31 332 Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen

Nr. 60 MOTIE VAN HET LID ROG C.S.

Voorgesteld 7 oktober 2015

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat er lessen getrokken moeten worden uit het proces rondom de invoering van de rekentoets;

overwegende dat het onderwijsveld, waaronder VO-raad, PO-Raad, AOb, FvOv, CNV Onderwijs, LAKS, JOB, Ouders & Onderwijs, de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en ter zake deskundigen, zich massaal heeft gekeerd tegen het meenemen van de rekentoets in zijn huidige vorm in de zak/slaagregeling;

overwegende dat de regering in de afgelopen periode zeer regelmatig zeer wisselende signalen heeft afgegeven over de vraag of de rekentoets wel of niet mee zou wegen in de zak/slaag/regeling, wel of niet onderdeel zou uitmaken van de kernvakkenregeling en welk cijfer als voldoende zou meetellen, waardoor er veel onnodige onrust is gecreëerd bij leerlingen, docenten en ouders;

verzoekt de regering, in het vervolg alleen beleidswijzigingen in het onderwijs door te voeren nadat er een goed onderbouwde probleemanalyse is gemaakt, er voldoende betrokkenheid en draagvlak bestaat in het onderwijsveld en voldoende tijd wordt genomen voor de invoering,

en gaat over tot de orde van de dag.

Rog

Van Meenen

Jasper van Dijk

Bisschop

Slob

Grashoff

Naar boven