31 200 XII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2008

nr. 14
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 7 november 2007

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1 heeft een aantal vragen bij brief van 10 oktober 2007 (07-VW-B-078) voorgelegd aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de antwoorden op de vragen van de leden De Krom en Ten Broeke over de afsluiting van de Duitse grens voor vrachtverkeer op Duitse feestdagen en zondagavonden (Aanhangsel der Handelingen, vergaderjaar 2006–2007, nr. 1657).

De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 6 november 2007. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

R. Kortenhorst

Waarnemend griffier van de commissie,

Sneep

1

De stand van zaken ten aanzien van de door u in bovengenoemde antwoorden aangekondigde acties en de maatregelen die u concreet heeft genomen om de problematiek die zich voordoet op Duitse feestdagen en zondagavonden tegen te gaan

In overleg tussen Rijkswaterstaat, KLPD, de betrokken gemeenten en de provincie Overijssel is als insteek gekozen dat een belangrijk deel van de problematiek van de Duitse feestdagen en zondagavonden kan worden opgelost door een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen aan de zuidzijde van de A1. In antwoorden op vragen van de leden De Krom en Ten Broeke (DGTL/07/008101) heb ik aangekondigd een verkenning te doen naar deze uitbreidingsmogelijkheden. Deze verkenning is inmiddels afgerond en heeft erin geresulteerd dat ik besloten heb over te gaan tot een uitbreiding van 111 vrachtwagenparkeerplaatsen verdeeld over de verzorgingsplaatsen Lonnekermeer (96) en Bolder (15). De planvoorbereiding voor deze uitbreiding is inmiddels afgerond en ook de financiering is rond. De extra capaciteit zal in het 3e kwartaal van 2008 opgeleverd kunnen worden.

Zoals vermeld in de eerder genoemde antwoorden hebben de verschillende partijen ook de mogelijkheden voor parkeren in de nabijheid van de A1 bekeken. Er is nagegaan of grote regionale parkeerterreinen, zoals het grote parkeerterrein bij de IKEA en de Evenementenhal in Hengelo te gebruiken zijn. Dit is helaas niet het geval, omdat beide genoemde parkeerterreinen qua fundering en constructie niet berekend zijn op grote aantallen vrachtwagens. Er zou aanzienlijke schade worden aangericht op deze parkeerterreinen (en parkeerterreinen elders in de regio). Het in de antwoorden aangekondigde onderzoek naar een parkeerverwijssysteem loopt nog.

In samenwerking met het KLPD is Rijkswaterstaat in april 2007 gestart met een maatregelenpakket op de A1 op de Duitse feestdagen. Dat wil zeggen dat op de laatste acht kilometer voor de grens een snelheidsbeperking naar 70km/uur geldt met stringente handhaving door het KLPD. Bovendien wordt dit wegvak op die dagen in de (werkvak-)verlichting gezet. Met dit pakket aan maatregelen wordt de veiligheid aanzienlijk vergroot, maar uiteraard wordt het parkeerprobleem er niet door opgelost.

Het onderzoek naar de mogelijkheden van uitbreiding van het grensemplacement langs de A67 bij Venlo is nog niet afgerond.

2

De stand van zaken van het EU voorstel om de zondag en feestdagregelingen binnen de EU te harmoniseren en de acties die u onderneemt c.q. voornemens bent te nemen om harmonisering van bedoelde regelingen in Europees verband opnieuw te agenderen.

In 1998 heeft de EU commissie een voorstel COM(1998)115 gelanceerd om de zondag- en feestdagregelingen binnen de EU te harmoniseren. Dit voorstel heeft een aantal jaren op de agenda gestaan en is besproken in Raadswerkgroepen, maar stuitte op een meerderheidsafwijzing in de EU raad. Die afwijzing gold het voorstel tot harmonisatie, maar zelfs als minimum een verplichte melding van de nationale regelingen aan de Commissie bleek niet haalbaar.

De rijverboden op zondagen en feestdagen vallen onder de soevereiniteit van de individuele lidstaten. Onder andere in Duitsland, Frankrijk en Italië is er geen enkel politiek draagvlak om daaraan te tornen en bijvoorbeeld Duitsland heeft dan ook herhaaldelijk en categorisch geweigerd dit onderwerp in internationaal verband te bespreken.

In het kader van de zogeheten vermindering van administratieve lasten heeft de Europese Commissie haar voorstel tot harmonisatie van rijverboden in Europa uiteindelijk op 17 maart 2006 teruggetrokken.

Gelet op de bekende standpunten heeft het naar mijn oordeel thans geen zin deze regelingen in Europees verband wederom voor te stellen. Wel blijf ik alert op mogelijke verandering in de standpunten van de landen om zo mogelijk dit dossier weer aan de orde te stellen.

Het is wellicht nuttig erop te wijzen dat een harmonisatie van de dagen en tijden van rijverboden niets verandert aan de problematiek van de parkeerplaatsen. Zo’n regeling zou immers slechts de randvoorwaarden vastleggen, niet het feit of een land wel of geen rijverboden heeft. Dus ook als een besluit conform het teruggetrokken voorstel van de Europese Commissie was doorgevoerd was de situatie blijven bestaan dat Duitsland op een bepaald uur de wegen sluit voor vrachtwagens en Nederland niet en dus dat de vrachtwagens zich voor de Duits – Nederlandse grens ophopen.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Staaij (SGP), Snijder-Hazelhoff (VVD), Mastwijk (CDA), Duyvendak (GL), Kortenhorst (CDA), voorzitter, Koopmans (CDA), Gerkens (SP), Van der Ham (D66), Nicolaï (VVD), Haverkamp (CDA), De Krom (VVD), Samsom (PvdA), Roefs (PvdA), Jansen (SP), Cramer (CU), Roemer (SP), Koppejan (CDA), Vermeij (PvdA), Madlener (PVV), Ten Broeke (VVD), Besselink (PvdA), Ouwehand (PvdD), Polderman (SP), Tang (PvdA) en De Rouwe (CDA).

Plv. leden: Van der Vlies (SGP), Boekestijn (VVD), Bilder (CDA), Van Gent (GL), Hessels (CDA), Jager (CDA), Van Bommel (SP), Koşer Kaya (D66), Neppérus (VVD), Van Gennip (CDA), Aptroot (VVD), Crone (PvdA), Smeets (PvdA), Van Gijlswijk (SP), Anker (CU), Van Leeuwen (SP), Knops (CDA), Depla (PvdA), Agema (PVV), Verdonk (Verdonk), Jacobi (PvdA), Thieme (PvdD), Lempens (SP), Waalkens (PvdA) en Van Heugten (CDA).

Naar boven