31 290 VIII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

R. H. A. Plasterk

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten

2.2 Beleidsartikelen

2.3 Niet-beleidsartikelen

1. LEESWIJZER

Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële wijzigingen die op beleidsartikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2007.

Daarna is onder het onderdeel 2 «Het beleid» in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de Najaarsnota 2007. Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.

Tenslotte wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op beleidsartikelniveau zijn opgenomen via de verdiepingsbijlage.

2. HET BELEID

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven en ontvangstenmutaties

In de 2e suppletore begroting van OCW wordt een verdere uitwerking gegeven van de effecten van de besluiten van het Kabinet over de Najaarsnota voor het begrotingshoofdstuk van OCW (VIII). Als gevolg hiervan wordt in de OCW-begroting in 2007 een uitgavenpeil van circa € 32 miljard geraamd. Het geraamde ontvangstenniveau is circa € 2 miljard.

In tabel 1 wordt de aansluiting getoond van de uitgaven en ontvangsten tussen de 1e suppletore begroting 2007 en de 2e suppletore begroting 2007. Een deel hiervan is al gepresenteerd in de Miljoenennota 2008 en de hiermee samenhangende OCW-begroting.

Tabel 1: Overzicht belangrijkste suppletore mutaties 2007 (x € 1 miljoen)

 ArtikelUitgavenOntvangsten
Stand ontwerpbegroting 2007 28 913,11 344,7
    
Stand 1e suppletore begroting 2007 (Voorjaarsnota) 31 726,91 515,3
    
Belangrijkste suppletore mutaties:   
1) Ramingsbijstelling kinderopvang24355,0 
2) Werkgeversbijdrage kinderopvang24 477,0
3) FESdiversen– 48,6– 48,6
4) Diverse generale kasschuivendiversen– 52,9 
5) Ramingsbijstelling asielzoekersdiversen11,1 
6) Minder rugzakleerlingen1– 15,0 
7) PIA-taakstellingdiversen– 0,6 
8) Overige mutaties 3,330,1
    
Stand 2e suppletore begroting 2007 (Najaarsnota) 31 979,21 973,8

Toelichting

De belangrijkste beleidsmatige mutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden, zijn de volgende:

1) Ramingsbijstelling kinderopvang

De raming voor de Wet Kinderopvang wordt verhoogd als gevolg van meer gebruik dan oorspronkelijk was verondersteld. Het artikel kinderopvang wordt daarom verhoogd met € 355 miljoen in 2007.

2) Werkgeversbijdrage kinderopvang

Met de overheveling van kinderopvang naar OCW worden ook de inkomsten uit premies op de OCW-begroting geraamd. Voor 2007 wordt de ontvangstenraming verhoogd met € 477,0 miljoen.

3) FES

Een deel van de FES-gelden (w.o. huisvesting brede school, beelden voor de toekomst) komt niet in 2007 tot besteding. De uitgaven en ontvangstenraming voor 2007 wordt daarom verlaagd.

4) Diverse generale kasschuiven

De OCW-begroting wordt voor 2007 neerwaarts bijgesteld met € 52,9 miljoen.

• Door in 2007 diverse extensiveringen te plegen en deze vervolgens door te schuiven naar 2008, zijn onder andere in afwachting van de kabinetsreactie op het advies van de commissie-Rinnooy Kan reeds middelen gereserveerd.

• Daarnaast wordt het personeelsbudget voor het primair onderwijs in overeenstemming gebracht met de fasering van de in de CAO 2007–2009 afgesproken loonontwikkeling

• Tenslotte zij er minder uitgaven gedaan op o.a. het gebied van oorlogskunst en de begin- en tussentoets die worden pas in 2008 uitgegeven.

5) Ramingsbijstelling asielzoekers

Als gevolg van de generaal pardonregeling wordt de leerling- en studentenraming opwaarts bijgesteld. Voor 2007 wordt de OCW-begroting verhoogd met € 11,1 miljoen.

6) Minder rugzakleerlingen

Door een lager beroep op de regeling dan geraamd, zullen de kosten voor de rugzakleerlingen (inclusief ambulante begeleiding) in 2007 naar verwachting € 15 miljoen lager uitvallen.

7) PIA-taakstelling

Dit betreft het laatste deel van de taakstelling «professioneel Inkopen en aanbesteden» van het kabinet Balkenende II.

8) Overige mutaties

Daarnaast is er een uitgavensaldo van beleidsmatige en autonome uitgavenmutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden (totaal € – 3,2 miljoen) en technische bijstellingen (totaal € 6,5 miljoen). Deze categorieën tellen op tot € 3,3 miljoen. Tenslotte is er nog een ontvangstensaldo van autonome mutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden (totaal € 23,3 miljoen) en technische bijstellingen (totaal € 6,8 miljoen). Deze categorieën tellen op tot € 30,1 miljoen. Het ontvangstensaldo van autonome mutaties betreft voornamelijk een bijstelling op de autonome raming studiefinanciering.

2.1.1 Uitdeling van de loon- en prijsbijstelling

Loonbijstelling

De mutatie op de post loonbijstelling wordt veroorzaakt door de loonbijstelling tranche 2007. De verdeling van de loonbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is in de onderstaande tabel weergegeven.

Tabel 2: Loonbijstelling (bedragen x € 1 000)

 2007
Primair onderwijs216 896
Voortgezet onderwijs153 847
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie63 327
Hoger beroepsonderwijs41 402
Wetenschappelijk onderwijs68 365
Internationaal beleid275
Onderwijspersoneel804
Studiefinanciering1 227
Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten302
Lesgelden104
Cultuur12 746
Media645
Onderzoek en wetenschappen15 560
Kinderopvang27 590
Emancipatie62
Nominaal en onvoorzien7 559
Ministerie algemeen1 856
Inspecties1 089
Adviesraden144
Totaal613 800

Prijsbijstelling

De mutatie op de post prijsbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de prijsbijstelling van € 80,5 miljoen. Bij de uitdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is rekening gehouden met het afwijkende (hogere) wettelijk verplichte bijstellingspercentage op het materiële budget van het primair onderwijs. De verdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is in de onderstaande tabel weergegeven.

Tabel 3: Prijsbijstelling (bedragen x € 1 000) 2007

 2007
Primair onderwijs16 893
Voortgezet onderwijs6 861
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie6 026
Technocentra81
Hoger beroepsonderwijs6 112
Wetenschappelijk onderwijs9 207
Internationaal beleid74
Onderwijspersoneel517
Informatie- en communicatietechnologie277
Studiefinanciering10 910
Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten80
Lesgelden27
Cultuur4 928
Media9 271
Onderzoek en wetenschappen2 816
Kinderopvang5 457
Emancipatie70
Ministerie algemeen659
Inspecties168
Adviesraden26
Totaal80 460

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 1. Primair onderwijs

Budgettaire gevolgen artikel 1 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen8 237 4308 377 391257 3068 634 697
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven8 238 6468 378 607257 3068 635 913
     
Programma-uitgaven8 232 9988 373 002255 8868 628 888
     
Stelselonderhoud7 740 0567 890 07424 6057 914 679
     
Kwaliteit en innovatie87 14562 4091 37463 783
     
School en omgeving364 268364 753– 12 686352 067
     
Programmakosten-overig35 30435 33614 30349 639
• Uitvoeringsorganisatie IBG15 74413 7448 86022 604
• Uitvoeringsorganisatie CFI19 56021 5925 44327 035
     
Voorcalculatorische uitdelingen6 22520 430228 290248 720
     
Apparaatsuitgaven5 6485 6051 4207 025
Ontvangsten51 90692 5484 30096 848

Toelichting

Voor het primair onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven en verplichtingen met € 257,3 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2007. Voor € 263,7 miljoen betreft het technische mutaties, met name als gevolg van de loon- en prijsbijstellingen. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 6,4 miljoen gedaald.

De ontvangsten zijn met € 4,3 miljoen gestegen. Voor € 1,3 miljoen betreft dat technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 3,0 miljoen gestegen. Deze laatste mutatie betreft meerontvangsten met name vanwege niet bestede subsidies op het gebied van onderwijsachterstanden bij gemeenten.

Toelichting uitgaven mutaties

Het betreft een toelichting op de mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de daling van € 6,4 miljoen verklaren.

Afromen reserves vervangingsfonds (VF)

Bij het vaststellen van de gemiddelde personele last (GPL) voor 2007, is ten aanzien van de opslag VF rekening gehouden met de reservepositie van dat fonds. De opslag is daarbij zodanig vastgesteld dat eenmalig € 30 miljoen aan VF-middelen binnen de begroting vrijvalt. Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.

Begin & tussentoets

Van het voor 2007 beschikbare budget voor flankerend beleid bij de nieuwe gewichtenregeling, dat met name afkomstig is van middelen die eerder voor de begin- en tussentoets waren gereserveerd, wordt € 22,5 miljoen doorgeschoven naar 2009 en 2010. Verwacht wordt dat de kosten vooral in die jaren zullen optreden.

Bestuur en management

Deze mutatie van in totaal € 44,3 miljoen betreft een aanpassing van het betaalritme van de regeling Bestuur en Management. Per saldo kunnen de scholen hierdoor eerder over de middelen 2007/2008 beschikken.

Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.

Brede scholen

Ter stimulering van experimenten op het gebied van brede scholen was € 6 miljoen vrijgemaakt. Het opstellen van een regeling kost meer tijd dan verwacht, waardoor dit bedrag van € 6 miljoen dit jaar niet meer tot uitbetaling zal komen.

Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling school en omgeving.

Groeiregeling cluster 4

Indien bij scholen binnen cluster 4 sprake is van uitzonderlijke groei, komen zij in aanmerking voor bijzondere bekostiging. Deze maatregel kost € 2,4 miljoen. Deze middelen zijn vrijgemaakt uit het vangnet lumpsum en door het uitstellen van de automatische indicatiestelling JJI naar 2008.

Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.

Zorgmiddelen

Door een lager beroep op de regeling dan geraamd, zullen de kosten voor rugzakleerlingen (inclusief ambulante begeleiding) in 2007 naar verwachting € 15 miljoen lager uitvallen. Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.

Onderwijsnummer

Na een jaar ervaring met het invoeringsproces van het onderwijsnummer in het primair onderwijs blijkt dat invoering in het primair onderwijs complexer is dan in andere sectoren. Dit leidt tot hogere kosten (€ 12,2 miljoen) voor de betrokken partijen.

Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.

Vangnet lumpsum

De middelen in het vangnet lumpsum worden verlaagd met € 2,4 miljoen. Deze middelen worden ingezet voor de kosten van de groeiregeling cluster 4 en voor een tegenvaller op de overlopende kosten lumpsum.

Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.

Loonbijstelling

In verband met de fasering van de in de CAO 2007–2009 afgesproken maatregelen, wordt een bedrag van € 6,1 miljoen via een kasschuif naar voren gehaald.

Daarnaast vindt een beperking plaats van de indexering van het budget voor Personeels- en Arbeidsmarktbeleid met € 6 miljoen en € 6 miljoen ten gevolge van het betaalritme lumpsum. Deze extensivering van in totaal € 12 miljoen wordt gereserveerd voor 2011 in afwachting van de kabinetsreactie op het advies van de commissie Rinnooy Kan.

Tenslotte is er een mutatie van € 5 miljoen opgenomen, in verband met de afrekening van de uit de declaratieperiode overlopende personele kosten via de Aanvraag Vaststelling Rijksvergoeding 2006, en in verband met de kosten van de overgangsregeling lumpsum.

Deze mutaties doen zich voor op de doelstelling stelselonderhoud.

Toelichting ontvangsten mutaties

Niet wettelijke ontvangsten

Deze mutatie betreft meerontvangsten vanwege niet bestede subsidies op het gebied van onderwijsachterstanden bij gemeenten en vanwege niet bestede subsidies voor onderwijskansen.

