31 200 XII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2008

31 200 XIV
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) voor het jaar 2008

nr. 78
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 april 2008

In mijn brief van 11 februari 2008 (Aanhangsel der Handelingen, vergaderjaar 2007–2008, nr. 1291), waarbij ik de vragen van de heer Cramer (ChristenUnie) beantwoordde, meldde ik u dat het nader onderzoek naar de ongevallen met landbouwvoertuigen over de periode 1997 t/m 2006 nog gaande was. Inmiddels is het gereed. Het rapport gaat hierbij1. Het behandelt de algemene ontwikkelingen van ongevallen met landbouwvoertuigen in relatie tot alle ongevallen en verschillende doorsneden van ongevallen met landbouwvoertuigen naar soort ongeval, manoeuvre, weg (wegbeheerder en snelheidslimiet ter plaatse), botspartner, veroorzaker van het ongeval en tijd van de dag.

De gegevens in het rapport zijn geselecteerd uit de databases van de Dienst Verkeer en Scheepvaart van Rijkswaterstaat op basis van politieregistratie. Over de periode vanaf 1996 is de registratiegraad voor verkeersdoden gemiddeld 93%, voor ziekenhuisgewonden gemiddeld 60%. In afbeelding 3.2 van het rapport is de registratiegraad per jaar uitgewerkt. Daaruit valt te verklaren dat bijvoorbeeld over het jaar 2006 als aantal verkeersdoden in het rapport 730 wordt genoemd en niet de 811 uit de gepubliceerde slachtoffercijfers.

In het onderstaande heb ik gegevens over de aantallen slachtoffers, het aandeel van bestuurders van landbouwvoertuigen als veroorzaker van ongevallen en de leeftijden van de daarbij betrokken bestuurders van landbouwvoertuigen overgenomen.

1. Slachtoffers van ongevallen waarbij land- en bosbouwtrekkers zijn betrokken:

Jaar1997199819992000200120022003200420052006
Doden16181815131626181911
Gewonden314270333239270254250235230232

De slachtoffers zijn voor het overgrote deel de verkeersdeelnemers die met het landbouwvoertuig in botsing kwamen. Het aantal doden bij ongevallen met landbouwvoertuigen blijkt sterk te fluctueren. Voor de uitschieters naar boven en beneden is geen verklaring te geven. Het aandeel doden als gevolg van een ongeval met een landbouwvoertuig bedraagt 1,8% van het totale aantal geregistreerde verkeersdoden, het aantal ziekenhuisgewonden 0,9%.

2. Geregistreerde ongevallen 1997–2006; aandeel bestuurder landbouwvoertuig als veroorzaker:

AfloopAantal ongevallen met een landbouwvoertuigAantal ongevallen veroorzaakt door een landbouwvoertuigPercentage ongevallen veroorzaakt door een landbouwvoertuig
Dodelijke ongevallen1658953,9
Ziekenhuis ongevallen88652359,0
Overige ongevallen met gewonden1 23274160,1
Uitsluitend materiële schade13 1509 36771,2
Totaal ongevallen15 43310 72069,5

Het merendeel van de geregistreerde ongevallen is veroorzaakt door de bestuurder van het landbouwvoertuig. Daarbij neemt het percentage af naarmate de letselernst toeneemt.

3. Verdeling leeftijd bestuurders landbouwvoertuigen als veroorzakers ongeval:

Leeftijd16–1718–2425–3435–4950+
Ongeval met doden5,8%25,6%24,4%27,9%16,3%
Ongeval met ziekenhuis gewonden10,7%22,6%19,1%22,4%25,1%
Ongeval met overige gewonden11,2%25,3%22,0%20,9%20,6%
Totaal aantal ongevallen10,4%26,0%21,0%21,5%21,1%

De grootte van de groepen verschilt. Dit in ogenschouw genomen, is het aandeel 16- en 17-jarigen groter dan het op het eerste gezicht lijkt. Het beslaat immers maar twee «jaargangen». Het is niettemin niet van dien aard dat het weren van deze leeftijdsgroep van de trekker een grote bijdrage zou leveren aan vermindering van het aantal ongevallen.

Tenslotte bericht ik u dat Veilig Verkeer Nederland het initiatief heeft genomen om de relatie verkeersveiligheid en landbouwtrekkers verder te bezien.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven