31 290 V
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor het jaar 2007 te wijzigen.

De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Buitenlandse Zaken,

M. J. M. Verhagen

De minister voor Ontwikkelingssamenwerking,

A. G. Koenders

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld hoofdstuk V (Buitenlandse Zaken) van de begroting van uitgaven en ontvangsten van het Rijk voor het jaar 2007 respectievelijk met EUR 109,8 mln en met EUR 87,8 mln te verhogen. Deze mutaties betreffen wijzigingen die ook in de Najaarsnota zijn verwerkt.

In paragraaf 2.1 worden de belangrijkste mutaties gepresenteerd die zich voordoen op de beleidsartikelen. In paragraaf 2.2 worden de mutaties op de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) gepresenteerd en in paragraaf 2.3. is een overzicht opgenomen van alle mutaties die zich voordoen op de afzonderlijke beleidsartikelen en van de nieuwe standen alsmede een toelichting daarop.

2. Het beleid

2.1 Belangrijkste mutaties

Hieronder volgen de majeure wijzigingen ten opzichte van de stand van de begroting 2007 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken na de eerste suppletoire wetswijziging, gevolgd door een toelichting per mutatie. Alleen de beleidsrelevante mutaties zijn opgenomen.

Artikel 2: Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

De contributies aan de VN worden verhoogd. Daarnaast zijn er lagere uitgaven voor landenprogramma’s voor goed bestuur en zijn de uitgaven onder het Stabiliteitsfonds lager dan voorzien. Voorts worden extra middelen toegekend voor humanitaire hulp in ontwikkelingslanden.

Artikel 4: Meer welvaart en minder armoede

Er worden extra middelen beschikbaar gesteld aan UNDP, ten behoeve van 8 One-UN pilots en aan het Violence Against Women Trustfund dat beheerd wordt door UNIFEM. Voor ORET en voor programma’s van de FMO worden op basis van het huidige uitgavenritme extra middelen toegekend. Daarnaast wordt EUR 8 mln toegekend voor onder andere de African Development Bank en het Unicef programma Day for Changegericht op microkredieten.

Artikel 5: Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling

De bijdrage aan het EFA/FTI Calatylic fund wordt met EUR 30 mln verlaagd, als gevolg van gedaalde financieringsbehoefte van het fonds door aanpassing van de programmering. De uitgaven voor hiv/aids worden verlaagd door vertragingen in enkele landenprogramma’s en door vertraging in de uitvoering van het Health Insurance Fund. Deze uitgaven zullen naar verwachting plaatsvinden in 2008. Voor programma’s op het gebied van gezondheidszorg worden extra middelen toegekend, onder andere voor Ethiopië en Mozambique.

Artikel 6: Beschermd en verbeterd milieu

De landenprogramma’s voor milieu en voor drinkwater en sanitaire voorzieningen lopen vertraging op, wat tot verlaging van uitgaven leidt. Anderzijds worden er extra middelen toegekend voor een intensivering ten behoeve van het Clean Energy Investment Framework gericht op duurzame energie, en extra uitgaven aan het Global Environment Framework (GEF). Ook wordt geïntensiveerd ten behoeve van een programma van Unicef in de Democratische Republiek Congo en een programma van UN-Habitat ten behoeve van de Grote Meren-regio, beiden gericht op drinkwater en sanitaire voorzieningen.

Artikel 7: Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer

Vanwege een groter dan geraamde instroom van asielzoekers is het bedrag van de (eerstejaars) opvangkosten dat aan ODA kan worden toegerekend hoger. Daar staat tegenover een neerwaartse bijstelling als gevolg van een lager dan verwacht aantal activiteiten op het programma «Ondersteuning beleid asiel en migratie».

Artikel 8: Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland

De ophoging van dit artikel is vooral een gevolg van de toename van de HGIS-cultuuruitgaven.

Toerekening EKI

Op basis van de meest recente inschatting ten aanzien van de voorziene EKI-kwijtschelding in 2007 wordt de raming van de EKI-toerekening met EUR 40 mln verlaagd.

2.2 De Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS)

De omvang van de HGIS, die is gedefinieerd als het saldo van HGIS-uitgaven en HGIS-ontvangsten, is sinds de Voorjaarsnota 2007 afgenomen met EUR 17,9 mln. In de hierna volgende tabellen zijn de wijzigingen in uitgaven en ontvangsten uitgesplitst in de tijd.

