Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 oktober 2025
Hierbij ontvangt de Kamer het rapport Dodelijk ongeval na scheuren expansiestuk in stoomleiding; Lessen uit het voorval
aan boord van de Nieuw Amsterdam van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV).
Op 22 maart 2024 vond een ongeval met dodelijke afloop plaats aan boord van het Nederlandse
cruiseschip Nieuw Amsterdam. In een ruimte van de machinekamer scheurde een expansiestuk
van de hoofdstoomleiding. Door het ontstane gat in het stoomsysteem vulde de ruimte
zich snel met stoom met een temperatuur van meer dan 100 °C. Door de snelheid waarmee
de ruimte zich vulde met de hete stoom, konden de twee bemanningsleden de deuren en
de nooduitgang niet meer bereiken en raakten ze fataal gewond.
In het rapport doet de OvV aanbevelingen aan de Holland Amerika Lijn, branchevereniging
NMT-IRO, De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders en de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat.
De OvV doet de aanbeveling aan het Ministerie van IenW om bij de Internationale Maritieme
Organisatie (IMO) een verzoek te doen tot aanpassing van de Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers (STCW), zodat de risico’s van condensaatopbouw en stoomslag in stoomsystemen aan bod
komen in opleiding van bemanningsleden.
Momenteel wordt gewerkt aan de herziening van het STCW-verdrag. Nederland is hier
actief bij betrokken. Bezien wordt op welke manier deze aanbeveling het best kan worden
meegenomen in deze herziening. Hierbij wordt meegenomen dat in het verdrag al op diverse
plaatsen aandacht wordt besteed aan het werken met stoom en de bijbehorende risico’s.
In de modelcursussen die de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) in het kader
van het verdrag heeft opgesteld is het onderwerp stoomslag al opgenomen. Het ministerie
zal analyseren in welke mate de genoemde risico’s voldoende worden geadresseerd en
navenante voorstellen doen ter aanvulling of wijziging van deze cursussen.
Binnen zes maanden zal ik de Kamer een uitgebreide reactie aanbieden, waarbij ik zal
toelichten welke verzoeken ik doe tot wijziging van het STCW-verdrag en de modelcursussen.
De OvV verzoekt daarnaast om deze risico’s en deze casus, vooruitlopend op een aanpassing
van de STCW, bij de zeevaartscholen in Nederland onder de aandacht te brengen, zodat
zij hier in het onderwijs alvast aandacht aan kunnen besteden. Ik zal deze aanbeveling
opvolgen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
R. Tieman