31 232
Wijziging van de Wet luchtvaart en de Luchtvaartwet ter implementatie van verordening (EG) nr. 2111/2005 inzake de vaststelling van een communautaire lijst van luchtvaartmaatschappijen met een exploitatieverbod en informatie aan luchtreizigers over de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappij (PbEU L 344) en verordening (EG) nr. 1107/2006 inzake de rechten van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit die per luchtvervoer reizen (PbEU L 204)

nr. 16
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 oktober 2008

In mijn brief van 1 april 2008 (31 232, nr. 13) heb ik mijn plannen kenbaar gemaakt om te komen tot een geschillencommissie voor de luchtvaart. Door middel van deze brief breng ik u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Op initiatief van mijn ministerie is in het voorjaar het proces in gang gezet om te komen tot een geschillencommissie luchtvaart. De luchtvaartsector (verenigd in de BARIN) en de Consumentenbond zijn met elkaar in gesprek gegaan en hebben hun overleg vervolgens geformaliseerd in de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de SER.

Op 24 september heb ik de partijen gesproken over de voortgang. Hoewel men momenteel nog bezig is met de laatste loodjes, ben ik zeer positief gestemd. Men lijkt tot goede onderhandelingsresultaten te komen, ook op essentiële onderdelen als de reikwijdte van de geschillencommissie(in welke zaken is de geschillencommissie bevoegd om uitspraak te doen). Partijen hebben aangegeven nog tot eind oktober nodig te hebben om de onderhandelingen te kunnen afronden. Gezien de constructieve houding en de voortvarendheid waarmee partijen aan het werk zijn en gezien het belang voor de consument van een tweezijdig gedragen geschillencommissie, respecteer ik deze wens.

Als partijen over enkele weken een overeenkomst zullen hebben gesloten, begint de fase van de operationalisering van de geschillencommissie. Hierover lopen reeds contacten met de Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken (SGC). De bedoeling is dat de geschillencommissie luchtvaart een blauwdruk vormt voor een eventuele toekomstige Europese geschillencommissie. U kent mijn voorkeur voor deze laatste: één eenduidige geschillenprocedure voor alle burgers van Europa, ongeacht van of naar welke Lidstaat men vliegt. Het van meet af aan«Europa-proof» maken van de geschillencommissie vergt organisatorisch en technisch extra voorbereidingen. De SGC heeft mij aangegeven dat de implementatiefase in het voorjaar zal kunnen worden afgerond, zodat consumenten vanaf het zomerseizoen 2009 gebruik kunnen maken van een volledig operationele geschillencommissie luchtvaart.

De totstandkoming van een geschillencommissie is één van de acties in mijn streven naar een verbeterde positie van de consument in de luchtvaart. Daarnaast is u bekend dat per 1 augustus jl. een verbetering in de handhavingspraktijk is aangebracht ten gunste van de consument. Hierover heb ik u reeds uitvoerig geïnformeerd. Verder heb ik een wetsvoorstel in voorbereiding voor het toevoegen van de bestuurlijke boete aan het handhavingsinstrumentarium van de Inspectie bij haar toezicht op het naleven van passagiersrechten door luchtvaartmaatschappijen. Mijn voornemen is om de invoering van de bestuurlijke boete – na advisering door de Raad van State – zo spoedig mogelijk aan u voor te leggen door middel van een wetsvoorstel.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

Naar boven