Wijzigingen in HGIS-uitgaven en -ontvangsten vanaf Voorjaarsnota 2007 (bedragen x € 1 mln)

 TotaalWv. ODA
Uitgaven VJN 20076 328,54 675,5
mutatie MJN 2008 (vermoedelijke uitkomsten 2007)45,144,5
mutatie NJN 200736,472,2
Totaal mutaties81,5116,7
Uitgaven NJN 20076 410,04 792,2
 Totaal
Ontvangsten VJN 2007221,4
mutatie MJN 2008 (vermoedelijke uitkomsten 2007)1,4
mutatie NJN 200798,0
Totaal mutaties99,4
Ontvangsten NJN 2007320,9

De wijzigingen in de omvang van de HGIS als geheel en in de ODA zijn in het volgende overzicht gespecificeerd naar oorzaak.

Oorzaken afname HGIS en ODA-groei vanaf Voorjaarsnota 2007 (bedragen x € 1mln)

 TotaalWv. ODA
Bijstellingen BNP (ODA) en prijscomponent BBP (non-ODA)43,143,5
Overboekingen van/naar HGIS0,9 
Ontvangsten ODA 73,2
Verwachte onderuitputting– 61,9 
TOTAAL– 17,9116,7

Tegenover bijstellingen als gevolg van wijzigingen in de ramingen voor het BNP en de prijscomponent van het BBP staat een verwachte onderuitputting op de HGIS. Het ODA-budget neemt toe als gevolg van wijzigingen in de ramingen voor het BNP en hogere ontvangsten (koersverschillen en afrekening van verleende subsidies).

Van de verwachte onderuitputting van EUR 61,5 mln wordt thans een onderuitputting van EUR 38,4 mln verwacht bij Buitenlandse Zaken. Zo heeft het nieuwbouwproject voor een ambassade in Teheran vertraging opgelopen, waardoor het merendeel van de uitgaven in 2008 zal plaatsvinden. Ook heeft een lager dan geplande personeelsbezetting geleid tot meevallende uitgaven. Ten slotte vallen de uitgaven voor ondermeer rentesubsidies en IVC projecten lager uit dan geraamd. Daarnaast is sprake van een kasvertraging ter grootte van EUR 20 mln bij de uitgaven voor het Clean Development Mechanism (CDM) op de begroting van VROM en een kasvertraging van EUR 3,5 mln bij het programma Partners voor Water op de begroting van VenW. De verwachte onderuitputting wordt in beginsel meegenomen in de eindejaarsmarge naar 2008 en latere jaren.

2.3 De beleidsartikelen

Beleidsartikel 1: Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten

Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingen61 190104 5998 815113 414
     
Uitgaven:    
     
Programma-uitgaven totaal77 797100 564– 2 39898 166
1.1 Internationale rechtsorde32 00346 29320846 501
1.2 Mensenrechten29 05937 53626937 805
1.3 Internationale juridische instellingen16 73516 735– 2 87513 860

Verplichtingen

De verhoging van het verplichtingenbudget betreft een verhoging voor mensenrechtenprogramma’s, alsmede verhoogde ramingen voor uitbreiding van de tijdelijke huisvesting van het International Criminal Court (ICC) als gevolg van het aanscherpen van de beveiligingseisen.

Uitgaven

1.2. Mensenrechten

Er vindt een bijstelling plaats van ramingen voor enkele mensenrechtenprogramma’s.

1.3 Internationale juridische instellingen

De verlaging van de uitgaven wordt veroorzaakt doordat de architectenselectie voor de nieuwbouw van het ICC niet zoals aanvankelijk gepland in 2007 maar in 2008 van start zal gaan. Ook zijn de kosten van de rechtszaal in de tijdelijke huisvesting lager uitgevallen dan begroot.

Beleidsartikel 2: Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingen676 591938 328112 4001 050 728
     
Uitgaven:    
     
Programma-uitgaven totaal762 747849 59515 959865 554
2.1 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid13 47713 888– 5513 833
2.2 Bestrijding internationaal terrorisme0000
2.3 Non-proliferatie en ontwapening8 5888 621– 1188 503
2.4 Conventionele wapenbeheersing0000
2.5 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing330 145356 3092 101358 410
2.6 Humanitaire hulpverlening244 481285 48128 131313 612
2.7 Goed bestuur166 056172 446– 9 250163 196
2.8 Het bevorderen van energievoorzieningszekerheid0000
2.9 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie012 850– 4 8508 000
     
Ontvangsten2241 1503951 545
2.10 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid135150148298
2.70 Humanitaire hulpverlening891 0002471 247

Verplichtingen

De verhoging van het verplichtingenbudget wordt met name veroorzaakt door extra verplichtingenruimte noodhulp in ontwikkelingslanden. Daarnaast is er een verhoging van de kosten van de nieuwbouw van het NAVO-hoofdkwartier te Brussel en een verhoogde contributie aan vredesmissies van de VN.

