31 290 IV
Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 14 december 2007

De vaste commissie voor Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.

De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Van Beek

De griffier van de commissie,

De Gier

1

In hoeverre kan het kabinet sturen op het beleid met betrekking tot het gevangeniswezen op de Nederlandse Antillen opdat de ingezette middelen ad 9,5 miljoen euro doelmatig worden besteed?

In het kader van het Plan Veiligheid Nederlandse Antillen (PVNA) heeft het Nederlandse kabinet afspraken met de Nederlandse Antillen gemaakt over de duurzame verbetering van de instituties in de rechtshandhavingsketen waaronder het gevangeniswezen. Zo zijn er in dit kader sinds halverwege 2006 drie penitentiaire deskundigen, afkomstig uit Nederland, werkzaam op de Antillen. Zij ondersteunen en adviseren de Antillen om de beschikbare middelen effectief en efficiënt aan te wenden en organisatorische veranderingen door te voeren.

De minister van Justitie van de Nederlandse Antillen is verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van projecten en maatregelen die nodig zijn in het kader van het Plan Veiligheid Nederlandse Antillen. De eindverantwoordelijkheid voor plannen van aanpak, analyses, maatregelen en projecten die in PVNA-verband (mede)gefinancierd worden door Nederland, berust bij de ministeriële stuurgroep PVNA waarin Nederland eveneens is vertegenwoordigd.

Momenteel wordt gewerkt aan een plan van aanpak voor het PVNA 2008. Dit plan zal naar verwachting worden vastgesteld in de ministeriële stuurgroep van het PVNA van januari. De Nederlandse afvaardiging (minister van Justitie, minister van Defensie en staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) zal hier zijn goedkeuring moeten geven aan het plan van aanpak.

2

Zijn er prestatieafspraken gemaakt met de betrokken partijen over de inzet van de 9,5 miljoen euro? Zo ja, welke?

Nee, het betreft hier een reservering van 9,5 miljoen euro voor mogelijke bijstand. Aan iedere investering zal een gedegen plan van aanpak ten grondslag moeten liggen.

3

Waarom konden de kosten verbonden aan de bouw van het nieuwe dienstkantoor van de Nederlandse vertegenwoordiging op Aruba niet gedekt worden binnen het beschikbare budget? Is er een verklaring voor de budgetoverschrijding bij de bouw van het nieuwe dienstkantoor van de Nederlandse vertegenwoordiger op Aruba?

In 2005 is voor de bouw van het nieuwe dienstkantoor een begroting opgesteld van circa € 0,8 mln. Hoewel een finale eindafrekening pas binnenkort kan worden opgesteld, zijn de kosten naar verwachting binnen het oorspronkelijke budget gebleven.

In 2003 is een eerste voorziening gecreëerd binnen de apparaatsuitgaven van Hoofdstuk IV. Sindsdien is een bedrag van € 0,4 mln. doorgeschoven op de begroting van Hoofdstuk IV. Dit is in 2e suppletore wet 2003 voor het eerst opgenomen. Vervolgens is dit in de 1e en 2e suppletore begrotingen van 2004, 2005, 2006 en 2007 zichtbaar gemaakt. De begroting voor dit project was groter dan de gecreëerde voorziening; in verband met nog komende onzekerheden over het koersverloop van de dollar en de overige kosten is ervoor gekozen het restant te dekken uit de algemene voorziening op het artikel «nominaal en onvoorzien».

4

Waarom was een nieuw dienstkantoor van de Nederlandse vertegenwoordiging op Aruba noodzakelijk? Zijn er alternatieven overwogen naast nieuwbouw? Zo ja, welke en op grond van welke argumenten is besloten tot nieuwbouw?

Het kantoor Aruba betreft de nieuwbouw van het kantoor van de Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba. De vertegenwoordiging van Nederland is gehuisvest in het pand van het kabinet van de Gouverneur van Aruba. Al vrij snel na de ingebruikname ontstonden er twijfels of het wel verstandig was om de beide diensten, gezien hun functie en verantwoordelijkheden, in één gebouw onder te brengen. Daarnaast is het huidige pand te klein voor het aantal medewerkers en deelt het noodgedwongen een aantal voorzieningen met het kantoor van het kabinet van de Gouverneur. Vanaf 2003 is gezocht naar een geschikt alternatief voor het huidige pand.

In 2003 is na beoordeling van een aantal alternatieven, waaronder een aantal huur- en kooppanden – besloten tot de nieuwbouw van een nieuw kantoor. De gehanteerde criteria voor de beoordeling waren de centrale ligging, de aanwezige ruimte en de voor de functie benodigde representativiteit.

5

Is er gereserveerd voor de nieuwbouw van het dienstkantoor van de Nederlandse vertegenwoordiging op Aruba? Zo nee, waarom niet?

Zie het antwoord op vraag 3.

6

Welke projecten in het kader van Plan Veiligheid Nederlandse Antillen (PVNA) worden versneld? Kan er een toelichting op de keuze van projecten worden gegeven? Wat betekent de versnelling concreet voor bedoelde projecten?

Deze projecten beslaan onderwerpen die wat Nederland betreft de prioriteit genieten, het betreft hier onderdelen van het verbeterplan van het Korps Politie Sint Maarten en het verbeterplan voor het Gemeenschappelijk Hof van Justitie. Dit zijn ook instituties waarover in de slotverklaring afspraken zijn gemaakt.

7

Wanneer worden de uitkomsten van het bezoek van de Europese commissie voor de preventie van schending van mensenrechten (CPT) bekend? Is de opstelling van een plan van aanpak afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek van het CPT?

