nr. 29
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 februari 2010
In het Algemeen Overleg van 5 november 2009 (Kamerstuk 31 232,
nr. 28) over de geschillencommissie luchtvaart, heb ik drie toezeggingen gedaan.
Over deze toezeggingen wil ik u bij deze schriftelijk informeren.
1. De minister zal onderzoeken of de website van de Geschillencommissie
Luchtvaart verduidelijkt kan worden op het gebied van de definitie van en
de verschillen tussen de begrippen «vertraging» en «annulering»,
en zal de Kamer daarover informeren.
1. De website van SGC geeft consumenten uitleg over de procedure voor
het indienen van een klacht bij de geschillencommissie. Het doen van uitspraken
over inhoudelijke aangelegenheden is aan de geschillencommissie zelf. Daartoe
behoort ook de beoordeling of er sprake was van een vertraging danwel een
annulering. De consument kan zijn geschillen met een luchtvaartmaatschappij
over zijn rechten gewoon indienen bij de geschillencommissie. Of het daarbij
volgens de consument gaat om een vertraging of een annulering is niet bepalend
voor het wel of niet kunnen indienen van een klacht en de verdere afhandeling
daarvan.
2. De minister zal de luchtvaartmaatschappijen die geen lid zijn van de
BARIN aanschrijven met het verzoek zich aan te sluiten bij de geschillencommissie
luchtvaart, en zal de Kamer informeren over de resultaten hiervan.
2. In november 2009 heb ik een brief gestuurd naar luchtvaartmaatschappijen
die vliegen op Nederland, maar die niet zijn aangesloten bij de geschillencommissie.
In die brief heb ik hun aanbevolen zich aan te sluiten bij de geschillencommissie.
Dit heeft tot nu toe helaas nog niet tot nieuwe registraties van luchtvaartmaatschappijen
bij SGC geleid.
Vanuit de sector zullen ook nog acties worden ondernomen om luchtvaartmaatschappijen
te bewegen zich aan te sluiten bij de geschillencommissie dan wel om lid te
worden van BARIN, hetgeen automatisch aansluiting bij de geschillencommissie
luchtvaart impliceert. Het is immers in het belang van eenieder dat zoveel
mogelijk luchtvaartmaatschappijen zijn aangesloten bij de geschillencommissie
luchtvaart.
3. De minister zal de Kamer nader informeren over het actief informeren
van passagiers bij vertraging of annulering.
3. Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om passagiers actief te informeren
over het feit dat zij bepaalde rechten hebben in geval van bijvoorbeeld instapweigering,
langdurige vertraging of annulering van hun vlucht. Deze verplichting voor
luchtvaartmaatschappijen vloeit rechtstreeks voort uit de Verordening. Luchtvaartmaatschappijen
die overgaan tot instapweigering of annulering moeten getroffen passagiers
een schriftelijke mededeling doen aan de hand van informatiefolders waarin
de regels voor compensatie en bijstand (overeenkomstig Verordening (EG) nr.
261/2004) zijn uiteengezet. Voorbeelden van deze folders heb ik uw Kamer tijdens
het AO van 5 november 2009 laten zien. Daarnaast heb ik uw Kamer ook
de concept folder laten zien waarin de consument wordt gewezen op de Geschillencommissie
luchtvaart. Deze folder is inmiddels in groten getale gedrukt en door BARIN
beschikbaar gesteld aan de luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaartmaatschappijen
kunnen deze folder ook gebruiken bij het actief informeren van de passagiers
die te maken hebben met vertraging of annulering van vluchten.
Alle Lidstaten van de EU hebben een nationale instantie aangewezen
voor het toezicht op en de handhaving van deze informatieplicht uit de Verordening.
In Nederland is de Inspectie Verkeer en Waterstaat hiervoor aangewezen. Voor
de Inspectie heeft de handhaving van de informatieplicht hoge prioriteit en
deze is dan ook prominent onderwerp van de reguliere inspecties. Daarnaast
reageert de Inspectie op signalen van derden. Indien nodig treedt de Inspectie
op, te beginnen met een waarschuwing.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings