Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31444-A nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31444-A nr. 2 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
’s-Gravenhage, 21 mei 2008
Hierbij bieden wij u aan het op 8 mei 2008 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds (A)».
Algemene Rekenkamer
1 | Inleiding | 5 |
1.1 | Over het Infrastructuurfonds | 5 |
1.2 | Over dit onderzoek | 5 |
2 | Oordelen Algemene Rekenkamer over het jaarverslag | 7 |
2.1 | Oordeel over de financiële informatie | 7 |
2.2 | Oordeel over de saldibalans en toelichting | 8 |
2.3 | Oordeel over de informatie over de bedrijfsvoering | 8 |
Bijlage 1 | Overzicht fouten en onzekerheden in de financiële informatie in het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds (A) | 9 |
Literatuur | 15 |
In dit rapport presenteren wij de oordelen en de belangrijkste bevindingen van ons rechtmatigheidsonderzoek bij het Infrastructuurfonds.
Hieronder geven we eerst een beschrijving van het Infrastructuurfonds. Ook gaan we in op onze onderzoeksaanpak en wijze van rapporteren. In hoofdstuk 2 presenteren wij vervolgens onze oordelen over het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds.
1.1 Over het Infrastructuurfonds
Wij rapporteren per begrotingshoofdstuk over de resultaten van ons onderzoek. In totaal zijn er 26 begrotingshoofdstukken. Dit rapport gaat over begrotingshoofdstuk A: het Infrastructuurfonds.
De minister van Verkeer en Waterstaat (VenW) is verantwoordelijk voor het Infrastructuurfonds.
De beleidsdoelstellingen van het Ministerie van VenW zijn geformuleerd in de begroting van dit ministerie. Het deel van de uitvoering van dit beleid dat betrekking heeft op infrastructuur, wordt gerealiseerd binnen het Infrastructuurfonds. Het fonds draagt het karakter van een productbegroting. De producten zijn zichtbaar gemaakt per sector, en daarbij kan het gaan om rijkswegen, railwegen, lokale en regionale infrastructuur, waterkeren, waterbeheren en vaarwegen, en megaprojecten.
De verplichtingen van het Infrastructuurfonds in 2007 bedroegen € 6,017 miljard. De uitgaven van het Infrastructuurfonds bedroegen € 6,337 miljard, en de ontvangsten € 7,112 miljard.
De Algemene Rekenkamer doet jaarlijks rechtmatigheidsonderzoek bij de rijksoverheid. Dit doen wij door na te gaan of de jaarverslagen van de ministers voldoen aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt: is de financiële informatie, de informatie over bedrijfsvoering en de informatie over beleid tot stand gekomen volgens de daarvoor geldende regels en goed weergegeven?
Daarnaast onderzoeken we ook de bedrijfsvoering zelf. Hiervoor gaan we onder andere na of het financieel beheer en materieelbeheer voldoen aan de eisen die de CW 2001 stelt. De bedrijfsvoering van het Infrastructuurfonds is onderdeel van de bedrijfsvoering van het Ministerie van VenW, waarover wij rapporteren in ons rapport bij het Jaarverslag 2007 van het Ministerie van VenW.
In laatstgenoemd rapport is ook de reactie van de minister van VenW opgenomen op zowel het voorliggende onderzoek als ons onderzoek voor het jaarverslag van VenW, alsmede ons nawoord daarbij. Overigens gaat de minister in zijn reactie niet in op specifieke bevindingen over het Infrastructuurfonds.
In ons rapport bij het jaarverslag melden we zowel de fouten en onzekerheden in de financiële informatie die de kwantitatieve tolerantiegrenzen overschrijden als de fouten en onzekerheden in de financiële informatie die dekwalitatieve tolerantiegrenzen overschrijden. Onder «fouten» verstaan we financiële informatie die niet rechtmatig tot stand gekomen is (het begrotingsgeld is niet volgens de regels uitgegeven) of die niet deugdelijk is weergegeven (er is geen goede verantwoording afgelegd in het jaarverslag). Van «onzekerheden» spreken we wanneer we door onvolkomenheden in het financieel beheer niet kunnen vaststellen of er al dan niet sprake is van fouten.
Op www.rekenkamer.nl kunt u meer lezen over hoe onze rapporten bij de jaarverslagen tot stand komen.
2 OORDELEN ALGEMENE REKENKAMER OVER HET JAARVERSLAG
De Algemene Rekenkamer heeft het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds beoordeeld. Wij hebben onderzocht of de minister het begrotingsgeld volgens de regels heeft uitgegeven en ontvangen en of hij daarover in het jaarverslag goed verantwoording heeft afgelegd.
Verder hebben we onderzocht of de informatie in het jaarverslag over de bedrijfsvoering, deugdelijk tot stand is gekomen en voldoet aan de daaraan te stellen kwaliteitsnormen.
In dit hoofdstuk lichten wij ons oordeel over het jaarverslag toe. Dit oordeel bestaat uit deeloordelen over:
• de financiële informatie (§ 2.1);
• de saldibalans (§ 2.2);
• de informatie over de bedrijfsvoering (§ 2.3).
2.1 Oordeel over de financiële informatie
De financiële informatie in het jaarverslag bestaat uit de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten in de verantwoordingsstaat en de toelichting daarbij.
De financiële informatie dient op grond van de CW 2001:
• rechtmatig tot stand te zijn gekomen;
• deugdelijk te zijn weergegeven;
• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.
De financiële informatie in het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt. Dit betekent dat wij geen belangrijke fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en de deugdelijke weergave hebben geconstateerd die de kwantitatieve tolerantiegrenzen overschrijden.
Vorig jaar rapporteerden wij nog bij drie artikelen een overschrijding van de kwantitatieve toleranties, nu bij geen enkel artikel. Voor een belangrijk deel is dit het gevolg van het experiment met de verruimde tolerantiegrenzen (zie hiervoor ons rapport Rijk Verantwoord 2007, dat net als voorliggend rapport verschijnt op 21 mei 2008).
In bijlage 1 van dit deel van het rapport staat een overzicht van alle fouten en onzekerheden.
Het bedrag aan uitgaven omvat in totaal € 99 miljoen aan overschrijdingen op één productartikel. Dit betreft productartikel 12 «Hoofdwegennet». Gaan de Staten-Generaal niet akkoord met de hiermee samenhangende slotwetmutatie, dan moeten wij ons oordeel over de financiële informatie mogelijk herzien.
Naleving Europese aanbestedingsregels
De Tweede Kamer heeft de afgelopen jaren geïnformeerd naar de mate waarin ministeries de Europese aanbestedingsregels naleven. Wij constateren bij het Infrastructuurfonds dat deze regels bij twee contracten voor een bedrag van circa € 2,3 miljoen niet zijn nageleefd, met name op het punt van de inhuur van personeel.
2.2 Oordeel over de saldibalans en toelichting
De saldibalans is een overzicht van de posten die aan het eind van het jaar nog openstaan en die naar het volgende jaar moeten worden meegenomen. Bij de saldibalans hoort een toelichting waarin nadere informatie wordt verstrekt over de afzonderlijke posten op deze balans.
De informatie in de saldibalans dient op grond van de CW 2001:
• rechtmatig tot stand te zijn gekomen;
• deugdelijk te zijn weergegeven;
• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.
De informatie in de saldibalans in het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt. Dit betekent dat wij geen belangrijke fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en de deugdelijke weergave hebben geconstateerd die de kwantitatieve tolerantiegrenzen overschrijden.
In 2007 is bij het Infrastructuurfonds voor een bedrag van € 2 260 miljoen aan openstaande voorschotten afgerekend.
Wij hebben vastgesteld dat deze afrekeningen voldoen aan de daaraan te stellen eisen.
In bijlage 1 van dit deel van het rapport staat een overzicht van alle fouten en onzekerheden.
2.3 Oordeel over de informatie over de bedrijfsvoering
In de bedrijfsvoeringsparagraaf van het jaarverslag verantwoordt de minister zich over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering (of het begrotingsgeld volgens de regels is uitgegeven).
De informatie over de bedrijfsvoering dient op grond van de CW 2001:
• op deugdelijke wijze tot stand te zijn gekomen;
• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.
Deze twee aspecten betrekken wij in ons oordeel over de informatie over de bedrijfsvoering. We zeggen daarmee niets over de kwaliteit van de informatie zelf.
Oordeel over de informatie over de bedrijfsvoering
De informatie over de bedrijfsvoering in het Jaarverslag 2007 van het Infrastructuurfonds is op deugdelijke wijze tot stand gekomen en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften.
Het onderzoek naar de bedrijfsvoering zelf van het fonds is onderdeel van ons Rapport bij het Jaarverslag 2007 van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (hoofdstuk 3), dat net als voorliggend rapport verschijnt op 21 mei 2008.
OVERZICHT FOUTEN EN ONZEKERHEDEN IN DE FINANCIËLE INFORMATIE IN HET JAARVERSLAG 2007 VAN HET INFRASTRUCTUURFONDS (A)
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledigheid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
11 | Hoofdwatersystemen | 551 248 | 39 | 2 706 | – | – | 2 745 | nee | – |
12 | Hoofdwegennet | 2 343 084 | 2 242 | 9 772 | – | – | 12 014 | nee | – |
13 | Spoorwegen | 1 813 743 | – | – | – | – | – | – | |
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 297 339 | – | – | – | – | – | – | |
15 | Hoofdvaarwegennet | 626 117 | – | 8 011 | – | – | 8 011 | nee | – |
16 | Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer | 149 527 | 3 | 9 629 | – | – | 9 632 | nee | – |
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 213 388 | – | – | – | – | – | – | |
18 | Overige uitgaven en ontvangsten | 43 713 | – | 143 | – | – | 143 | nee | – |
19 | Bijdragen aan andere begrotingen Rijk | – | – | – | – | – | – | – | |
Totaal | 6 038 159 | 2 284 | 30 261 | – | – | 32 545 | – |
Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden
Art. nr. | Post | Fout | |
---|---|---|---|
Totaal individuele fouten | 0 | ||
Totaal verplichtingen | 6 038 159 | ||
Procentuele fout | 0,54% | Tolerantiegrens niet overschreden | |
Procentuele onzekerheid | 0,00% |
B/C. Uitgaven + ontvangsten (€ x 1000)
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledigheid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
11 | Hoofdwatersystemen | 556 215 | 11 | – | 38 | – | 49 | nee | – |
12 | Hoofdwegennet | 2 523 295 | 1 | 440 | 24 833 | – | 25 274 | nee | – |
13 | Spoorwegen | 2 057 207 | – | – | 13 375 | – | 13 375 | nee | – |
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 189 625 | – | – | 35 | – | 35 | nee | – |
15 | Hoofdvaarwegennet | 595 346 | – | – | 1 600 | – | 1 600 | nee | – |
16 | Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer | 139 335 | 364 | – | 9 342 | – | 9 706 | nee | – |
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 350 218 | 0 | – | 818 | – | 818 | nee | – |
18 | Overige uitgaven en ontvangsten | 547 912 | – | – | 163 | – | 163 | nee | – |
19 | Bijdragen aan andere begrotingen Rijk | 6 485 308 | – | – | – | – | – | – | |
Totaal | 13 444 461 | 375 | 440 | 50 204 | – | 51 019 | – | ||
(1) | Totaal uitgaven en ontvangsten | 13 444 461 | Omvangsbasis uitgaven + ontvangsten | ||||||
Procentuele fout | 0,01% | Tolerantiegrens niet overschreden | |||||||
Procentuele onzekerheid | 0,37% | Tolerantiegrens niet overschreden | |||||||
(2) | Totaal | 13 444 461 | Omvangsbasis uitgaven + ontvangsten + bijdrage(n) van derden baten-lastendiensten | ||||||
Procentuele fout | 0,01% | Tolerantiegrens niet overschreden | |||||||
Procentuele onzekerheid | 0,37% | Tolerantiegrens niet overschreden |
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledigheid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
11 | Hoofdwatersystemen | 550 928 | 11 | – | 38 | – | 49 | nee | – |
12 | Hoofdwegennet | 2 467 308 | 1 | 440 | 24 833 | – | 25 274 | nee | – |
13 | Spoorwegen | 2 026 541 | – | – | 13 375 | – | 13 375 | nee | – |
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 189 614 | – | – | 35 | – | 35 | nee | – |
15 | Hoofdvaarwegennet | 585 406 | – | – | 1 600 | – | 1 600 | nee | – |
16 | Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer | 125 857 | – | – | 9 342 | – | 9 342 | nee | – |
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 341 871 | 0 | – | 818 | – | 818 | nee | – |
18 | Overige uitgaven en ontvangsten | 42 934 | – | – | 163 | – | 163 | nee | – |
19 | Bijdragen aan andere begrotingen Rijk | – | – | – | – | – | – | – | |
Totaal | 6 330 459 | 11 | 440 | 50 204 | – | – |
Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden
Art. nr. | Post | Fout | |
---|---|---|---|
Totaal individuele fouten | 0 | ||
Totaal uitgaven | 6 330 459 | ||
Procentuele fout | 0,01% | ||
Procentuele onzekerheid | 0,79% |
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledigheid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
11 | Hoofdwatersystemen | 5 287 | – | – | – | – | – | – | |
12 | Hoofdwegennet | 55 987 | – | – | – | – | – | – | |
13 | Spoorwegen | 30 666 | – | – | – | – | – | – | |
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 11 | – | – | – | – | – | – | |
15 | Hoofdvaarwegennet | 9 940 | – | – | – | – | – | – | |
16 | Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer | 13 478 | 364 | – | – | – | 364 | nee | – |
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 8 347 | – | – | – | – | – | – | |
18 | Overige uitgaven en ontvangsten | 504 978 | – | – | – | – | – | – | |
19 | Bijdragen aan andere begrotingen Rijk | 6 485 308 | – | – | – | – | – | – | |
Totaal | 7 114 002 | 364 | – | – | – | 364 | – |
Individuele fouten in de deugdelijke weergave die de tolerantie overschrijden
Art. nr. | Post | Fout | |
---|---|---|---|
Totaal individuele fouten | 0 | ||
Totaal ontvangsten | 7 114 002 | ||
Procentuele fout | 0,01% | Tolerantiegrens niet overschreden | |
Procentuele onzekerheid | 0,00% |
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledigheid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
3 | Liquide middelen | – | – | – | – | – | – | – | |
5 | Uitgaven buiten begrotingsverband | – | – | – | – | – | – | – | |
6 | Ontvangsten buiten begrotingsverband | – | – | – | – | – | – | – | |
7 | Openstaande rechten | – | – | – | – | – | – | – | |
8 | Extra-compabele vorderingen | 44 975 | – | – | – | – | – | – | |
9 | Extra-comptabele schulden | – | – | – | – | – | – | – | |
10 | Voorschotten | 2 099 183 | – | 3 200 | – | 2 133 | 5 333 | nee | – |
11 | Garantieverplichtingen | 1 205 039 | – | – | – | – | – | – | |
12 | Openstaande verplichtingen | 16 676 394 | – | 18 767 | – | 5 000 | 23 767 | nee | – |
13 | Deelnemingen | 159 875 | – | – | – | – | – | – | |
14 | Leningen u/g | 709 000 | – | – | – | – | – | – | |
14 | Leningen o/g | 709 000 | – | – | – | – | – | – | |
15 | Sluitrekening met VenW | 783 541 | – | – | – | – | – | – | |
Totaal beoordeeld | 22 387 007 | – | 21 967 | – | 7 133 | 29 100 | – | ||
* De tolerantiegrens wordt afgeleid van totaal beoordeeld | |||||||||
Totaal saldibalans | 22 387 007 | ||||||||
Procentuele fout | 0,10% | Tolerantiegrens niet overschreden | |||||||
Procentuele onzekerheid | 0,03% | Tolerantiegrens niet overschreden |
E. Afgerekende voorschotten (€ x 1000)
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledigheid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | ||||||
Totaal afgerekende voorschotten 2007 | 2 259 662 | – | – | – | – | – | – | ||
Totaal afgerekende voorschotten | 2 259 662 | – | – | – | – | – | – | ||
Totaal afgerekende voorschotten | 2 259 662 | ||||||||
Procentuele fout | 0,00% | ||||||||
Procentuele onzekerheid | 0,00% |
Algemene Rekenkamer (2008). Rijk Verantwoord 2007. Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 31 444, nr. 2. Den Haag: Sdu.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31444-A-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.