Uitgaven

2.5 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

De verhoging van de uitgaven betreft een saldo. Zo is er een stijging van de contributies aan de VN. Ook de uitgaven voor wederopbouwprogramma’s in Sudan en Afghanistan worden verhoogd. Daarnaast is er een teruggave van middelen van het Stabiliteitsfonds, doordat minder programma’s konden worden uitgevoerd dan voorzien.

2.6 Humanitaire hulpverlening

De verhoging op dit artikel wordt veroorzaakt doordat extra middelen beschikbaar worden gesteld voor noodhulpsituaties in ontwikkelingslanden. Er zijn extra middelen nodig doordat het bestaande budget reeds grotendeels is besteed ten behoeve van met name Darfur, Tsjaad en Afghanistan.

2.7 Goed bestuur

De mutatie op dit artikel wordt grotendeels veroorzaakt door vertragingen in landenprogramma’s voor goed bestuur. Dit betreft met name Afghanistan en Suriname, waar door de politieke situatie respectievelijk wijziging in de programmering vertraging is ontstaan.

2.9 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie

De neerwaartse mutatie op dit artikel wordt nagenoeg volledig veroorzaakt door een vertraging in het regionale programma voor ecologische veiligheid en stabiliteit op de Balkan. Deze uitgaven worden verschoven naar 2008.

Beleidsartikel 3: Versterkte Europese samenwerking

Beleidsartikel 3 Versterkte Europese samenwerking Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingen7 026 5917 787 025– 315 9167 471 10 9
     
Uitgaven:    
     
Programma-uitgaven totaal7 213 2616 848 301– 315 9166 532 385
3.1 Nederlandse afdrachten aan de EU7 014 1986 674 198– 316 0176 358 181
3.2 Ondersteuning bij pre- en postaccessie11 80011 800011 800
3.3 EOF Europees ontwikkelingsfonds174 870149 55326149 579
3.4 Nederlandse positie in de EU3 3853 447753 522
3.5 Raad van Europa9 0089 30309 303
     
Ontvangsten611 400611 400– 22 900588 500
3.10 Perceptiekostenvergoedingen611 400611 400– 22 900588 500
3.40 Restitutie Raad van Europa0000

Verplichtingen

De verplichtingen zijn naar beneden bijgesteld vanwege lagere Nederlandse afdrachten aan de EU.

Uitgaven

3.1 Nederlandse afdrachten aan de EU

De EU-begroting wordt zowel aan de uitgaven- als aan de ontvangstenkant aangepast. Over de periode 1989–2006 is ruim EUR 4 mld meer ontvangen dan eerder is voorzien. Dit komt doordat de BTW en BNI cijfers over die periode zijn herijkt. Tevens doet zich aan de uitgavenkant een meevaller voor van ruim EUR 1,5 mld, onder andere als gevolg van onderuitputting bij de landbouwuitgaven, de structuurfondsen en de onderzoeksprogramma’s. Door beide effecten kunnen de afdrachten van Nederland voor 2007 worden verlaagd met EUR 293 mln (dit is het saldo van EUR 316 mln lagere uitgaven en EUR 23 mln lagere ontvangsten).

Ontvangsten

3.10 Perceptiekostenvergoedingen

Perceptiekostenvergoedingen zijn vergoedingen die Nederland ontvangt voor het innen van landbouwheffingen en invoerrechten. De vergoeding bedraagt 25% van de geïnde middelen. Door lagere landbouwheffingen en lagere invoerrechten, dalen ook de perceptiekostenvergoedingen.

