Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-IIB nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-IIB nr. 3 |
Vastgesteld 21 december 2007
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.
De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.
Wat is de reden van de vertraging van de nieuwbouw van de Raad van State? Heeft de vertraging geleid tot hogere kosten? Hoeveel kost de gehele nieuwbouw? Welk deel van het budget is tot nu besteed? Is dit overeenkomstig de voorziene uitputting van het budget? Is er redelijkerwijs zekerheid te geven dat de eerste fase daadwerkelijk in het voorjaar van 2008 zal worden opgeleverd?
Bij gelegenheid van de Voorjaarsnota 2007 heb ik op een vraag over de renovatie van de gebouwen van de Raad van State geantwoord dat fase I in het najaar van 2007 zou worden opgeleverd (Kamerstukken 31 061 IIB, nr. 3). De nieuwbouw van de Raad van State is een complex project waarbij gewerkt wordt in een drukke binnenstedelijke en monumentale omgeving. Het werk aan de nieuwbouw van de Raad van State bracht onvoorziene (technische) problemen met zich mee zoals de aanwezigheid van oude funderingsresten en de staat van de constructie van belendende percelen. Daardoor was het nodig om alternatieve oplossingen en werkwijzen te gebruiken die ten koste gingen van de planning. Tevens moest tijdens de loop van het traject rekening worden gehouden met aanvullende maatregelen van de gemeente Den Haag en de Brandweer. In het laatste half jaar van 2007 is achterstand opgetreden, ondermeer als gevolg van geconstateerde tekortkomingen in de afwerking van de panden. Deze correctie vraagt nu capaciteit die schaars is. Bovendien is na het aantrekken van de bouwmarkt de voor de nieuwbouw van de Raad beschikbare personeelscapaciteit inmiddels verspreid over andere projecten, zodat ook hierdoor in de loop van dit jaar een achterstand is ontstaan.
De verwachting is dat de definitieve kosten van het project binnen het beschikbaar gestelde budget blijven. Zoals eerder aan de Tweede Kamer gemeld (Kamerstuk 31 061 IIB, nr. 3) is de renovatie van de panden van de Raad van State op te delen in 2 fasen. Fase 1 betreft de nieuwbouw Parkstraat/Oranjestraat. Fase 2 betreft de renovatie van het zogenaamde Sleeswijkgebouw en het monumentale deel aan de Kneuterdijk.
De totale uitgaven, waarvan € 34 miljoen betrekking heeft op fase 1, € 81 miljoen op fase 2 en € 3 miljoen voor tijdelijke huisvesting, zijn opgenomen in de begroting van Wonen, Wijken en Integratie (deel Rijksgebouwendienst € 107 miljoen) en de Hoge Colleges van Staat (deel Raad van State € 11 miljoen).
De beoogde realisatie tot en met 2007 is voorzien op € 29 miljoen. Dit is in overeenstemming met de voorziene uitputting van het budget. Daarbij is het redelijkerwijs zeker dat de nieuwbouw (fase 1) daadwerkelijk in het voorjaar van 2008 wordt opgeleverd.
Hoe groot is de jaarlijkse subsidie van de Algemene Rekenkamer aan AFROSAI-E? Is dat sinds de start in 1997 ongewijzigd? Hoe lang blijft dat project nog lopen? Is de bijdrage van Ontwikkelingssamenwerking al die jaren ongewijzigd gebleven? Blijft dat zo? Hoe ontwikkelde zich het aandeel van de Rekenkamer zelf? Hoeveel mensuren zijn er bij betrokken? Van welke datum dateert de afspraak over de accountantsverklaring met AFROSAI-E? Hoeveel niet gebruikte subsidiegelden zijn inmiddels als geretourneerd?
Het bedrag van € 840 000 dat het ministerie van Buitenlandse Zaken in de periode 2007–2010 overhevelt naar de begroting van de Algemene Rekenkamer, zal conform de volgende tabel worden aangewend:
Jaar (bedragen in euro’s) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Subsidie AFROSAI-E | 98 000 | 196 000 | 196 000 | 98 000 | 588 000 |
Kosten Rekenkamer | 42 000 | 84 000 | 84 000 | 42 000 | 252 000 |
totaal | 140 000 | 280 000 | 280 000 | 140 000 | 840 000 |
2007 is het eerste jaar dat de subsidie aan AFROSAI-E via de begroting van de Algemene Rekenkamer loopt. Voorheen heeft de minister van Ontwikkelingssamenwerking de volgende bedragen rechtstreeks aan het project gesubsidieerd:
Periode | 1998 tot en met 2000 | 2001 tot en met 2003 | 2004 tot medio 2007 | medio 2007 tot eind 2007 |
---|---|---|---|---|
Bijdrage ministerie van Buitenlandse Zaken | US $ 1 300 000 | US $ 1 370 000 | € 840 000 | € 140 000 |
In 1997 heeft de Algemene Rekenkamer van het ministerie van Buitenlandse Zaken € 32 000 ontvangen om de kosten van de projectinitiatie te dekken. In de periode 1997–2007 declareerde de Algemene Rekenkamer bij het ministerie dan wel bij de projectorganisatie op kostendekkende basis, de door haar gemaakte personeelskosten alsmede de reis en verblijfskosten. De ontvangen bedragen zijn tot uiting gekomen in de jaarverantwoording van de Algemene Rekenkamer in hoofdstuk II-B.
AFROSAI-E is inmiddels formeel een (sub)regio van de International Organisation of Supreme Audit Institutions (INTOSAI). Het is een staande organisatie die naar verwachting permanent zal blijven opereren. Na 2010 zal worden bezien of verdere donorhulp vanuit Nederland wenselijk blijft. Opgemerkt wordt dat AFROSAI-E ook door andere rekenkamers wordt gesteund.
De Algemene Rekenkamer heeft tot nu toe niet financieel bijgedragen. De Algemene Rekenkamer heeft sinds 1997 de volgende bedragen op kostendekkende basis in rekening gebracht:
Periode (bedragen in euro’s) | 1997 | 1998–2000 | 2001–2003 | 2004–2007 | totaal |
---|---|---|---|---|---|
Kosten | 32 000 | 399 000 | 390 000 | 375 000 | 1 164 000 |
De Algemene Rekenkamer heeft in de 3 voorgaande projectperiodes de volgende tijd besteed aan AFROSAI-E:
Jaar | Dagen |
---|---|
1997–2000 (inclusief initiatie) | 1 595 |
2001–2003 | 537 |
2004–2007 | 300 |
De bestede tijd en de kosten van dienstreizen zijn elke jaar op kostendekkende basis gedeclareerd ten laste van de bijdragen van het ministerie van Ontwikkelingsamenwerking.
De afspraak over de accountantsverklaring met de Algemene Rekenkamer geldt sinds september 2007. De Algemene Rekenkamer heeft een overeenkomst met AFROSAI-E opgesteld naar model van eerdere overeenkomsten van het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking met AFROSAI-E.
De situatie van retourneren van subsidiegeld heeft zicht nog niet voorgedaan. Het project is ieder jaar afgesloten met een verantwoording aan de donorlanden voorzien van een accountantsverklaring.
Samenstelling:
Leden: Van Beek (VVD), Van der Staaij (SGP), De Pater-van der Meer (CDA), Van Bochove (CDA), Duyvendak (GL), Hessels (CDA), Gerkens (SP), Haverkamp (CDA), Leerdam (PvdA), voorzitter, De Krom (VVD), ondervoorzitter, Griffith (VVD), Irrgang (SP), Kalma (PvdA), Schinkelshoek (CDA), Van der Burg (VVD), Brinkman (PVV), Pechtold (D66), Van Raak (SP), Thieme (PvdD), Kuiken (PvdA), Leijten (SP), Heijnen (PvdA), Bilder (CDA), Anker (CU) en Vacature (algemeen).
Plv. leden: Teeven (VVD), Van der Vlies (SGP), Van de Camp (CDA), Atsma (CDA), Van Gent (GL), Knops (CDA), Polderman (SP), Spies (CDA), Wolbert (PvdA), Aptroot (VVD), Zijlstra (VVD), Van Gerven (SP), Heerts (PvdA), Çörüz (CDA), Remkes (VVD), De Roon (PVV), Van der Ham (D66), Van Bommel (SP), Ouwehand (PvdD), Timmer (PvdA), De Wit (SP), Kraneveldt-van der Veen (PvdA), Van Haersma Buma (CDA), Cramer (CU) en Vermeij (PvdA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31290-IIB-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.