De uitkomsten van het bezoek van de Europese commissie voor de preventie van schending van de mensenrechten zullen zo spoedig mogelijk naar de kamer worden gezonden. In het kader van de komende Staatkundige hervormingen van de Nederlandse Antillen wordt op dit moment de huidige situatie van de voorzieningen binnen de strafrechtketen in kaart gebracht. De uitkomsten daarvan en de aanbevelingen in de komende CPT rapportage zullen gezamenlijk het kader zijn waarbinnen verdere verbetervoorstellen dienen te worden ontwikkeld.

8

Wat is het huidige tempo waarin de BES-eilanden door een accountant goedgekeurde betalingsachterstanden overzichten aanleveren? Wat betekent dat voor de sanering van achterstanden? Wanneer zullen deze accountantsverklaringen gereed zijn en zullen de gelden voor de schuldsanering van Bonaire, Sint-Eustatius en Saba naar verwachting kunnen worden overgemaakt?

Wat betreft de betalingsachterstanden van de BES-eilanden zijn de eilandsbestuurders zelf verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van hun opgave. Ook dienen de eilanden zelf zorg te dragen voor de bijbehorende accountantsverklaring. Voor Bonaire is al een accountant aan het werk voor de verificatie van de betalingsachterstanden. Wanneer deze precies de verklaring afgeeft is nog niet bekend, vermoedelijk zal dat begin 2008 zijn. Wanneer de overzichten van Saba en Sint Eustatius met de bijbehorende accountantsverklaringen zullen worden ontvangen is niet duidelijk. Mogelijk zal dit ook in het eerste kwartaal van 2008 zijn. Nadat de overzichten van de betalingsachterstanden en de accountantsverklaringen zijn ontvangen, kan mogelijk tot betaling worden overgegaan. Hierbij geldt dat eilandgebieden die sneller dan andere eilandgebieden de gevraagde stukken indienen niet op de andere hoeven te wachten voordat tot uitbetaling wordt overgegaan.

9

Dient het complete Plan Veiligheid Nederlandse Antillen, na alle kritiek en alle (gebleken) gebreken in de gevangenissen, niet te worden heroverwogen? Welke zekerheid kan het kabinet bieden dat het geld straks wel goed besteed zal zijn?

Met het Plan Veiligheid Nederlandse Antillen is een duurzame verbetering van de instituties uit de rechtshandhavingsketen in gang gezet. Hoewel het duidelijk is dat er nog meer inspanningen vereist zijn ben ik van mening dat er een ontwikkeling ten goede is ingezet. In dat verband verwijs ik naar een recent oordeel van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (zie antwoorden op kamervragen met kenmerk 2070804550).

Om deze beweging voort te zetten en te consolideren is besloten de inspanningen op dit terrein in 2008 en 2009 te continueren. Hiertoe wordt onder meer gewerkt aan een plan van aanpak PVNA 2008, waarbij uiteraard rekening wordt gehouden met gebleken tekortkomingen uit het oude PVNA. Het blijft echter een omvangrijk en ingewikkeld proces waarbij het bewerkstelligen van veranderingen veel tijd vergt.

10

Zijn de gelden voor verbetering van het Antilliaanse gevangeniswezen bestemd voor de Bon Futuro gevangenis? Heeft het kabinet voorwaarden geformuleerd alvorens (opnieuw) geld te steken in de bouw/verbetering van gevangenissen? Hoe kan voorkomen worden dat het, opnieuw, na enkele jaren weggegooid geld blijkt?

De gelden die zijn gereserveerd voor mogelijke bijstand bij verbeteringen van het Antilliaanse gevangeniswezen kunnen mede bestemd zijn voor de Bon Futuro gevangenis. Zie verder het antwoord op vraag 1.

11

Welke projecten zullen worden gefinancierd met het budget dat vrijvalt als gevolg van de uitstel van de structurele verbetering van het Antilliaanse gevangeniswezen? Hoe groot is de Nederlandse betrokkenheid – in termen van toezicht en controle – ook achteraf?

Het betreft een overheveling van middelen uit Hoofdstuk VII, van uitstel van de structurele verbetering van het Antilliaanse gevangeniswezen of vrijval van budget is derhalve geen sprake. Daar het bovendien een reservering voor mogelijke bijstand bij een duurzame verbetering van het gevangeniswezen betreft, is het prematuur om over specifieke projecten te praten. Uiteraard zal aan iedere investering een gedegen plan van aanpak ten grondslag moeten liggen.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van Beek (VVD), voorzitter, Van Gent (GL), Van Bommel (SP), Van der Staaij (SGP), Blok (VVD), Dijsselbloem (PvdA), Remkes (VVD), Van Bochove (CDA), Wolfsen (PvdA), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Sterk (CDA), Van Velzen (SP), Leerdam (PvdA), ondervoorzitter, Van Hijum (CDA), Griffith (VVD), Schinkelshoek (CDA), Ortega-Martijn (CU), Brinkman (PVV), Pechtold (D66), Van Raak (SP), Gill’ard (PvdA), Lempens (SP), Ouwehand (PvdD), Kuiken (PvdA) en de Rouwe (CDA).

Plv. leden: Ten Broeke (VVD), Halsema (GL), Van Leeuwen (SP), Van der Vlies (SGP), Zijlstra (VVD), Wolbert (PvdA), Weekers (VVD), De Nerée tot Babberich (CDA), Spekman (PvdA), Vacature (CDA), Vacature (CDA), Poppe (SP), Kraneveldt-van der Veen (PvdA), Vacature (CDA), Van Miltenburg (VVD), Vacature (CDA), Voordewind (CU), Graus (PVV), Koşer Kaya (D66), Abel (SP), Bouchibti (PvdA), Van Dijk (SP), Thieme (PvdD), Kalma (PvdA) en Vacature (CDA).

Naar boven