nr. 14
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 7 november 2007
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1
heeft een aantal vragen bij brief van 10 oktober 2007 (07-VW-B-078) voorgelegd
aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de antwoorden op de vragen
van de leden De Krom en Ten Broeke over de afsluiting van de Duitse grens
voor vrachtverkeer op Duitse feestdagen en zondagavonden (Aanhangsel der Handelingen,
vergaderjaar 2006–2007, nr. 1657).
De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 6 november
2007. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie,
R. Kortenhorst
Waarnemend griffier van de commissie,
Sneep
1
De stand van zaken ten aanzien van de door u in bovengenoemde
antwoorden aangekondigde acties en de maatregelen die u concreet heeft genomen
om de problematiek die zich voordoet op Duitse feestdagen en zondagavonden
tegen te gaan
In overleg tussen Rijkswaterstaat, KLPD, de betrokken gemeenten en de
provincie Overijssel is als insteek gekozen dat een belangrijk deel van de
problematiek van de Duitse feestdagen en zondagavonden kan worden opgelost
door een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen aan de zuidzijde van de
A1. In antwoorden op vragen van de leden De Krom en Ten Broeke (DGTL/07/008101)
heb ik aangekondigd een verkenning te doen naar deze uitbreidingsmogelijkheden.
Deze verkenning is inmiddels afgerond en heeft erin geresulteerd dat ik besloten
heb over te gaan tot een uitbreiding van 111 vrachtwagenparkeerplaatsen verdeeld
over de verzorgingsplaatsen Lonnekermeer (96) en Bolder (15). De planvoorbereiding
voor deze uitbreiding is inmiddels afgerond en ook de financiering is rond.
De extra capaciteit zal in het 3e kwartaal van 2008 opgeleverd kunnen worden.
Zoals vermeld in de eerder genoemde antwoorden hebben de verschillende
partijen ook de mogelijkheden voor parkeren in de nabijheid van de A1 bekeken.
Er is nagegaan of grote regionale parkeerterreinen, zoals het grote parkeerterrein
bij de IKEA en de Evenementenhal in Hengelo te gebruiken zijn. Dit is helaas
niet het geval, omdat beide genoemde parkeerterreinen qua fundering en constructie
niet berekend zijn op grote aantallen vrachtwagens. Er zou aanzienlijke schade
worden aangericht op deze parkeerterreinen (en parkeerterreinen elders in
de regio). Het in de antwoorden aangekondigde onderzoek naar een parkeerverwijssysteem
loopt nog.
In samenwerking met het KLPD is Rijkswaterstaat in april 2007 gestart
met een maatregelenpakket op de A1 op de Duitse feestdagen. Dat wil zeggen
dat op de laatste acht kilometer voor de grens een snelheidsbeperking naar
70km/uur geldt met stringente handhaving door het KLPD. Bovendien wordt dit
wegvak op die dagen in de (werkvak-)verlichting gezet. Met dit pakket aan
maatregelen wordt de veiligheid aanzienlijk vergroot, maar uiteraard wordt
het parkeerprobleem er niet door opgelost.
Het onderzoek naar de mogelijkheden van uitbreiding van het grensemplacement
langs de A67 bij Venlo is nog niet afgerond.
2
De stand van zaken van het EU voorstel om de zondag
en feestdagregelingen binnen de EU te harmoniseren en de acties die u onderneemt
c.q. voornemens bent te nemen om harmonisering van bedoelde regelingen in
Europees verband opnieuw te agenderen.
In 1998 heeft de EU commissie een voorstel COM(1998)115 gelanceerd om
de zondag- en feestdagregelingen binnen de EU te harmoniseren. Dit voorstel
heeft een aantal jaren op de agenda gestaan en is besproken in Raadswerkgroepen,
maar stuitte op een meerderheidsafwijzing in de EU raad. Die afwijzing gold
het voorstel tot harmonisatie, maar zelfs als minimum een verplichte melding
van de nationale regelingen aan de Commissie bleek niet haalbaar.
De rijverboden op zondagen en feestdagen vallen onder de soevereiniteit
van de individuele lidstaten. Onder andere in Duitsland, Frankrijk en Italië
is er geen enkel politiek draagvlak om daaraan te tornen en bijvoorbeeld Duitsland
heeft dan ook herhaaldelijk en categorisch geweigerd dit onderwerp in internationaal
verband te bespreken.
In het kader van de zogeheten vermindering van administratieve lasten
heeft de Europese Commissie haar voorstel tot harmonisatie van rijverboden
in Europa uiteindelijk op 17 maart 2006 teruggetrokken.
Gelet op de bekende standpunten heeft het naar mijn oordeel thans geen
zin deze regelingen in Europees verband wederom voor te stellen. Wel blijf
ik alert op mogelijke verandering in de standpunten van de landen om zo mogelijk
dit dossier weer aan de orde te stellen.
Het is wellicht nuttig erop te wijzen dat een harmonisatie van de dagen
en tijden van rijverboden niets verandert aan de problematiek van de parkeerplaatsen.
Zo’n regeling zou immers slechts de randvoorwaarden vastleggen, niet
het feit of een land wel of geen rijverboden heeft. Dus ook als een besluit
conform het teruggetrokken voorstel van de Europese Commissie was doorgevoerd
was de situatie blijven bestaan dat Duitsland op een bepaald uur de wegen
sluit voor vrachtwagens en Nederland niet en dus dat de vrachtwagens zich
voor de Duits – Nederlandse grens ophopen.
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Van der Staaij (SGP), Snijder-Hazelhoff (VVD), Mastwijk (CDA),
Duyvendak (GL), Kortenhorst (CDA), voorzitter, Koopmans (CDA), Gerkens (SP),
Van der Ham (D66), Nicolaï (VVD), Haverkamp (CDA), De Krom (VVD), Samsom
(PvdA), Roefs (PvdA), Jansen (SP), Cramer (CU), Roemer (SP), Koppejan (CDA),
Vermeij (PvdA), Madlener (PVV), Ten Broeke (VVD), Besselink (PvdA), Ouwehand
(PvdD), Polderman (SP), Tang (PvdA) en De Rouwe (CDA).
Plv. leden: Van der Vlies (SGP), Boekestijn (VVD), Bilder (CDA), Van Gent
(GL), Hessels (CDA), Jager (CDA), Van Bommel (SP), Koşer Kaya (D66),
Neppérus (VVD), Van Gennip (CDA), Aptroot (VVD), Crone (PvdA), Smeets
(PvdA), Van Gijlswijk (SP), Anker (CU), Van Leeuwen (SP), Knops (CDA), Depla
(PvdA), Agema (PVV), Verdonk (Verdonk), Jacobi (PvdA), Thieme (PvdD), Lempens
(SP), Waalkens (PvdA) en Van Heugten (CDA).