Artikel 3. Voortgezet onderwijs

Budgettaire gevolgen artikel 3 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen5 836 4445 891 646101 1645 992 810
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven5 869 4815 924 683101 0196 025 702
     
Programma-uitgaven5 864 6775 919 932100 1936 020 125
     
Stelselonderhoud: school centraal/bevrijd5 616 2425 669 032102 4455 771 477
     
Schooltypen sluiten goed aan, soepele schakels40 50040 500040 500
     
Leerlingen met gedrags, leer- en sociale emotionele problemen worden specifiek behandeld169 400169 4000169 400
     
Het leeraanbod gericht op sociaal en maatschappelijke vaardigheden neemt toe en de leerling krijgt vaker te maken met maatschappelijk gebruik15 12915 129015 129
     
Programmakosten-overig23 40625 871– 2 25223 619
• Uitvoeringsorganisatie IBG14 88817 388– 3 18014 208
• Uitvoeringsorganisatie CFI8 5188 4839289 411
     
Apparaatsuitgaven4 8044 7518265 577
Ontvangsten129 196151 746– 21 900129 846

Toelichting mutaties

Voor het voortgezet onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven met € 101,0 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 133,6 miljoen betreft het technische mutaties, vooral als gevolg bij loon- en prijsbijstellingen. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 32,6 miljoen gedaald. De voornaamste mutatie betreft een voorgenomen kasschuif van 2007 naar 2008 ad. € 29,3 miljoen. De belangrijkste oorzaak van deze mutatie is dat de kwaliteitsagenda voortgezet onderwijs nog niet kan worden afgerond in 2007 waardoor de invulling van de innovatiebox vmbo en het LOB/VO is uitgesteld. Daarnaast zal een deel van deze middelen worden ingezet voor de dekking van de kosten van de maatregelen naar aanleiding van het eindrapport van de «Commissie Rinnooy Kan».

De ontvangsten zijn met € 21,9 miljoen gedaald. Voor € 25,5 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties zijn de ontvangsten met € 3,6 miljoen gestegen. Dit betreft extra ontvangsten als gevolg van terugvorderingen risicoleerlingen VO/BVE.

Artikel 4. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie

Budgettaire gevolgen artikel 4 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen3 032 6633 096 570162 8643 259 434
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven3 120 3013 130 00177 7993 207 800
     
Programma-uitgaven3 116 8153 126 54677 6853 204 231
     
Instandhouding van het stelsel2 452 5402 514 93767 1302 582 067
• Bekostiging ROC’s en KBB’s2 452 5402 514 93767 1302 582 067
     
Voldoende geschikt onderwijspersoneel16 29916 299016 299
• Lerarenbeleid16 29916 299 16 299
     
Meer innovatie door samenwerking tussen instellingen en hun omgeving143 996144 628– 3 000141 628
• Innovatiearrangement beroepskolom20 00020 000– 3 00017 000
• Innovatiebox reguliere middelen36 79337 425 37 425
• FES middelen Beroepsonderwijs in bedrijf82 25082 250 82 250
• Overig4 9534 953 4 953
     
Minder deelnemers die de school voortijdig schoolverlaten164 298166 9100166 910
• RMC’s/GSB38 87038 870 38 870
• IBO bve66 86166 861 66 861
• Leerplichtverlenging tot 18 jaar40 00040 000 40 000
• Convenanten met top 12 RMC-regio’s6 0006 720 6 720
• Bestrijden VSV en versterken BBL (ESF)10 00011 892 11 892
• Overig2 5672 567 2 567
     
Aantrekkelijk beroepsonderwijs dat aansluit op de behoeften van de deelnemers, de arbeidsmarkt, de samenleving en het vervolgonderwijs53 15053 050053 050
• Herontwerp kwalificatiestructuur5 0005 000 5 000
• Examens mbo11 30011 300 11 300
• Stage- en simulatieplaatsen35 00035 000 35 000
• Algemeen1 8501 750 1 750
     
Bevorderen Leven Lang Leren (projectdirectie Leren & Werken)7 05014 2593 99218 251
• Duale trajecten + EVC4 90012 1093 99216 101
• Overige instrumenten2 1502 150 2 150
     
Meedoen in de samenleving202 204202 2049 221211 452
• Inkoop educatie activiteiten183 887183 8875 721189 608
• Alfabetisering4 0004 000 4 000
• Leerling gebonden Fin. Gehandicapten (LGF)6 1626 1623 5009 662
• Overig8 1558 155 8 155
     
Meer eigen verantwoordelijk-heid van deelnemers voor hun leerloopbaan1 8861 88601 886
• Versterking loopbaan oriëntatie en begeleiding361361 361
• Overige instrumenten1 5251 525 1 525
     
Programmakosten overig:75 39212 37334212 715
• Uitvoeringsorganisatie IBG5 3495 3492 1527 501
• Uitvoeringsorganisatie CFI70 0437 024– 1 8105 214
     
Apparaatsuitgaven3 4863 4551143 569
Ontvangsten82 25082 2502 00084 250

Toelichting mutaties

Voor het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie is sprake van een stijging van de uitgaven met € 77,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 76,7 miljoen betreft het technische mutaties. Hiervan heeft € 69,3 miljoen betrekking heeft op een bijstelling uit de aanvullende post te weten de loon- en prijsbijstelling en is € 5,7 miljoen toegevoegd aan het educatiebudget. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 1,1 miljoen gestegen.

Als gevolg van technische mutaties zijn de ontvangsten met € 2 miljoen gestegen.

Toelichting per operationele doelstelling

Het betreft een toelichting op de autonome- beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de stijging van € 1,1 miljoen verklaren.

Instandhouding van het stelsel

– Als gevolg van de Pardonregeling wordt aan meer mensen een verblijfsvergunning verstrekt waardoor een stijging van het aantal ingeschreven mbo deelnemers wordt verwacht. Dit heeft geleid tot een verhoging van het budget in de jaren 2007 en 2008 met respectievelijk € 3 miljoen en € 3,2 miljoen.

– Om de instellingen te ondersteunen bij het gebruik van het onderwijsnummer is het budget in 2007 en 2008 opgehoogd met € 3 miljoen. Deze middelen dragen tevens bij aan een goede inrichting van de bedrijfsvoering van de instellingen als randvoorwaarde voor een adequate invoering van competentiegericht beroepsonderwijs (CGO) in het mbo.

Meer innovatie en rendement door samenwerking tussen instellingen

– In 2006 is slechts € 17 miljoen van de in totaal € 20 miljoen die voor het innovatiearrangement beschikbaar was uitgeput. Als gevolg hiervan valt in 2007 € 3 miljoen vrij.

Meedoen in de samenleving

– Om de toename van het aantal gehandicapten mbo deelnemers in 2007 op te kunnen vangen is het beschikbare budget in 2007 verhoogd met € 3,5 miljoen.

Artikel 5. Technocentra

Budgettaire gevolgen artikel 5 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen9 1369 2361629 398
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven9 1369 236819 317
     
Programma-uitgaven9 1369 236819 317
Ontvangsten9 1369 23609 236

Toelichting mutaties

Voor de technocentra is sprake van een stijging van de uitgaven met € 81 000 ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007. Het betreft een technische mutatie.

De ontvangsten zijn ongewijzigd.

Artikel 6. Hoger beroepsonderwijs

Budgettaire gevolgen artikel 6 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007  
Verplichtingen2 012 2742 058 385125 1142 183 499  
Waarvan garantieverplichtingen      
Totale uitgaven1 968 4621 978 26653 7942 032 060  
       
Programma-uitgaven1 963 6881 973 54453 1802 026 724  
       
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek1 797 8431 811 14552 0001 863 145  
• Reguliere bekostiging (lumpsum)1 797 8431 811 14552 0001 863 145  
       
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs3 3333 333– 2 855478  
• Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs3 3333 333– 2 855478  
       
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs137 025137 0254 118141 143  
• Lectoren en kenniskringen49 22549 2251 36050 585  
• Zorgopleidingen in het hoger onderwijs10 20010 200 10 200  
• Deltaplan bèta/techniek58 30058 3003 00861 308  
• FES: Investeringsagenda bèta en techniek hoger onderwijs6 0006 000 6 000   
• Regionale Actie en Aandacht voor Kennisinnovatie (Raak)8 5008 500– 1608 340   
• Versterking kennisinfrastructuur publieke sector4 8004 800– 904 710   
       
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs9 0004 000– 203 980  
• Erkenning van verworden competenties5 0000 0  
• Studiekeuze informatie voor het hoger onderwijs2 4002 400 2 400  
• Verhoging deelname allochtone studenten/Ambassadeursnetwerk1 5001 500 1 500  
• Emancipatie100100– 2080  
       
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen3 0004 000834 083  
• Promotievouchers hbo-docenten3 0004 000834 083  
       
Programmakosten-overig13 48714 041– 14613 895  
• Uitvoeringsorganisatie IBG8 8418 841– 3758 466  
• Uitvoeringsorganisatie CFI4 6465 2002295 429  
       
Apparaatsuitgaven4 7744 7226145 336  
Ontvangsten6 0176 017 6 017  

Toelichting mutaties

Voor het hoger beroepsonderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven met € 53,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 49 miljoen betreft het technische mutaties (hiervan heeft € 47,5 miljoen betrekking op een bijstelling uit de aanvullende post t.w. de loon- en prijsbijstellingen; zie de toelichting in het algemene deel van deze suppletore begroting).

Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 4,8 miljoen gestegen.

De ontvangsten zijn ongewijzigd.

Toelichting per operationele doelstelling

et betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de stijging van € 4,8 miljoen verklaren.

Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek/Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs

Van de € 3,3 miljoen die in de begroting was geraamd voor het onderdeel «Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs» (i.c. subsidies voor experimenten «Ruim baan voor talent») wordt in 2007 een bedrag gerealiseerd van € 0,5 miljoen. Omdat de geraamde € 3,3 miljoen volledig afkomstig is uit de lumpsum van de hogescholen wordt het verschil tussen raming en realisatie van € 2,8 miljoen weer toegevoegd aan de lumpsum. Het onderdeel «Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs» is daarom verlaagd met € 2,8 miljoen en het onderdeel «Reguliere bekostiging» verhoogd met eenzelfde bedrag (de verhoging van € 2,8 miljoen maakt deel uit van de verhoging op dit onderdeel van € 52 miljoen).

Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs

Om de doelstelling van 15% meer instroom te halen, vindt er in 2007 een versnelling plaats ad € 3 miljoen van het mbo-programma. (Omdat de middelen voor bèta/techniek voor de gehele onderwijskolom op begrotingsartikel 6 staan, is de versnelling voor het mbo-programma op dit artikel verwerkt.)

Artikel 7. Wetenschappelijk onderwijs

Budgettaire gevolgen artikel 7 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen3 520 3263 452 72372 4523 525 175
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven3 467 0433 442 17776 7973 518 974
     
Programma-uitgaven3 467 0433 442 17776 7973 518 974
     
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek3 420 7233 395 85786 6853 482 542
• Reguliere bekostiging (lumpsum)3 401 2983 376 02185 2563 461 277
• Toerusting van faciliterende organisaties gericht op het hoger onderwijs19 42519 8361 42921 265
     
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs25 51225 512– 5 67019 842
• Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs1 6671 667 1 667
• FES: Rendement en excellentie5 0005 000– 5 0000
• Nederlandse Instituten in het Buitenland (NIB’s), Netherlands Education Support Offices (NESO’s), Beeldmerk*7 3757 375– 6706 705
• Noodfonds voor internationale hulpacties*1 0001 000 1 000
• Internationaal excelleren*8 1008 100 8 100
• Internationale samenwerking en beurzenprogramma’s*2 3702 370 2 370
• Voorzetting Deltabeurzen*00 0
     
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs4 4524 45204 452
• Zorgopleidingen in het hoger onderwijs4 4524 452 4 452
• Dynamisering eerste geldstroom wetenschappelijk onderzoek00 0
     
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs3 2083 208– 3182 890
• Surf Educatiefonds in het hoger onderwijs00 0
• Digitale universiteit in het hoger onderwijs00 0
• Verhoging deelname studenten met een handicap3 2083 208– 3182 890
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen13 14813 148– 3 9009 248
• Jonge universiteiten06 000 6 000
• Onderzoeksmasters in het wetenschappelijk onderwijs10 1484 148– 3 900248
• Promotie-voucher hbo-docenten3 0003 000 3 000
Ontvangsten16 46616 466– 5 00011 466

Toelichting mutaties

Voor het wetenschappelijk onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven met € 76,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 76,0 miljoen betreft het technische mutaties (hierin is verwerkt een verhoging van € 78,6 miljoen als gevolg van een bijstelling uit de aanvullende post, te weten de loon- en prijsbijstelling 2007; zie de toelichting in het algemene deel van deze suppletore begroting).

Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 0,8 miljoen gestegen.

De ontvangsten zijn met € 5,0 miljoen gedaald. Deze mutatie is volledig technische van aard en heeft betrekking op het onderdeel «FES-project: Rendement en excellentie» (zie hieronder).

Toelichting per operationele doelstelling

Het betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de stijging van € 0,8 miljoen verklaren.

Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs

In 2007 zullen prestatieafspraken voor het onderdeel «FES-project: Rendement en excellentie» worden opgesteld. De voor 2007 begrote uitgaven ad € 5,0 miljoen zullen niet eerder dan in 2008 worden gedaan.

Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen/

Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek

Conform de brief aan de Tweede Kamer van 2 februari 2007 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 30 832, nr. 16) wordt voor de uitvoering van Studielink aan de Stichting SURF een subsidie verleend van € 5,0 miljoen (maakt deel uit van onderdeel «Reguliere bekostiging»). Een bedrag van € 3,9 miljoen is gedekt binnen artikel 7; het resterende bedrag van € 1,1 miljoen is ten laste gebracht van artikel 6.

Artikel 8. Internationaal beleid

Budgettaire gevolgen artikel 8 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen15 56714 33840214 740
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven16 60417 74740218 149
     
Programma-uitgaven13 86414 96811915 087
     
Stimuleren van internationalisering van het onderwijs7 7997 749437 792
     
Ondersteunen van internationaal opererende organisaties in binnen- en buitenland6 0656 115766 191
     
Stimuleren van internationale culturele samenwerking01 104 1 104
     
Apparaatsuitgaven2 7402 7792833 062
Ontvangsten99879 879

Artikel 9. Arbeidsmarkt en personeelsbeleid

Budgettaire gevolgen artikel 9 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen157 004139 559– 44 51895 041
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven157 004139 559– 44 51895 041
     
Programma-uitgaven153 920136 496– 44 89391 603
     
Zorgen voor de beschikbaarheid van voldoende personeel77 63761 220– 11 39549 825
     
Zorgen voor personeel van voldoende kwaliteit40 63539 635– 15439 481
     
Programmakosten-overig35 64835 641– 33 3442 297
• ZVOO33 59633 596– 33 5960
• Uitvoeringsorganisatie CFI2 0522 0452522 297
     
Apparaatsuitgaven3 0843 0633753 438
Ontvangsten001 2451 245

Toelichting mutaties

Voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid is sprake van een daling van de uitgaven met € 44,5 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 33,6 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 10,9 miljoen gedaald.

Op de ontvangsten is nu een bedrag van € 1,2 miljoen opgenomen, het betreft een autonome mutatie.

Toelichting uitgavenmutaties

In afwachting van het advies van de Commissie Rinnooy Kan en de beleidsreactie (actieplan) hierop zijn voorgenomen maatregelen voor het Lerarenbeleid opgeschort. Hierdoor kan de raming van de «oude» enveloppemiddelen voor 2007 neerwaarts worden bijgesteld met € 16,6 miljoen.

Hiervan is € 1,6 miljoen toegevoegd aan de uitvoeringsregeling op het amendement De Vries (kamerstuk II, 2005/2006, 30 800 VIII, nr. 22), het aantal aanvragen leraren zij-instroom van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs viel hoger uit dan geraamd.

De overige € 15 miljoen wordt toegevoegd aan de benodigde ruimte voor de CAO’s primair en voortgezet onderwijs. Om die ruimte voor het voortgezet onderwijs meerjarig te laten aansluiten met de begrote bedragen is een kasschuif van € 11,9 miljoen nodig van 2007 naar 2008.

Artikel 10. Informatie- en communicatietechnologie

Budgettaire gevolgen artikel 10 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen31 10238 14611938 265
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven31 10238 14611938 265
     
Programma-uitgaven31 10238 14611938 265
     
Integratie van ICT in het onderwijs bevorderen door ondersteunings- en stimuleringsfaciliteiten21 32321 323 21 323
     
Scholen ondersteunen bij het realiseren van onderwijsinhoudelijke doelstellingen en docenten en leerlingen laten excellereren via ICT innovaties9 77916 82311916 942
     
Apparaatsuitgaven0000
Ontvangsten47 77653 584053 584

Toelichting mutatie

De toevoeging betreft een technische mutatie.

Met ingang van 2008 wordt artikel 10 toegevoegd aan artikel 3 (voortgezet onderwijs).

Artikel 11. Studiefinanciering

Budgettaire gevolgen artikel 11 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen3 060 5863 269 14446 9943 316 138
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven3 060 5563 269 14446 9943 316 138
     
Programma-uitgaven3 059 4623 267 99946 9583 314  957
     
Algemene toegankelijkheid1 295 6891 350 18679 2111 429 397
     
Toegankelijkheid bij minder draagkrachtige ouders625 763653 01122 632675 643
     
Flexibiliteit financiering studerende980 6001 090 161– 56 0001 034 161
     
Studenten in staat stellen meer tijd in de studie te investeren50 00050 000050 000
     
Stimuleren internationale studentenmobiliteit11 00014 000– 2 00211 998
Overige uitgaven Studiefinanciering28 77941 9611041 971
     
Programmakosten-overig67 63168 6803 10771 787
• Uitvoeringsorganisatie IBG67 63168 6803 10771 787
     
Apparaatsuitgaven1 0941 145361 181
Ontvangsten367 700388 50010 400398 900

Toelichting mutaties

Voor het beleidsartikel «Studiefinanciering» is sprake van een stijging van de uitgaven met € 47,0 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 11,9 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 35,1miljoen gestegen.

De ontvangsten zijn met € 10,4 miljoen gestegen. Dit betreft autonome mutaties.

