Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-XIV nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-XIV nr. 3 |
Vastgesteld 13 december 2007
De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Wat houdt de 47,8 miljoen euro in, die extra aan garantieverplichtingen ten behoeve van particuliere natuurorganisaties uitgegeven wordt? Waarom is er sprake van zo’n forse stijging?
Dit betreft een technische bijstelling. Het verplichtingenbudget voor 2007 is o.a. aangepast aan de leensom die Natuurmonumenten aangaat voor de verwerving van grondaankopen t.b.v. de EHS.
Kunt u aangeven welke posten betrekking hebben op dierenwelzijn en hoe de stand van zaken is op de 2e suppletore begroting van 2007? Kunt u aangeven hoeveel op deze posten is begroot voor het onderdeel dierenwelzijn, of daar gedurende dit jaar wijzigingen in zijn aangebracht en wat de reden is van deze wijzigingen?
De posten op artikel 21 die betrekking hebben op dierenwelzijn zijn: Regelgeving/onderzoek/monitoring gezelschapsdieren, Regeling Zeldzame Landbouwhuisdieren, Bijdrage Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) en In Beslag genomen Goederen.
In de tweede suppletore begroting /Najaarsnota 2007 is het budget voor dierenwelzijn op artikel 21 per saldo verhoogd met € 0,3 mln.
Er is sprake van € 0,7 mln. hogere uitgaven voor de Regeling In Beslag genomen Goederen. Er is € 0,4 mln. overgeveld naar begrotingsartikel U26.15 «Kennisontwikkeling en innovatie» voor het onderzoek naar verdoofd castreren bij beerbiggen.
Dit betekent dat voor 2007 de begroting voor verbetering dierenwelzijn op artikel 21 € 4,6 mln. bedraagt.
Daarnaast zijn in de 2e suppletore begroting in het kader van dierenwelzijn uitgaven begroot voor:
– onderzoek € 5,9 mln. (artikel 26)
– handhaving € 5,8 mln. (artikel 25)
– bijdrage aan Voedingscentrum Nederland voor het onderdeel dierenwelzijn in de campagne Voedselkwaliteit (artikel 25).
Kunt u aangeven hoeveel geld er in totaal vanuit deze begroting is besteed aan maatregelen en controles in verband met de uitbraak van dierziekten, zoals MKZ, Blauwtong en Aviaire Influenza en hoe dit budget is ingezet? Kunt u aangeven hoeveel geld er in totaal is besteed aan preventie van bovengenoemde dierziekten en op welke wijze dit budget is ingezet?
De totale kosten voor 2007, als gevolg van de recente uitbraak van blauwtong (vanaf juli 2007), de MKZ-dreiging (vanaf augustus 2007) en de dreiging AI betreffen € 5,8 mln. Hiervan wordt 3,4 mln. in de LNV-begroting verantwoord. Dit betreft € 2,0 mln handhavingskosten AID en € 1,4 mln Douanekosten. Het overige deel van de kosten (€ 2,349 mln) loopt via het Diergezondheidsfonds. Dit betreft bewakings- en bestrijdingskosten, waar het bedrijfsleven aan meebetaald.
Preventie als beschermingsmaatregel is een activiteit en een inspanning op bedrijfsniveau waarvan de kosten volledig door het bedrijfsleven worden gedragen.
Hoe ziet de verhouding tussen uitvoerings- en controlekosten versus de bedragen die naar de ondernemers zijn gegaan eruit met betrekking tot Programma Beheer?
In 2007 bedraagt het programmabudget voor Programma Beheer € 116,7 mln. De uitvoeringskosten voor de Dienst Regelingen, de Algemene Inspectie Dienst en de Dienst Landelijk Gebied bedragen in 2007 gezamenlijk € 27,7 mln., waarvan kosten voor controles € 7 mln.
Hoe kan het dat de uitgaven in het kader van de verzelfstandiging van de Innovatie Praktijkcentra (IPC’s) lager uitvallen? Wat betekent dit voor de IPC’s?
De kosten voor BTW-compensatie door de verzelfstandiging zijn lager uitgevallen. Voor de IPC’s heeft dit geen consequenties.
Kunt u aangeven wat de vertraging in de uitvoering van projecten door uw collega van Verkeer en Waterstaat op het gebied van natte natuur heeft veroorzaakt?
Er is niet zozeer sprake van een vertraging in de uitvoering van natte natuurprojecten als wel van een herziene kasraming.
Kunt u aangeven waardoor er vertraging is ontstaan in de uitvoering van projecten in het kader van Natura 2000, Leefgebiedenbenadering en de oprichting van de Gegevensautoriteit Natuur?
Alle geplande projecten zijn in het lopende begrotingsjaar verplicht en in uitvoering. Inmiddels is een groot deel van de kasmiddelen bevoorschot. Naar mijn mening is een versnelling van deze projecten voor 2007 niet meer haalbaar.
Wat is de oorzaak van de vertraging in de verwerving van bos- en landschap?
De verwerving van bos- en landschap is met de introductie van de wet ILG als verantwoordelijkheid voor de Rijksoverheid komen te vervallen. Voor de uitfinanciering van een aantal reeds aangegane verplichtingen is een meevaller ontstaan van € 1,5 mln., omdat in deze projecten de toewijzing aan belanghebbenden vertraging heeft opgelopen.
Wat is de oorzaak van de vertraging in investering voor Veenweidegebieden?
De vertraging hangt samen met de goedkeuringsprocedure van Nota Ruimte-projecten, die ook voor het project Veenweidegebieden als Nota Ruimte-project doorlopen moest worden. De goedkeuringsprocedure omvatte naast een Maatschappelijke Kosten en Baten analyse, een sluitende business-case. Deze businesscase is in het najaar opgeleverd en onlangs goedgekeurd in de ministerraad. Op basis van dit besluit zullen de middelen bij Voorjaarsnota aan de LNV-begroting worden toegekend en zal de beschikking van het budget aan de regio in het voorjaar van 2008 plaatsvinden.
Kunt u toelichten in welke mate en op welke wijze er gebruik is gemaakt van de Regeling Beëindiging Veehouderijtakken en wat de reden is van de hoogte van de teruggave van vijf miljoen door de provincies?
Voor de mate waarin en de wijze waarop er gebruik is gemaakt van de Regeling Beëindiging Veehouderijtakken wordt verwezen naar de brief (kamerstuknr. 29 800 XIV, nr. 86) van de minister van LNV aan de Tweede Kamer inzake de evaluatie van deze regeling.
Onderdeel van deze RBV-regeling was de subsidie voor de sloopkosten van de stallen waarin de dieren werden gehouden, waarvan de productierechten werden aangeboden voor opkoop. Deze uitgaven voor het «sloop-deel» zijn gefinancierd door de provincies. Een deel heeft LNV in voorgaande jaren voorgefinancierd. De ontvangsten in 2007 zijn het gevolg van de terugbetaling door de provincies.
Wanneer treedt het nieuwe kostendekkende retributiestelsel in werking?
Wanneer zal naar verwachting het nieuwe kostendekkende retributiestelsel in werking gaan treden?
De retributieregeling VWA wordt naar verwachting gepubliceerd in de Staatscourant van 1 januari 2008. Tegelijkertijd met verzending van de retributieregeling naar de Staatscourant stuur ik medio december 2007 een informerende brief naar de Tweede Kamer. Inwerkingtreding van de retributieregeling is voorzien op 1 maart 2008.
Waaruit bestaan de hogere apparaatskosten voor de Voedselen Warenautoriteit (VWA)?
Dit zijn kosten van de VWA die worden veroorzaakt door vertraging in de invoering van het nieuwe kostendekkende retributiestelsel die oorspronkelijk met ingang van 1 januari 2007 was voorzien. Het betreft met name kosten van administratieve handelingen die nu nog moeten plaatsvinden, maar die na invoering van het nieuwe stelsel niet meer nodig zijn. Zie ook het antwoord op vraag 11.
Waar wordt de krimpende markt voor VWA-diensten door veroorzaakt? Wat zijn de verwachtingen voor de komende jaren?
Enerzijds vindt een concentratie plaats van bedrijven en anderzijds een vernieuwing van het toezichtsbeleid van de VWA. Deze vernieuwingen zijn gebaseerd op een meer risico-gebaseerde aanpak zoals weergegeven in het rapport «handhaven met verstand en gevoel». Daar waar mogelijk zal de VWA zich de komende jaren gaan toeleggen op tweedelijns toezicht en toezicht op controle. Uitgangspunt hiervoor is het kabinetsbeleid om het bedrijfsleven zelf de verantwoordelijkheid te laten voor het eerstelijns toezicht.
Hoe hoog zijn de extra kosten bij de Algemene Inspectiedienst (AID) voor onder andere de handhavingskosten op het gebied van voedselveiligheid? Waardoor zijn deze extra handhavingskosten ontstaan?
Hoe hoog zijn de kosten bij de AID vanwege de controle van de aanen afvoer van schapen en geiten van en naar de slachthuizen en verzamelcentra op basis van hygiënevoorschriften? Verwacht u dat deze kosten structureel hoger uitvallen?
De kosten zijn als volgt:
– controles exportverzamelplaatsen en slachthuizen € 70 000,–
– illegaal voorverzamelen: € 300 000,–
– administratieve voorbereiding, ondersteuning en afwikkeling: € 140 000,–
In het kader van de herziening van de preventieregelgeving is het budget hiertoe tijdelijk opgehoogd.
Hoe verklaart u de tegenstrijdigheid tussen de krimpende markt voor VWA-diensten en het extra geld voor de AID voor handhavingskosten op het gebied van voedselveiligheid?
Er is geen directe relatie tussen de extra controle inspanningen AID en de krimpende markt voor VWA-diensten.
Hoe verhoudt een krimpende markt voor VWA-diensten zich tot een verhoging van de apparaatskosten?
De hogere apparaatskosten van de VWA worden veroorzaakt door vertraging in de invoering van het nieuwe kostendekkende retributiestelsel zie ook het antwoord vraag 12. Deze kosten staan los van de krimpende markt voor VWA-diensten.
Hoe verhoudt de huidige verhoging van de uitgaven voor de VWA zich tot uw uitspraak vorig jaar december dat u verwachtte dat de totale kosten van de VWA niet verder toe zouden nemen (30 885 XIV, nr. 4)?
De uitspraak van mijn voorganger van vorig jaar december hier verband met de werkelijke uitgaven van de VWA, zoals die in de begroting 2008 (pag. 147) is opgenomen. Daaruit blijkt dat de totale kosten van de VWA in de periode 2006–2011 jaarlijks afnemen. De mutatie bij deze Najaarsnota brengt ook de begroting 2007 in overeenstemming met de werkelijke uitgaven.
Kunt u aangeven hoe de bijdrage van 0,9 miljoen euro vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor het project «Leren voor Duurzaamheid» ingezet zal worden?
De extra middelen worden vooral ingezet voor het aandacht geven aan het mondiale aspect bij kennisverspreiding.
Draagt uw collega van EZ als toekomstig medegebruiker bij aan de uitgaven voor de renovatie van de huisvesting van uw ministerie?
Ja. De renovatie leidt tot kosten a fond perdu en een hogere gebruiksvergoeding aan de Rijksgebouwendienst. EZ zal hierin naar rato van het gebruik van het gerenoveerde gebouw in bijdragen. Het overleg met het ministerie van EZ hieromtrent is momenteel gaande.
Kunt u toelichten wat de apurementsuitgaven inhouden?
Apurementsuitgaven betreffen boetes die de Europese Commissie oplegt aan een lidstaat bij geconstateerde gebreken in de zogenaamde EU-conformiteit van de uitvoering.
Was de correctie vanuit de Europese Commissie vanwege de Moderniseringsrichtlijn POP-1 te voorzien?
Nee, eerst naderhand bleek dat niet alle kosten door de Commissie declarabel werden geacht.
Op welke gronden heeft de Europese Commissie de correcties doorgevoerd?
Kunt u toelichten waaruit de oninbaar gebleken vorderingen bestaan?
De Commissie heeft de correcties doorgevoerd voor kleine betaaltermijnoverschrijdingen. Zie ook het antwoord op vraag 26.
LNV heeft in 2007 circa 6,3 mln. verrekend met de declaratie aan de Commissie. Deze verrekening vloeit voort uit nieuwe regelgeving van de Europese Commissie, welke generiek van toepassing is voor alle lidstaten betrokken bij de uitvoering van het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid. In deze nieuwe regelgeving is bepaald dat alle lidstaten ingaande 15 oktober 2006 voor lang openstaande vorderingen 50% aan de Commissie moeten afdragen. Het doel van deze nieuwe regelgeving is de financieringslast eerlijker tussen de Commissie en de lidstaten te verdelen. Uiteraard doet dit niks af aan de kwaliteit van het incassobeleid van LNV.
Kunt u aangeven of er net als in 2006 (30 885 XIV, nr. 4) wederom boetes zijn betaald wegens overschrijden van betalingstermijnen of onjuiste uitvoering van regelingen?
Ja, in 2007 is er voor een gering bedrag (< € 0,1 mln.) sprake van boetes uit hoofde van betalingstermijnoverschrijdingen.
Kunt u aangeven op welke wijze het budget van 0,35 miljoen euro, dat is besteed aan onderzoek naar alternatieven voor dierproeven, is ingezet? Hoeveel onderzoeken zijn hiermee gefinancierd en wat was de aard van deze onderzoeken?
Kunt u aangeven op welke wijze het budget van 0,55 miljoen euro dat in 2008 voor dit doel is aangemerkt zal worden ingezet?
Het budget van 0,35 mln. is overgeheveld naar VWS als bijdrage aan het onderzoeksprogramma naar alternatieven voor dierproeven. Opdrachtverlening en financiering van dit programma vindt plaats vanuit genoemd departement.
Het budget van 0,55 mln. in 2008 zal ook worden ingezet voor het bovengenoemd onderzoeksprogramma.
Voor de concrete inzet van middelen, het aantal en de aard van de onderzoeken binnen dit programma verwijs ik u naar mijn collega van VWS.
Kunt u aangeven waar het bedrag van 75 miljoen euro aan extra ontvangsten landbouwheffingen precies vandaan komt? Waar bestaan de genoemde hogere importvolumes uit? Kunt u aangeven waar dit bedrag voor ingezet zal worden?
De extra ontvangsten landbouwheffingen zijn het gevolg van het feit dat Nederland meer landbouwproducten importeert. Hiervan draagt de lidstaat Nederland 75% af aan Brussel en 25% vloeit in de staatskas. De ontvangsten landbouwheffingen worden verantwoord op de LNV-begroting. De afdracht daarvan aan Brussel op de begroting van Buitenlandse Zaken.
Samenstelling:
Leden: Van der Vlies (SGP), ondervoorzitter, Schreijer-Pierik (CDA), voorzitter, Atsma (CDA), Van Gent (GL), Poppe (SP), Waalkens (PvdA), Snijder-Hazelhoff (VVD), Jager (CDA), Ormel (CDA), Koopmans (CDA), Van der Ham (D66), Van Velzen (SP), De Krom (VVD), Samsom (PvdA), Van Dijken (PvdA), Neppérus (VVD), Jansen (SP), Jacobi (PvdA), Cramer (CU), Koppejan (CDA), Graus (PVV), Vermeij (PvdA), Zijlstra (VVD), Thieme (PvdD) en Polderman (SP).
Plv. leden: van der Staaij (SGP), Mastwijk (CDA), Ten Hoopen (CDA), Duyvendak (GL), Luijben (SP), Tang (PvdA), Boekestijn (VVD), Bilder (CDA), Biskop (CDA), Vacature (CDA), Koşer Kaya (D66), Van Leeuwen (SP), Dezentjé Hamming (VVD), Eijsink (PvdA), Depla (PvdA), Van Baalen (VVD), Kant (SP), Blom (PvdA), Ortega-Martijn (CU), Van Heugten (CDA), Brinkman (PVV), Kuiken (PvdA), Ten Broeke (VVD), Ouwehand (PvdD) en Lempens (SP).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31290-XIV-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.