nr. 16
AMENDEMENT VAN DE LEDEN VENDRIK EN DUYVENDAK
Ontvangen 12 november 2007
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In artikel XVIII wordt het in onderdeel D opgenomen artikel 9ba als volgt
gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt «232 gram per kilometer» vervangen
door «166 gram per kilometer». Voorts wordt in het eerste lid «192
gram per kilometer» vervangen door: 154 gram per kilometer.
2. Onder vernummering van het tweede en derde lid tot derde en vierde
lid wordt na het eerste lid een lid ingevoegd, luidende:
2. Het bedrag aan belasting, bedoeld in artikel 9, eerste lid, wordt
voor een personenauto verlaagd met een bedrag van € 133 per gram
CO2-uitstoot per kilometer voor zover de CO2-uitstoot
minder bedraagt dan 166 gram per kilometer, dan wel, ingeval van een personenauto
die wordt aangedreven door een motor met een compressieontsteking, minder
dan 154 gram per kilometer.
II
Artikel XVIIIA wordt vervangen door:
ARTIKEL XVIIIA
In de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992
wordt met ingang van 1 januari 2009 in artikel 9ba, tweede lid, «bedrag van € 133 per gram CO2-uitstoot per kilometer» vervangen door: bedrag van € 128
per gram CO2-uitstoot per kilometer
III
Na artikel XVIIIA worden twee artikelen ingevoegd, luidende:
ARTIKEL XVIIIB
In de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992
wordt met ingang van 1 januari 2010 in artikel 9ba, eerste lid, «bedrag van € 128 per gram CO2-uitstoot per kilometer» vervangen door: bedrag van € 114
per gram CO2-uitstoot per kilometer.
ARTIKEL XVIIIC
In de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992
wordt met ingang van 1 januari 2011 in artikel 9ba, eerste lid, «bedrag van € 114 per gram CO2-uitstoot per kilometer» vervangen door: bedrag van € 110
per gram CO2-uitstoot per kilometer.
Toelichting
In het Belastingplan is een CO2-toeslag binnen de BPM (Wet
op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992) opgenomen
van € 110 per gram/km vanaf een bepaalde grenswaarde die is gedifferentieerd
naar brandstofsoort. In de nota van wijziging als gevolg van de motie-Van
Geel is deze grenswaarde voor 2008 vastgesteld op 192 g/km voor dieselauto’s1 en 232 g/km voor overige personenauto’s zoals benzineauto’s2. Bij deze grenswaarden valt minder dan 10% van
alle personenauto’s onder de CO2-toeslag. De grenswaarden
worden in 2010 verlaagd naar resp. 222 en 184 g/km, waarmee het aandeel auto’s
dat onder de CO2-toeslag valt, licht stijgt tot 11%. Gezien
het geringe aandeel nieuwe personenauto’s dat het betreft, zijn de milieu-effecten
gering. Het MNP schat in dat de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s
door de maatregel daalt met circa 1% (0,1 Mton CO2)3.
In het Belastingplan is tevens voorzien in een verhoging van de kortingen
en toeslagen op de BPM. Deze zijn gerelateerd aan het energielabel van de
auto en dus niet aan absolute zuinigheid.
Ook hiervan is het effect naar het oordeel van het MNP gering: 0,00–0,01
Mton in 2010.
De indieners van dit amendement achten het wenselijk om de maatregelen
in het Belastingplan (inclusief de motie-Van Geel) zodanig aan te scherpen
dat het effect hiervan veel groter is, zodanig dat er daadwerkelijk een verschuiving
plaatsvindt naar een schoner wagenpark en minder CO2-uitstoot.
Dit willen zij bewerkstelligen door enerzijds het aantal auto’s dat
onder de CO2-toeslag valt te vergroten en anderzijds de extra opbrengsten
hiervan ten goede te laten komen aan een bonus-regeling voor zuinige auto’s.
Daarmee treedt een dubbel effect op: onzuinige auto’s worden duurder
en zuinige auto’s goedkoper, zodat het voor de consument extra aantrekkelijk
wordt om een zuinige auto te kopen. De CO2-toeslag en de CO2-bonus zijn beide op absolute zuinigheid gebaseerd, er wordt derhalve
geen rekening gehouden met de autoklasse/autogrootte.
Het amendement verlaagt de ondergrens voor de CO2-toeslag ad € 110
per g/km naar 154 g/km voor dieselauto’s en 166 g/km voor overige personenauto’s
zoals benzineauto’s. Deze grenswaarden komen overeen met een dieselauto
met een brandstofgebruik van één liter op 17 km, respectievelijk
een benzineauto met een brandstofgebruik van één liter op 14,5
km. Bij deze grenswaarden vallen 59% van de dieselauto’s en 44%
van de benzineauto’s onder de CO2-toeslag, in totaal 48%
van de nieuwe personenauto’s.
De budgettaire opbrengst van deze wijziging wordt volledig ingezet voor
een bonus-regeling waarbij de ondergrens voor de toeslag tevens de bovengrens
is voor de bonus. Het amendement is derhalve budgettair neutraal. De opbrengst
van de (extra) toeslag op benzineauto’s wordt ingezet voor een bonus
voor benzineauto’s, dit geldt eveneens voor dieselauto’s.
De bonus-regeling betreft logischerwijs 52% (100–48%)
van de nieuwe personenauto’s.
Het toeslag- en bonus-bedrag lopen beide op met de afstand vanaf de grenswaarde:
– de toeslag bedraagt € 110 per gram/km hogere uitstoot
dan de geldende grenswaarde;
– om het amendement budgettair neutraal te houden bedraagt
de bonus voor 2008 € 133 per gram/km lagere uitstoot dan de geldende
grenswaarde en bedraagt de bonus in 2009 € 128 per gram/km, in 2010 € 114
per gram/km en in 2011 € 110 gram/km.
Hierbij is er rekening mee gehouden dat de CO2-bonus bij zeer
zuinige auto’s niet geheel kan worden verzilverd aangezien er niet voldoende
BPM-heffing tegenover staat.
Vendrik
Duyvendak