Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-IIA nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-IIA nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE | ||
A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL | 2 |
B. | DE BEGROTINGSTOELICHTING | 3 |
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Beleid | 3 |
2.1 | Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 |
2.2 | De artikelen | 4 |
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer | 4 | |
2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement | 4 | |
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | 5 | |
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 6 | |
10. Nominaal en onvoorzien | 6 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING (IIA) STATEN-GENERAAL
Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal voor 2007.
In paragraaf 2.1 wordt het totaal aan mutaties in een tabel gepresenteerd. In paragraaf 2.2 is steeds per beleidsartikel een tabel met de mutaties opgenomen. De stand van de tweede suppletore begroting (stand Najaarsnota) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting (stand Voorjaarsnota).
In paragraaf 2.2 worden de mutaties toegelicht onder de tabellen budgettaire gevolgen van beleid voor zover deze mutaties nog niet waren opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten van de ontwerpbegroting 2008.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Staten-Generaal geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt bedoeld om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij de Staten-Generaal zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.
De reeds bij de eerste suppletore begroting toegekende middelen voor de loonen prijsbijstelling 2007 worden in de tweede suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien.
2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2007 te wijzigen:
Totaaloverzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1esuppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 123 007 | 130 042 | 4 239 | 134 281 |
Uitgaven | 123 007 | 130 042 | 4 239 | 134 281 |
Ontvangsten | 2 061 | 2 452 | 1 500 | 3 952 |
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Wetgeving en controle Eerste Kamer | Stand ontwerp-begroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 9 301 | 10 038 | 225 | 10 263 | |
Uitgaven | 9 301 | 10 038 | 225 | 10 263 | |
1. | apparaat | 5 607 | 6 233 | 131 | 6 364 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 116 | |||
b | compensatie CAO-Rijk | 15 | |||
2. | vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 3 671 | 3 671 | 195 | 3 866 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 195 | |||
3. | verenigde vergadering | 23 | 134 | – 101 | 33 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | – 111 | |||
b | compensatie CAO-Rijk | 10 | |||
Ontvangsten | 63 | 77 | 0 | 77 |
Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden Europees Parlement | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1esuppletore begroting(2) | Mutaties 2esuppletore begroting(3) | Stand 2esuppletore begroting(4)=(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 31 227 | 31 227 | 2 956 | 34 183 | |
Uitgaven | 31 227 | 31 227 | 2 956 | 34 183 | |
1. | schadeloosstelling | 19 773 | 19 773 | 484 | 20 257 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 484 | |||
2. | pensioenen en wachtgelden | 9 317 | 9 317 | 2 408 | 11 725 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 208 | |||
b | stijging wachtgelden | 2 200 | |||
3. | schadeloosstelling Europarlementariërs | 2 137 | 2 137 | 64 | 2 201 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 64 | |||
Ontvangsten | 286 | 286 | 0 | 286 |
2.2.b Stijging wachtgelden. Als gevolg van de verkiezingen eind 2006 wordt er een groter dan verwacht beroep gedaan op de wachtgeldregeling voor oud leden. De extra uitgaven voor 2007 bedragen € 2,2 mln.
Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2esuppletore begroting(3) | Stand 2esuppletore begroting(4)=(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 80 562 | 84 090 | 3 815 | 87 905 | |
Uitgaven | 80 562 | 84 090 | 3 815 | 87 905 | |
1. | apparaat | 57 417 | 60 745 | – 964 | 59 781 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 1 285 | |||
b | kasschuif ICT | – 2 500 | |||
c | kasschuif BBRA | – 550 | |||
d | compensatie CAO-Rijk | 301 | |||
e | ICT-dienstverlening | 500 | |||
2. | onderzoeksbudget | 1 020 | 1 020 | 19 | 1 039 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 19 | |||
3. | drukwerk | 2 774 | 2 974 | 29 | 3 003 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 29 | |||
4. | fractiekosten | 18 932 | 18 932 | 4 727 | 23 659 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 527 | |||
b | stijging fractiekosten | 3 200 | |||
c | fractiekosten nabetaling | 1 000 | |||
5. | uitzending leden | 419 | 419 | 4 | 423 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 4 | |||
Ontvangsten | 1 689 | 2 189 | 1 500 | 3 689 | |
a | desaldering ICT | 500 | |||
b | desaldering fractiekosten | 1 000 |
3.1.b Kasschuif ICT Bij Voorjaarsnota zijn afspraken gemaakt over het ICT budget van de Tweede Kamer. Tot en met 2010 is er een vast budget van € 6 mln. beschikbaar voor ICT projecten. Een aantal projecten, dat voor 2007 stond gepland, komt pas in 2009 tot uitvoering. Het daarmee gemoeide budget van € 2,5 mln. wordt daarom doorgeschoven naar 2009.
