat zijn de oorzaken van het feit dat het betaalgedrag van de Algemene Rekenkamer beneden de maat is en de maatregelen die in 2007 zijn ingezet, zelfs geen effect hebben gehad? Waarom lukt het in 26% van de gevallen niet om facturen op tijd te betalen?

Een deel van de facturen wordt niet gestuurd naar het centrale adres van de Algemene Rekenkamer maar rechtstreeks aan de desbetreffende ambtenaar. Dat leidt tot langere behandeltermijnen. Voorts blijkt dat de discipline van medewerkers op dit gebied kan worden verbeterd. Eind april 2008 was het betaalgedrag mede door verhoogde aandacht voor dit fenomeen aanmerkelijk verbeterd (zij het nog niet afdoende): 86% van de betalingen was in die maand binnen de gestelde termijn verricht.

7

Wat houdt de organisatieontwikkeling van de stafdirecties bij de Algemene Rekenkamer precies in?

In navolging van de reorganisatie bij de onderzoeksdirecties wordt nu nagedacht over de daarbij behorende best mogelijke ondersteuning.

8

Hoe wordt het feit dat het aantal klachten bij de Nationale ombudsman daalde met 10 procent, ondanks een publiekscampagne, financieel zichtbaar? Heeft de campagne wel aan verwachtingen beantwoord?

Het aantal klachten is in 2007 optisch gedaald, er is geen directe doorwerking in de financiering van de Ombudsman. In 2006 is de Nationale ombudsman geconfronteerd met een groot aantal klachten als gevolg van wijzigingen in wetgeving en uitvoering rondom toeslagen (zorgtoeslag/huurtoeslag). Het aantal klachten in 2007 ten opzichte van 2005 en vorige jaren is gemiddeld met 7% gestegen.

De gevoerde campagnes om de naamsbekendheid en de vindbaarheid te verbeteren lijken in dat opzicht dan ook aan de verwachtingen te hebben voldaan. Ieder jaar voert de Nationale ombudsman een publiekscampagne. De keuze van media kan jaarlijks variëren. In 2007 is de publiekscampagne gevoerd van 1 oktober t/m 15 november. De volgende middelen zijn ingezet:

– Tv-spot van 1 t/m 31 oktober (NL 1, 2, 3, RTL 4, 5, 7)

– Radiospot van half oktober tot half november (Radio 1, 2, 3, 5, Skyradio, Veronica, Radio538, Q-music, lokale en regionale omroepen)

– Internetvideoboodschap van 1 oktober tot half november, 425 000 vertoningen op diverse nieuws- en opiniesites.

– Artikel in alle huis-aan-huisbladen in oktober. Totale oplage ruim 7,5 miljoen.

– Mailing aan alle bibliotheken, bestuursorganen en wachtkamers. De bibliotheken en wachtkamers ontvangen een poster en een brochure, getiteld «Klachten over de overheid».

– Teletekst (achtergrondinformatie over de campagne) + Postbus 51 radio-interview

– Postbus 51 infolijn + website

Alle Postbus 51 campagnes van de rijksoverheid worden op resultaat onderzocht door middel van een trackingonderzoek. De resultaten om de Nationale ombudsman «beter vindbaar» te maken, zijn als volgt:

– 85% resp. 40% meer mensen bellen tijdens de campagnemaanden (ruim 3400 resp 2500)

– het bezoek aan de website neemt met 25% toe

– 3 keer zoveel mensen vragen de publieksfolder aan in de eerste campagnemaand

– 30% resp 30% meer mensen schrijven ons tijdens de campagnemaanden (ruim 1350)

– ruim 30% doet dat via het klachtformulier op de website

– 55% van het algemeen publiek zegt bekend te zijn met de website

– 15% van het algemeen publiek zegt te weten dat de Nationale ombudsman een gratis informatienummer heeft

De resultaten van de campagne om de Nationale ombudsman «beter bekend» te maken, zijn als volgt:

– de spontane naamsbekendheid Nationale ombudsman stijgt naar 26% (voormeting 17%)

– functiebekendheid (klachten – overheid) neemt toe: 34% (voormeting 25%) mensen bellen meer over de overheid: 74% (voor de campagne: 68%).

9

Worden bij de Nationale ombudsman, gezien de werkdruk, de incidentele financiële middelen omgezet in structurele?

In de voorbereiding op de 1e suppletoire begroting 2008 is door de Nationale ombudsman een verzoek ingediend om de incidentele financiële middelen die in 2007 zijn geoormerkt voor de inzet van personeel om de werklast te verlagen, structureel te maken. De regering heeft ingestemd met die verzoek, zoals zal blijken uit de 1e suppletoire begroting 2008.

10

Wat zijn de reacties van erven waarvan versierselen worden teruggevorderd door de Kanselarij der Nederlandse Orden? Hoeveel versierselen worden daadwerkelijk teruggevorderd?

De versierselen worden door de erven van gedecoreerden spontaan teruggestuurd binnen twee maanden na de overlijdensdatum. Dat gebeurt in 80% van de overleden gedecoreerden. In 20% wordt een brief aan de erven verstuurd. Daarvan komt eveneens 80% geheel op vrijwillige basis terug. In 20% van de resterende gevallen wordt een regeling getroffen met de erven voor o.a. langdurige bruikleen dan wel wordt de waarde van het versiersel vergoed in geval het versiersel niet te traceren is. Er hebben zich tot nu toe nimmer problemen voorgedaan met betrekking tot het inleveren van de versierselen na overlijden van een gedecoreerde.

11

Loopt de uitgifte van paspoorten nu wel of niet op rolletjes nu in het Jaarverslag wordt meegedeeld dat «Alle uitgiftelocaties van paspoorten op de eilandgebieden van de Nederlandse Antillen (...) niet aan alle fysieke en procedurele eisen (voldeden)».

De uitgiftelocaties voldoen sinds eind 2007 aan alle fysieke en procedurele eisen. Aan het begin van het jaar 2007 was dit nog niet het geval. Dat mede door intensieve audits dit nu wel het geval is een belangrijk resultaat voor het Kabinet van de gouverneur van de Nederlandse Antillen.

12

Hoe komt het dat er zowel voor de Nederlandse Antillen als voor Aruba in 2007 geen uitleveringen zijn geweest?

Er zijn in 2007, zowel voor Aruba als voor de Nederlandse Antillen, geen verzoeken tot uitlevering geweest. Vandaar dat in de tabel met de realisatie een nul is opgenomen.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van Beek (VVD), Van der Staaij (SGP), De Pater-van der Meer (CDA), Van Bochove (CDA), Duyvendak (GL), Hessels (CDA), Gerkens (SP), Haverkamp (CDA), Leerdam (PvdA), Voorzitter, De Krom (VVD), Ondervoorzitter, Griffith (VVD), Boelhouwer (PvdA), Irrgang (SP), Kalma (PvdA), Schinkelshoek (CDA), Van der Burg (VVD), Brinkman (PVV), Pechtold (D66), Van Raak (SP), Thieme (PvdD), Kuiken (PvdA), Leijten (SP), Heijnen (PvdA), Bilder (CDA) en Anker (CU).

Plv.leden: Teeven (VVD), Van der Vlies (SGP), Van de Camp (CDA), Smilde (CDA), Van Gent (GL), Knops (CDA), Polderman (SP), Spies (CDA), Wolbert (PvdA), Aptroot (VVD), Zijlstra (VVD), Vermeij (PvdA), Van Gerven (SP), Heerts (PvdA), Çörüz (CDA), Remkes (VVD), De Roon (PVV), Van der Ham (D66), Van Bommel (SP), Ouwehand (PvdD), Timmer (PvdA), De Wit (SP), Kraneveldt-van der Veen (PvdA), Van Haersma Buma (CDA) en Cramer (CU).

Naar boven