Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-XIV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-XIV nr. 2 |
A ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETORE UITGAVENMUTATIES 2007 (NAJAARSNOTA)
Art.nr. | Uitgaven 2007 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 2 250,7 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 2 401,2 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Voedsel en Warenautoriteit | 25 | 9,3 |
2) Ganzenbeheer | 23 | 7,6 |
3) Programmabeheer | 23 | 7,1 |
4) Bufferzones, milieukwaliteit EHS en bodemsanering | 23/24 | 5,9 |
5) Apurement | 29 | 6,7 |
6) Project Mainport Rotterdam | 23 | 4,1 |
7) Glastuinbouw | 21 | –/- 34,0 |
8) Onderzoek | 26 | –/- 9,4 |
9) Inrichten EHS – natte natuur | 23 | –/- 5,0 |
10) Vernieuwen kennisstelsel | 26 | –/- 5,0 |
11) Overige mutaties | div. | 0,6 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 2 389,1 |
Als gevolg van lagere opbrengsten van derden, die met name worden veroorzaakt door het feit dat het nieuwe kostendekkende retributiestelsel nog niet in werking is getreden, door een krimpende markt voor VWAdiensten en tevens hogere apparaatskosten wordt de bijdrage aan de VWA verhoogd.
Voor het ganzenbeheer in de fourageergebieden zijn voor het seizoen 2006/2007 éénjarige overeenkomsten aangegaan. De hiermee samenhangende kosten bedragen € 7,6 mln.
De uitvoeringskosten en controlekosten van het Programmabeheer (Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer) vallen hoger uit dan geraamd o.a. door hogere ICT kosten ten behoeve van uitvoering Programmabeheer, hogere kosten van extra bezwaar- en beroepszaken, de inregelkosten van ILG met de provincies en kosten ten behoeve van ondersteuning Natura 2000.
4) Bufferzones, milieukwaliteit EHS en bodemsanering
Er vinden uitgaven plaats voor de aankoop van bufferzones in natuurgebieden en rond de steden in het kader van het ILG. De Ministeries van VROM en V&W leveren middels jaarlijkse betaling hieraan een bijdrage (zie ook de ontvangsten).
Correcties door de Europese Commissie in verband met de Moderniserings-richtlijn POP-1 en boetes in verband met oninbaar gebleken vorderingen leiden tot betaling van zogenaamde apurementskosten aan Brussel.
Het Ministerie van VROM levert middels een budgetoverheveling een bijdrage ten behoeve van de aanleg van natuurgebieden in het kader van het Project Mainport Rotterdam.
In de begroting 2007 is voor de periode 2007–2009 jaarlijks € 35 mln. beschikbaar gesteld voor het versneld doorvoeren van innovatieve, energiebesparende maatregelen in de glastuinbouwsector. Rekening houdend met de openstelling, planning en uitfinanciering van de maatregelen is een intemporele verschuiving verwerkt.
De lagere uitgaven zijn het gevolg van een aangepaste bevoorschotting, in de uitvoering van onderzoeksprojecten. De vertraging hangt mede samen met het inlopen van een achterstand in reeds lopende onderzoeken.
9) Inrichten EHS – Natte natuur
De uitvoering van projecten door het Ministerie van Verkeer & Waterstaat op het gebied van natte natuur heeft vertraging opgelopen. De bijdrage die het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zou leveren aan V&W valt derhalve lager uit.
De uitgaven die in het kader van de verzelfstandiging van de Innovatieve PraktijkCentra (IPC’s) zijn gemaakt, vallen lager uit dan geraamd. Om de verzelfstandiging te realiseren moeten afspraken gemaakt worden over overgangsbepalingen. Over de overgangsbepalingen is nog geen overeenstemming bereikt, waardoor bepaalde uitgaven nog niet gerealiseerd zijn.
OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETORE ONTVANGSTENMUTATIES 2007 (NAJAARSNOTA)
Art.nr. | Ontvangsten 2007 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 395,9 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 430,6 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Landbouwheffingen | 29 | 75,2 |
2) Regeling Bedrijfsbeëindiging Veehouderijtakken | 21 | 5,2 |
3) Bufferzones, milieukwaliteit EHS en bodemsanering | 23/24 | 4,1 |
4) Verkoop gronden Bureau Beheer Landbouwgronden | 24 | –/- 7,0 |
Overige mutaties | div. | 4,0 |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 512,1 |
Naar de huidige inzichten vallen de ontvangsten landbouwheffingen in verband met hogere importvolumes ca. € 75 mln. hoger uit.
2) Regeling Bedrijfsbeëindiging Veehouderijtakken
De hogere ontvangsten houden verband met het feit dat voorgaande jaren LNV het provinciale deel (voor sloop) van de Regeling Bedrijfsbeëindiging Veehouderijtakken heeft voorgefinancierd. Deze middelen worden van de provincies terug ontvangen.
3) Bufferzones, milieukwaliteit EHS en bodemsanering
De Ministeries van VROM en V&W leveren middels jaarlijkse betaling een bijdrage aan de aankoop van bufferzones in natuurgebieden en rond de steden in het kader van het ILG (zie ook de uitgavenmutaties).
4) Verkoop gronden Bureau Beheer Landbouwgronden
De ontvangstentaakstelling voor verkoop van gronden door Bureau Beheer Landbouwgronden (BBL) wordt in 2007 niet volledig gehaald. Dit deel schuift door naar 2008 en volgende jaren. Het niet halen van de taakstelling wordt veroorzaakt door bestuurlijke vertraging vanwege medezeggenschap van de provincies, aangezien de verkoop van BBL-gronden deel uit maakt van het ILG.
ONDERDEEL B. TOELICHTING OP DE BELEIDSARTIKELEN
Budgettaire gevolgen van beleid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
21 Duurzaam ondernemen | Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 |
Verplichtingen | 289 775 | 296 137 | 33 271 | 329 408 |
Uitgaven | 299 472 | 301 007 | – 36 934 | 264 073 |
Programma-uitgaven: | 121 249 | 117 023 | – 51 302 | 65 721 |
– waarvan juridisch verplicht | 39 626 | |||
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en | ||||
ondernemersklimaat | 6 655 | 6 655 | – 2 798 | 3 857 |
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn | 21 178 | 18 573 | 2 190 | 20 763 |
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw | 76 988 | 75 667 | 47 742 | 27 925 |
21.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren | 11 365 | 11 065 | – 5 953 | 5 112 |
21.15 Bevorderen van duurzame ketens | 5 063 | 5 063 | 3 001 | 8 064 |
Apparaatsuitgaven | 178 223 | 183 984 | 14 368 | 198 352 |
21.21 Apparaat | 17 246 | 17 653 | 1 273 | 18 926 |
21.22 Baten-lastendiensten | 160 977 | 166 331 | 13 095 | 179 426 |
Ontvangsten | 16 938 | 17 657 | 5 688 | 23 345 |
De mutaties op de programma-uitgaven houden met name verband met het volgende:
– Er is een kasverschuiving van € 34 mln. van 2007 naar latere jaren verwerkt (OD 21.13). De kasbudgetten voor regelingen in het kader van innovatieve, energiebesparende maatregelen in de glastuinbouw worden hiermee in overeenstemming gebracht met de verwachte uitfinanciering.
– In 2007 wordt € 16 mln. minder uitgegeven voor onder andere monitoring derogatie (OD 21.12), glastuinbouw (OD 21.13) en verduurzaming in de visserijsector (OD 21.14). Hiervan komt een deel in 2008 tot betaling, waarvan in elk geval € 4,5 mln. voor verduurzaming in de visserijsector.
– Met ingang van 2007 is de EU-cofinanciering ad € 4,7 mln. voor de LNV-regelingen Investeringsregeling Jonge Agrariërs en Regeling Stimulering Biologische Productie buiten begrotingsverband gebracht (OD 21.11 en 21.13).
– Voor de uitvoering van een project in het kader van de Stimuleringsregeling Duurzame Glastuinbouwgebieden (Stidug) wordt € 3,6 overgeboekt naar OD 22.12. De nieuwe Stidug-projecten worden via het Investeringsbudget (ILG) gefinancierd.
– Als gevolg van de verlenging van de verrekeningstermijn van de Mineralenheffing kunnen in het verleden betaalde Mineralenheffingen over een periode van 6 jaar worden verrekend (OD 21.12). Er vindt in 2007 naar verwachting € 7,5 mln. terugbetalingen aan boeren plaats.
