nr. 157
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT EN STAATSSECRETARIS
VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 december 2007
Hierbij sturen wij u het evaluatierapport van de btw-regeling sierteeltproducten.1 Dit rapport geeft gevolg aan de periodieke evaluatieverplichting
van de belastinguitgaven op grond van de Regeling Prestatiegegevens en Evaluatieonderzoek.
In de evaluatie is de effectiviteit en efficiëntie van de btw-regeling
voor sierteeltproducten onderzocht. Het rapport is opgesteld door de Wageningen
Universiteit en Researchcentrum (WUR-LEI) en begeleid door de ministeries
van LNV en Financiën.
Het verlaagde btw-tarief voor sierteeltproducten is destijds op initiatief
van de Tweede Kamer ingesteld om bloemen en planten betaalbaar te houden voor
lage inkomensgroepen en om omzet en werkgelegenheid in de tuinbouw te stimuleren.
De Nederlandse sierteeltproductie is een belangrijke economische sector met
een productiewaarde van € 4,8 miljard en een werkgelegenheid van
bijna 70 000 arbeidsplaatsen. Tachtig procent van de productie wordt
geëxporteerd met een exportwaarde van € 6,1 miljard. Het budgettaire
beslag van het verlaagde btw-tarief voor sierteeltproducten wordt geraamd
op circa € 155 miljoen voor 2005.
Wat betreft de doelmatigheid en doeltreffendheid van de btw-regeling trekken
de LEI-onderzoekers de volgende conclusies:
• Veranderingen in de btw-regeling voor sierteeltproducten hebben
weinig effect op de doelmatigheid in de bedrijfsvoering (administratieve lasten);
• Uit de statistische analyse blijkt dat de consumentenvraag naar
sierteeltproducten gevoelig is voor veranderingen in de consumentenprijs,
met name voor de lage inkomens. Een prijsstijging voor kamerplanten en bloemen
van 1% leidt tot een daling van de vraag van 1,13%, terwijl
een prijsstijging van tuinproducten van 1% leidt tot een daling van
de vraag met 1,5%;
• Het rapport laat echter geen harde conclusies toe over de mate
waarin veranderingen van het btw-tarief voor sierteeltproducten worden doorberekend in de consumentenprijs. Het onderzoek veronderstelt dat btw-veranderingen
volledig worden doorberekend aan de consument;
• Gelet op de grote exportoriëntatie van de sierteeltsector,
is de betekenis van de Nederlandse btw-regeling voor de sector beperkt. Dit
verandert evenwel indien een overgang van een verlaagd btw-tarief naar het
normale btw-tarief voor sierteeltproducten navolging krijgt in het buitenland.
In dat geval is er een veel groter effect voor de sierteeltsector;
• De onderzoekers berekenen voor de sector en aanverwante sectoren
dat een overgang alleen in Nederland naar het normale btw-tarief voor sierteeltproducten
leidt tot een omzetdaling van € 235 miljoen en een verlies aan arbeidsplaatsen
voor 3515 personen. Indien de btw-verhoging voor sierteeltproducten navolging
krijgt in het buitenland leidt dit in Nederland tot een omzetdaling van € 800
miljoen en een werkgelegenheidsverlies van 7710 arbeidsplaatsen. Een integrale
berekening voor de hele Nederlandse economie is niet beschikbaar.
De internationale context in aanmerking nemend, is het kabinet van mening
dat de btw-regeling voor sierteeltproducten doelmatig en doeltreffend is.
Het rapport geeft het kabinet thans geen aanleiding tot afschaffing van het
verlaagde btw-tarief voor de sierteeltproducten.
De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg
De staatssecretaris van Financien,
J. C. de Jager