3.1.c Kasschuif BBRA In 2007 worden minder uitgaven verwacht dan geraamd voor de bekostiging van de overgangsregeling Ambtenarenreglement Staten-Generaal (ARSG). Deze middelen worden doorgeschoven naar 2011 omdat er dan een tekort op het beschikbare budget wordt verwacht.
3.1.e /3.4.c Desaldering ICT en fractiekosten nabetaling De ramingen van zowel de ontvangsten als de uitgaven met betrekking tot ICT en fractiekosten worden verhoogd.
3.4.b Stijging fractiekosten Er zijn twee componenten die de stijging van de fractiekosten veroorzaken. Ten eerste de gevolgen van de verkiezingen 2006 (€ 2,6 mln). De gevolgen voor de fracties die in omvang zijn afgenomen gaan pas in het budget van een jaar later in. Daarentegen gaat verhoging van het budget voor fracties die groter uit de verkiezingen zijn gekomen gelijk in. Ten tweede is er het gevolg van de inwerkingtreding van de nieuwe CAO rijk (€ 0,6 mln.). De BBRA schalen waarop de fractiekostenregeling is gebaseerd, zijn gestegen.
Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2esuppletore begroting(4)=(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 917 | 1 917 | 18 | 1 935 | |
Uitgaven | 1 917 | 1 917 | 18 | 1 935 | |
2. | apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 458 | 458 | 13 | 471 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 13 | |||
3. | interparlementaire betrekkingen | 1 459 | 1 459 | 5 | 1 464 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 5 | |||
Ontvangsten | 23 | 23 | 0 | 23 |
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 2 770 | – 2 775 | – 5 | |
Uitgaven | 0 | 2 770 | – 2 775 | – 5 | |
1 | loonbijstelling | 0 | 2 361 | – 2 361 | 0 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | – 2 035 | |||
b | compensatie CAO-Rijk | – 326 | |||
2 | prijsbijstelling | 0 | 409 | – 409 | 0 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | – 409 | |||
3 | onvoorzien | 0 | 0 | – 5 | – 5 |
a | contract Kluwer | – 5 | |||
4 | waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | taakstellingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten |
In de navolgende tabel is aangegeven hoe de loon- en prijsbijstelling wordt verdeeld over de artikelen van de Staten-Generaal.
Bedragen in (x € 1 000) loon- en prijsbijstelling | Loonbijstelling | Prijsbijstelling | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Omschrijving | |||
1 | 1 | Wetgeving en Controle Eerste Kamer – apparaat | 92 | 25 |
1 | 2 | Wetgeving en Controle Eerste Kamer – vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 84 | 0 |
2 | 1 | Uitgaven t.b.v. oud-leden Tweede Kamer etc – schadeloosstelling | 371 | 113 |
2 | 2 | Uitgaven t.b.v. oud-leden Tweede Kamer etc – pensioenen en wachtgelden | 208 | 0 |
2 | 3 | Uitgaven t.b.v. oud-leden Tweede Kamer etc- schadeloosstelling EP-ers | 64 | 0 |
3 | 1 | Wetgeving en Controle Tweede Kamer – apparaat | 1 008 | 208 |
3 | 2 | Wetgeving en Controle Tweede Kamer – onderzoek | 14 | 5 |
3 | 3 | Wetgeving en Controle Tweede Kamer – drukwerk | 0 | 29 |
3 | 4 | Wetgeving en Controle Tweede Kamer – fractiekosten | 507 | 20 |
3 | 5 | Wetgeving en Controle Tweede Kamer – uitzending leden | 0 | 4 |
4 | 2 | Wetgeving en Controle Eerste en Tweede Kamer – apparaat griffie int.betrekkingen | 13 | 0 |
4 | 3 | Wetgeving en Controle Eerste en Tweede Kamer – interparlementaire betrekkingen | 0 | 5 |
Totaal van de verdeling | 2 361 | 409 | ||
Nog niet verdeeld | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31290-IIA-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.