Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 maart 2023
We willen dat werk, winkels, zorg, onderwijs, familie en recreatie voor iedereen in
alle delen van Nederland bereikbaar zijn. De leraar die naar school gaat, de loodgieter
die met zijn gereedschap naar de klant rijdt, de familiebezoeken aan de andere kant
van het land en de pakjes die op de goede plek worden bezorgd. Bij reizen boven de
2,5 km kiezen Nederlanders het meest voor de auto, circa 70% van alle kilometers wordt
met de auto afgelegd. Vaak kiest men voor de auto omdat dit een prettige optie is:
de auto biedt vrijheid, flexibiliteit, snelheid en comfort. Soms omdat de auto het
enige geschikte alternatief is. Dat zal ook in de toekomst zo blijven.
Hierbij bied ik u, mede namens de Staatssecretaris, de Ontwikkelagenda van het Toekomstperspectief
Automobiliteit aan. Hierin wordt beschreven hoe we, samen met partners, er voor zorgen
dat de auto ook in de toekomst zijn belangrijke rol in de bereikbaarheid blijft vervullen.
Voor iedereen op elke plek. De Ontwikkelagenda geeft antwoord op de volgende vragen:
Wat is de waarde van automobiliteit? Hoe verandert de auto
en wat is zijn rol per gebiedstype? Hoe zorgen we er voor dat automobiliteit blijvend
bijdraagt aan bereikbaarheid voor iedereen op elke plek?
We zien de komende jaren forse maatschappelijke opgaven op ons afkomen op het gebied
van mobiliteit, woningbouw, economie, milieu en klimaat. Het is daarom goed om te
zien dat de auto nu al schoner, slimmer en veiliger wordt, mede dankzij de beleidsinzet.
Daarbij zien we dat de middelen schaars zijn (geld, personeel, grondstoffen en fysieke
ruimte), dat de betaalbaarheid van automobiliteit aandacht vraagt en dat het wegennet
in het stedelijk netwerk, na de aanvankelijke afname als gevolg van COVID, weer vol
loopt. Tegelijkertijd worden de mogelijkheden voor nieuwe aanleg nu beperkt door de
stikstofopgave waardoor knelpunten toenemen en staan we voor een forse instandhoudings-opgave.
De Kamer heeft, onder andere met de motie van het lid Madlener1, ook aandacht voor de autobereikbaarheid gevraagd. Dit alles vormt de urgentie om
vanuit een langetermijnvisie met een brede blik op de beschikbare maatregelen (voertuig,
infrastructuur, gedrag en ruimtelijke ontwikkeling) richting te geven aan de keuzes
van vandaag en morgen.
In 2021 is het Toekomstperspectief Automobiliteit aan de Kamer aangeboden. De Ontwikkelagenda
bouwt voort op dit perspectief en beschrijft de koers waarmee de auto zijn rol in
het mobiliteitssysteem kan blijven invullen. Daarbij staan drie ambities centraal:
-
1. Bereikbaarheid in alle delen van Nederland;
-
2. Schonere, slimmere en veiligere automobiliteit;
-
3. Een betrouwbaar, veilig en toekomstbestendig hoofdwegennet.
De Ontwikkelagenda wordt in 2023 nader uitgewerkt met andere departementen, medeoverheden,
marktpartijen, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen. Met aandacht voor
de rol van de auto in stedelijk, suburbaan en landelijk gebied als deze steeds schoner,
slimmer en veiliger wordt. Daarbij wordt verdiepend onderzoek gedaan naar de ontwikkeling
van het wegennet, het voertuig en de gebruiker richting 2050.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers