Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 juni 2021
Hierbij bied ik u de eindrapportage van het onderzoek naar de pilot 10–14-onderwijs
«Een soepele overgang» aan1. Met deze brief kom ik de toezegging na om uw Kamer te informeren over de pilot 10–14
onderwijs, waar kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar in één programma, met een
doorlopende leerlijn van basis- naar voortgezet onderwijs, les krijgen.
Rapport «Een soepele overgang»
Onderzoeks- en adviesbureau Oberon volgde, in opdracht van het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap, gedurende drie schooljaren de ontwikkeling van twaalf 10–14-initiatieven.
Met behulp van verschillende onderzoeksmethodes hebben de onderzoekers met scholen,
ouders en kinderen contact gehad over onder andere motivatie voor de keuze voor dit
onderwijs, tevredenheid en opbrengsten. De resultaten vindt u in het bijgevoegde rapport
«Een soepele overgang».
Experimentele ruimte 10–14-onderwijs
Per september 2020 zijn tien 10–14-initiatieven met een experiment voor een teambevoegdheid
van start gegaan.2 In de constructie van een teambevoegdheid zijn leraren gezamenlijk verantwoordelijk
voor het onderwijs dat zij geven, zonder dat iedere leraar hiervoor dezelfde bevoegdheden
moet hebben. Dit vergroot de inzetbaarheid van leraren over de onderwijssoorten heen.
Ook voor het jaar 2021 hebben meerdere nieuwe scholen zich voor dit experiment aangemeld.
Vervolg
Vanwege de demissionaire status van het kabinet gaat deze brief niet dieper in op
de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs, waar 10–14-onderwijs een
onderdeel van is. In de motie van de leden Rudmer Heerema en Van Meenen werd mij gevraagd
een pilot te starten waarbij een aantal schoolbesturen de vrijheid krijgen om zo flexibel
mogelijk om te kunnen gaan met de instroom in het primair onderwijs en de doorstroom
naar het voortgezet onderwijs, rekening houdend met het individuele niveau en snelheid
van de leerling.3 Ik laat het over aan een nieuw kabinet om te bepalen hoe verder om te gaan met de
instroom in het primair onderwijs en de overgang van het primair naar het voortgezet
onderwijs en daarbij uitvoering te geven aan de motie. Het lijkt me goed om dit mede
te bezien in het licht van de themarapportage over 10–14-onderwijs van de Inspectie
van het Onderwijs, die nog volgt4 en het Onderwijsraadadvies «Later selecteren, beter differentiëren.» U wordt dan
ook geïnformeerd over het vervolgonderzoek naar het samenvoegen van peuters en kleuters.5
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob