Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 november
In mijn brief van 26 maart 2019 (Kamerstuk 31 409, nr. 219) heb ik de start van het programma Beter Bediend aangekondigd. Het gaat om een programma
uit het regeerakkoord, bedoeld als impuls om de bedientijden van sluizen en bruggen
te verbeteren. Met deze brief informeer ik u over de voortgang en de vervolgstappen
die ik zal uitvoeren.
Voortgang
De uitvoering van het programma Beter Bediend loopt nu ruim één jaar en heeft een
totale looptijd van vijf jaar. Het betreft een eenmalige, gerichte impuls van € 5
mln. In samenspraak met de brancheverenigingen is het programma gebaseerd op de volgende
drie uitgangspunten:
-
I. efficiëntere afstemming van bedientijden van sluizen en bruggen;
-
II. vlottere en veiligere afhandeling van het scheepvaartverkeer;
-
III. actuelere en uniformere informatievoorziening.
Op basis van deze drie uitgangspunten zijn vijf maatregelen geselecteerd om de door
de sector ervaren knelpunten op te lossen en daarmee blijvend bij te dragen aan een
robuust bediend vaarwegennet. Per maatregel schets ik hierbij de voortgang.
1. Uitbreiding bedientijden
De uitbreiding van de bedientijden is voor het grootste deel (70%) gerealiseerd. Met
deze uitbreiding sluiten de bedientijden op een vaarweg beter op elkaar aan zodat
een schipper efficiënter zijn reis kan plannen. In 2020 zijn de volgende verruimingen
gerealiseerd:
-
• de Brabantse kanalen: 24-uurs bediening op afroep voor alle objecten.
-
• het traject Roggebotsluis–Nijkerkersluis: bediening van 9.00–20.00 uur.
-
• het Friese deel van de Hoofdvaarweg Lemmer–Delfzijl: ma-vr: 24-uurs bediening, za-zo
bediening van 6.00–22.00 uur.
-
• de Algerabrug: verkorting van de aanmeldtijd voor bediening van 4 naar 2 uur.
In 2021 volgen de resterende twee trajecten: Den Oever–Enkhuizen en het Groningse
deel van de Hoofdvaarweg Lemmer–Delfzijl.
2. Verbetering camera’s en marifonie
Op de sluizen Sambeek, Lith, Weurt en Heumen worden de camera’s en marifonie verbeterd.
Het resultaat hiervan is dat er door betere communicatie en beter zicht efficiënter
kan worden geschut. De vervanging van de camera’s op sluis Sambeek is gerealiseerd.
De overige projecten zijn in de voorbereidende fase en worden in 2021 gerealiseerd.
3. Aanmeldplatform voor bediening op afroep
In overeenstemming met de wens van vaarweggebruikers wordt de aanmeldprocedure voor
bediening op afroep uniform gemaakt. Dit geeft duidelijkheid aan schippers en voorkomt
verwarring bij het aanvragen van bediening. De basisversie van dit nieuwe systeem
is momenteel in realisatie. Begin 2021 wordt een pilot uitgevoerd bij de Prinses Margrietsluizen
in Lemmer. Met behulp van de opgedane ervaringen wordt het systeem, eventueel na bijstellingen,
landelijk geïmplementeerd.
4. Impuls voor de Minder Hinder aanpak
Vaarweggebruikers zijn geholpen met duidelijke en betrouwbare informatie over stremmingen
als gevolg van werkzaamheden. De Minder Hinder aanpak zorgt hiervoor. Deze heeft in
het afgelopen jaar binnen Rijkswaterstaat een impuls gekregen en wordt een vast onderdeel
van vervangings- en renovatieprojecten.
5. Uitbreiding van sluisplanning.nl
Het doel van sluisplanning.nl is het informeren van vaarweggebruikers over geplande
schuttingen, de volgorde van aankomst en de bezetting van wachtplaatsen bij de sluis.
De uitbreiding van dit systeem bevindt zich momenteel in de verkennende fase, waarin
wordt vastgesteld hoe deze informatievoorziening er uit gaat zien. Het streven is
om in de tweede helft van 2021 een verbeterde versie op te leveren.
Tot slot
Met bovengenoemde maatregelen worden de bedientijden van sluizen en bruggen beter
afgestemd, wordt de bediening efficiënter door beter zicht en worden reistijden inzichtelijker
en betrouwbaarder. Volgend jaar zult u rond deze tijd opnieuw geïnformeerd worden
over de voortgang van dit programma.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga