31 290 VII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 14 december 2007

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.

De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Leerdam

De griffier van de commissie,

De Gier

1

Kan worden uitgelegd welke reden deze investeringsimpuls e-overheid heeft? In hoeverre zijn de intensiveringen in de desbetreffende projecten gekoppeld aan prestatieafspraken?

De 4 projecten uit de uit de investeringsimpuls e-overheid zijn gefinancierd, zijn gekoppeld aan de prestatieafspraken zoals genoemd in de begroting (hoofdstuk VII, 3.10, Artikel 7).

Het betreft de financiering van de PIP (Persoonlijke InternetPagina) PIP is een doorgeefluik dat vanuit het klantperspectief de samenhang biedt in digitale overheidsinformatie en elektronische transacties zoals aangeboden door overheidsorganisaties. Zo wordt online zaken doen met de overheid eenvoudiger en sluit overheidsdienstverlening meer aan bij de persoonlijke behoefte van de burger. Tevens draagt de PIP bij aan het oplossen van het knelpunt rond de inkomensafhankelijke regelingen. Daarnaast draagt de PIP bij aan vermindering van de administratieve lasten bij zowel overheid als burgers en zal de gegevensuitvraag afnemen.

De ODP (OverheidsDienstenPlatform) maakt het mogelijk voor gemeenten gegevens op te halen uit de basisregisters en draagt bovendien bij tot de vermindering van de administratieve lasten bij gemeenten. Hiermee wordt op termijn eenmalige gegevens verstrekking voor burgers mogelijk gemaakt.

De RNI (Registratie niet ingezetenen) maakt het voor Nederlanders in het buitenland en buitenlanders die contacten met de Nederlandse overheid hebben, makkelijker met de overheid zaken te doen. Dit zorgt voor een verlaging van de administratieve lasten voor en de vermindering van de gegevensuitvraag voor de bovengenoemde groepen en voor de betreffende overheidsorganisaties.

De GMV (Gemeenschappelijke MachtigingsVoorziening) is een voorziening tegen oneigenlijk gebruik van DigiD. Bekend voorbeeld is de belastingaangifte via de DIGID van de buurman. Met de GMV wordt het mogelijk personen te machtigen om met de overheid te communiceren en zaken te doen. De voorziening draagt zeker bij aan het verbeteren van de dienstverlening aan burgers en natuurlijk de afname van de administratieve lasten

2

Hoeveel was er in totaal gemoeid met de nieuwe huisvesting van de AIVD? Wat was de oorzaak van de vertraging?

De verhuizing van de AIVD is nog niet geheel afgerond. Een definitief totaalbedrag is daarom nog niet te geven.

De belangrijkste oorzaken van de vertraging zijn: extra brandveiligheidseisen, beperking van de bouwoverlast voor de omgeving en lekkages.

3

Hoeveel vertraging heeft het project Biometrie opgelopen? Wanneer zal het nu «in de lucht» zijn?

Wat onder de «kop» biometrie is aangegeven, betreft concreet de invoering van de vingerafdrukken in de Nederlandse reisdocumenten. De vingerafdrukken moeten medio 2009 worden ingevoerd op grond van de EU-verordening betreffende «normen voor de veiligheidskenmerken van en biometrische gegevens in de door de lidstaten afgegeven reisdocumenten».

Voor de invoering van de vingerafdrukken zal het ministerie van BZK de uitgevende instanties van de reisdocumenten van de benodigde voorzieningen (apparatuur en programmatuur) voorzien. De reeds gestarte Europese aanbesteding van deze voorzieningen is als gevolg van de uitspraak van de voorzieningenrechter gestopt en zal in december 2007 opnieuw worden gestart. De verwachting is nog steeds dat de vingerafdrukken in de reisdocumenten medio 2009 kunnen worden ingevoerd.

4

Worden de helikopters voor het KLPD naar verwachting wel in 2008 geleverd? Zo ja, betekent dit dat in verband met de voorgenomen verlaging van de algemene bijdrage voor het KLPD voor 2007 die bijdrage voor 2008 met hetzelfde bedrag wordt verhoogd?

De kasschuif geeft een verlaging te zien in de jaren 2007 en 2008 onder verhoging in latere jaren. De verhoging loopt in lijn met het afleveringsschema. De in de begroting opgenomen bewoording «vanaf 2008» dient gelezen te worden als met ingang van het jaar 2009.

5

In hoeverre kan het kabinet sturen op het beleid met betrekking tot het gevangeniswezen op de Nederlandse Antillen opdat de ingezette middelen ad € 9,5 mln doelmatig worden besteed? Zijn ook prestatieafspraken gemaakt met de betrokken partijen over de inzet van de middelen?

In het kader van het Plan Veiligheid Nederlandse Antillen (PVNA) heeft het Nederlandse kabinet afspraken met de Nederlandse Antillen gemaakt over de duurzame verbetering van de instituties in de rechtshandhavingsketen waaronder het gevangeniswezen. Zo zijn er in dit kader sinds halverwege 2006 drie penitentiaire deskundigen, afkomstig uit Nederland, werkzaam op de Antillen. Zij stimuleren de Antillen onder meer om de beschikbare middelen effectief en efficiënt aan te wenden en organisatorische veranderingen door te voeren.

De minister van Justitie van de Nederlandse Antillen is verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van projecten en maatregelen die nodig zijn in het kader van het Plan Veiligheid Nederlandse Antillen. De eindverantwoordelijkheid voor plannen van aanpak, analyses, maatregelen en projecten die in PVNA-verband (mede)gefinancierd worden door Nederland, berust bij de ministeriële stuurgroep PVNA waarin Nederland eveneens is vertegenwoordigd.

Momenteel wordt gewerkt aan een plan van aanpak voor het PVNA 2008. Dit plan zal naar verwachting worden vastgesteld in de ministeriële stuurgroep van het PVNA van januari. De Nederlandse afvaardiging (minister van Justitie, minister van Defensie en staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) zal hier zijn goedkeuring moeten geven aan het plan van aanpak.

Het betreft hier een reservering van 9,5 miljoen euro voor mogelijke bijstand. Aan iedere investering zal een gedegen plan van aanpak ten grondslag moeten liggen.

6

Waarom is er 6,5 mln euro minder uitgekeerd op grond van artikel 3 BFRP? Betekent deze «achterblijvende uitputting» dat er minder noodlijdende politiekorpsen zijn dan in de ontwerpbegroting werd voorzien?

De uitgaven op artikelonderdeel 2.2 zijn in 2007 neerwaarts bijgesteld met € 6,5 mln. Dat is vooral toe te schrijven aan een lager bedrag dat op grond van artikel 3 aan korpsen wordt uitgekeerd. Er is dit jaar in mindere mate voor gekozen om noodlijdende korpsen een bijdrage te geven op grond van artikel 3 dan in de ontwerpbegroting werd voorzien.

Overigens gaat het bij deze ramingsbijstelling van € 6,5 mln om minder dan 2 promille van het budget op betreffend artikelonderdeel.

7

Kan worden uitgelegd welk effect de investering van € 19,9 mln voor Aanhoudings- en ondersteuningseenheden (AOE-en) voor zes korpsen heeft op het functioneren van die korpsen en op de prestatieafspraken met de desbetreffende korpsen? Is rekening gehouden met eventuele structurele kosten bij het onderhouden van de AOE-en?

Het oprichten van de AOE-en past in de herinrichting van het stelsel van speciale eenheden bij de politie. De € 19,9 mln die voor de AOE-en beschikbaar is, is geen investering maar een reallocatie. Het totale bedrag is namelijk van de algemene bijdrage aan alle korpsen afgeroomd en toebedeeld aan 6 centrumkorpsen. Het bedrag is gegeven als bijzondere bijdrage. Dit betekent dat achteraf verantwoording moet worden afgelegd door de centrumkorpsen over de besteding van het geld. Op basis van deze verantwoordingen kan het functioneren van de AOE-en goed geduid worden. In het Landelijk Kader zijn geen specifieke prestatieafspraken gemaakt betreffende de AOE-en. De reeks voor de AOE-en is structureel.

8

Kunnen C2000 zendmasten, eigendom van de staat, door commerciële providers worden gebruikt tegen kostprijs? Zo ja, waarom is gekozen voor het leveren van deze dienst tegen kostprijs aan commerciële dienstverleners en wordt niet een marktconforme prijs gerekend?

Voor het medegebruik van C2000 zendmasten door commerciële providers wordt een marktconforme prijs in rekening gebracht. Namens de Staat is Domeinen Onroerende Zaken (ministerie van Financiën) verantwoordelijk voor het bepalen en vaststellen van de hoogte van deze prijzen.

9

Waarom is het campagnebudget van de Expertisecentra/Arbeidsmobiliteitscentra (EC/AMC) verlaagd? Wat was er mis met de campagne?

In 2007 is gewerkt aan een nieuwe campagne. Omdat in de eerste helft van 2007 nog gewerkt werd aan de exacte invulling van de taakstelling en de operatie «Beter en kleiner» is ervoor gekozen deze nieuwe campagne pas in het najaar 2007 van start te laten gaan. Dit betekent dat er in 2007 niet twee «flights» van de campagne zijn uitgevoerd, maar slechts een. Daarom is minder campagnebudget ingezet. Voor 2008 is ook bewust gekozen voor een lager campagnebudget. Niet omdat er iets mis is met de campagne, maar omdat de huidige knelpunten op de arbeidsmarkt in mindere mate vragen om kostbare grootschalige arbeidsmarktcampagnes, maar vooral ook om kleinschaliger subcampagnes gericht op prioritaire doelgroepen (o.a. ICT-ers, financieel specialisten).

10

Zijn er al (eerste) resultaten van de dit jaar gestarte Werkmaatschappij te melden? Wat loopt, bij eerste indruk, niet naar verwachting? Wat kan beter?

De Werkmaatschappij is opgericht om doelmatigheid in de bedrijfsvoering te bewerkstelligen. Daartoe zijn nu reeds zes en per 1 januari 2008 in totaal twaalf verschillende (bedrijfsvoerings)terreinen samengebracht. Het is op dit moment nog te vroeg voor concrete resultaten. De diverse onderdelen van de Werkmaatschappij zijn nu nog bezig zich tot een geheel te vormen. Ter ondersteuning hiervan heeft de Werkmaatschappij o.a. een forum opgericht waarin de aangesloten bedrijfseenheden van elkaar kunnen leren, met als doel dat de bedrijfseenheden zoveel mogelijk vanuit eenzelfde filosofie werken, zich zoveel mogelijk uniforme werkwijzen eigen maken en dat er voor diverse onderwerpen niet steeds het wiel wordt uitgevonden.

Met betrekking tot de doelmatigheidsindicatoren zal de Werkmaatschappij een nulmeting van de output-, doelmatigheids- en kwaliteitsindicatoren uitvoeren en bij eerste suppletore begroting 2008 presenteren. Voorts is de werking van het sturingsmodel in de praktijk nog een punt van aandacht. Via een simulatie zal dit nadrukkelijk onder de aandacht worden gebracht bij betrokken actoren (eigenaar, PSG’s, opdrachtnemers).

11

Wat behelst het onderzoek naar «arbeidsvoorwaarden in het lokale bestuur»? Wie houdt dit onderzoek en waarom? Wat zijn gegeplande totale kosten van dit onderzoek?

Het onderzoek heeft betrekking op de arbeidsvoorwaarden burgemeesters en geschiedt in het kader van het Georganiseerd overleg burgemeesters. De exacte invulling wordt nog nader bepaald, afhankelijk van de uitkomsten van het georganiseerd overleg Burgemeesters.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van Beek (VVD), Van der Staaij (SGP), De Pater-van der Meer (CDA), Van Bochove (CDA), Duyvendak (GL), Wolfsen (PvdA), Hessels (CDA), Gerkens (SP), Haverkamp (CDA), Leerdam (PvdA), voorzitter, De Krom (VVD), ondervoorzitter, Griffith (VVD), Irrgang (SP), Kalma (PvdA), Schinkelshoek (CDA), Van der Burg (VVD), Brinkman (PVV), Pechtold (D66), Van Raak (SP), Thieme (PvdD), Kuiken (PvdA), Leijten (SP), Heijnen (PvdA), Bilder (CDA) en Anker (CU).

Plv. leden: Teeven (VVD), Van der Vlies (SGP), Van de Camp (CDA), Atsma (CDA), Van Gent (GL), Vermeij (PvdA), Knops (CDA), Polderman (SP), Spies (CDA), Wolbert (PvdA), Aptroot (VVD), Zijlstra (VVD), Van Gerven (SP), Heerts (PvdA), Çörüz (CDA), Remkes (VVD), De Roon (PVV), Van der Ham (D66), Van Bommel (SP), Ouwehand (PvdD), Timmer (PvdA), De Wit (SP), Kraneveldt-van der Veen (PvdA), Van Haersma Buma (CDA) en Cramer (CU).

Naar boven