– Voor de ontwikkeling van het beleidsprogramma Client-export wordt € 3 mln. meer uitgegeven (OD 21.15)
De hogere bijdrage aan de baten-lastendiensten wordt als volgt verklaard:
– de toedeling van de loonbijstellingstranche 2007 (+ € 3,1 mln.)
– een bijdrage aan de Plantenziektenkundige Dienst (PD) in verband met compensatie voor verschil in loon van medewerkers die als gevolg van Plantkeur naar de keuringsdiensten overgaan (+ € 2,9 mln.)
– een bijdrage aan de Dienst Regelingen voor het programma Electronische Dienstverlening (+ € 4,8 mln.)
– de implementatie van het programma Client-export (+ € 1,0 mln.)
De ontvangstenraming wordt verhoogd met per saldo € 5,7 mln. De belangrijkste oorzaken zijn:
– ontvangsten Mineralenheffing (+ € 3,0 mln.);
– overheveling vanuit het Ontwikkeling- en Saneringsfonds voor de Landbouw voor schadeclaims Wet Herstructurering mestbeleid en voor de uitvoering van het EZ-innovatieprogramma (+ € 2,9 mln.);
– terugontvangsten van de provincies in het kader van de Regeling Beëindiging Veehouderijtakken (+ € 5,2 mln.)
– het buiten begrotingsverband brengen van de EU-cofinanciering voor de LNV-regelingen Investeringsregeling Jonge Agrariërs en Regeling Stimulering Biologische Productie (-/- € 4,7 mln.)
Budgettaire gevolgen van beleid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
22 Agrarische ruimte | Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 |
Verplichtingen | 10 913 | 190 596 | 4 232 | 194 828 |
Uitgaven | 31 444 | 31 344 | 4 999 | 36 343 |
Programma-uitgaven | 20 978 | 20 878 | 4 762 | 25 640 |
– waarvan juridisch verplicht | 20 978 | |||
22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw | 16 228 | 16 128 | 1 162 | 17 290 |
22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw | 4 750 | 4 750 | 3 600 | 8 350 |
Apparaatsuitgaven | 10 466 | 10 466 | 237 | 10 703 |
22.21 apparaat | 123 | 123 | 3 | 126 |
22.22 baten-lastendiensten | 10 343 | 10 343 | 234 | 10 577 |
Ontvangsten | 45 911 | 45 911 | – 2 161 | 43 750 |
De mutaties op dit artikel houden verband met het volgende:
– De terugbetaling voorfinanciering van de landinrichtingsrente wordt sneller uitgevoerd dan gepland (OD 22.11). De provincie Zeeland heeft in het kader van het uitvoeringscontract 05/06 voorfinanciering gedaan op het gebied van de grondgebonden landbouw. De aanvankelijke afspraken voor terugbetaling was eerst voorzien vanaf 2008.
– In het kader van de Stimuleringsregeling duurzame glastuinbouwgebieden (Stidug) wordt het zogenaamde project Berlikum uitgevoerd. Bij dit project wordt bij de verwarming van kassen aardwarmte gebruikt. Aangezien de nieuwe Stidug-projecten via het ILG worden gefinancierd, wordt € 3,6 mln. overgeboekt van OD 21.13 naar OD 22.12.
Uit hoofde van de landinrichtingsrente wordt in 2007 € 2,1 mln. minder ontvangen.
Budgettaire gevolgen van beleid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
23 Natuur | Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 |
Verplichtingen | 406 969 | 2 233 309 | 122 529 | 2 355 838 |
– waarvan garanties | 74 166 | 74 166 | 47 790 | 121 956 |
Uitgaven | 453 760 | 497 325 | 21 007 | 518 332 |
Programma-uitgaven | 390 564 | 434 020 | 11 169 | 445 189 |
– waarvan juridisch verplicht | 278 224 | |||
23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur | 80 075 | 84 410 | 393 | 84 803 |
23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur | 90 090 | 117 994 | 5 270 | 123 264 |
23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur | 150 938 | 156 122 | 13 734 | 169 856 |
23.14 Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit | 69 461 | 75 494 | – 8 228 | 67 266 |
Apparaatsuitgaven | 63 196 | 63 305 | 9 838 | 73 143 |
23.21 apparaat | 6 459 | 6 568 | 323 | 6 891 |
23.22 baten-lastendiensten | 56 737 | 56 737 | 9 515 | 66 252 |
Ontvangsten | 7 889 | 9 975 | 5 184 | 15 159 |
Het verplichtingenbudget wordt verhoogd met € 122,6 mln. Dit wordt veroorzaakt door het volgende:
– Er wordt voor € 47,8 mln. meer garantieverplichtingen aangegaan voor leningen ten behoeve van de Particuliere Natuurbeschermingsorganisaties.
