Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 november 2016
Op 1 november jl. heeft uw Kamer de motie Bruins (Kamerstuk 34 550 XIII, nr. 44) aangenomen, waarmee de regering wordt verzocht om 5 miljoen euro van het budget
voor de subsidieregeling Demonstratieprojecten Energie-Innovatie (DEI) te oormerken
en specifiek af te splitsen voor een subsidieregeling voor innovatieve scheepsbouw
die leidt tot duurzamere producten, energiebesparing en minder CO2-uitstoot. Hierbij informeer ik uw Kamer over de wijze waarop ik omga met deze motie.
De maritieme sector – en specifiek de scheepsbouw – is een belangrijke sector die
gekenmerkt wordt door forse concurrentie op internationaal niveau. Hierdoor kan het
voor bedrijven soms moeilijk zijn om op eigen kracht te investeren in duurzaamheidsmaatregelen.
Het kabinet zet dan ook een breed instrumentarium in om innovatie en verduurzaming
in de scheepsbouw te stimuleren. De scheepsbouw kan allereerst gebruik maken van diverse
generieke innovatieregelingen en -programma’s, zoals de Wet Bevordering Speur- en
Ontwikkelingswerk (WBSO) en het Innovatiekrediet. De scheepsbouwsector heeft bovendien een prominente plaats in de Topsector
Water en maakt in dat verband intensief gebruik van de TKI-toeslagregeling (via het
TKI-Maritiem) en de regeling MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT).
Verder heeft de Minister van Infrastructuur en Milieu uw Kamer per brief van 30 september jl. (Kamerstuk 31 409, nr. 125) geïnformeerd over de diverse manieren waarop het kabinet maritiem onderzoek in den
brede ondersteunt.
Het kabinet staat positief tegenover de wens van uw Kamer om vanuit de overheid bij
te dragen aan het stimuleren van innovatieve manieren om verduurzaming in de scheepsbouw
te realiseren en zet zich hier ook volop voor in. Het oormerken of afsplitsen van
5 miljoen euro uit de DEI-regeling voor dit doel, zoals uw Kamer met de motie heeft
verzocht, gaat echter een stap te ver. De DEI-regeling is bestemd voor Nederlandse
innovaties op het gebied van energiebesparing of hernieuwbare energieproductie die
een bijdrage leveren aan de Nederlandse economie. Het betreft een generieke regeling
met een budget dat groeit van 36 miljoen euro in 2016 naar 45 miljoen euro in 2017
(openstellingsbedrag). Het oormerken van een deelbudget voor de scheepsbouw binnen
de DEI-regeling en/of het onttrekken van middelen uit de DEI-regeling ten behoeve
van een nieuw te ontwikkelen regeling voor scheepsbouwinnovaties binnen het daarvoor
geldende Europese steunkader, doet afbreuk aan het brede karakter van de regeling
en heeft een ongewenste precedentwerking richting andere sectoren. Ik wil hier dan
ook niet toe overgaan. Dat doet overigens niets af aan het feit dat de DEI-regeling
openstaat voor nieuwe technologieën binnen de scheepsbouw, mits deze voldoen aan de
criteria.
Om tegemoet te komen aan de wens van uw Kamer om de sector extra te ondersteunen zal
ik verkennen wat wij vanuit de overheid in aanvulling op het bovengenoemde instrumentarium
kunnen doen om bij te dragen aan een innovatieve scheepsbouw met het oog op duurzamere
producten, energiebesparing en minder CO2-uitstoot. Ten aanzien van de DEI-regeling ben ik bereid om in de komende periode extra communicatie te laten plaatsvinden
met de scheepsbouwsector om bedrijven te stimuleren met goede voorstellen te komen.
Na afronding van de eerste van de twee tenderperiodes in het komende jaar (zomer 2017)
zal ik uw Kamer informeren over wat deze versterkte inzet heeft opgeleverd.
De Minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp