nr. 6
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
De vaste commissie voor Economische Zaken1 heeft over
rapport van de Algemene Rekenkamer bij het jaarverslag 2007 van het
Fonds Economische Structuurversterking 2007 (Kamerstuk 31 444 D, nr.
2) de navolgende vragen ter beantwoording aan de regering voorgelegd.
Deze vragen, alsmede de daarop op 17 juni 2008 gegeven antwoorden,
zijn hieronder afgedrukt.
De voorzitter van de commissie,
Kraneveldt-van der Veen
De griffier van de commissie,
Franke 1
1
Kunnen de Fes-uitgaven buiten de reguliere rechtmatigheidcontrole
vallen? Kan de regering uitgebreid aangeven hoe de rechtmatigheid van
de Fes-uitgaven bij de ministeries gecontroleerd wordt? Hoe wil de
regering lacunes in controle opvullen?
Het Fonds Economische Structuurversterking (hierna te noemen Fes) is
een verdeelfonds, dat wordt ingezet voor de financiering van
investeringsprojecten die van nationaal belang zijn en beogen de
economische structuur te versterken.
Ten laste van het fonds komen geen directe betalingen aan projecten. De
uitgaven geschieden in de vorm van bijdragen aan de begrotingen van de
uitvoerende vakdepartementen. Deze departementen zijn verantwoordelijk
voor de rechtmatigheid en doelmatigheid van de projectuitgaven
enontvangsten, die met het Fes worden verrekend, inclusief de
accountantscontrole daarop als onderdeel van het departementale
jaarverslag. De accountantscontrole is voorgeschreven in de
Comptabiliteitswet en vindt plaats conform de interdepartementaal
afgesproken controlemethodiek, die is vastgelegd in het Handboek
Auditing Rijksoverheid. De Rekenkamer reviewt jaarlijks de controle
door de auditdiensten. De uitkomsten van deze accountantscontrole
worden opgenomen in de jaarlijkse controlerapportages uit hoofde van de
wettelijke controle van het departementale jaarverslag.
Het vakdepartement stelt jaarlijks een verrekenstuk op voor de in dat
jaar verrichte uitgaven, die dan op het eind van het jaar met het Fes
worden verrekend. De auditdienst van het vakdepartement onderzoekt of
de in het verrekenstuk en de bijlagen opgenomen bedragen overeenstemmen
met de administratie van het betrokken begrotingshoofdstuk of
begrotingsfonds ten tijde van de opstelling van het verrekenstuk. De
Fes-beheerder ontvangt van de auditdiensten een rapportage van de
uitkomst van deze controle.
Daarnaast vragen de Fes-beheerders de departementen expliciet assurance
over de Fes-waardigheid van de met het Fes verrekende bedragen. Onder
Fes-waardigheid wordt verstaan, dat deze in overeenstemming zijn met de
toezegging, die door het Kabinet is gedaan en zoals deze is verwoord in
de toezeggingsbrief.
De hiervoor beschreven controlestructuur is vastgelegd in het
controleprotocol dat de Fes-beheerders de vakdepartementen sturen als
onderdeel van de jaarlijkse aanschrijving voor de financiële
verantwoording. Dit protocol is in 2007 geactualiseerd, waarbij de
auditdiensten van alle vakdepartementen betrokken zijn geweest. De
verantwoordelijkheid voor de controle van de rechtmatigheid van alle
Fes-uitgaven is daarmee duidelijk gecommuniceerd en valt dus onder de
reguliere accountantscontrole.
De conclusie is dat de huidige controlestructuur voldoende waarborgen
biedt voor de rechtmatigheid van de Fes-uitgaven. Conform de
Comptabiliteitswet controleren de auditdiensten de jaarverslagen van de
departementen, waarvan de Fes-uitgaven deel uitmaken. Daarnaast leveren
de auditdiensten assurance over zowel de aansluiting van de met het Fes
verrekende bedragen met de departementale administraties als over de
Fes-waardigheid. Deze structuur is sluitend en bevat geen lacunes.
2
Kan de regering, gegeven dat de minister van Economische Zaken de door
de Algemene Rekenkamer genoemde risico’s niet herkent, kwantitatief de
kosten en baten aangeven van de huidige manier van controleren?
Zoals bij het antwoord van vraag 1 aangegeven, wordt de controle op
de rechtmatigheid en de Fes-waardigheid van de Fes-uitgaven uitgevoerd
door de departementale auditdiensten en hebben de Fes-beheerders geen inzicht in de daarvoor door de departementen gemaakte kosten. Hetzelfde
geldt voor de baten van de huidige manier van controleren. Deze baten
betreffen de juistheid en de volledigheid van de informatie rondom het
Fes en zijn niet objectief te kwantificeren.
XNoot
11
Samenstelling: Leden: Van
der Vlies (SGP), Schreijer-Pierik (CDA), Vendrik (GL), Ten Hoopen
(CDA), Kortenhorst (CDA), Hessels (CDA), ondervoorzitter, Van der Ham
(D66), Van Velzen (SP), Aptroot (VVD), Smeets (PvdA), Samsom (PvdA),
Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD), Kraneveldt-van der Veen (PvdA),
voorzitter, Irrgang (SP), Jansen (SP), Biskop (CDA), Ortega-Martijn
(CU), Blanksma-van den Heuvel (CDA), Van der Burg (VVD), Graus (PVV),
Zijlstra (VVD), Besselink (PvdA), Gesthuizen (SP), Ouwehand (PvdD) en
Vos (PvdA). Plv. leden: Van der Staaij (SGP), Van Dijk (CDA),
Duyvendak (GL), Aasted-Madsen-van Stiphout (CDA), Van Gennip (CDA), De
Rouwe (CDA), Koşer Kaya (D66), Ulenbelt (SP), Blok (VVD),
Boelhouwer (PvdA), Kalma (PvdA), Weekers (VVD), Van Dam (PvdA),
Karabulut (SP), Luijben (SP), De Nerée tot Babberich (CDA), Cramer
(CU), Atsma (CDA), De Krom (VVD), Madlener (PVV), Nicolaï (VVD), Blom
(PvdA), Gerkens (SP), Thieme (PvdD) en Heerts (PvdA).