– De verplichtingen met betrekking tot de loonbijstelling op de ILG-onderdelen worden geheel in 2007 aangegaan, het verschil met de uitgavenverhoging is € 19 mln.
– In het kader van het Investeringsbudget Landelijk Gebied wordt het verplichtingenbudget verhoogd met € 19 mln. voor onder meer projecten in het kader van Natura 2000.
– In de ILG-overeenkomst wordt rekening gehouden met een bedrag voor oplopende beheerslasten natuurgebieden voor 2012 en 2013. Het verplichtingenbudget wordt op grond hiervan verhoogd met € 18,2 mln.
De verhoging van de uitgaven voor Inrichten Ecologische Hoofdstructuur (OD 23.12) met € 5,3 mln. houdt voornamelijk verband met het volgende:
– De uitfinanciering van inrichtingsprojecten in het kader van de Nota Nadere Uitwerking Rivierengebied (NURG) vindt sneller plaats dan geraamd (+ € 3,2 mln.)
– Het Ministerie van VROM draagt bij aan het Project Mainport Rotterdam (+ € 4,1 mln.) en projecten in het kader van de milieukwaliteit van de EHS (+ € 3,5 mln.).
– De uitvoering van projecten door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) op het gebied van natte natuur heeft vertraging opgelopen. Hierdoor valt de bijdrage aan het Ministerie van V&W lager uit (-/- € 5 mln.).
Het uitgavenbudget Beheren Ecologische Hoofdstructuur (OD 23.13) wordt verhoogd met € 13,7 mln. De belangrijkste oorzaken zijn:
– Voor het ganzenbeheer in de fourageergebieden zijn voor het seizoen 2006/2007 éénjarige overeenkomsten aangegaan. De hiermee samenhangende kosten bedragen € 7,6 mln.
– De loonbijstellingstranche 2007 is toegedeeld (+ € 3,1 mln.)
– Er wordt een hogere bijdrage (+ € 1 mln.) aan de provincie Drenthe verleend voor uitvoering van de Subsidieregeling Natuurbeheer, onderdeel functieverandering. Deze bijdrage maakt deel uit van het ILG.
De verlaging van de uitgaven voor Beheer buiten EHS (OD 23.14) met € 8,2 mln. houdt met name verband met het volgende:
– Er is vertraging opgetreden in de uitvoering van projecten in het kader van Natura 2000, Leefgebiedenbenadering en de oprichting van de Gegevensautoriteit Natuur (-/- € 3,7 mln.);
– Er wordt een bijdrage geleverd aan de Dienst Landelijk Gebied voor de uitvoering van projecten in het kader van Natura 2000 (-/- € 1,2 mln.)
– LNV levert een bijdrage aan het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijk Ordening en Milieubeheer voor de kosten van de Commissie Milieu Effect Rapportage (-/- € 1,7 mln.)
– Voor de uitvoering van de wettelijke onderzoekstaak informatievoorziening Natuur door DLO worden middelen overgeboekt naar artikel 26 (-/- € 1 mln.).
De hogere bijdrage aan baten-lastendiensten wordt als volgt verklaard:
– De uitvoeringskosten en controlekosten van het Programmabeheer (Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer) vallen € 7,1 mln. hoger uit dan geraamd o.a. door hogere ICT kosten ten behoeve van uitvoering Programmabeheer, hogere kosten van extra bezwaar- en beroepszaken, de inregelkosten van ILG met de provincies en kosten ten behoeve van ondersteuning Natura 2000.
– De bijdrage aan de Dienst Landelijk Gebied wordt verhoogd voor de uitvoering van projecten in het kader van Natura 2000 (+ € 1,2 mln.)
De verhoging van de ontvangstenraming wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– een bijdrage van VROM voor de aankoop van bufferzones in natuurgebieden en rond de steden (+ € 1,2 mln.) Deze bijdrage maakt deel uit van het ILG.
– terugontvangsten van Staatsbosbeheer, die verband houden met lagere waterschapslasten, niet verrekenbare BTW en opbrengsten uit verkopen en ruilingen van doelstellingsgerichte gronden uit 2006 (+ € 1,3 mln.).
– hogere inkomsten van derden verband houdende met hogere uitgaven door de snellere uitvoering van inrichtingsprojecten in het kader van de Nota Nadere Uitwerking Rivierengebied (NURG) (+ € 0,8 mln.)
– een bijdrage van het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking voor het project «Leren voor Duurzaamheid» (+ € 0,9 mln.)
Budgettaire gevolgen van beleid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
24 Landschap en recreatie | Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 |
Verplichtingen | 143 518 | 685 331 | 1 610 | 686 941 |
Uitgaven | 162 237 | 182 434 | 2 298 | 184 732 |
Programma-uitgaven | 130 715 | 150 738 | 734 | 151 472 |
– waarvan juridisch verplicht | 114 180 | |||
24.11 Nationale Landschappen | 25 842 | 19 813 | – 1 473 | 18 340 |
24.12 Landschap Algemeen | 8 100 | 11 074 | – 3 165 | 7 909 |
24.13 Groen en de Stad | 57 314 | 80 252 | 4 826 | 85 078 |
24.14 Recreatie algemeen | 39 459 | 39 599 | 546 | 40 145 |
Apparaatsuitgaven | 31 522 | 31 696 | 1 564 | 33 260 |
24.21 apparaat | 4 138 | 4 312 | 947 | 5 259 |
24.22 baten-lastendiensten | 27 384 | 27 384 | 617 | 28 001 |
Ontvangsten | 750 | 23 650 | – 2 274 | 21 376 |
De mutaties op dit artikel houden verband met het volgende:
– Als gevolg van vertraging in de verwerving van bos- en landschap wordt € 1,5 mln. minder uitgegeven (OD 24.11).
– Door vertraging in investeringen voor Veenweidegebieden wordt € 3 mln. minder uitgegeven (OD 24.12).
– Voor de aankoop van bufferzones in natuurgebieden en rond de steden in het kader van het ILG wordt € 4,7 mln. meer uitgegeven (OD 24.13). Hiervoor ontvangt LNV een bijdrage van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (zie ook de ontvangsten)
– De apparaatsuitgaven worden verhoogd met € 1,6 mln. in verband met de toedeling van de loonbijstellingstranche 2007 (OD 24.21 en 24.22).
De ontvangstenraming wordt verlaagd met per saldo € 2,3 mln. Dit wordt veroorzaakt door het volgende:
– De ontvangstentaakstelling voor verkoop van gronden door Bureau Beheer Landbouwgronden (BBL) wordt in 2007 niet volledig gehaald (-/- € 7 mln.). Dit deel schuift door naar 2008 en volgende jaren.
– Van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijk Ordening en Milieubeheer wordt een bijdrage ad € 4,7 mln. ontvangen voor de aankoop van bufferzones in natuurgebieden en rond de steden. Deze bijdrage maakt deel uit van het ILG.
Budgettaire gevolgen van beleid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
25 Voedselkwaliteit en Diergezondheid | Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 |
Verplichtingen | 75 947 | 105 502 | 11 146 | 116 648 |
Uitgaven | 75 947 | 104 302 | 9 183 | 113 485 |
Programma-uitgaven | 31 818 | 38 990 | – 5 624 | 33 366 |
waarvan juridisch verplicht | 14 145 | |||
25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon | 10 542 | 21 528 | – 717 | 20 811 |
25.12 Handhaven diergezondheidsniveau | 21 276 | 17 462 | 4 907 | 12 555 |
Apparaatsuitgaven | 44 129 | 65 312 | 14 807 | 80 119 |
U25.21 Apparaat | 6 718 | 6 529 | 273 | 6 802 |
U25.22 baten-lastendiensten | 37 411 | 58 783 | 14 534 | 73 317 |
Ontvangsten | 14 770 | 11 987 | 536 | 12 523 |
De verhoging van het uitgaven- en verplichtingenbudget op dit artikel houdt voornamelijk verband met een hogere bijdrage aan de baten-lastendiensten:
– Als gevolg van lagere opbrengsten van derden, die met name worden veroorzaakt door het feit dat het nieuwe kostendekkende retributiestelsel nog niet in werking is getreden, door een krimpende markt voor VWA-diensten en tevens hogere apparaatskosten wordt de bijdrage aan de VWA verhoogd met € 9,3 mln.
– De bijdrage aan de Algemene Inspectiedienst wordt verhoogd met € 2,5 mln. in verband met de recente uitbraak van Bluetongue (BT), de MKZ-dreiging vanaf augustus 2007, de dreiging in 2007 van de hoogpathogene variant van de Vogelgriep (AI), voor handhavingskosten op het gebied van voedselveiligheid en controle van de aan- en afvoer van schapen en geiten van en naar de slachthuizen en verzamelcentra op basis van hygiëne-voorschriften.
De mutaties op de programma-uitgaven worden als volgt verklaard:
– De bouw van een database voor de identificatie en registratie van schapen en geiten is door opstartproblemen later op gang gekomen, waardoor er € 2 mln. minder wordt uitgegeven (OD 25.12)
– De Regeling Varkensleveringen is in 2007 ingetrokken. Hierdoor worden zowel de uitgaven als de ontvangsten verlaagd met -/- € 1,2 mln. (OD 25.12).
– Voor de uitvoering van onderzoeksprojecten door DLO op het gebied van de MKZ-bestrijding wordt € 0,7 mln. overgeboekt van OD 25.12 naar OD 26.14.
– Vanuit OD 25.12 wordt € 0,5 mln. bijgedragen aan de Algemene Inspectiedienst voor het inzetten van mobiele AID/VWA-teams ter controle van de aan- en afvoer van schapen en geiten van en naar de slachthuizen en verzamelcentra op basis van hygiëne-voorschriften.
– Vanuit OD 25.12 wordt € 0,6 mln. bijgedragen aan de Dienst Regelingen voor de voortzetting van de tijdelijke centrale database Identificatie en Registratie van schapen en geiten en het daaraan gekoppelde communicatietraject.
Budgettaire gevolgen van beleid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
26 Kennis en Innovatie | Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 |
Verplichtingen | 890 722 | 932 390 | 70 913 | 1 003 303 |
Uitgaven | 897 204 | 920 364 | 7 843 | 928 207 |
Programma-uitgaven | 883 895 | 906 587 | 7 088 | 913 675 |
– waarvan juridisch verplicht | 803 694 | |||
26.11 Waarborgen van het kennisstelsel | 634 683 | 651 070 | 2 079 | 653 149 |
26.12 Benutten van samenhang tussen instellingen | 33 419 | 35 171 | 7 632 | 42 803 |
26.13 Vernieuwen van het kennisstelsel | 61 167 | 63 321 | – 7 258 | 56 063 |
26.14 Ondersteunen van LNV-beleid met kennis | 154 626 | 157 025 | 4 635 | 161 660 |
Apparaatsuitgaven | 13 309 | 13 777 | 755 | 14 532 |
26.21 apparaat | 12 699 | 12 917 | 300 | 13 217 |
26.22 baten-lastendiensten | 610 | 860 | 455 | 1 315 |
Ontvangsten | 27 662 | 39 169 | – 650 | 38 519 |
De verhoging van het verplichtingenbudget op dit artikel met € 70,9 mln. houdt met name verband met het volgende:
– Door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek worden diverse projecten uitgevoerd met name op het gebied van MKZ, gewasbescherming en bemesting (+ € 10,6 mln.)
– De loonbijstellingstranche 2007 is toegedeeld (+ € 36,5 mln.)
– Ten aanzien van praktijkleren zijn meerjarige afspraken met de betrokken instellingen gemaakt over overgangsbepalingen in het kader van de verzelfstandiging van de Innovatieve PraktijkCentra (IPC’s). Hiervoor wordt het verplichtingenbudget met € 25 mln. verhoogd.
De mutaties op de uitgaven houden voornamelijk verband met het volgende:
– Voor de uitvoering van diverse projecten door DLO met name op het gebied van MKZ, gewasbescherming en bemesting wordt OD 26.14 verhoogd met € 7,1 mln.
– De loonbijstellingstranche 2007 is toegedeeld (+ € 18,6 mln.)
– In het kader van de verzelfstandiging van de Innovatieve Praktijkcentra (IPC’s) wordt in 2007 € 5,0 mln. minder uitgegeven dan geraamd (OD 26.13).
