31 290 IIB
Wijziging van de begrotingsstaat van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (IIB) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVEblz.
   
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL2
   
B.DE BEGROTINGSTOELICHTING3
   
1.Leeswijzer3
2.Beleid3
2.1Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties3
2.2De artikelen4
 1.  Raad van State4
 2.  Algemene Rekenkamer5
 3.  De Nationale ombudsman6
 4.  De Kanselarij der Nederlandse Orden7
 5.  Het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen7
 6.  Het kabinet van de Gouverneur van Aruba7
 10. Nominaal en onvoorzien8

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

B. DE BEGROTINGSTOELICHTING BIJ DE RAAD VAN STATE, DE ALGEMENE REKENKAMER, DE NATIONALE OMBUDSMAN, DE KANSELARIJ DER NEDERLANDSE ORDEN, HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN DE NEDERLANDSE ANTILLEN EN HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN ARUBA (IIB)

1. Leeswijzer

Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba voor 2007.

In paragraaf 2.1 wordt het totaal aan mutaties in een tabel gepresenteerd. In paragraaf 2.2 is steeds per beleidsartikel een tabel met de mutaties opgenomen. De stand van de tweede suppletore begroting (stand Najaarsnota) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting (stand Voorjaarsnota).

In paragraaf 2.2 worden de mutaties toegelicht onder de tabellen budgettaire gevolgen van beleid voor zover deze mutaties nog niet waren opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten van de ontwerpbegroting 2008.

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt bedoeld om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij deze colleges zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.

De reeds bij de eerste suppletore begroting toegekende middelen voor de loonen prijsbijstelling 2007 worden in de tweede suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien.

2. Het beleid

2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties

In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (IIB) voor het jaar 2007 te wijzigen:

Totaaloverzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

 Stand ontwerp- begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen95 396103 272– 5 64997 623
Uitgaven95 396103 272– 5 64997 623
Ontvangsten2 7792 7794913 270

2.2 De artikelen

Artikel 1. Raad van State

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

1: Raad van StateStand ontwerp- begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
  (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen52 09454 282– 4 95849 324
Uitgaven52 09454 282– 4 95849 324
1.advisering7 1357 335– 2307 105
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  178 
binformatieplan  – 120 
capparaatsuitgaven  – 120 
ddiverse projecten  – 104 
econtract Kluwer  – 64 
      
2.bestuursrechtspraak44 95946 947– 4 72842 219
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  1 153 
bInformatieplan  – 480 
capparaatsuitgaven  – 480 
ddiverse projecten  – 416 
econtract Kluwer  – 255 
fvertraging nieuwbouw  – 4 000 
gHBV asiel  – 250 
Ontvangsten1 4541 4543501 804
ameer griffierechten  200 
bProject Nederlandse Antillen  150 

Toelichting

1.1 b en 1.2 b  Informatieplan de kosten voor het informatieplan vallen in 2007 lager uit dan geraamd.

1.1 c en 1.2 c  ApparaatsuitgavenDeze onderuitputtingen zijn hoofdzakelijk het gevolg van de frictie tussen uitstroom en instroom van medewerkers.

1.1 d en 1.2 d  Onderuitputting diverse projecten. Enkele activiteiten zijn vertraagd (lopen door tot in 2008) en daarmee ook de uitgaven voor die activiteiten.

1.2 f  Vertraging nieuwbouw De oplevering van fase 1 van de nieuwbouw Raad van State heeft vertraging opgelopen. De ingebruikname van de nieuwbouw door de Raad schuift hierdoor noodgedwongen op naar het voorjaar van 2008. Budgettair betekent dit dat er een bedrag van € 4 mln. wordt doorgeschoven naar 2008.

1.2 g  HBV-asiel. De kosten in verband met de afdoening van asielzaken in de kamer Hoger Beroep Vreemdelingen (HBV) zijn lager dan geraamd. Bij Voorjaarsnota is rekening gehouden met een productie van 5 412 zaken (regulier en asiel). Extrapolatie van de realisatie tot en met juli laat een lagere zaakuitstroom zien dan bij VJN geraamd. Een lager dan geraamd aanbod van beroepszaken is hiervan de oorzaak.

Artikel 2. Algemene Rekenkamer

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

2: Algemene RekenkamerStand ontwerp- begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
  (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen26 17727 06290327 965
Uitgaven26 17727 06290327 965
1recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s26 17727 06290327 965
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008,  818 
 waarvan overboeking van BuZa i.v.m. lokale rekenkamer project in Afrika  140 
bCAO-Rijk  85 
Ontvangsten1 2171 21701 217

Toelichting

1.1 a  Sinds 1997 is de Algemene Rekenkamer nauw betrokken bij de ontwikkeling van Engelstalige rekenkamers in Afrika. 23 rekenkamers hebben zich georganiseerd in een regionaal samenwerkingsverband onder de naam African organisation of english-speaking supreme audit institutions (AFROSAI-E). De Algemene Rekenkamer is destijds door AFROSAI-E benaderd met het verzoek te helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van een regionaal opleidingsprogramma. Dit programma is inmiddels uitgegroeid van een trainingsprogramma naar een institutioneel ontwikkelingsprogramma waarin de Algemene Rekenkamer, de Rekenkamer van Zweden en het INTOSAI Development Initiative (IDI) als partners fungeren. Het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking trad tot nu toe op als medefinancier van de activiteiten die in dit verband zijn ontwikkeld. De financiering van het project wordt voor de periode 2007–2010 gewijzigd. Van de begroting van Buitenlandse Zaken wordt in die periode een bedrag van € 840 000 aan de begroting van de Algemene Rekenkamer toegevoegd. Van dit bedrag betaalt de Algemene Rekenkamer in jaarlijkse termijnen zeventig procent als projectsubsidie aan AFROSAI-E. Het overige deel wendt de Algemene Rekenkamer aan voor de dekking van personeelskosten en reis- en verblijfskosten van haar medewerkers in dit project. Om de rechtmatige besteding van de subsidie te waarborgen is contractueel ondermeer vastgelegd dat voorafgaand aan de eerste betaling Afrosai-E een goedkeurende accountantsverklaring overlegt. Afrosai-E rapporteert jaarlijks over de voortgang van activiteiten in een jaarverantwoording voorzien van een accountantsverklaring en onderbouwt zijn liquiditeitsbehoefte voor de komende periode. Niet gebruikte subsidiegelden zullen aan het einde van de periode aan de Algemene Rekenkamer worden geretourneerd. De onderhavige begrotingsoverheveling van Buitenlandse Zaken naar de Algemene Rekenkamer (reeds verwerkt in de ontwerpbegroting 2008) sluit aan op de systematiek die met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is overeengekomen voor de activiteiten die de Algemene Rekenkamer in de periode 2004–2008 onderneemt met de rekenkamers van de Nederlandse Antillen en van Aruba.

Artikel 3. De Nationale ombudsman

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

3: De Nationale ombudsmanStand ontwerp- begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
  (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen9 67512 17336112 534
Uitgaven9 67512 17336112 534
1.Reguliere klachten7 8419 039809 119
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  192 
bvertraging ICT-projecten  – 210 
cCAO-Rijk  28 
dcursussen bestuursorganen  70 
      
2.Klachten van lagere overheden01 3001711 471
aklachtenbehandeling  171 
      
3.Onderzoek1 0621 062271 089
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  27 
      
4.Communicatie72872811739
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  11 
      
5.Internationale contacten444472116
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  1 
bbuitenlandprojecten  71 
Ontvangsten3939141180
acursussen bestuursorganen  70 
bbuitenlandprojecten  71 

Toelichting

3.1.b  Vertraging ICT projecten Enkele ICT activiteiten zijn vertraagd en lopen door tot in 2008.

3.2.a  Klachtenbehandeling (overboeking). De Nationale ombudsman behandelt klachten over aangesloten lagere overheden. Aangesloten provincies, waterschappen en gemeenten betalen een vast bedrag per inwoner. Doorberekening van de kosten verloopt volgens wettelijke regelingen via het ministerie van BZK.

Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

4: Kanselarij der Nederlandse OrdenStand ontwerp- begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
  (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen3 2273 602633 665
Uitgaven3 2273 602633 665
1.apparaat1 6771997472 044
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  42 
bCAO-Rijk  5 
      
2.decoraties1 5451 600161 616
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  16 
      
3.riddertoelagen5505
Ontvangsten2929029

Artikel 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

5: Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse AntillenStand ontwerp- begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
  (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen2 5982 598652 663
Uitgaven2 5982 598652 663
1.apparaat2 5982 598652 663
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  208 
bcorrectie griffierechten  – 150 
cCAO-Rijk  7 
Ontvangsten4040040

Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

6: Kabinet van de Gouverneur van ArubaStand ontwerp- begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
  (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen1 6251 2751841 459
Uitgaven1 6251 2751841 459
1.apparaat1 6251 2751841 459
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  31 
bCAO-Rijk  3 
carbeidsvoorwaarden  150 
Ontvangsten0000

Toelichting

5.1.c  Het kabinet van de gouverneur van Aruba wordt gecompenseerd voor de gevolgen van de indexering van het loon van het lokale persoon. Deze kosten zijn het gevolg van de vernieuwde regeling arbeidsvoorwaarden lokaal personeel (ALP).

Artikel 10. Nominaal en onvoorzien

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

10: Nominaal en onvoorzienStand ontwerp- begrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
  (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Verplichtingen02 280– 2 26713
Uitgaven02 280– 2 26713
1loonbijstelling01 974– 1 9740
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  – 1 709 
bCAO-Rijk  – 138 
carbeidsvoorwaarden  – 127 
      
2.prijsbijstelling0268– 2680
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008    
      
3.onvoorzien038– 2513
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  0 
barbeidsvoorwaarden  – 23 
ccontract Kluwer  – 2 
      
4.waarde-overdracht en waarde-overname0000
      
5.taakstellingen0000
Ontvangsten0000

Toelichting

In de navolgende tabel is aangegeven hoe de loon- en prijsbijstelling wordt verdeeld over de artikelen van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten.

Bedragen in (x € 1 000) loon- en prijsbijstellingLoonbijstellingPrijsbijstelling
Art. Omschrijving  
11Raad van State – Advisering16218
12Raad van State – Bestuursrechtspraak857146
21Algemene Rekenkamer63347
31De Nationale ombudsman – apparaat17716
33De Nationale ombudsman – onderzoek op eigen initiatief252
34De Nationale ombudsman – communicatie65
35De Nationale ombudsman – internationale contacten10
41Kanselarij der Nederlandse Orden – apparaat384
42Kanselarij der Nederlandse Orden – decoraties016
51Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen499
61Kabinet van de Gouverneur van Aruba265
  Totaal van de verdeling1 974268
  Nog niet verdeeld00
Naar boven