Toelichting per operationele doelstelling

Het betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de stijging van € 35,1 miljoen verklaren.

Uitgaven:

Door het «generaal pardon» voor asielzoekers stijgt het WSF-budget voor 2007 met € 3,1 miljoen.

De raming van de relevante «basis- en aanvullende beursuitgaven» wordt verhoogd met € 25,0 miljoen, grotendeels toe te schrijven aan de normale betalingen bol-beurs. Na invoering van de prestatiebeurs in de bol voor niveau 3 en 4 met ingang van schooljaar 2005–2006 blijkt thans nog een hoger aantal deelnemers dan begroot de beurs als gift te ontvangen met als gevolg hogere relevante uitgaven.

Het budget voor studiefinanciering wordt in 2007 verhoogd met € 7,0 miljoen vanwege een vooruitbetaling van de kosten van het OV-studentenkaartcontract voor 2008 (de uitgaven voor 2008 zullen met € 7,0 miljoen verlaagd worden).

Ontvangsten:

De raming op de relevante ontvangsten studiefinanciering wordt in 2007 verhoogd met € 10,4 miljoen. Deze meerontvangsten doen zich hoofdzakelijk voor op het onderdeel kortlopende schulden, door meer verrekende en ontvangen schulden dan geraamd naar aanleiding van controles door de IB-Groep.

Artikel 12. Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

Budgettaire gevolgen artikel 12 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen307 796291 334– 15 118276 216
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven296 696291 334– 15 118276 216
     
Programma-uitgaven296 696291 334– 15 118276 216
     
TS 17-218 500201 200– 11 500189 700
     
Vo 18+59 80060 100060 100
     
TS 18+ vavo1 3001 30001 300
     
TS 18+ tlo11 10012 700– 4 0008 700
     
Programmakosten-overig17 09616 03438216 416
• Uitvoeringsorganisatie IBG17 09616 03438216 416
Ontvangsten9 5009 5005 00014 500

Toelichting mutaties

Voor het beleidsartikel «Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten» is sprake van een daling van de uitgaven met € 15,1 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 0,4 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 15,5 miljoen gedaald.

De ontvangsten zijn met € 5,0 miljoen gestegen als gevolg van autonome mutaties.

Toelichting per operationele doelstelling

Het betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de daling van € 15,5 miljoen verklaren.

Uitgaven:

Door het «generaal pardon» voor asielzoekers is het WTOS-budget voor scholieren tot 18 jaar verhoogd met € 1,5 miljoen. Het totaal aantal gerechtigden dat gebruik maakt van de WTOS-regeling voor scholieren tot 18 jaar (WTOS 17-) blijft voor zowel schooljaar 2006–2007 als schooljaar 2007–2008 echter achter bij de raming. Hierdoor dalen de totale uitgaven op dit onderdeel in 2007 naar verwachting met € 13,0 miljoen.

Per saldo ontstaat op dit artikelonderdeel een mutatie van € 11,5 miljoen;

Het aantal gerechtigden dat gebruik maakt van de WTOS-regeling voor leraren alsmede leerlingen in deeltijd voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder en voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (WTOS 18+) blijft in 2007 achter bij de raming. Hierdoor dalen de uitgaven in 2007 naar verwachting met € 4,0 miljoen.

Ontvangsten:

De relevante ontvangsten op de onderdelen WTOS 17- en WTOS 18+ stijgen in 2007 naar verwachting met € 4,0 miljoen. Op het onderdeel ontvangsten VO 18+ stijgen de relevante ontvangsten in 2007 naar verwachting met € 1,0 miljoen.

Artikel 13. Lesgeld

Budgettaire gevolgen artikel 13 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen5 8965 8681315 999
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven5 8965 8681315 999
     
• IB-Groep5 8965 8681315 999
Ontvangsten199 600184 8000184 800

Toelichting mutaties

Voor het beleidsartikel «Lesgeld» is sprake van een stijging van de uitgaven met € 0,1 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007. Dit betreft technische mutaties.

In de ontvangstenstand is geen wijziging gekomen.

Artikel 14. Cultuur

Budgettaire gevolgen artikel 14 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen666 486679 057– 4 414674 643
Waarvan garantieverplichtingen171 897   
Totaal uitgaven866 692879 290– 4 434874 857
     
Programma-uitgaven821 463826 418– 3 000823 419
     
Cultuurnota 2005–2008439 587442 04312 751454 794
• Cultuurproducerende instellingen289 144289 8079 927299 734
• Cultuurondersteunende instellingen51 88852 3641 25853 622
• Fondsen80 45581 7721 56683 338
• Film18 10018 100018 100
     
Behoud en Beheer Cultureel Erfgoed187 417197 495– 8 216189 279
• Subsidies Monumentenzorg69 79769 79787570 672
• Archieven22 18222 182022 182
• Huisvesting66 24061 83698462 820
• Musea (Niet-CuNo)4 70115 701015 701
• Behoud en Beheer (overig)6 9379 23709 237
• Verdrag van Malta en subsidies archeologie17 56018 742– 10 0758 667
     
Bibliotheken40 62640 97245441 426
• Subsidies66266710677
• Provinciale vernieuwingsplannen26 70326 86018127 041
• RVP Blinden en slechtzienden13 26113 44526313 708
     
Verbreden inzet cultuur96 50488 490– 12 70175 789
• Regionale Dynamiek31 78332 783032 783
• Cultuur en Ruimte2 2832 28302 283
• Cultuur en School24 82817 028– 95016 078
• Cultuur en ICT9 7069 7062199 925
• Cultuur en Economie1 9341 934451 979
• Internationaal Cultuurbeleid (HGIS)1 2702160216
• Projecten «Beelden voor de Toekomst»24 70024 540– 12 01512 525
     
Overig31 46231 3724 29935 671
Nationaal Archief25 86626 04641326 459
     
Apparaatsuitgaven45 22952 872– 1 43451 438
• Bestuursdepartement10 0189 8521 57611 428
• Uitvoeringsdiensten35 21143 020– 3 01040 010
Ontvangsten34 19437 566– 15 75021 816

Toelichting mutaties

Voor het artikel Cultuur is sprake van een daling van de uitgaven met € 4,4 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 0,1 miljoen betreft het een daling als gevolg van technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 4,3 miljoen gedaald.

