Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 mei 2014
Schone lucht en het tegengaan van klimaatverandering zijn prioriteiten van mijn beleid.
Om dit te bereiken zet ik in op een schoon en zuinig wagenpark. De snelheid waarmee
het Nederlandse autopark schoner en zuiniger wordt, wordt voor een groot deel bepaald
door de instroom van nieuwe auto’s. Daarom stimuleert het kabinet de verkoop van schone
en zuinige nieuwe personenauto’s.
De samenstelling van het wagenpark wordt echter niet alleen bepaald door de instroom
van nieuwe auto’s. Ook de import en export van gebruikte auto’s hebben een grote doorwerking
op de milieueffecten van het wegverkeer. In het rapport «In- en uitstroom en samenstelling
van het Nederlandse personenautopark», dat u met deze brief ontvangt1, analyseert TNO de samenstelling van het Nederlandse personenautopark aan de hand van mutatiegegevens
van de RDW.
Uit de analyse blijkt dat een groot deel van de verkochte nieuwe auto’s inmiddels
uit (zeer) zuinige auto’s bestaat. Typerend voor Nederland is verder dat er een aanzienlijke
export van gebruikte auto’s is. Daarbij gaat het niet alleen om late export van oudere
gebruikte auto’s maar ook om vroege export van redelijk nieuwe gebruikte auto’s. Tot
slot blijkt de import van oldtimers te zijn omgeslagen naar een export van oldtimers.
Bij de export van redelijk nieuwe gebruikte auto’s gaat het voor een belangrijk deel
om dieselauto’s die uit de lease komen, maar ook om hybride auto’s en elektrische
auto’s. TNO vond geen aanwijzingen voor een onevenredig grote uitstroom van zeer zuinige
voertuigen (benzine met een CO2-uitstoot <= 110 g/km en dieselauto’s met een CO2-uitstoot <= 95 g/km) die tot en met 2013 vrij waren gesteld van MRB. Hybride voertuigen,
die een substantieel deel vormen van de groep zeer zuinige auto’s, vertonen hetzelfde
exportbeeld als redelijk nieuwe dieselauto’s met conventionele aandrijving.
De export van recente dieselauto’s en sterk vervuilende oldtimers is voor Nederland
een gunstige ontwikkeling voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. De export van
redelijk nieuwe gebruikte hybride auto’s en elektrische auto’s zie ik als een ongunstige
ontwikkeling, omdat hierdoor een deel van de CO2-reductie naar het buitenland weglekt.
TNO concludeert dat ongeveer de helft van de auto’s die uit de lease komen naar het
buitenland wordt geëxporteerd. Kennelijk is de leasebranche goed georganiseerd om
gebruikte voertuigen naar het buitenland af te zetten. Het stimuleringsbeleid van
het kabinet voor schone en zuinige auto’s richt zich naar verhouding sterk op de leasemarkt,
die ongeveer 40% van de verkoop van nieuwe personenauto’s uitmaakt.
Om de ontwikkelingen ter zake van de export van schone en zuinige auto’s, zoals hybride,
plug-in hybride en elektrische auto’s, maar ook de export van vuile auto’s, zoals
dieselauto’s en oldtimers, te volgen heb ik het voornemen om dit te blijven monitoren
en de Tweede Kamer zo nodig hierover te informeren.
De Staatssecretaris van Financiën werkt momenteel aan de Autobrief II. In deze brief
zal een fiscale doorkijk worden gegeven voor de autogerelateerde belastingen voor
de periode 2016 tot en met 2019. Onderdeel van deze brief is een evaluatie van de
Wet uitwerking autobrief 2. In het onderzoek dat momenteel in opdracht van het Ministerie van Financiën voor
deze evaluatie wordt uitgevoerd, wordt ook aandacht besteed aan het weglekken van
CO2-reductie door export van (zeer) zuinige auto’s.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld