nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 12 december 2007
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1,
belast met het voorbereidendonderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag
uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling
van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie,
Roland Kortenhorst
De waarnemend griffier van de commissie,
Sneep
1
De bijdrage aan het infrastructuurfonds bedraagt 66,4
mln. De «meevallers» zijn opgeteld lager. Waar komt het verschil
vandaan?
Via artikel 39.01 «Bijdragen aan het Infrastructuurfonds»
worden slechts de bijdragen aan en van het fonds (technisch) verantwoord.
In de Najaarsnota gaat het dan met name om de toevoeging uit de Aanvullende
Post van het ministerie van Financiën van de BTW voor de HSL en BR (€ 55
mln) en het terugboeken naar het Infrastructuurfonds van de niet bestede gelden
voor het programma Filevermindering (€ 12,4 mln; zie ook het antwoord
bij vraag 2 van het fonds). Het verschil van € 1 mln betreft het
saldo van diverse bijdragen met andere departementen in de programma’s
op het fonds.
Buiten de genoemde overboeking in het kader van het programma Filevermindering
is er geen enkele relatie tussen de (hoogte van de) bijdrage aan het Infrastructuurfonds
en het totaal van de «meevallers» op de VenW-begroting (XII).
Diverse van de «meevallers» lopen daarnaast bijvoorbeeld niet
via de begroting van VenW (HGIS-posten, geluidsisolatie Schiphol, FES-uitgaven).
Het Najaarsnota voorstel van VenW (XII) is geheel budgettair neutraal.
2
Wat is de reden dat er 3,4 mln op art 34.04.02 niet
is uitgegeven?
Deze mutatie is onderdeel van het overschot op het
programma filevermindering zoals toegelicht onder post 2 bij paragraaf 2.1 «Overzicht
belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties». Doordat
aan de onderliggende projecten op dit programma minder is uitgegeven dan was
voorzien, worden de niet bestede gelden teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds
(waar eerder de middelen voor het programma uit gefinancierd werden).
3
Waarom is er voor logistieke efficiëntie binnenvaart,
weg en spoor in alle gevallen minder uitgegeven dan geraamd?
De lagere kasuitgaven op logistieke efficiëntie binnenvaart worden
voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de subsidieaanvragen voor de regeling
innovatiefonds binnenvaart.
Het kasoverschot op logistieke efficiëntie wegvervoer wordt met name
veroorzaakt door een lagere aanbesteding op het project toekomstverkenning
wegvervoer.
Het kasoverschot op het product Betere marktwerking spoor is met name
het gevolg van een herziene kasraming voor de ETCS prototypering- en ETCS
serie-inbouw subsidies.
Voorts is uit het budget voor Betere marktwerking spoor een overboeking
naar het ministerie van BZK aangebracht als bijdrage in de verlengingskosten
van het projectplan Railplan.
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Van der Staaij (SGP), Snijder-Hazelhoff (VVD), Mastwijk (CDA),
Duyvendak (GL), Kortenhorst (CDA), voorzitter, Koopmans (CDA), Gerkens (SP),
Van der Ham (D66), Nicolaï (VVD), Haverkamp (CDA), De Krom (VVD), Samsom
(PvdA), Roefs (PvdA), Jansen (SP), Cramer (CU), Roemer (SP), Koppejan (CDA),
Vermeij (PvdA), Madlener (PVV), Ten Broeke (VVD), ondervoorzitter, Besselink
(PvdA), Ouwehand (PvdD), Polderman (SP), Tang (PvdA) en De Rouwe (CDA).
Plv. leden: van der Vlies (SGP), Boekestijn (VVD), Bilder (CDA), Van Gent
(GL), Hessels (CDA), Jager (CDA), Van Bommel (SP), Koşer Kaya (D66),
Neppérus (VVD), Van Gennip (CDA), Aptroot (VVD), Dijsselbloem (PvdA),
Besselink (PvdA), Van Gijlswijk (SP), Anker (CU), Van Leeuwen (SP), Knops
(CDA), Depla (PvdA), Agema (PVV), Verdonk (Verdonk), Jacobi (PvdA), Thieme
(PvdD), Lempens (SP), Waalkens (PvdA) en Van Heugten (CDA).