– Als gevolg van een aangepaste bevoorschotting voor de uitvoering van onderzoeksprojecten vallen de uitgaven € 9,5 mln. lager uit. De vertraging hangt mede samen met het inlopen van een achterstand in reeds lopende onderzoeken (OD 26.11/26.14).
– Bij amendement 30 800 XIV nr. 17 van Gent is € 2,0 mln. toegevoegd aan OD 26.14 voor onderzoek naar het vroegtijdig prenataal «sexen» van kippeneieren. In 2007 is € 0,4 mln. uitgegeven. De resterende € 1,6 mln. komt in 2008 en 2009 tot betaling.
– Bij amendement 30 800 XIV nr. 22 van Velzen is € 0,9 mln. toegevoegd aan OD 26.14 voor onderzoek naar alternatieven voor dierproeven. In 2007 is € 0,35 mln. uitgegeven. De resterende € 0,550 mln. wordt in 2008 uitgegeven.
Budgettaire gevolgen van beleid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
27 Reconstructie | Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 |
Verplichtingen | 107 307 | 440 873 | – 9 094 | 431 779 |
Uitgaven | 112 152 | 89 889 | – 7 219 | 82 670 |
Programma-uitgaven | 92 257 | 69 994 | – 7 670 | 62 324 |
– waarvan juridisch verplicht | 81 574 | |||
27.11 Reconstructie zandgebieden | 92 257 | 69 994 | – 7 670 | 62 324 |
27.12 Bodem en water | – | – | – | – |
Apparaatsuitgaven | 19 895 | 19 895 | 451 | 20 346 |
27.21 apparaat | 178 | 178 | 5 | 183 |
27.22 baten-lastendiensten | 19 717 | 19 717 | 446 | 20 163 |
Ontvangsten | – | – | – | – |
De mutatie op OD 27.11 houdt verband met de vrijval van projecten in het kader van de Reconstructiegebieden (€ 5,0 mln.) en een bijdrage aan VROM voor het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV, € 2,3 mln.) en voor projecten in het Bestaand Rotterdams Gebied (€ 0,4 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
28 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 |
Verplichtingen | 0 | 44 931 | – 44 931 | 0 |
Uitgaven | 0 | 44 931 | – 44 931 | 0 |
28.11 Prijsbijstelling | 9 648 | – 9 648 | 0 | |
28.12 Loonbijstelling | 35 283 | – 35 283 | 0 | |
28.13 Onvoorzien | ||||
Ontvangsten | 0 |
In verband met de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2007 aan de betreffende artikelen op de LNV-begroting vindt een verlaging plaats van het verplichtingen en uitgavenbudget met respectievelijk € 35,3 mln. en € 9,6 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
29 Algemeen | Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 |
Verplichtingen | 217 447 | 228 624 | 31 651 | 260 275 |
Uitgaven | 218 443 | 229 624 | 31 647 | 261 271 |
Programma-uitgaven | 43 680 | 43 680 | 6 750 | 50 430 |
29.11 Internationale contributies | 10 421 | 10 421 | 0 | 10 421 |
29.12 Uitvoering van EU-maatregelen | 33 259 | 33 259 | 6 750 | 40 009 |
Apparaatsuitgaven | 174 763 | 185 944 | 24 897 | 210 841 |
29.21 Apparaat | 166 680 | 177 861 | 24 377 | 202 238 |
29.22 Baten-lastendiensten | 8 083 | 8 083 | 520 | 8 603 |
Ontvangsten | 281 944 | 282 275 | 75 201 | 357 476 |
De mutaties op dit artikel houden verband met het volgende:
– Hogere apurementsuitgaven als gevolg van correcties door de Europese Commissie in verband met de Moderniseringsrichtlijn POP-1 en oninbaar gebleken vorderingen (+ € 6,7 mln.);
– Toegekende loon- en prijsbijstelling 2007 (+ € 4,9 mln. en + € 3,3 mln.);
– De uitgaven voor de renovatie huisvesting LNV (+ € 9,0 mln.);
– Uitgaven voor de implementatie van P-direct (+ € 3,1 mln.);
– De personele lasten van herplaatsingskandidaten als gevolg van reorganisaties en de uitgaven voor personeelsbemiddeling (+ € 2,9 mln.).
Naar de huidige inzichten vallen de ontvangsten landbouwheffingen in verband met hogere importvolumes ca. € 75 mln. hoger uit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31290-XIV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.