31 200 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2008

nr. 14
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 november 2007

In het Algemeen Overleg d.d. 21 juni 2007 (kamerstuk 30 800 A, nr. 79) over fileproblematiek heeft u mij gevraagd om na te gaan in hoeverre harmonisatie van snelheden op de A59 de overlast kan verminderen die omwonenden van de weg ter hoogte van Waalwijk en Heusden ervaren.

Actiegroep «Hoor de A59»

De actiegroep «Hoor de A59» heeft begin dit jaar per brief aandacht gevraagd voor deze overlast. De actiegroep wees op een gebrek aan veiligheid, te hoge geluidsbelasting en te slechte luchtkwaliteit. Met de actiegroep heeft overleg plaatsgehad over de door hen ervaren problematiek.

Geluid en lucht

Wat betreft geluid en luchtkwaliteit wordt voldaan aan de Wet Geluidhinder en het Besluit Luchtkwaliteit. Ik zie derhalve, met alle begrip voor de overlast, ook gelet op de precedentwerking, geen aanleiding om maatregelen te overwegen. Het staat de gemeente Heusden evenwel vrij om zelf aanvullende maatregelen te treffen.

Veiligheid op- en afritten

Ik deel de mening van de actiegroep over de onveiligheid van open afritten. Vandaar dat maatregelen worden getroffen.

De aansluiting Heusden is in 2006 gereconstrueerd. Het viaduct Wolput in de aansluiting Nieuwkuijk wordt momenteel vervangen. Recentelijk is in samenwerking met de gemeente Heusden een rotonde aangelegd op het zuidelijke kruispunt.

Op de aansluiting Drunen–Elshout is de veiligheid al een aantal jaren zorgelijk. De veiligheid daar hangt direct samen met het onderliggend wegennet. Rijkswaterstaat is hierover in overleg met de gemeente Heusden.

Harmonisatie snelheden

De maximaal toegestane snelheid op het gedeelte Waalwijk–Heusden–Den Bosch is 120 km/u.

Er is één uitzondering: op het viaduct over het Afwateringskanaal Drongelen–Den Bosch, aan de oostzijde van Waalwijk, is de maximaal toegestane snelheid 70 km/u. De reden hiervoor is dat dit viaduct smal is, geen vluchtstrook heeft en een minimale redresseerruimte. Voor de verkeersveiligheid is enkele jaren geleden een smalle middenbarrier geplaatst.

Het viaduct is technisch verouderd en wordt sinds een aantal jaren met een steunconstructie versterkt. Dit viaduct is één van de kunstwerken waarvoor een nadere constructieve beoordeling noodzakelijk is om een definitief oordeel te kunnen geven. Over het onderzoek naar de conditie van kunstwerken heb ik u geïnformeerd per brief van 3 oktober 2007, Kamerstuk 31 200 XII, nr. 5.

In het kader van die inventarisatie zal bepaald worden of – en zo ja wanneer – het kunstwerk vervangen zal worden en welke maximale snelheid na vervanging zal gelden. Een maximale toegestane snelheid van 120 km/u is daarbij mijn uitgangspunt.

Harmonisatie naar 70 km/u is geen optie, omdat daarmee de weg niet langer als snelweg zou fungeren. Bovendien zou dit een nieuwe discontinuïteit veroorzaken ten opzichte van de overige delen van de A59.

Ten slotte. Zoals ik de Kamer heb gemeld zullen proeven met dynamische snelheden worden gestart. Ik wil de resultaten daarvan afwachten alvorens te besluiten tot bijstelling van de maximaal toegestane snelheid op hoofdwegen, tenzij niet wordt voldaan aan lucht- en geluidregelgeving. En zoals gezegd is dat op dit gedeelte van de A59 niet het geval.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

Naar boven