De ontvangsten zijn met € 15,8 miljoen gedaald. Dit zijn volledig technische mutaties.

Toelichting per operationele doelstelling

Het betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de daling van 4,3 miljoen verklaren.

Behoud en beheer Cultureel Erfgoed

Het gaat hier onder meer om een tweetal kasschuiven:

Voor de afhandeling van het restitutiedossier is in totaal € 10 miljoen beschikbaar.

Het ritme voor de uitgaven wordt hierbij aangepast . Er is voor de komende jaren nog geld nodig voor het voortbestaan van de restitutiecommissie, de afhandeling door ICN en het (nieuwe) museumonderzoek. Een bedrag van € 5,5 miljoen wordt doorgeschoven naar volgende jaren.

Ook de gelden voor het project beheer kunstvoorwerpen van ICN worden verdeeld over de jaren aan de hand van een realistische kasritme, € 2 miljoen wordt doorgeschoven naar volgende jaren.

Verbreden inzet Cultuur

Voor het project Beelden voor de Toekomst is vanuit de FES-middelen € 24,7 miljoen beschikbaar voor 2007. Omdat de onderliggende projecten met een halfjaar vertraging zijn gestart is in 2007 ook slechts de helft van dit budget uitgegeven. Een bedrag van € 12,4 miljoen wordt nu doorgeschoven naar 2008, omdat dit budget wel voor het totale project nodig is.

Apparaatsuitgaven

De belangrijkste mutatie op dit onderdeel hangt samen met de vertraging van de nieuwbouw voor de RACM waardoor de hiervoor gereserveerde middelen a € 2,9 mln. in 2007 pas in 2008 benodigd zullen zijn.

Artikel 15. Media

Budgettaire gevolgen artikel 15 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007  
Verplichtingen769 107791 2079 916801 123  
Waarvan garantieverplichtingen      
Totale uitgaven748 216781 1369 916791 052  
       
Programma-uitgaven759 036781 1369 916791 052  
       
Gevarieerd media-aanbod748 216770 3169 854780 170  
       
Evenwichtige representatie3 7773 777543 831  
       
Electronische infrastructuur4 1044 10444 108  
       
Programmakosten-overig2 9392 93942 943  
       
Apparaatsuitgaven00 0  
       
Ontvangsten212 681232 8780232 878  

Toelichting mutaties

Voor Media is sprake van een stijging van de uitgaven met € 9,9 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007. Dit zijn allemaal technische mutaties (loon- en prijsbijstelling).

De ontvangsten zijn ongewijzigd.

Artikel 16. Onderzoeks- en wetenschapsbeleid

Budgettaire gevolgen artikel 16 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen894 091873 00046 903919 903
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven934 162956 90028 288985 188
     
Programma-uitgaven930 733954 01927 943981 962
     
Operationele doelstelling 1: Zorgen voor een goede toerusting en bekostiging van het onderzoeksstelsel727 315728 85315 684744 537
• NWO302 898302 9447 401310 345
• KNAW87 95187 9512 17590 126
• Koninklijke Bibliotheek41 69341 69887242 570
• Stichting Anno2 000000
• KNAW bibliotheek2 3492 349572 406
• LF TUD bibliotheek6 9856 9851617 146
• IISG2702703273
• SURF2 2702 27002 270
• CPG46246214476
• TNO189 636190 9623 432194 394
• BPRC / Stichting AAP10 42410 6241 38412 008
• Nationaal Herbarium1 1011 101461 147
• NLR84884817865
• Waterloopkundig Laboratorium1 3141 314261 340
• Grondmechanica Delft78478416800
• MARIN88688617903
• STT1881884192
• EMBC7247240724
• EMBL2 9482 9482003 148
• ESA31 65231 65230131 953
• CERN30 42530 425030 425
• ESO5 9155 91505 915
• EG-Liaison2282282230
• NTU/INL1 4961 496441 540
• EIB1 1871 187281 215
• COS0000
• St.Montesquieu01 00001 000
• Nader te verdelen6811 642– 5161 126
     
Operationele doelstelling 2: Zorgen voor specifieke stimulering voor kennisopbouw voor de toekomst168 293186 14410 370196 514
• FES-BSIK56 48964 330064 330
• FES-cleanrooms0000
• FES-TNO automotive0000
• FES-GATE2 0002 00002 000
• FES-grootsch.researchfac.30 64230 642030 642
• FES-Parelsnoer11 75011 750011 750
• FES-ITER015 000015 000
• Genomics11 34511 34511 00022 345
• Smart-mix51 47546 485– 2 90043 585
• EET4 5924 5923704 962
• Kust- en zeeonderzoek001 9001 900
     
Operationele doelstelling 3: Zorgen voor instroom, behoud en doorstroom van talentvolle onderzoekers25 61325 6132 00027 613
• Vernieuwingsimpuls13 61313 613013 613
• VI-vrouwencomponent2 0002 00002 000
• Talent Mozaiek002 0002 000
• Talent Rubicon4 0004 00004 000
• Aspasia2 0002 00002 000
• Creatieve promovendi4 0004 00004 000
     
Operationele doelstelling 4: Intensiveren van wetenschap en techniekcommunicatie1 6701 670551 725
• WeTeN0000
• Uitvoering WTC-beleid1 6701 670551 725
     
Operationele doelstelling 5: Bevorderen nationale coördinatie en internationale samenwerking in wetenschappelijk onderzoek7 57411 472– 24011 232
• Nationale coördinatie2 5976 495– 2406 255
• Bilaterale samenwerking4 9774 97704 977
     
Programmakosten overig:26826774341
• Uitvoeringsorganisatie CFI26826774341
     
Apparaatsuitgaven3 4292 8813453 226
Ontvangsten177 587201 3451 058202 403

Toelichting mutaties

Voor het beleidsterrein Onderzoek en Wetenschapsbeleid is sprake van een stijging van de uitgaven met € 28,3 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 19,3 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 9,0 miljoen gestegen.

De ontvangsten zijn met € 1,0 miljoen gestegen. Het betreft hier een technische mutatie.