Beleidsartikel 4: Meer welvaart en minder armoede

Beleidsartikel 4 Meer welvaart en minder armoede Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingen456 199970 757159 2411 129 998
     
Uitgaven:    
     
Programma-uitgaven totaal690 297732 146216 149948 295
     
4.1 Handels- en financieel systeem61 56946 384– 22 34524 039
4.2 Armoedevermindering222 036277 646231 966509 612
4.3 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden385 427384 5788 116392 694
4.4 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking16 00016 200– 25015 950
4.5 Nederlandse handels- en investeringsbevordering5 2657 338– 1 3386 000
     
Ontvangsten34 77679 5409 84989 389
     
4.10 Ontvangsten tijdelijke financiering NIO en restituties34 77679 5409 84989 389

Verplichtingen

De verhoging van de verplichtingen op dit artikel hangt samen met diverse mutaties. Zo worden verplichtingen aangegaan voor programma’s bij de African Development Bank en voor het Unicef programma Day for Change dat is gericht op microkredieten. Ook de verplichting voor de Investment Climate Facility ter verbetering van het ondernemingsklimaat in Afrika wordt verhoogd, evenals de meerjarige verplichting voor het TCX-programma (The Currency Exchange). Daarnaast worden er extra verplichtingen aangegaan ten behoeve van de Nederlandse IFAD/HIPC-bijdrage (International Fund for Agricultural Development/Heavily Indebted Poor Countries) en UNDP (zie toelichting onder uitgaven). Naast deze mutaties is er een verlaging omdat er geen meerjarige verplichting kon worden aangegaan met IFC. Daarnaast leidt de vertraging van de opening van het aantal Netherlands Business Support Offices (NBSO’s) tot verlaging van de verplichtingen.

Voorts zijn er enkele technische correcties op dit artikel.

Uitgaven

4.1 Handels- en financieel systeem

Dit artikel wordt neerwaarts bijgesteld als gevolg van een lagere rentestand en een afnemende leningenportefeuille. Dit leidt tot lagere rentesubsidies aan de NIO.

4.2 Armoedevermindering

De mutatie op dit artikel is een saldo. Er worden extra middelen beschikbaar gesteld aan UNDP, ten behoeve van 8 One-UN pilots en aan het Violence Against Women Trustfund dat beheerd wordt door UNIFEM. Verder wordt er EUR 5,5 mln extra ter beschikking gesteld voor schuldverlichting, grotendeels via de Nederlandse bijdrage aan het HIPC-initiatief. Voorts worden extra middelen beschikbaar gesteld voor een programma voor institutionele ontwikkeling via de African Capacity Building Foundation. Daarnaast is er een teruggave voor onder meer enkele exit programma’s, vooral in Europa en Centraal-Azië. Ten slotte wordt de omvang van de mutatie beïnvloed door het gebruikelijke parkeerkarakter van dit artikel.

4.3 Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

De mutatie op dit artikel betreft een saldo. Voor ORET en voor programma’s van de FMO worden op basis van het huidige uitgavenritme extra middelen toegekend. Verder wordt EUR 8 mln toegekend voor onder andere de African Development Bank en de het Unicef programma Day for Change. Daarnaast is er sprake van vertraging in een aantal landenprogramma’s ter verbetering van het ondernemingsklimaat in onder andere Suriname en Bolivia. Op het programma Netherlands Investment Matching Fund (NIMF) is sprake een teruggave door beëindiging van dit programma.

4.5 Nederlandse handels- en investeringsbevordering

De opening van NBSO’s in onder andere Rusland en Turkije heeft vertraging opgelopen. Een aantal NBSO’s zal naar verwachting alsnog in 2008 worden geopend.

Ontvangsten

4.10 De restituties NIO betreffen een nabetaling van de aflossingen door Angola.

Beleidsartikel 5: Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling

Beleidsartikel 5 Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingen572 196955 19199 8781 055 069
     
Uitgaven:    
     
Programma-uitgaven totaal1 634 3161 618 984– 55 9821 563 002
     
5.1 Onderwijs521 035526 715– 40 878485 837
5.2 Kennisontwikkeling130 126129 876– 4 000125 876
5.3 Gender4 7225 005– 1884 817
5.4 HIV/Aids272 244297 612– 15 428282 184
5.5 Reproductieve gezondheid93 715136 4366 139142 575
5.6 Participatie civil society612 474523 340– 1 627521 713

Verplichtingen

De verhoging van verplichtingen op dit artikel wordt met name veroorzaakt door de meerjarige verplichting van EUR 100 mln die dit jaar wordt aangegaan voor de Global Alliance for Vaccines and Immunisation (GAVI). Daarnaast zijn er meerdere mutaties in verplichtingen ten behoeve van landenprogramma’s.

Uitgaven

5.1 Onderwijs

De neerwaartse mutatie op dit artikel wordt grotendeels veroorzaakt door verlaging van het EFA/FTI Calatylic Fund met EUR 30 mln als gevolg van gedaalde financieringsbehoefte van het fonds door aanpassing van de programmering. Ook zijn er vertragingen in enkele landenprogramma’s voor onderwijs, met name Pakistan en Rwanda.

5.2 Kennisontwikkeling

De neerwaartse mutatie op dit artikel wordt geheel veroorzaakt door teruggave op het onderzoeksprogramma door vertraging in de activiteiten.

5.4 HIV/AIDS

De neerwaartse mutatie op dit artikel wordt veroorzaakt door vertragingen in enkele landenprogramma’s voor HIV/Aids, met name in Zuid-Afrika. Ook is er vertraging in de uitvoering van het Health Insurance Fund. Deze uitgaven zullen naar verwachting plaatsvinden in 2008. Naast deze verlagingen worden er ook extra middelen toegekend. Het betreft middelen voor het regionale hiv/aids programma in Zuidelijk Afrika, waarbij specifiek aandacht zal worden gegeven aan aidswezen en andere kwetsbare kinderen.

5.5 Reproductieve gezondheid

De verhoging op dit artikel wordt vooral veroorzaakt door toekenning van extra middelen voor landenprogramma’s voor de sector gezondheid. Met name Ethiopië (EUR 4 mln) en Mozambique (EUR 2,5 mln) hebben een hoger budget toegekend gekregen voor bijdragen aan de sector gezondheidszorg.

5.6 Participatie civil society

De neerwaartse mutatie is een saldo van teruggaven op het TMF-programma voor cultuur en communicatie en verhogingen voor enkele MFS-programma’s naar aanleiding van een bezwaarprocedure en ten behoeve van een afbouwsubsidie.

Beleidsartikel 6: Beschermd en verbeterd milieu

Beleidsartikel 6 Beter beschermd milieu en verbeterd milieu Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingen180 432488 44813 845502 293
     
Uitgaven:    
     
Programma-uitgaven totaal371 339428 350– 57 149371 201
     
6.1 Milieu en water237 409291 610– 34 153257 457
6.2 Water en stedelijke ontwikkeling133 930136 740– 22 996113 744

Verplichtingen

De verhoging van het verplichtingenbudget betreft een saldo. Zo worden extra verplichtingen aangegaan ten behoeve van programma’s voor drinkwater en sanitaire voorzieningen en voor het Clean Energy Investment Framework van de Wereldbank. Daarnaast is er een verlaging doorgevoerd vanwege vertragingen bij de opstart van het energiefonds voor Suriname.

Uitgaven

6.1 Milieu en water

De verlaging op dit artikel betreft een saldo. Enerzijds zijn er vertragingen in een aantal landenprogramma’s voor milieu, onder andere in Bangladesh, Bolivia en Suriname. Ook zijn een aantal programma’s onder het MFS vertraagd, waardoor de uitgaven naar latere jaren verschuiven. Anderzijds is er een verhoging van uitgaven door intensivering ten behoeve van het Clean Energy Investment Framework gericht op duurzame energie, en extra uitgaven aan het Global Environment Framework (GEF).

6.2 Water en stedelijke ontwikkeling

De verlaging op dit artikel wordt grotendeels veroorzaakt door vertragingen in landenprogramma’s voor water, drinkwater en sanitaire voorzieningen in onder andere Mozambique, Senegal, Benin en Kenia. Anderzijds wordt er geïntensiveerd op een programma van Unicef in de Democratische Republiek Congo en een programma van UN-Habitat ten behoeve van de Grote Meren-regio, beiden gericht op drinkwater en sanitaire voorzieningen.

Beleidsartikel 7: Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer

Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingen106 05388 81524 072112 887
     
Uitgaven:    
     
Programma-uitgaven totaal106 05389 03523 852112 887
     
7.1 Consulaire dienstverlening12 47016 2501 53917 789
7.2 Vreemdelingenbeleid93 58372 78522 31395 098
     
Ontvangsten26 54328 1013 54931 650
7.10 Consulaire dienstverlening26 54328 1013 54931 650

Verplichtingen

De instroom van asielzoekers uit DAC landen is ten opzichte van de raming bij de VJN toegenomen. Dit leidt tot een grotere toerekening aan ODA. Daarnaast zal als gevolg van de vertraagde implementatie van het Nieuwe Visum Informatie Systeem (NVIS) en de voorbereiding van het beheer van het NVIS meer externe expertise moeten worden ingehuurd.

Uitgaven

7.1 Consulaire dienstverlening

De verhoging van de uitgaven is het gevolg van de vertraagde implementatie van het Nieuwe Visum Informatie Systeem (NVIS) en de voorbereiding van het beheer van NVIS. Daarnaast is ook de afgifte van het aantal reisdocumenten toegenomen.

7.2 Vreemdelingenbeleid

De mutatie op dit artikel betreft een saldo. Vanwege een groter dan geraamde instroom van asielzoekers is het bedrag van de (eerstejaars)opvangkosten dat aan ODA kan worden toegerekend hoger. Daar staat tegenover een neerwaartse bijstelling als gevolg van een lager dan verwacht aantal activiteiten op het programma «Ondersteuning beleid asiel en migratie». Daarnaast hebben gemeenten een minder groot beroep gedaan op de inzet van vertrouwens-advocaten ten behoeve van het legalisatiebeleid.

Ontvangsten

7.10 Consulaire dienstverlening

Vooral een hogere afgifte van reisdocumenten en de toename van het aantal in behandeling genomen visumverzoeken hebben geleid tot hogere ontvangsten.

Beleidsartikel 8: Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland

Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten NederlandMqa Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingen46 51063 9963 15867 154
     
Uitgaven:    
     
Programma-uitgaven totaal86 10094 601– 34594 256
8.1 Nederlandse cultuur13 05015 71579716 512
8.2 Cultureel erfgoed4 9715 492– 655 427
8.3 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid68 07973 394– 1 07772 317
8.4 Vestigingsklimaat internationale organisaties in Nederland0000
     
Ontvangsten7557710771
8.10 Doorberekening Defensie diversen7557710771

Verplichtingen

De verplichtingen op dit artikel zijn naar boven bijgesteld als gevolg van een toename van de HGIS-cultuuruitgaven.

Uitgaven

8.1 Nederlandse cultuur

De verhoging van de uitgaven op dit artikel is het gevolg van een toename van de HGIS-cultuuruitgaven.

8.3 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid

De mutatie op dit artikel betreft een saldo. Voor staatsbezoeken is meer uitgegeven dan geraamd. Daar tegenover staan diverse relatief kleine verlagingen. Deze teruggaven betreffen vooral de voorlichtingsbudgetten.

D. TOELICHTING NIET-BELEIDSARTIKELEN

Niet-Beleidsartikel 9: Geheim

Artikel 9 Geheim Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingenpmpmpmpm
     
Uitgavenpmpmpmpm
     
Ontvangsten0000

Niet-Beleidsartikel 10: Nominaal en onvoorzien

Artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingen92 2543 384– 3 30975
     
Uitgaven:92 2543 384– 3 30975
     
10.1 Nominaal en onvoorzien92 2543 384– 3 30975

Verplichtingen en uitgaven

De mutatie is opgebouwd uit de volgende componenten: een overboeking van loon- en prijsbijstelling van EUR 0,3 mln naar SZW en OCW, macrobijstellingen (pBBP) ad -/- EUR 0,4 mln, een koersmeevaller op contributies bij VenW ad EUR 0,2 mln en een overboeking naar Defensie (crisisbeheersingsoperaties) ad EUR 2,8 mln.

Niet-Beleidsartikel 11: Algemeen

Artikel 11 Algemeen Bedragen in EUR 1000Stand ontwerpbegroting 2007(1)Stand 1e suppletore begroting 2007(2)Mutaties 2e suppletore begroting 2007(3)Stand 2e suppletore begroting 2007 (4)=(2+3)
Verplichtingen684 513777 376– 29 410747 966
     
Uitgaven:688 728790 280– 22 408767 872
     
11.1 Apparaatsuitgaven688 728790 280– 22 408767 872
     
Ontvangsten50 83350 83374 020124 853
     
11.10 Diverse ontvangsten50 83350 8336 02056 853
11.20 Koersverschillen0068 00068 000

Verplichtingen en uitgaven

De neerwaartse mutatie is het gevolg van een vertraging in de opstart van het nieuwbouwproject van de ambassade en dienstwoningen in Teheran. Ten aanzien IVC-projecten is minder uitgegeven dan geraamd. Daarnaast is er sprake van lagere personeelskosten door een lagere bezetting dan gepland.

Ontvangsten

Diverse ontvangsten

De hogere ontvangsten zijn vooral het gevolg van een ontvangen voorschot op de definitieve afrekening van verleende subsidies door de NCDO in het vorige subsidieverleningstijdvak (t/m 2006)

Koersverschillen

Als gevolg van een dalende dollarkoers ten opzichte van de gehanteerde corporate rate, ontstaat er een positief saldo koersverschillen. Vanwege het grote aantal USD-transacties binnen de ODA-uitgaven is een aanzienlijk deel daarvan ODA.

Naar boven