nr. 82
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 december 2009
Met deze brief bied ik u aan de vijfde halfjaarsrapportage vereenvoudigingsoperatie
Belastingdienst.1 In deze rapportage wordt de
voortgang gemeld van de activiteiten zoals deze zijn benoemd in het plan van
aanpak vereenvoudigingsoperatie Belastingdienst van 8 juni 2007 (Tweede
Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 31 066, nr. 2).
Allereerst wordt in de rapportage ingegaan op de uitvoering van het huidige
Toeslagenproces (waaronder de stand van zaken definitief toekennen 2007 en
2008), de vereenvoudigingsoperatie van de huidige organisatie (verbetermaatregelen
dienstverlening) en de sturing op de ICT-uitvoering.
De destijds in het plan van aanpak opgenomen maatregelen om de dienstverlening
aan burgers en bedrijven te verbeteren, zijn nagenoeg allemaal ingevoerd.
De prestaties laten op sommige onderdelen nog te wensen over. Eerste prioriteit
is het op orde brengen van de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon. Daarnaast
worden ook de doelstellingen met betrekking tot het tijdig behandelen van
bezwaarschriften en klachten nog niet gehaald. Dit geldt tevens voor tijdig
afdoen van de aanvragen voor een OB/LH-nummer. Ook voor deze onderdelen worden
maatregelen getroffen. Daarnaast vermeldenswaard zijn de vervolgstappen op
het terrein van de vooringevulde aangifte (voor burgers) en het gebruik van
XBRL (voor ondernemers).
In het tweede deel van de rapportage worden de ontwerpactiviteiten op
het gebied van Toeslagen, de toekomstige organisatie en de vereenvoudiging
van wetgeving behandeld. In aansluiting op mijn brief van 2 november
2009 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009, 31 066, nr. 78)
over de stand van zaken ten aanzien van het nieuwe toeslagensysteem wordt
in de rapportage nader ingegaan op de geleidelijke implementatie, de risico’s
en de kosten van dit systeem.
In de vorige halfjaarsrapportage (Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009,
31 066, nr. 71) is gemeld dat, naar aanleiding van de uitkomsten
van de externe doorlichting van de Informatievoorzieningsketen (IV-keten),
is besloten het programma Complexiteitsreductie 2 (CR 2) voor
drie jaar te bevriezen, en het programma Complexiteitsreductie 1 (CR 1) alleen
voort te zetten voor die activiteiten die direct van belang zijn voor het
waarborgen van de continuïteit van de processen van de Belastingdienst.
Als uitvloeisel van diezelfde doorlichting is vanaf de zomer het Transformatieprogramma
van start gegaan. Dit programma heeft tot doel een volledige bestuurlijke
en operationele herinrichting van de IV-keten. Per 1 januari 2010 zullen
de organisatorische veranderingen zijn doorgevoerd zodat er sprake is van
een eenduidige verdeling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Dit is
een randvoorwaarde voor het succesvol kunnen inzetten van de inhoudelijke
verbeterprojecten op ICT-gebied. Dit is geen proces dat van de ene dag op
de andere kan worden gerealiseerd. Structurele oplossingen voor de huidige
complexe ICT-situatie vergen tijd. Begin volgend jaar zal besluitvorming plaatsvinden
over de vervolgstappen. Grote concepties zullen daarbij niet aan de orde zijn.
Stap voor stap zal worden bekeken welke mogelijkheden er zijn op automatiseringsgebied
om de ambities op het terrein van dienstverlening en (horizontaal) toezicht
te helpen verwezenlijken.
Het derde deel van de rapportage behandelt de toezeggingen uit een viertal
algemeen overleggen met de vaste commissie voor Financiën, te weten het
AO over de reorganisatie van de Douane van 24 juni 2009, het verzamel
AO van 1 juli 2009, het AO over intracommunautaire btw-fraude van 9 september
2009 en het recente verzamel AO van 26 november 2009. Aangegeven wordt
welke uitvoering is gegeven aan de verschillende toezeggingen. Eén
van de toezeggingen betrof de vraag of de GBA voldoende betrouwbaar is om
vanaf 1 januari 2010 te dienen als authentieke basisadministratie
ten behoeve van toeslagen. Bij brief van 15 december 2009 (kenmerk 2009–0000730237)
heeft de staatssecretaris van BZK inmiddels op deze vraag antwoord gegeven.
Volledigheidshalve is de informatie uit deze brief ook in deze halfjaarsrapportage
opgenomen.
Tot slot
De halfjaarsrapportage is in de loop van tijd gegroeid tot een tamelijk
lijvig stuk, maar geeft daarmee naar mijn mening een goed samenvattend beeld
van de belangrijkste zaken waar de Belastingdienst op dat moment mee bezig
is. Op drie momenten in het jaar wordt uitvoerig gerapporteerd over de activiteiten
van de Belastingdienst, te weten in de halfjaarsrapportages van 1 juni
resp. 1 december, en het Beheersverslag Belastingdienst in mei. Daarnaast
zijn er nog de tweemaandelijkse rapportages aan de Kamer over de resultaten
van de Belastingdienst. De vraag is of het de effectiviteit van de informatievoorziening
aan de Kamer niet ten goede zou komen, als de halfjaarsrapportage en de tweemaandsrapportages
worden samengevoegd tot één rapportage. Om die reden zou ik
willen voorstellen de kerngegevens van de tweemaandelijkse rapportages voortaan
op te nemen in de halfjaarsrapportages, om daarmee ook een betere analyse
te kunnen geven van deze gegevens. Graag wil ik bij een eerstkomende gelegenheid
met u over dit voorstel van gedachten wisselen.
De staatssecretaris van Financiën,
J. C. de Jager