Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 november 2010
Het regeerakkoord geeft aan dat er geen kilometerheffing komt. De Minister-President heeft per brief van 25 oktober 2010 medegedeeld
het wetsvoorstel 32 216Regels voor het in rekening brengen van een gebruiksafhankelijke prijs voor het rijden met een motorrijtuig (Wet kilometerprijs) volgens de gebruikelijke procedures in te trekken. Dientengevolge wordt het project Anders Betalen voor
Mobiliteit (ABvM) opgeheven.
Aanbesteding/Certificering
Onder het vorige kabinet is een aanbesteding gestart om onderdelen van het kilometerbeprijzingssysteem van marktpartijen te
verwerven. Onderdeel daarvan was een concurrentie gerichte dialoog met 18 bedrijven/consortia.
Direct na de controversieel-verklaring van het project ABvM is de aanbesteding volgens de daarvoor geldende procedures opgeschort.
De minister van Verkeer en Waterstaat heeft u dat eerder gemeld in zijn brief over de consequenties die hij verbond aan de
controversieel-verklaring1.
Het regeerakkoord indachtig, heb ik de aanbesteding afgebroken. De deelnemers aan de aanbesteding zijn per brief geïnformeerd
over het definitief afbreken van de aanbesteding. In de aanbestedingsleidraden van de aanbesteding zijn de deelnemende partijen
geïnformeerd over de (hoogte van de) maximale rekenvergoeding van de gemaakte kosten. Voor alle deelnemers samen gaat het
hier maximaal om een bedrag van iets meer dan 2 miljoen euro aan rekenvergoedingen.
Naast het proces van aanbesteding, is met 23 partijen/consortia gesproken in het kader van de certificering in het hoofdspoor.
Ook deze partijen zijn per brief geïnformeerd over het afbreken van de certificering. Voor de deelnemers in het proces van
certificering is er, zoals vooraf aangekondigd, geen sprake van een rekenvergoeding.
Eindrapportage
In uw brief van 28 oktober 2010 (2010Z15484/2010D41591) verzoekt u mij een eindevaluatie zoveel mogelijk conform artikel 16 van de Regeling Grote Projecten op te stellen. Ik zal
u deze eindevaluatie in de eerste helft van 2011 toezenden. Gezien de in gang gezette procedures tot beëindiging van het project
ABvM en de aankondiging van de eindevaluatie, zal ik geen aparte voortgangsrapportages meer opstellen. De laatste stand van
zaken zal onderdeel uitmaken van de eindrapportage.
Begroting
Zoals hierboven beschreven, worden de werkzaamheden in het kader van het project per 1 januari afgerond. Alleen de laatste
financieel/administratieve werkzaamheden lopen vermoedelijk enkele maanden langer door. Het Project Anders Betalen voor Mobiliteit
vormt een aparte post op de begroting van mijn ministerie. Deze post zal ook in de begroting voor 2011 blijven bestaan totdat
de laatste administratieve handelingen afgerond zijn.
Door het stopzetten van het project zal per 1 januari 2011 geen personele inzet meer gepleegd worden voor het project Anders
Betalen voor Mobiliteit. Tot die datum zullen enkel nog handelingen in het kader van de afronding worden verricht. Zoals gezegd,
lopen enkele financieel/administratieve werkzaamheden, met name in het kader van de Regeling Grote Projecten, vermoedelijk
ook nog daarna door. Deze beperkte inzet (1 á 2 fte), zal elders in het ministerie worden ondergebracht. Ook de personele
inzet ten behoeve van de mobiliteitsprojecten zijn inmiddels elders binnen het ministerie ondergebracht.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus