31 290 IXB
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Financiën,

W. J. Bos

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. LEESWIJZER

Deze 2e suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2007. De begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 2 niet-beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).

In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.).

Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Voor zover dit van toepassing is, worden de garantieverplichtingen en de daarbij behorende uitgaven en ontvangsten in een aparte tabel gepresenteerd. In de tabel is bij de beleidsartikelen door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit opgenomen. Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 oktober 2007) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit. Een groot deel van de apparaatsuitgaven betreft personele uitgaven. Deze zijn naar hun aard op korte termijn weinig flexibel.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletore begroting» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voor zover deze betrekking hebben op overheveling van formatieplaatsen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht.

2. HET BELEID

2.1. Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstmutaties.

De belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.) zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende artikel.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)

 UitgavenArtikel
Stand ontwerp-begroting 20073 915 517 
Stand 1e suppletore begroting 20074 109 409 
   
Belangrijkste suppletore mutaties:   
1) Apparaat Belastingdienst/Fiscale Zaken149 2321
2) Heffings- en invorderingsrente– 270 0001
3) Afname munten in circulaties25 0002
4) Regeling Bijzondere Financiering (BF)– 11 5003
5) Verwerving vermogenstitels50 0003
6) Exportkredietverzekering, schade-uitkeringen– 45 0005
7) Loon- en prijsbijstelling– 65 29810
7) Overige uitgaven (saldo)10 429 
Stand 2e suppletore begroting 20073 952 272 

Toelichting

1. De hogere apparaatsuitgaven bij de Belastingdienst worden voornamelijk veroorzaakt door extra uitgaven bij het project Toeslagen, uitdeling loon- en prijsbijstelling (zie tabel van de uitdeling loon- en prijsbijstelling), uitvoeringskosten diverse fiscale wetsvoorstellen en werkzaamheden voor derden die worden doorbelast (zie volgende tabel, ontvangsten).

2. Als gevolg van een omvangrijke afrekening met de sociale fondsen treedt een verschuiving op van rente-uitgaven van het Rijk (begroting IXB) naar de sociale fondsen.

3. De mutatie is een gevolg van een hogere dan verwachte afstorting van munten bij De Nederlandsche Bank (DNB).

4. De uitgaven voor de Regeling Bijzondere Financiering (BF) vallen lager uit dan verwacht door beperkte declaraties.

5. De Staat wordt medeaandeelhouder van het Havenbedrijf Rotterdam. De mutatie betreft de eerste tranche waarmee de Staat (cumulatief preferente) aandelen verwerft.

6. De ramingen van de schade-uitkeringen zijn gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie zijn de verwachte schades voor 2007 neerwaarts bijgesteld.

7. Dit betreft de uitdeling van de loon- en prijsbijstelling.

Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)

 OntvangstenArtikel
Stand ontwerp-begroting 2007116 765 742 
Stand 1e suppletore begroting 2007120 100 062 
   
Belangrijkste suppletoren mutaties:   
1) Belastingontvansten na afdracht1 006 4261
2) Heffings- en invorderingsrente– 310 0001
3) Apparaatsontvangsten Belastingdienst30 9451
4) Divident staatsdeelnemingen96 5983
5) Opbrengst onttrekking vermogenstitels55 5753
6) Opbrengst verkoop vermogenstitels219 0343
7) Exportkredietverzekering, schaderestituties30 0005
8) Beheersontvangsten (Domeinen)12 0007
9) Overige programma-ontvangsten (Domeinen)12 0007
10) Overige ontvangsten (saldo)20 966 
Stand 2e suppletore begroting 2007121 273 606 

Toelichting

1. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2008 en de Najaarsnota 2007.

2. Voor de toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de uitgavenmutatie heffings- en invorderingsrente (zie vorige tabel, uitgaven).

3. De Belastingdienst verricht diverse werkzaamheden voor derden, onder meer DigiD (digitale identiteit). De hogere uitgaven worden aan deze derden doorbelast (zie vorige tabel, uitgaven).

4. Er is sprake van meevallende dividendontvangsten (o.a. Schiphol en NS).

5. Door UCN (Ultra Centrifuge Nederland), Connexxion en de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is superdividend uitgekeerd.

6. Deze mutatie betreft de (gedeeltelijke) verkoop van staatsdeelneming Connexxion.

7. De mutatie betreft hoger dan verwachte schaderestituties (provenuontvangsten).

8. Hogere opbrengsten uit de verkoop van zand zijn het gevolg van prijs- en volume-effecten.

9. Deze mutatie betreft hogere ontvangsten die voornamelijk verband houden met een anticiperende aankoop in Zuid-Flevoland, opbrengsten uit een anti-speculatiebeding voor Ypenburg en opbrengsten uit het zogenaamde topdeel van de vijfde benzineveiling van tankstations langs snelwegen.

2.2 De beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: 1. fiscaal beleid en wetgeving: het ontwerpen van beleid gericht op het genereren van inkomsten en het realiseren van niet-fiscale doelstellingen van het overheidsbeleid en 2. Belastingdienst: burgers en bedrijven zijn bereid hun wettelijke verplichtingen ten aanzien van de Belastingdienst na te komen (compliance)Stand ontwerp- begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen3 411 8593 451 294– 120 1603 331 134
     
Uitgaven3 411 7993 451 234– 120 1603 331 074
Programma-uitgaven785 315789 915– 269 392520 523
Waarvan juridisch verplicht   520 523
     
Doelstelling 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen    
Programma55 31559 91560860 523
     
Heffings- en invorderingsrente730 000730 000– 270 000460 000
     
Apparaatsuitgaven2 626 4842 661 319149 2322 810 551
     
Ontvangsten114 431 068117 101 408722 501117 823 909
Programma-ontvangsten114 405 596117 075 936691 556117 767 492
     
Algemene doelstelling    
Belastingontvangsten113 070 773115 741 1131 006 426116 747 539
     
Doelstelling 2 Door toezicht en opsporing bevordert de Belastingdienst dat belastingplichtigen en premieplichtigen hun wettelijke verplichtingen nakomen    
Programma304 823304 823– 4 870299 953
     
Heffings- en invorderingsrente1 030 0001 030 000– 310 000720 000
     
Apparaatsontvangsten25 47225 47230 94556 417

In verband met de geringe omvang van de raming voor garantieverplichtingen van dit artikel is geen aparte tabel budgettaire gevolgen voor garantieverplichtingen opgenomen. De gegevens over de garantieverplichtingen betreffende faillissementscuratoren procesrisico’s zijn verwerkt in bovenstaande tabel (verplichtingen). De raming in ontwerpbegroting, 1e en 2e suppletore begroting voor garantieverplichtingen bedraagt € 45 000. De uitgaven- en ontvangstenraming zijn 0.

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Programma-uitgaven

Programma-uitgaven (+ € 0,6 mln.)

De mutatie betreft de uitdeling van de prijsbijstelling.

Heffings- en invorderingsrente (– € 270 mln.)

Naar verwachting zal vanaf 2007 (als gevolg van een omvangrijke afrekening met de sociale fondsen) een verschuiving optreden van rente-uitgaven van Rijk (IXB) naar de sociale fondsen. Dit beïnvloedt zowel de uitgavenals de ontvangstenraming. Het effect op de uitgavenraming bedraagt circa € 270 mln.

Apparaatsuitgaven

Apparaat Belastingdienst en fiscaal beleid en wetgeving (+ € 149,2 mln.)

• Extra uitgaven van € 19,5 mln. vanwege handmatige verwerking voor de definitieve toekenning van huur- en zorgtoeslagen over 2006. Het proces kan niet volledig geautomatiseerd worden uitgevoerd. Over deze problematiek is eerder met de Kamer gesproken.

• Een tegenvaller van € 5,7 mln. vanwege de ontwikkeling van DTS (Definitief Toekenning Systeem van Toeslagen), dat niet was gepland.

• Een tegenvaller van € 8,4 mln. vanwege het afbouwen van het Toeslagen systeem.

• Extra kosten voor BD-bescheiden van € 5,4 mln. In het kader van Toeslagen worden er 11 mln. meer Belastingdienstbescheiden verzonden dan gepland.

• Uitdeling loon- en prijsbijstelling (+ € 65,9 mln.).

• Werkzaamheden voor derden (+ € 30,9 mln.)

De Belastingdienst verricht werkzaamheden in opdracht van derden (zoals voor DigiD en technische bijstand). De uitgaven hiervoor worden aan de opdrachtgevers doorbelast. De uitgaven- en ontvangstenmutatie bedraagt € 30,9 mln. waarvan € 19 mln. in verband met DigiD (zie ook de toelichting bij de ontvangstenmutatie).

