31 444 A
Jaarverslag en slotwet Infrastructuurfonds 2007

nr. 2
RAPPORT BIJ HET JAARVERSLAG 2007 VAN HET INFRASTRUCTUURFONDS 2007 (A)

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

’s-Gravenhage, 21 mei 2008

Hierbij bieden wij u aan het op 8 mei 2008 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds (A)».

Algemene Rekenkamer

drs. Saskia J. Stuiveling,

president

Jhr. mr. W.M. de Brauw,

secretaris

Inhoud

1Inleiding5
1.1Over het Infrastructuurfonds5
1.2Over dit onderzoek5
   
2Oordelen Algemene Rekenkamer over het jaarverslag7
2.1Oordeel over de financiële informatie7
2.2Oordeel over de saldibalans en toelichting8
2.3Oordeel over de informatie over de bedrijfsvoering8
   
Bijlage 1Overzicht fouten en onzekerheden in de financiële informatie in het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds (A)9
   
 Literatuur15

1 INLEIDING

In dit rapport presenteren wij de oordelen en de belangrijkste bevindingen van ons rechtmatigheidsonderzoek bij het Infrastructuurfonds.

Hieronder geven we eerst een beschrijving van het Infrastructuurfonds. Ook gaan we in op onze onderzoeksaanpak en wijze van rapporteren. In hoofdstuk 2 presenteren wij vervolgens onze oordelen over het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds.

1.1 Over het Infrastructuurfonds

Wij rapporteren per begrotingshoofdstuk over de resultaten van ons onderzoek. In totaal zijn er 26 begrotingshoofdstukken. Dit rapport gaat over begrotingshoofdstuk A: het Infrastructuurfonds.

De minister van Verkeer en Waterstaat (VenW) is verantwoordelijk voor het Infrastructuurfonds.

De beleidsdoelstellingen van het Ministerie van VenW zijn geformuleerd in de begroting van dit ministerie. Het deel van de uitvoering van dit beleid dat betrekking heeft op infrastructuur, wordt gerealiseerd binnen het Infrastructuurfonds. Het fonds draagt het karakter van een productbegroting. De producten zijn zichtbaar gemaakt per sector, en daarbij kan het gaan om rijkswegen, railwegen, lokale en regionale infrastructuur, waterkeren, waterbeheren en vaarwegen, en megaprojecten.

De verplichtingen van het Infrastructuurfonds in 2007 bedroegen € 6,017 miljard. De uitgaven van het Infrastructuurfonds bedroegen € 6,337 miljard, en de ontvangsten € 7,112 miljard.

1.2 Over dit onderzoek

De Algemene Rekenkamer doet jaarlijks rechtmatigheidsonderzoek bij de rijksoverheid. Dit doen wij door na te gaan of de jaarverslagen van de ministers voldoen aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt: is de financiële informatie, de informatie over bedrijfsvoering en de informatie over beleid tot stand gekomen volgens de daarvoor geldende regels en goed weergegeven?

Daarnaast onderzoeken we ook de bedrijfsvoering zelf. Hiervoor gaan we onder andere na of het financieel beheer en materieelbeheer voldoen aan de eisen die de CW 2001 stelt. De bedrijfsvoering van het Infrastructuurfonds is onderdeel van de bedrijfsvoering van het Ministerie van VenW, waarover wij rapporteren in ons rapport bij het Jaarverslag 2007 van het Ministerie van VenW.

In laatstgenoemd rapport is ook de reactie van de minister van VenW opgenomen op zowel het voorliggende onderzoek als ons onderzoek voor het jaarverslag van VenW, alsmede ons nawoord daarbij. Overigens gaat de minister in zijn reactie niet in op specifieke bevindingen over het Infrastructuurfonds.

In ons rapport bij het jaarverslag melden we zowel de fouten en onzekerheden in de financiële informatie die de kwantitatieve tolerantiegrenzen overschrijden als de fouten en onzekerheden in de financiële informatie die dekwalitatieve tolerantiegrenzen overschrijden. Onder «fouten» verstaan we financiële informatie die niet rechtmatig tot stand gekomen is (het begrotingsgeld is niet volgens de regels uitgegeven) of die niet deugdelijk is weergegeven (er is geen goede verantwoording afgelegd in het jaarverslag). Van «onzekerheden» spreken we wanneer we door onvolkomenheden in het financieel beheer niet kunnen vaststellen of er al dan niet sprake is van fouten.

Op www.rekenkamer.nl kunt u meer lezen over hoe onze rapporten bij de jaarverslagen tot stand komen.

2 OORDELEN ALGEMENE REKENKAMER OVER HET JAARVERSLAG

De Algemene Rekenkamer heeft het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds beoordeeld. Wij hebben onderzocht of de minister het begrotingsgeld volgens de regels heeft uitgegeven en ontvangen en of hij daarover in het jaarverslag goed verantwoording heeft afgelegd.

Verder hebben we onderzocht of de informatie in het jaarverslag over de bedrijfsvoering, deugdelijk tot stand is gekomen en voldoet aan de daaraan te stellen kwaliteitsnormen.

In dit hoofdstuk lichten wij ons oordeel over het jaarverslag toe. Dit oordeel bestaat uit deeloordelen over:

• de financiële informatie (§ 2.1);

• de saldibalans (§ 2.2);

• de informatie over de bedrijfsvoering (§ 2.3).

2.1 Oordeel over de financiële informatie

De financiële informatie in het jaarverslag bestaat uit de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten in de verantwoordingsstaat en de toelichting daarbij.

De financiële informatie dient op grond van de CW 2001:

• rechtmatig tot stand te zijn gekomen;

• deugdelijk te zijn weergegeven;

• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.

Oordeel

De financiële informatie in het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt. Dit betekent dat wij geen belangrijke fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en de deugdelijke weergave hebben geconstateerd die de kwantitatieve tolerantiegrenzen overschrijden.

Vorig jaar rapporteerden wij nog bij drie artikelen een overschrijding van de kwantitatieve toleranties, nu bij geen enkel artikel. Voor een belangrijk deel is dit het gevolg van het experiment met de verruimde tolerantiegrenzen (zie hiervoor ons rapport Rijk Verantwoord 2007, dat net als voorliggend rapport verschijnt op 21 mei 2008).

In bijlage 1 van dit deel van het rapport staat een overzicht van alle fouten en onzekerheden.

Het bedrag aan uitgaven omvat in totaal € 99 miljoen aan overschrijdingen op één productartikel. Dit betreft productartikel 12 «Hoofdwegennet». Gaan de Staten-Generaal niet akkoord met de hiermee samenhangende slotwetmutatie, dan moeten wij ons oordeel over de financiële informatie mogelijk herzien.

Naleving Europese aanbestedingsregels

De Tweede Kamer heeft de afgelopen jaren geïnformeerd naar de mate waarin ministeries de Europese aanbestedingsregels naleven. Wij constateren bij het Infrastructuurfonds dat deze regels bij twee contracten voor een bedrag van circa € 2,3 miljoen niet zijn nageleefd, met name op het punt van de inhuur van personeel.

2.2 Oordeel over de saldibalans en toelichting

De saldibalans is een overzicht van de posten die aan het eind van het jaar nog openstaan en die naar het volgende jaar moeten worden meegenomen. Bij de saldibalans hoort een toelichting waarin nadere informatie wordt verstrekt over de afzonderlijke posten op deze balans.

De informatie in de saldibalans dient op grond van de CW 2001:

• rechtmatig tot stand te zijn gekomen;

• deugdelijk te zijn weergegeven;

• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.

Oordeel

De informatie in de saldibalans in het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt. Dit betekent dat wij geen belangrijke fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en de deugdelijke weergave hebben geconstateerd die de kwantitatieve tolerantiegrenzen overschrijden.

In 2007 is bij het Infrastructuurfonds voor een bedrag van € 2 260 miljoen aan openstaande voorschotten afgerekend.

Wij hebben vastgesteld dat deze afrekeningen voldoen aan de daaraan te stellen eisen.

In bijlage 1 van dit deel van het rapport staat een overzicht van alle fouten en onzekerheden.

2.3 Oordeel over de informatie over de bedrijfsvoering

In de bedrijfsvoeringsparagraaf van het jaarverslag verantwoordt de minister zich over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering (of het begrotingsgeld volgens de regels is uitgegeven).

De informatie over de bedrijfsvoering dient op grond van de CW 2001:

• op deugdelijke wijze tot stand te zijn gekomen;

• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.

Deze twee aspecten betrekken wij in ons oordeel over de informatie over de bedrijfsvoering. We zeggen daarmee niets over de kwaliteit van de informatie zelf.

Oordeel over de informatie over de bedrijfsvoering

De informatie over de bedrijfsvoering in het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds is op deugdelijke wijze tot stand gekomen en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften.

Het onderzoek naar de bedrijfsvoering zelf van het fonds is onderdeel van ons Rapport bij het Jaarverslag 2007 van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (hoofdstuk 3), dat net als voorliggend rapport verschijnt op 21 mei 2008.

BIJLAGE 1

OVERZICHT FOUTEN EN ONZEKERHEDEN IN DE FINANCIËLE INFORMATIE IN HET JAARVERSLAG 2007 VAN HET INFRASTRUCTUURFONDS (A)

A. Verplichtingen (€ x 1000)

Art. nr. OmschrijvingVerantwoord bedragFoutOnzekerheidTotaal F + OTolerantie overschreden?Onzekerheid over volledigheid
   RechtmatigheidDeugdelijke weergaveRechtmatigheidDeugdelijke weergave   
11Hoofdwatersystemen551 248392 7062 745nee
12Hoofdwegennet2 343 0842 2429 77212 014nee
13Spoorwegen1 813 743 
14Regionaal, lokale infrastructuur297 339 
15Hoofdvaarwegennet626 1178 0118 011nee
16Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer149 52739 6299 632nee
17Megaprojecten Verkeer en Vervoer213 388 
18Overige uitgaven en ontvangsten43 713143143nee
19Bijdragen aan andere begrotingen Rijk 
Totaal 6 038 1592 28430 26132 545 

Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden

Art. nr. PostFout 
 Totaal individuele fouten0 
    
    
 
 Totaal verplichtingen6 038 159  
 Procentuele fout0,54%Tolerantiegrens niet overschreden
 Procentuele onzekerheid0,00% 

B/C. Uitgaven + ontvangsten (€ x 1000)

Art. nr.OmschrijvingVerantwoord bedragFoutOnzekerheidTotaal F + OTolerantie overschreden?Onzekerheid over volledigheid
   RechtmatigheidDeugdelijke weergaveRechtmatigheidDeugdelijke weergave   
11Hoofdwatersystemen556 215113849nee
12Hoofdwegennet2 523 295144024 83325 274nee
13Spoorwegen2 057 20713 37513 375nee
14Regionaal, lokale infrastructuur189 6253535nee
15Hoofdvaarwegennet595 3461 6001 600nee
16Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer139 3353649 3429 706nee
17Megaprojecten Verkeer en Vervoer350 2180818818nee
18Overige uitgaven en ontvangsten547 912163163nee
19Bijdragen aan andere begrotingen Rijk6 485 308 
Totaal 13 444 46137544050 20451 019 
(1)Totaal uitgaven en ontvangsten13 444 461Omvangsbasis uitgaven + ontvangsten  
 Procentuele fout0,01%Tolerantiegrens niet overschreden 
 Procentuele onzekerheid0,37%Tolerantiegrens niet overschreden  
          
(2)Totaal13 444 461Omvangsbasis uitgaven + ontvangsten + bijdrage(n) van derden baten-lastendiensten 
 Procentuele fout0,01%Tolerantiegrens niet overschreden  
 Procentuele onzekerheid0,37%Tolerantiegrens niet overschreden 

B. Uitgaven (€ x 1000)

Art. nr.OmschrijvingVerantwoord bedragFoutOnzekerheidTotaal F + OTolerantie overschreden?Onzekerheid over volledigheid
   RechtmatigheidDeugdelijke weergaveRechtmatigheidDeugdelijke weergave   
11Hoofdwatersystemen550 928113849nee
12Hoofdwegennet2 467 308144024 83325 274nee
13Spoorwegen2 026 54113 37513 375nee
14Regionaal, lokale infrastructuur189 6143535nee
15Hoofdvaarwegennet585 4061 6001 600nee
16Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer125 8579 3429 342nee
17Megaprojecten Verkeer en Vervoer341 8710818818nee
18Overige uitgaven en ontvangsten42 934163163nee
19Bijdragen aan andere begrotingen Rijk 
Totaal 6 330 4591144050 204  

Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden

Art. nr. PostFout 
 Totaal individuele fouten0 
    
    
 
 Totaal uitgaven6 330 459 
 Procentuele fout0,01% 
 Procentuele onzekerheid0,79% 

C. Ontvangsten (€ x 1000)

Art. nr.OmschrijvingVerantwoord bedragFoutOnzekerheidTotaal F + OTolerantie overschreden?Onzekerheid over volledigheid
   RechtmatigheidDeugdelijke weergaveRechtmatigheidDeugdelijke weergave   
11Hoofdwatersystemen5 287 
12Hoofdwegennet55 987 
13Spoorwegen30 666 
14Regionaal, lokale infrastructuur11 
15Hoofdvaarwegennet9 940 
16Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer13 478364364nee
17Megaprojecten Verkeer en Vervoer8 347 
18Overige uitgaven en ontvangsten504 978 
19Bijdragen aan andere begrotingen Rijk6 485 308 
Totaal 7 114 002364364 

Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden

Art. nr. PostFout 
 Totaal individuele fouten0 
    
    
 
 Totaal ontvangsten7 114 002  
 Procentuele fout0,01%Tolerantiegrens niet overschreden
 Procentuele onzekerheid0,00% 

D. Saldibalans (€ x 1000)

Art. nr.OmschrijvingVerantwoord bedragFoutOnzekerheidTotaal F + OTolerantie overschreden?Onzekerheid over volledigheid
   RechtmatigheidDeugdelijke weergaveRechtmatigheidDeugdelijke weergave   
3Liquide middelen 
5Uitgaven buiten begrotingsverband 
6Ontvangsten buiten begrotingsverband 
7Openstaande rechten 
8Extra-compabele vorderingen44 975 
9Extra-comptabele schulden 
10Voorschotten2 099 1833 2002 1335 333nee
11Garantieverplichtingen1 205 039 
12Openstaande verplichtingen16 676 39418 7675 00023 767nee
13Deelnemingen159 875 
14Leningen u/g709 000 
14Leningen o/g709 000 
15Sluitrekening met VenW783 541 
 Totaal beoordeeld22 387 00721 9677 13329 100 
* De tolerantiegrens wordt afgeleid van totaal beoordeeld
          
 Totaal saldibalans22 387 007        
 Procentuele fout0,10%Tolerantiegrens niet overschreden  
 Procentuele onzekerheid0,03%Tolerantiegrens niet overschreden 

E. Afgerekende voorschotten (€ x 1000)

Art. nr.OmschrijvingVerantwoord bedragFoutOnzekerheidTotaal F + OTolerantie overschreden?Onzekerheid over volledigheid
   RechtmatigheidDeugdelijke weergaveRechtmatigheidDeugdelijke weergave   
 Totaal afgerekende voorschotten 20072 259 662 
 Totaal afgerekende voorschotten2 259 662 
 Totaal afgerekende voorschotten2 259 662  
 Procentuele fout0,00%       
 Procentuele onzekerheid0,00%       

LITERATUUR

Algemene Rekenkamer (2008). Rijk Verantwoord 2007. Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 31 444, nr. 2. Den Haag: Sdu.

Naar boven