Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-D nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-D nr. 3 |
Vastgesteld 12 december 2007
De vaste commissie voor Economische Zaken1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Is het waar dat de uitgavenmeevaller van 1140,7 miljoen euro mag worden besteed aan nieuwe uitgaven? Kunnen dit ook uitgaven buiten het Fonds economische structuurversterking (Fes) zijn of alleen daarbinnen?
Nee, deze uitgaven betreffen middelen, die reeds beschikbaar zijn gesteld door het kabinet voor bepaalde Fes-projecten. De middelen schuiven door naar latere jaren en blijven beschikbaar voor deze Fes-projecten.
Waaraan moet de inkomstenmeevaller van 103,6 miljoen euro besteed worden? Gaat deze naar de staatsschuld of blijft deze in het Fes?
In totaliteit is er in het jaar 2007 sprake van een neerwaartse bijstelling van de Fes-voeding van circa € 1 miljard. Er is dus in 2007 geen sprake van extra voeding van het Fes.
Wat is de reden voor het wijzigen van de inzichten in het verloop van het project Center for Translational Molecular Medicine?
Het Centre for Molecular en Translational Medicine (CTMM) is in september 2007 van start gegaan. Bij het opstellen van de definitieve subsidieaanvraag heeft CTMM een vertraging opgelopen van 6 maanden. Met name de onderhandelingen met de kennisinstellingen over de verdeling van de met het CTMM-onderzoek te verwerven octrooirechten hebben veel tijd in beslag genomen. Derhalve wordt voorgesteld de middelen door te schuiven naar 2008.
Wat heeft geleid tot vertraging in de realisatie van het project Scheidingstechnologie PPS?
De oorspronkelijke plannen van DSTI (Dutch Separation Technology Institute) voorzagen in een snelle opstart van het instituut. Deze start is echter vertraagd, m.n. als gevolg van discussie met de doelgroep over het te hanteren juridisch vehikel voor subsidiëring. Hierdoor konden niet alle projecten in 2007 worden opgestart.
Waarom worden niet alle activiteiten inzake het project Leren door te experimenteren van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitgevoerd in het jaar 2007 en doorgeschoven naar het jaar 2008?
Een aantal activiteiten voor ’leren door te experimenteren’ is in 2007 volgens planning gestart, onder andere een experiment naar het gebruik van ICT in relatie tot de werkdruk van leraren. De overige activiteiten zullen in 2008 tot uitvoering komen.
Wat is de reden dat de Sleutelprojecten Amsterdam, Utrecht, Breda en Den Haag van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer langzamer van de grond komen dan eerst werd verondersteld?
NSP projecten zijn complexe gebiedsontwikkeling projecten die veel afstemming en overeenstemming tussen partijen vereisen. Binnen alle projecten wordt bezien of de vertraging in de rest van het project kan worden opgevangen.
Waarom zijn de geraamde middelen ter bestrijding van de kosten van excessieve opgravingen in het kader van het project Malta niet benodigd?
De middelen worden ingezet voor een regeling die voorziet in een tegemoetkoming in de kosten van archeologisch bodemonderzoek, ook wel bekend als de Maltasubsidie. Het betreft een tijdelijke tegemoetkoming gedurende een overgangsperiode, waarna overheden en bedrijven in hun planontwikkeling geacht worden zelf rekening te houden met deze kosten. In 2007 is wel gebruik gemaakt van de regeling, maar zijn niet alle middelen besteed. De Wet Archeologische monumentenzorg is op 1 september 2007 in werking getreden. De overgangsperiode voor overheden en bedrijven is daarmee echter nog niet beëindigd. Daarom zijn de resterende middelen € 7 miljoen doorgeschoven naar het jaar 2008.
Is het waar dat via artikel 15, projecten in voorbereiding, ook geld gereserveerd kan worden voor projecten na 2012, dus voor de jaren 2013, 2014 en verder? Kan de Kamer dit, de besteding van middelen in 2013 en verder, middels dit wetsvoorstel bewerkstelligen door financiële middelen te verschuiven richten artikel 15?
Kan de Kamer middels dit wetsvoorstel dan ook voor de jaren 2008 t/m 2012 extra financiële middelen reserveren? Moet dit via artikel 15 of kan het ook via de andere artikelen? Schuift geld op een begrotingsartikel dat niet uitgegeven wordt in enig jaar, automatisch door naar een volgend jaar? Zo neen, wat gebeurt er dan mee?
De formele begroting en meerjarencijfers van het Fes (en de gehele Rijksbegroting) lopen t/m 2012. Het onderhavige wetsvoorstel betreft echter uitsluitend het jaar 2007. Op artikel 15 «Projecten in voorbereiding» worden alle middelen geraamd die binnen het Fes gereserveerd zijn maar nog niet overgeheveld zijn naar de departementale begrotingen, omdat de projecten nog onvoldoende zijn uitgewerkt. De Fes-bijdragen kunnen ook rechtstreeks op een ander uitgaven artikel geraamd worden (indien de projectvoorstellen volledig uitgewerkt zijn). Middelen, die niet uitgegeven worden in enig jaar schuiven inderdaad door naar latere jaren.
Kan in het kader van artikel 22, voeding uit incidentele baten, worden aangeven welke radiostations betaald hebben, welke radiostations nog moeten betalen en hoeveel er nog betaald moet worden?
Inmiddels hebben alle radiostations het éénmalige bedrag terugbetaald te weten; Sky Radio, RTL, Radio 538, Yorin, BNR en Q-Music. Arrow en Slam FM hebben nooit een procedure gestart ten aanzien van het eenmalige bedrag. Totaal is er € 29,2 mln ontvangen.
Samenstelling:
Leden: Van der Vlies (SGP), Schreijer-Pierik (CDA), Vendrik (GL), Ten Hoopen (CDA), Kortenhorst (CDA), Hessels (CDA), ondervoorzitter, Van der Ham (D66), Van Velzen (SP), Aptroot (VVD), Smeets (PvdA), Samsom (PvdA), Dezentjé Hamming (VVD), Kraneveldt-van der Veen (PvdA), voorzitter, Irrgang (SP), Jansen (SP), Biskop (CDA), Ortega-Martijn (CU), Blanksma-van den Heuvel (CDA), Van der Burg (VVD), Graus (PVV), Zijlstra (VVD), Besselink (PvdA), Gesthuizen (SP), Ouwehand (PvdD) en Vos (PvdA).
Plv. leden: Van der Staaij (SGP), Van Dijk (CDA), Duyvendak (GL), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Kortenhorst (CDA), De Rouwe (CDA), Koşer Kaya (D66), Ulenbelt (SP), Blok (VVD), Samsom (PvdA), Kalma (PvdA), Weekers (VVD), Van Dam (PvdA), Karabulut (SP), Luijben (SP), De Nerée tot Babberich (CDA), Cramer (CU), Atsma (CDA), De Krom (VVD), Madlener (PVV), Nicolaï (VVD), Blom (PvdA), Gerkens (SP), Thieme (PvdD) en Heerts (PvdA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31290-D-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.