• Voorbereidingskosten uitvoering Belastingmaatregelen 2008 (+ € 6,2 mln.)

In 2007 worden, vooruitlopend op het Belastingplan 2008 (inclusief Milieupakket 2008) en de Overige Fiscale Maatregelen 2008, reeds voorbereidingskosten gemaakt.

• Overig (+ € 7,2 mln.)

Dit betreft diverse overboekingen van en naar andere departementen voor uitvoeringskosten zoals overboekingen van andere departementen voor een Rijksbreed contract voor het leveren van digitale informatie waarvan de Belastingdienst de trekker is (€ 5,9 mln.).

Naast de bovenstaande mutaties zijn er nog diverse relatief kleine (technische) mutaties en overboekingen (€ 1,3 mln.).

Ontvangsten

Belastingontvangsten (+ € 1 006 mln.)

Voor de toelichting op de mutaties van de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2008 en Najaarsnota 2007.

De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:

Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting IX B, beleidsartikel 1 (x € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting IXBMutatie 1e suppletore begroting IXBStand 1e suppletore begroting IXBMutatie 2e suppletore begroting IXBStand 2e suppletore begroting IXB
Totaal belastingontvangsten130 890 7903 021 403133 912 1931 150 346135 062 539
-/- Afdracht Gemeentefonds– 14 704 132– 336 953– 15 041 085– 67 627– 15 108 712
-/- Afdracht Provinciefonds– 1 110 237– 14 110– 1 124 347– 3 043– 1 127 390
-/- Afdracht BTW-Compensatiefonds– 2 005 6480– 2 005 648– 73 250– 2 078 898
Totaal belastingontvangsten IXB, art. 1113 070 7732 670 340115 741 1131 006 426116 747 539

Voor een toelichting op de afdracht Gemeente- en Provinciefonds en de afdracht BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 2e suppletore begroting van de betreffende fondsen. Verschillen hebben betrekking op afrondingen.

Programma-ontvangsten

Heffings- en invorderingsrente (– € 310 mln.)

Zie de toelichting bij de uitgaven heffings- en invorderingsrente. Het effect op de ontvangstenraming bedraagt € 310 mln.

Overige programma-ontvangsten (– € 4,9 mln.)

Deze mutatie wordt voornamelijk verklaard door lagere boeteontvangsten en hogere vervolgingskosten:

– Vanaf 2007 zal naar verwachting een verschuiving optreden in de verdeling van de boeteontvangsten van het Rijk naar de sociale fondsen. De jaarlijkse raming is hierdoor met € 16,9 mln. verlaagd,

– De hogere vervolgingskosten worden veroorzaakt door hogere aantallen aanmaningen en dwangbevelen. Die groei wordt onder andere veroorzaakt omdat dit jaar ook in de toeslagensfeer sprake is van veel terugvorderingen (+ € 10 mln.).

Apparaatsontvangsten

Apparaatsontvangsten Belastingdienst (+ € 30,9 mln.)

De Belastingdienst verricht werkzaamheden voor derden (zoals voor DigiD en technische bijstand) waarvan de uitgaven doorbelast worden (zie ook de toelichting bij de uitgavenmutatie).

Artikel 2 Financiële Markten

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: een integer financieel stelsel, waarin de financiële markten goed functioneren, voldoende toegankelijk en transparant zijn en een gunstige internationale concurrentiepositie kennenStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen0015 00015 000
Schatkistbankieren AFM0015 00015 000
     
Uitgaven00 0
Programma-uitgaven00 0
     
Ontvangsten00 0
Programma-ontvangsten00 0

Toelichting

Verplichtingen

Schatkistbankieren Autoriteit Financiële Markten (AFM) (+ € 15 mln.)

De mutatie betreft de verhoging van de limiet van de kredietfaciliteit om aan de liquiditeitsbehoefte als gevolg van de voorbereidingskosten bij nieuwe toezichttaken te kunnen voldoen.

B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: een integer financieel stelsel, waarin de financiële markten goed functioneren, voldoende toegankelijk en transparant zijn en een gunstige internationale concurrentiepositie kennenStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen60 94371 14429 741100 885
Programma-uitgaven54 43264 90028 75093 650
Apparaatsuitgaven6 5116 2449917 235
     
Uitgaven60 94371 14429 741100 885
Programma-uitgaven54 43264 90028 75093 650
Waarvan juridisch verplicht   92 450
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële    
markten    
Bijdrage toezicht AFM22 00022 0002 40024 400
Bijdrage toezicht DNB17 00017 000 17 000
Platform CentiQ 5 968– 2 2003 768
Rechtspraak Financiële Markten1 000500 500
Maatschappelijk overleg betalingsverkeer200200 200
     
Doelstelling 2 Integer financieel stelsel    
Caribbean Financial Action Taskforce3232 32
     
Doelstelling 3 Ongestoorde muntcirculatie    
Afname munten in circulatie  25 00025 000
Muntcirculatie14 20014 200– 3 70010 500
Retouren guldenmunten 5 0007 25012 250
     
Apparaatsuitgaven6 5116 2449917 235
     
Ontvangsten25 6465 6347 40813 042
Totaal programma-ontvangsten25 6465 6347 40813 042
     
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten    
Overige programma-ontvangsten4504507 4087 858
     
Doelstelling 3 Ongestoorde muntcirculatie    
Ontvangsten muntwezen5 1845 184 5 184
Toename munten in circulatie20 0120 0

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Bijdrage toezicht AFM (+ € 2,4 mln.)

De werkelijke kosten van toezicht bij de AFM zullen naar verwachting hoger uitvallen dan verwacht. Dit is het gevolg van een excessief hoog aantal vergunningaanvragen betreffende beleggingsobjecten/exotische producten zoals de teakfondsen.

Platform CentiQ (– € 2,2 mln.)

De uitgaven voor het platform CentiQ zullen naar verwachting lager uitvallen dan oorspronkelijk verwacht. De voornaamste oorzaak hiervoor is dat een aantal onderzoeken in 2008 afgerond zal worden in plaats van in 2007. Daarnaast zijn de kosten van een aantal onderzoeken lager uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd was.

Afname munten in circulatie (+ € 25 mln.)

De muntverwerkers hebben bij DNB meer munten (voornamelijk 1 en 2 euromunten) afgestort dan oorspronkelijk verwacht. Zij ontvangen van DNB hiervoor de nominale waarde van deze munten.

Muntcirculatie (– € 3,7 mln.)

Doordat er maar één bijzondere munt is uitgegeven in plaats van de oorspronkelijk geraamde twee munten, hoeft er minder zilver te worden aangekocht. Hierdoor vallen de uitgaven lager uit.

Retouren guldenmunten (+ € 7,3 mln.)

De vorig jaar gestarte campagne «maak euro’s van uw guldens» heeft in 2006 en met name in de maand december geleid tot een zeer grote terugstroom van guldenmunten. De nominale waarde van de in 2006 bij DNB ingeleverde guldenmunten (ruim 26 mln. stuks) is in 2007 door DNB met Financiën verrekend. De uitgaven bedragen ca. € 7,3 mln.

Apparaatsuitgaven (+ € 0,9 mln.)

De mutatie houdt verband met een aantal onderzoeken (onder meer een onderzoek naar beleggingsverzekeringen en een onderzoek naar kredietreclames) en de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling.

Ontvangsten

Overige programma-ontvangsten (+ € 7,4 mln.)

Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de restitutie van de overheidsbijdrage 2006 voor financieel toezicht door AFM en DNB op basis van nacalculatie.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de StaatStand ontwerp- begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen0031 13131 131
Regeling BF00 0
Uitvoeringskosten Staatsdeelnemingen0031 13131 131
     
Uitgaven13 58313 129– 11 5001 629
Programma-uitgaven13 58313 129– 11 5001 629
Waarvan juridisch verplicht   1 548
     
Overige programma-uitgaven    
Regeling BF13 12913 129– 11 5001 629
PPM4540 0
     
Ontvangsten9 5299 529– 7 1032 426
Programma-ontvangsten9 5299 529– 7 1032 426
Overige programma-ontvangsten    
Regeling BF/PPM9 5299 529– 7 1032 426

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Verplichtingen

Uitvoeringskosten Staatsdeelnemingen (+ € 31,1 mln.)

Het gaat om de mogelijke financiële gevolgen van garanties en vrijwaringen afgegeven bij de verkoop van deelnemingen (o.a. Sdu en Connexxion).

Overige programma-uitgaven

Regeling Bijzondere Financiering (BF) (– € 11,5 mln.)

De uitgaven vallen lager uit dan verwacht door beperkte declaraties.

Ontvangsten

Overige programma-ontvangsten

Regeling BF (– € 7,1 mln.)

Door het afbouwen van de portefeuille zijn de ontvangsten uit de Regeling BF € 7,1 mln. lager dan geraamd.

B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Bedrijfseconomische doelmatigheid en optimaal financieel resultaat bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en vaste activa van de StaatStand ontwerp- begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen6 0106 75757 22763 984
Apparaatsuitgaven5 5105 8037 36413 167
Programma-uitgaven50095449 86350 817
     
Uitgaven6 0106 75757 22763 984
Programma-uitgaven50095449 86350 817
Waarvan juridisch verplicht   48 276
     
Doelstelling 2 Aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen    
Verwerving vermogenstitels  50 00050 000
Doelstelling 5 PPS    
PPS/Scholen500954– 137817
     
Apparaatsuitgaven5 5105 8037 36413 167
Waarvan: Personeel en materieel3 0833 376843 460
Waarvan: Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen2 4272 4277 2809 707
     
Ontvangsten1 992 6292 515 366379 2072 894 573
     
Programma-ontvangsten1 992 6292 515 366379 2072 894 573
Doelstelling 1 Beheer van staatsdeelnemingen    
Opbrengst onttrekking vermogenstitels250 000250 00055 575305 575
Dividend staatsdeelnemingen638 593556 85596 598653 453
Winstafdracht DNB835 000974 0008 000982 000
Rente en aflossing diverse leningen79 03679 036 79 036
Afdrachten Holland Casino80 00080 000 80 000
Afdrachten Staatsloterij90 00090 000 90 000
Terugstorting agio20 00020 000 20 000
Doelstelling 3 Verkoop van staatsdeelnemingen    
Opbrengst verkoop vermogenstitels 465 475219 034684 509

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Verwerving vermogenstitels (+ € 50 mln.)

Met het oog op de voor de financiering van de Tweede Maasvlakte benodigde vermogenspositie, wordt de Staat mede-aandeelhouder van het Havenbedrijf Rotterdam. Deze uitgave vormt de eerste tranche waarmee de Staat (cumulatief preferente) aandelen verwerft.

PPS (– € 0,1 mln.)

De uitgaven voor PPS zullen naar verwachting licht lager zijn dan bij eerste suppletore was voorzien.

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (+ € 7,3 mln.)

De verkoop van de deelnemingen SDU, Connexxion en NOVEC (Nederlandse Opstelpunten voor Ethercommunicatie) heeft geleidt tot hoger dan geraamde uitvoeringskosten.

Ontvangsten

Opbrengst onttrekking vermogenstitels (+ € 55,6 mln.)

Door UCN (Ultra Centrifuge Nederland), Connexxion en de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is superdividend uitgekeerd.

Dividend Staatsdeelnemingen (+ € 96,6 mln.)

In 2007 is sprake van meevallende dividendontvangsten.

Winstafdracht DNB (+ € 8 mln.)

Rente-effecten op de kapitaalmarkt en op de geldmarkt hebben ervoor gezorgd dat de winstafdracht DNB hoger is dan geraamd.

Opbrengst verkoop vermogenstitels (+ € 219 mln.)

Deze mutatie houdt verband met de verkoop van de staatsdeelneming Connexxion. De opbrengst hiervan bedraagt ruim € 219 mln.

Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling Stand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen113 445113 445 113 445
Multilaterale ontw.banken en -fondsen, EIB inzake overeenkomsten Lomé en Cotonou en DNB inzake kredietfaciliteiten BIS113 445113 445 113 445
     
Uitgaven00 0
Programma-uitgaven    
     
Ontvangsten00 0
Programma-ontvangsten    

B. Overige verplichtingen Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling Stand ontwerpbegroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen2 3812 609712 680
Multilaterale ontw.banken en -fondsen0000
Apparaatsuitgaven2 3812 609712 680
     
Uitgaven75 550114 35371114 424
Programma-uitgaven73 169111 7440111 744
Waarvan juridisch verplicht   111 744
     
Doelstelling 2 Effectieve en efficiënte IFI’s    
Instrument: deelneming multilaterale    
ontwikkelingsbanken en -fondsen73 169111 7440111 744
     
Apparaatsuitgaven2 3812 609712 680
     
Ontvangsten75258 5781 00059 578
Doelstelling 2 Effectieve en efficiënte IFI’s    
Programma-ontvangsten75258 5781 00059 578

Toelichting

Ontvangsten

Nederlands deel van de speciale rekeningen van de EU-lidstaten bij de Europese Investeringsbank (+ € 1,0 mln.)