Toelichting per operationele doelstelling

Het betreft een toelichting op de autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen die tezamen grotendeels de stijging van € 9,0 miljoen verklaren.

Doelstelling 1: Zorgen voor een goede toerusting en bekostiging van het onderzoeksstelsel.

Er is een stijging van 15,7 miljoen ten opzichte van de 1ste suppletore wet. Het betreffen technische mutaties van € 18,0 miljoen en beleidsmatige mutaties van -/- 2,3 miljoen i.v.m. herprioritering van de middelen.

Doelstelling 2: Zorgen voor specifieke stimulering voor kennisopbouw voor de toekomst.

Er is een stijging van 10,4 miljoen ten opzichte van de 1ste suppletore wet. Het betreffen beleidsmatige mutaties in verband met aanvullende financiering Genomics en herprioritering van de middelen.

Artikel 24. Kinderopvang

Budgettaire gevolgen artikel 24 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen01 565 693380 4361 946 129
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven01 567 168380 4361 947 604
     
Programma-uitgaven01 567 168380 4361 947 604
     
Wet kinderopvang01 559 393380 2411 939 634
     
Subsidies06 6541826 836
     
Overig01 121131 134
     
Apparaatsuitgaven00 0
Ontvangsten041 768477 000518 768

Toelichting

Voor kinderopvang is sprake van een stijging van de uitgaven en verplichtingen met € 380,4 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007. Voor € 33 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 347,4 miljoen gestegen.

De ontvangsten zijn met € 477 miljoen gestegen, dat betreft een beleidsmatige mutatie.

Toelichting autonome en beleidsmatige mutaties groter dan € 2,2 miljoen

Ramingsbijstelling Wet kinderopvang

De raming voor de Wet kinderopvang is opwaarts bijgesteld met € 355 miljoen als gevolg van meer gebruik dan oorspronkelijk was verondersteld.

Wet inburgering

Op basis van de Wet inburgering krijgen de gemeenten middelen voor kinderopvang. Hiervoor is € 7,7 miljoen opgenomen in 2007, maar dit bedrag zal eerst in 2008 naar het gemeentefonds overgemaakt worden. Het budget voor 2007 is derhalve met dit bedrag verlaagd.

Toelichting ontvangsten mutaties

Met ingang van de najaarsnota 2007 wordt de werkgeversbijdrage kinderopvang geraamd en verantwoord op de OCW-begroting. Voor 2007 worden de ontvangen premie inkomsten van de werkgeversbijdrage voor kinderopvang geraamd op € 477 miljoen.

Artikel 25. Emancipatie

Budgettaire gevolgen artikel 25 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen011 1263 24014 366
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven011 0523 24014 292
     
Programma-uitgaven011 0521 30612 358
     
Subsidies08 9061 10010 006
     
Stimuleringsuitgaven02 1462062 352
     
Programmakosten-overig0000
• Uitvoeringsorganisatie CFI0000
     
Apparaatsuitgaven001 9341 934
Ontvangsten0000

Toelichting mutaties

Voor het artikel Emancipatie is sprake van een stijging van de uitgaven met € 3,2 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 1,2 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 2,0 miljoen gestegen.

2.3 Niet-beleidsartikelen

Artikel 17. Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen artikel 17 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen– 7 500727 162– 726 708454
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven– 7 500727 162– 726 708454
     
• Loonbijstelling– 7 500604 784– 604 330454
• Prijsbijstelling080 460– 80 4600
• Nominaal en onvoorzien041 918– 41 9180
• Asielzoekers0000
Ontvangsten05 18805 188

Toelichting mutaties

Voor het artikel nominaal en onvoorzien is sprake van een daling van de uitgaven en verplichtingen met € 726,7 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 682,5 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 44,2 miljoen gedaald.

Loonbijstelling

De mutatie op de post loonbijstelling wordt veroorzaakt door de loonbijstelling tranche 2007. De verdeling naar de verschillende beleidsartikelen is opgenomen in het algemene deel.

Prijsbijstelling

De mutatie op de post prijsbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de prijsbijstelling van € 80,5 miljoen. Bij de uitdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is rekening gehouden met het afwijkende (hogere) wettelijk verplichte bijstellingspercentage op het materiële budget van het primair onderwijs. De verdeling naar de verschillende beleidsartikelen is opgenomen in het algemene deel.

Nader te verdelen

De mutatie van € 41,9 miljoen op dit onderdeel wordt verklaard door de restant uitdeling van de eindejaarsmarge 2006/2007 naar de verschillende beleidsartikelen.

Artikel 18. Ministerie algemeen

Budgettaire gevolgen artikel 18 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen118 173123 3015 417128 718
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven118 173123 3015 417128 718
Ontvangsten5675670567

Toelichting mutaties

Voor het artikel 18 Ministerie algemeen is sprake van een stijging van de uitgaven met € 5,4 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor – € 3,0 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 8,4 miljoen gestegen.

Artikel 19. Inspecties

Budgettaire gevolgen artikel 19 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen46 74547 8031 82549 628
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven46 74547 8031 82549 628
     
• Erfgoedinspectie2 6692 7064003 106
• Onderwijsinspectie44 07645 0971 42546 522
Ontvangsten0437169606

Toelichting mutaties

Voor de inspecties is sprake van een stijging van de uitgaven met € 1,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor € 1,2 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 0,6 miljoen gestegen.

De ontvangsten zijn met € 0,2 miljoen als gevolg van een technische mutatie gestegen.

Artikel 20. Adviesraden

Budgettaire gevolgen artikel 20 (x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2e suppletore begroting 2007Stand 2e suppletore begroting 2007
Verplichtingen6 7558 333– 5497 784
Waarvan garantieverplichtingen    
Totale uitgaven6 7558 333– 5497 784
• Onderwijsraad2 5742 674632 737
• Raad voor Cultuur3 2703 270853 355
• AWT9112 389– 6971 692
Ontvangsten0000

Toelichting mutaties

Voor de adviesraden is sprake van een daling van de uitgaven met € 0,5 miljoen ten opzichte van de 1e suppletore wet 2007.

Voor – € 0,7 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 0,2 miljoen gestegen.

Naar boven