Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 november 2018
In mijn brief1 bij de derde voortgangsrapportage Uniform Herstelkader Rentederivaten MKB (UHK) van
de AFM, die ik in juli met uw Kamer heb gedeeld, heb ik aangegeven dat ik het belangrijk
vind kritisch te blijven kijken naar de voortgang bij banken op dit dossier. Ook heb
ik aangegeven de door de AFM toegezegde tussenrapportage in oktober wenselijk te vinden,
mede om te kunnen beoordelen in hoeverre de procesoptimalisaties tot een versnelling
hebben geleid. Hierbij doe ik u deze tussenrapportage toekomen2.
Voortgang
De AFM meldt dat op 1 oktober 2018 drie van de zes banken al haar klanten die onder
het herstelkader vallen een aanbodbrief hebben gestuurd met daarin een compensatievoorstel.
De drie andere banken zijn nog niet klaar. Eén van deze banken is ver gevorderd met
het versturen van aanbodbrieven en verwacht in december 2018 haar laatste aanbodbrief
te versturen. De twee overige banken, met de meeste klantdossiers, hebben inmiddels
de procesoptimalisaties doorgevoerd die in de vorige rapportage waren aangekondigd.
Door die procesoptimalisaties zijn beide banken beter in staat om op structurele wijze
de geplande aantallen aanbodbrieven te versturen. Helaas zullen niet alle klanten
van deze banken in 2018 een aanbod ontvangen. Eén bank stuurt het grootste deel van
haar klanten in 2018 een aanbodbrief en houdt rekening met een uitloop naar Q1 2019
voor het resterende deel. De andere bank verwacht twee derde van haar klanten dit
jaar een aanbodbrief te sturen en geeft aan de overige klanten dit jaar een voorschot
te verstrekken (op basis van de volledige compensatie waar een MKB-klant onder het
UHK recht op heeft). Deze bank geeft aan dat deze klanten in 2019 een aanbodbrief
krijgen.
Van de ruim 19.000 MKB’ers die onder het herstelkader vallen, hadden op 5 juli in
totaal 3.312 MKB’ers een aanbodbrief ontvangen. In de tussenrapportage meldt de AFM
dat dit aantal per 1 oktober 7.946 klanten betreft.
Conclusie
Ten opzichte van de vorige rapportage heeft één bank al haar klanten een aanbodbrief
gestuurd, naast de twee banken die al klaar waren. De procesoptimalisaties die de
AFM met de banken met de meeste klantdossiers is overeengekomen hebben geleid tot
een aanzienlijke versnelling. Ik verwacht dat deze stappen ook in het laatste kwartaal
nog sterk bijdragen aan het aantal aanbodbrieven dat wordt verstuurd. Tegelijkertijd
zijn de banken er nog niet. De AFM geeft aan ook de komende tijd met de betrokken
banken en externe dossierbeoordelaars procesoptimalisaties verder te zullen onderzoeken
en de banken nauwlettend te blijven monitoren.
Hoewel het aantal verstuurde aanbodbrieven een stijgende lijn laat zien, blijft het
onzeker wanneer er definitief een streep kan worden getrokken onder dit voor MKB-ondernemingen
al veel te langslepende dossier. De AFM zal begin 2019 opnieuw rapporteren over de
voortgang per december 2018. Ik vind het van belang goed te monitoren dat banken al
het mogelijke blijven doen om alle betrokken MKB-ondernemingen zo snel mogelijk duidelijkheid
te geven over hun compensatieaanbod.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra