Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31444-E nr. 1 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31444-E nr. 1 |
Aangeboden 21 mei 2008
Dit jaarverslag bestaat uit:
• de dechargeverlening;
• de jaarrekening 2007, bestaande uit de rekening van uitgaven en ontvangsten, zoals blijkt uit de bijgevoegde staten, voorzien van een toelichting (inclusief vermogenspositie per 1 januari 2007 en 31 december 2007) en de saldibalans per 31 december 2007.
Den Haag, 19 mei 2008
Aanbieding van het jaarverslag en verzoek tot dechargeverlening van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.
Hierbij bied ik, mede namens de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het jaarverslag over het jaar 2007 van het Spaarfonds AOW aan.
Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoek ik de beide Kamers van de Staten-Generaal de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid decharge te verlenen over het in het jaar 2007 gevoerde financiële beheer met betrekking tot de uitvoering van de begroting van het Spaarfonds AOW.
Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld van haar bevindingen en haar oordeel met betrekking tot:
1. het gevoerde financieel en materieel beheer;
2. de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;
3. de financiële informatie in de jaarverslagen en jaarrekeningen;
4. de departementale saldibalansen (zie model 3.18);
5. de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
6. de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden.
Bij het besluit tot dechargeverlening dienen, naast het onderhavige jaarverslag en het hierboven genoemde rapport van de Algemene Rekenkamer, de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:
1. Het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2007; dit jaarverslag wordt separaat aangeboden.
2. De slotwet van het Spaarfonds AOW over het jaar 2007; de slotwet is als afzonderlijk kamerstuk gepubliceerd.
Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de betrokken slotwet is aangenomen.
3. Het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2007 met betrekking tot de onderzoeken, bedoeld in artikel 83 van de Comptabiliteitswet 2001. Dit rapport, dat betrekking heeft op het onderzoek van de centrale administratie van ’s Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk, wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aangeboden.
4. De verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2007 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2007 alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2007 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 83, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001).
Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.
Dechargeverlening door de Tweede Kamer
Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van
De Voorzitter van de Tweede Kamer,
Handtekening:
Datum:
Op grond van artikel 64, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.
Dechargeverlening door de Eerste Kamer
Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van
De Voorzitter van de Eerste Kamer,
Handtekening:
Datum:
Op grond van artikel 64, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.
3. Verantwoordingsstaat van het Spaarfonds AOW
Verantwoordingsstaat 2007 van het spaarfonds AOWBedragen in EUR1000 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | |||||||||
Art. | Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |||||||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |||
01 | 01 | Bijdrage van de begroting van het | 2 972 260 | 2 972 260 | |||||||
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) ter aanvullende financiering van het Ouderdomsfonds | |||||||||||
01 | 02 | Rente-ontvangsten | 1 222 932 | 1 224 130 | 1 198 | ||||||
Sub-totaal | 4 195 192 | 4 196 390 | 1 198 | ||||||||
07 | Na-/Voordelig eindsaldo vorig jaar | 26 944 125 | 26 943 387 | – 738 | |||||||
Sub-totaal | 26 944 125 | 26 943 387 | – 738 | ||||||||
08 | Na-/Voordelig eindsaldo verslagjaar | 31 139 317 | 31 139 777 | 460 | |||||||
Totaal | 31 139 317 | 31 139 777 | 460 |
Ons bekend,
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
De Minister van Financiën,
4. Toelichting bij de rekening van uitgaven en ontvangsten Spaarfonds AOW 2007
1.1 Algemene beleidsdoelstelling
Om er mede voor te zorgen dat er bij het Ouderdomsfonds vanaf 2020, ondanks de vergrijzing, geen tekorten optreden.
Door de voortschrijdende vergrijzing van de Nederlandse bevolking neemt de druk op de AOW in de toekomst toe. Met de instelling van het Spaarfonds AOW komt de verantwoordelijkheid van het Rijk tot uitdrukking om over een langere periode gelden te reserveren. Vanaf 2020 kan het Ouderdomsfonds een beroep doen op het Spaarfonds. Hierdoor is de voeding aan het Ouderdomsfonds ook op lange termijn gewaarborgd, waardoor er geen tekorten bij het Ouderdomsfonds zullen optreden. Deze systematiek waarborgt de financiering van het Ouderdomsfonds, maar zorgt niet voor een verbetering van de overheidsfinanciën. Om de kosten van de vergrijzing op te kunnen vangen en om zo de overheidsfinanciën houdbaar te maken, zijn aanvullende maatregelen nodig.
Voor een toelichting op de operationele doelstelling wordt verwezen naar de toelichting onder «Operationele doelstelling 1» van beleidsartikel 34 «Rijksbijdragen aan sociale fondsen en Spaarfonds AOW» van hoofdstuk XV «Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid» van de rijksbegroting 2007.
1.3 Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen in EUR 1 mln | Realisatie | Ontwerp Begroting | Verschil | ||||
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2007 | 2007 | |
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 3 198,7 | 3 443,0 | 3 696,2 | 3 933,5 | 4 196,4 | 4 195,2 | 1,2 |
Rijksbijdrage Ministerie SZW | 2 518,5 | 2 631,9 | 2 745,4 | 2 858,8 | 2 972,3 | 2 972,3 | 0 |
Rente-baten | 680,2 | 811,0 | 950,8 | 1 074,7 | 1 224,1 | 1 222,9 | 1,2 |
Vanwege afrondingen kan de som der delen afwijken van het totaal.
Er zijn in 2007 geen uitgaven gedaan ten laste van het fonds. Op grond van artikel 88 van de Wet financiering sociale verzekeringen kunnen uitnames uit het fonds eerst vanaf het jaar 2020 plaatsvinden.
Bijdrage van de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV)
Op dit artikel zijn de ontvangen bijdragen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verantwoord. In 2007 is € 2 972,3 miljoen bijgeschreven op de bij het Ministerie van Financiën aangehouden rekening-courant.
Op grond van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) neemt de rijksbijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan het Spaarfonds, ieder jaar met € 113,445 miljoen toe. De Wfsv staat wel hogere maar geen lagere bijdragen aan het Spaarfonds toe. Vermindering van de jaarlijkse verhoging van de rijksbijdrage vergt wetswijziging.
De Minister van Financiën stelt jaarlijks de rente vast die over het saldo van het Spaarfonds AOW wordt vergoed. In 2007 is € 1 224,1 miljoen aan rente bijgeschreven. In de oorspronkelijke raming werd uitgegaan van iets lagere rente-ontvangsten op basis van het rentepercentage van 3,75%. Het verschil ad € 1,2 miljoen is veroorzaakt door een aanpassing van het rentepercentage tot 3,80%.
Vermogenspositie Spaarfonds AOW | ||
(bedragen in EUR 1 mln) | Realisatie 2007 | Begroting 2007 |
Saldo eind 2006 | 26 943,4 | 26 944,1 |
Mutaties 2007: | ||
Bijdrage van het Ministerie van SZW 2007 | 2 972,3 | 2 972,3 |
Rente-ontvangsten 2007 | 1 224,1 | 1 222,9 |
Saldo eind 2007 | 31 139,8 | 31 139,3 |
Vanwege afrondingen kan de som der delen afwijken van het totaal.
Door toevoeging van de bijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2007 en de rente-ontvangsten 2007 bedraagt het saldo van het spaarfonds eind 2007 € 31 139,8 miljoen. Dit is hoger dan het begrote eindsaldo. Het verschil ten opzichte van het begrote eindsaldo 2007 wordt veroorzaakt door een hogere rentebijschrijving als gevolg van een hoger rente-percentage en een lager dan begroot eindsaldo in 2006.
5. Saldibalans per 31 december 2007
31 december 2007 | 31 december 2007 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
EURO 1000 | EURO 1000 | |||||
1) | Uitgaven ten laste van de begroting 2007 | 2) | Ontvangsten ten gunste van de begroting 2007 | 31 139 777 | ||
4) | Rekening-courant RHB | 31 139 777 | ||||
Totaal | 31 139 777 | Totaal | 31 139 777 |
Toelichting bij de saldibalans
Ontvangsten | |
Wet van 30 november 2006, Stb. 4 (vastgestelde begroting) | 4 195 192 |
Wet van 14 september 2007, Stb. 425 (wijziging van de begrotingsstaat) | 1 198 |
(1e suppletore wet) | |
Totaal toegestaan bij wet | 4 196 390 |
3e wijzigingsvoorstel, slotwet | – |
Realisatie volgens verantwoordingsstaat | 4 196 390 |
Het saldo uit 2006 € 26 943 386 570,84 is in 2007 vermeerderd met € 4 196 389 912,15, bestaande uit een bijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van € 2 972 260 000,= en van het Ministerie van Financiën vanwege ontvangsten uit rente € 1 224 129 912,15. Het saldo van de ontvangsten van 2007 zal na publicatie in het Staatsblad van de slotwet 2007 worden overgeboekt.
Rekening-Courant Rijkshoofdboekhouding
Dit is de rekening-courant van het AOW-Spaarfonds ten opzichte van het Ministerie van Financiën. Het saldo stemt overeen met het dagafschrift van 7 december 2007.
De bedrijfsvoeringsprocessen met betrekking tot het Spaarfonds AOW zijn op beheerste en gestructureerde wijze verlopen. Er hebben zich geen onrechtmatigheden voorgedaan en de kwaliteit van het financieel beheer is op orde. Binnen een begrotingsfonds als het Spaarfonds AOW is geen sprake van enige vorm van materieelbeheer. De kwaliteit van de niet-financiële informatie geeft geen aanleiding tot opmerkingen. Voor het overige verwijs ik naar de Bedrijfsvoeringsparagraaf in het Jaarverslag van het ministerie van SZW.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31444-E-1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.