De mutatie betreft het aan Nederland toekomende saldo van de zogenaamde speciale EU-rekeningen bij de Europese Investeringsbank (EIB). Dit zijn rekeningen waarop bedragen worden geboekt die toekomen aan de EIB-lidstaten die oorspronkelijk een bijdrage hebben geleverd aan een door de EIB uitgeleende hoofdsom (Europese Ontwikkelingsfonds). Na aflossing door lenende landen op de betreffende leningen wordt het aan Nederland toekomende deel van die aflossingen geparkeerd op de speciale rekening. In de loop van het jaar is de EIB teruggekomen op het advies om een bedrag op deze rekening aan te houden als voorziening. Daarop is besloten de EIB te vragen het tegoed voortaan halfjaarlijks naar Nederland over te maken. Omdat er niet langer een bedrag wordt aangehouden op deze rekening vallen de ontvangsten € 1 mln. hoger uit dan voorzien bij eerste suppletore begroting.

Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties A. Garantieverplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een zo compleet mogelijke markt voor verzekering van risico’s die zijn verbonden aan export en investeringen in het buitenlandStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen11 936 05611 936 056 11 936 056
Exportkredietverzekering (EKV)11 332 27611 332 276 11 332 276
Tijdelijke Regeling Herverzekering Investeringen (TRhi)453 780453 780 453 780
MIGA150 000150 000 150 000
     
Uitgaven95 50085 500– 44 76540 735
Programma-uitgaven95 50085 500– 44 76540 735
Waarvan juridisch verplicht   38 698
Doelstelling 1 Herverzekeringsfaciliteiten    
Schade-uitkering EKV95 00085 000– 45 00040 000
Schade-uitkering TRhi500500235735
Schade-uitkering MIGA00 0
     
Ontvangsten79 250161 25035 000196 250
Programma-ontvangsten79 250161 25035 000196 250
     
Doelstelling 1 Herverzekeringsfaciliteiten    
Premies EKV40 00040 0005 00045 000
Premies TRhi1 2501 250 1 250
Schaderestituties EKV38 000120 00030 000150 000

Toelichting

Uitgaven

Schade-uitkering exportkredietverzekering (EKV) (– € 45,0 mln.)

In 2007 zijn tot nu toe aanzienlijk minder schades uitgekeerd dan werd verwacht. Op basis van deze ontwikkeling zijn de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.

Schade-uitkering Tijdelijke regeling herverzekering investering (TRhi) (+ € 0,2 mln.)

De ramingen van de schade-uitkeringen TRhi zijn gebaseerd op verwachtingen omtrent de portefeuille. Op basis van de actuele situatie zijn de verwachte claims voor 2007 opwaarts bijgesteld.

Ontvangsten

Premies EKV (+ € 5,0 mln.)

Het in verzekering nemen van enkele grote transacties leidt tot een opwaartse bijstelling van de premieraming.

Schaderestituties EKV (+ € 30,0 mln.)

In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde aflossing van een aantal landen. Dit leidt tot een positieve bijstelling van de provenu’s in 2007.

B. Overige verplichtingen Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: Een zo compleet mogelijke markt voor verzekering van risico’s die zijn verbonden aan export en investeringen in het buitenlandStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen16 98116 9162616 942
Apparaatsuitgaven16 98116 9162616 942
Waarvan: personeel en materieel1 1251 060261 086
Waarvan: Uitvoeringskosten DNB-EXIM3 0003 000 3 000
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB12 85612 856 12 856
     
Uitgaven16 98116 9162616 942
Apparaatsuitgaven16 98116 9162616 942
Waarvan: personeel en materieel1 1251 060261 086
Waarvan: Uitvoeringskosten DNB-EXIM3 0003 000 3 000
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB12 85612 856 12 856

Artikel 7 Beheer materiële activa

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: roerende en onroerende zaken voor het Rijk worden op doelmatige wijze verworven, beheerd en vervreemd en de allocatie van onroerende zaken voor het Rijk is optimaalStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen99 075125 8315 159130 990
     
Uitgaven99 075125 8315 159130 990
Programma-uitgaven76 448101 0084 386105 394
Waarvan juridisch verplicht   45 915
     
Doelstelling 1 Optimaal handelen in vastgoed    
Anticiperende aankopen en gebiedsontwikkeling25 00025 000 25 000
     
Doelstelling 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken    
Onderhoud en beheerskosten6 34410 9047510 979
Zakelijke lasten45 10445 10481145 915
     
Overige programma-uitgaven 20 0003 50023 500
     
Apparaatsuitgaven22 62724 82377325 596
     
Ontvangsten214 205234 20531 275265 480
Programma-ontvangsten213 237233 33731 275264 612
     
Doelstelling 2 Beheer/verkoop Onroerende Zaken    
Verkoop onroerende zaken101 406111 4063 600115 006
Beheerontvangsten78 06178 06112 00090 061
Overige programma-ontvangsten32 27038 17012 00050 170
     
Doelstelling 3 Bewaring/vervreemding Roerende Zaken    
Verkoop roerende zaken1 5005 7003 6759 375
     
Apparaatsontvangsten968868 868

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Overige programma-uitgaven (+ € 3,5 mln.)

De anticiperende aankoop van ruilgrond in Zuid-Flevoland wordt gefinancierd uit de leenfaciliteit voor anticiperende aankopen.

Onderhoud en beheerskosten, zakelijke lasten en apparaatsuitgaven (+ € 1,7 mln.)

De mutatie betreft grotendeels de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling.

Ontvangsten

Verkoop onroerende zaken (+ € 3,6 mln.)

De mutatie betreft verkoopopbrengsten van ambassadegebouwen. In overeenstemming met de middelenafspraak met Buitenlandse Zaken komen de opbrengsten ten gunste van de Homogene Groep Internationale Samenwerking.

Beheersontvangsten (+ € 12 mln.)

Hogere opbrengsten uit de verkoop van zand zijn het gevolg van prijs- en volume-effecten.

Overige programma-ontvangsten (+ € 12 mln.)

De hogere ontvangsten houden voornamelijk verband met:

• de opbrengst uit de lening verband houdende met de hierboven bij «overige programma-uitgaven» vermelde anticiperende aankoop in Zuid-Flevoland (+ € 3,5 mln.);

• de opbrengst uit een anti-speculatiebeding voor Ypenburg (+ € 2,5 mln.);

• de zogeheten topdeel-opbrengst van de vijfde benzineveiling (€ 5 mln.).

Verkoop roerende zaken (+ € 3,7 mln.)

De verkoopopbrengst van een partij in beslag genomen mobiele telefoons valt hoger uit hoger dan verwacht.

Artikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid

Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid Bedragen x € 1 000

Algemene beleidsdoelstelling: de bij burgers en bedrijven geïnde middelen worden zuinig en goed besteed voor de levering van overheidsvoorzieningen, waarbij negatieve neveneffecten – waaronder administratieve lasten – zoveel mogelijk worden beperktStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen31 35041 785– 8 08633 699
Programma-uitgaven 7 833– 7 000833
Apparaatsuitgaven31 35033 952– 1 08632 866
     
Uitgaven31 35041 785– 8 08633 699
Programma-uitgaven 7 833– 7 000833
Waarvan juridisch verplicht   833
     
Doelsteling 4 verminderen regeldruk voor bedrijven    
Monitoring, nulmeting en faciliteit voor gemeenten 7 833– 7 000833
     
Apparaatsuitgaven31 35033 952– 1 08632 866
     
Ontvangsten4 9426 371 6 371
Apparaatsontvangsten4 9426 371 6 371

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Programma-uitgaven

Monitoring, nulmeting en faciliteit voor gemeenten (– € 7 mln.)

De ontwikkelfase neemt meer tijd in beslag dan voorzien. Het merendeel van de eerder dit jaar geraamde uitgaven voor de nulmeting vermindering administratieve lasten en het verzilveren van de voucher voor de voucherregeling gemeenten schuift door naar 2008. Dit leidt tot lagere uitgaven voor nulmeting (– € 6 mln.) en voucherregeling (– € 1 mln.).

Apparaatsuitgaven (– € 1,1 mln.)

De mutatie betreft het saldo van de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling (+ € 0,8 mln.) en vertraging in de uitvoering van verschillende (onder meer bovengenoemde) projecten (– € 1,9 mln.).

2.3 Niet-beleidsartikelen

Artikel 9 Algemeen

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2007 naar de stand 2e suppletore begroting 2007 – artikel 9 Algemeen Bedragen x 1 000

AlgemeenStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen102 158115 19869115 267
     
Uitgaven102 158115 19869115 267
Totaal apparaatsuitgaven101 913114 81169114 880
     
Apparaatsuitgaven96 313109 211– 431108 780
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark5 6005 6005006 100
Tegoeden WOII245387 387
     
Ontvangsten7 7217 7214 25611 977
Apparaatsontvangsten2 1212 1213 7565 877
Omslagstelsel Rijkswagenpark5 6005 6005006 100

Toelichting

Apparaatsuitgaven (– € 0,4 mln.)

De mutatie is een saldo van diverse ramingsbijstellingen en overboekingen en wordt voornamelijk verklaard door lagere uitgaven voor P-Direkt (– € 1,9 mln.), het project geüniformeerde rijkswerkplek (– € 0,8 mln.) en de uitgedeelde loon- en prijsbijstelling (+ € 2,6 mln.).

Omslagstelstel Rijkswagenpark (+ € 0,5 mln.)

De mutatie is het gevolg van de uitbreiding van het Rijkswagenpark. Hierdoor stijgen zowel de uitgaven als de ontvangsten.

Apparaatsontvangsten (+ € 3,7 mln.)

De mutatie heeft betrekking op een ontvangst van € 2,2 mln. van het Facilitair Salaris Centrum (FSC) verband houdende met de verzelfstandiging van het FSC en een ontvangst van € 1,5 mln. van Domeinen Roerende Zaken betreffende het explotatiesaldo 2006 van deze baten-lastendienst.

Artikel 10 Nominaal en onvoorzien

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2007 naar de stand 2e suppletore begroting 2007 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen x 1 000

Nominaal en onvoorzienStand ontwerp-begroting (1)Stand 1e suppletore begroting (2)Mutaties 2e suppletore begroting (3)Stand 2e suppletore begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen2 56867 562– 64 9192 643
     
Uitgaven2 56867 562– 64 9192 643
Onvoorzien1 8061 8703792 249
Loonbijstelling37850 639– 50 6390
Prijsbijstelling38415 053– 14 659394

Toelichting

Bij 1e suppletore begroting is de loon- en prijsbijstelling uit de aanvullende post aan de IXB-begroting toegedeeld. Het verschil tussen de mutatie van – € 50,6 mln. en het totaal van de verdeling conform het navolgende overzicht (+ € 57,4 mln.) houdt verband met het verlaat toedelen van een deel van de loonbijstelling door BZK. De aansluiting tussen de bedragen is als volgt:

Ontwerpbegroting 378

1e suppletore begroting: toedeling aan IXB 50 261

Stand 1e suppletore begroting 50 261

Vermoedelijke uitkomsten: toedeling aan IXB 6 753

Vermoedelijke uitkomsten: verdeling binnen IXB – 50 639

Najaarsnota: verdeling aan IXB – 6 753

Stand 2e suppletore begroting –

De loon- en prijsbijstelling wordt bij de 2e suppletore begroting volgens onderstaand overzicht over de loon- en prijsgevoelige artikelen op de begroting IXB verdeeld.

Verdeling loon- en prijsbijstelling, voor zowel verplichtingen als uitgaven bedragen x € 1000

ArtikelnummerOmschrijvingLoonbijstellingPrijsbijstelling
1.1Apparaat DG Fiscale Zaken38216
1.2Apparaat Belastingdienst en DG Belastingdienst53 86411 626
1.26Overige programma uitgaven576
 Totaal artikel 1 Belastingen54 24612 218
    
2.1Apparaat Financiële Markten14710
2.29Muntvoorziening
3.1Apparaat Financieringen777
3.24Overige programma-uitgaven5
3.25Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen25
4.1Apparaat Buitenlandse Financiële Betrekkingen683
5.1Apparaat Exportkredietverzekering242
7.1Apparaat Domeinen & Vastgoed446107
7.26/7.27Onderhoud- en beheerskosten en zakelijke lasten886
8.1Apparaat DG Rijksbegroting & Algemene Financiële en Economische Politiek673120
9.1Apparaat Centrale directies en algemeen1 3331 275
10.20Nominaal en onvoorzien3781
 Totaal van de verdeling57 39214 659
    
 (Nog) niet verdeeld
Naar boven