nr. 16
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 oktober 2008
In mijn brief van 1 april 2008 (31 232, nr. 13) heb ik mijn
plannen kenbaar gemaakt om te komen tot een geschillencommissie voor de luchtvaart.
Door middel van deze brief breng ik u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Op initiatief van mijn ministerie is in het voorjaar het proces in gang
gezet om te komen tot een geschillencommissie luchtvaart. De luchtvaartsector
(verenigd in de BARIN) en de Consumentenbond zijn met elkaar in gesprek gegaan
en hebben hun overleg vervolgens geformaliseerd in de Coördinatiegroep
Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de SER.
Op 24 september heb ik de partijen gesproken over de voortgang. Hoewel
men momenteel nog bezig is met de laatste loodjes, ben ik zeer positief gestemd.
Men lijkt tot goede onderhandelingsresultaten te komen, ook op essentiële
onderdelen als de reikwijdte van de geschillencommissie(in welke zaken is
de geschillencommissie bevoegd om uitspraak te doen). Partijen hebben aangegeven
nog tot eind oktober nodig te hebben om de onderhandelingen te kunnen afronden.
Gezien de constructieve houding en de voortvarendheid waarmee partijen aan
het werk zijn en gezien het belang voor de consument van een tweezijdig gedragen
geschillencommissie, respecteer ik deze wens.
Als partijen over enkele weken een overeenkomst zullen hebben gesloten,
begint de fase van de operationalisering van de geschillencommissie. Hierover
lopen reeds contacten met de Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
(SGC). De bedoeling is dat de geschillencommissie luchtvaart een
blauwdruk vormt voor een eventuele toekomstige Europese geschillencommissie.
U kent mijn voorkeur voor deze laatste: één eenduidige geschillenprocedure
voor alle burgers van Europa, ongeacht van of naar welke Lidstaat men vliegt.
Het van meet af aan«Europa-proof» maken van de geschillencommissie
vergt organisatorisch en technisch extra voorbereidingen. De SGC heeft mij
aangegeven dat de implementatiefase in het voorjaar zal kunnen worden afgerond,
zodat consumenten vanaf het zomerseizoen 2009 gebruik kunnen maken van een
volledig operationele geschillencommissie luchtvaart.
De totstandkoming van een geschillencommissie is één van
de acties in mijn streven naar een verbeterde positie van de consument in
de luchtvaart. Daarnaast is u bekend dat per 1 augustus jl. een verbetering
in de handhavingspraktijk is aangebracht ten gunste van de consument. Hierover
heb ik u reeds uitvoerig geïnformeerd. Verder heb ik een wetsvoorstel
in voorbereiding voor het toevoegen van de bestuurlijke boete aan het handhavingsinstrumentarium
van de Inspectie bij haar toezicht op het naleven van passagiersrechten door
luchtvaartmaatschappijen. Mijn voornemen is om de invoering van de bestuurlijke
boete – na advisering door de Raad van State – zo spoedig mogelijk
aan u voor te leggen door middel van een wetsvoorstel.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings