31 066
Belastingdienst

nr. 82
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 december 2009

Met deze brief bied ik u aan de vijfde halfjaarsrapportage vereenvoudigingsoperatie Belastingdienst.1 In deze rapportage wordt de voortgang gemeld van de activiteiten zoals deze zijn benoemd in het plan van aanpak vereenvoudigingsoperatie Belastingdienst van 8 juni 2007 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 31 066, nr. 2).

Allereerst wordt in de rapportage ingegaan op de uitvoering van het huidige Toeslagenproces (waaronder de stand van zaken definitief toekennen 2007 en 2008), de vereenvoudigingsoperatie van de huidige organisatie (verbetermaatregelen dienstverlening) en de sturing op de ICT-uitvoering.

De destijds in het plan van aanpak opgenomen maatregelen om de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren, zijn nagenoeg allemaal ingevoerd. De prestaties laten op sommige onderdelen nog te wensen over. Eerste prioriteit is het op orde brengen van de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon. Daarnaast worden ook de doelstellingen met betrekking tot het tijdig behandelen van bezwaarschriften en klachten nog niet gehaald. Dit geldt tevens voor tijdig afdoen van de aanvragen voor een OB/LH-nummer. Ook voor deze onderdelen worden maatregelen getroffen. Daarnaast vermeldenswaard zijn de vervolgstappen op het terrein van de vooringevulde aangifte (voor burgers) en het gebruik van XBRL (voor ondernemers).

In het tweede deel van de rapportage worden de ontwerpactiviteiten op het gebied van Toeslagen, de toekomstige organisatie en de vereenvoudiging van wetgeving behandeld. In aansluiting op mijn brief van 2 november 2009 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009, 31 066, nr. 78) over de stand van zaken ten aanzien van het nieuwe toeslagensysteem wordt in de rapportage nader ingegaan op de geleidelijke implementatie, de risico’s en de kosten van dit systeem.

In de vorige halfjaarsrapportage (Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009, 31 066, nr. 71) is gemeld dat, naar aanleiding van de uitkomsten van de externe doorlichting van de Informatievoorzieningsketen (IV-keten), is besloten het programma Complexiteitsreductie 2 (CR 2) voor drie jaar te bevriezen, en het programma Complexiteitsreductie 1 (CR 1) alleen voort te zetten voor die activiteiten die direct van belang zijn voor het waarborgen van de continuïteit van de processen van de Belastingdienst. Als uitvloeisel van diezelfde doorlichting is vanaf de zomer het Transformatieprogramma van start gegaan. Dit programma heeft tot doel een volledige bestuurlijke en operationele herinrichting van de IV-keten. Per 1 januari 2010 zullen de organisatorische veranderingen zijn doorgevoerd zodat er sprake is van een eenduidige verdeling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Dit is een randvoorwaarde voor het succesvol kunnen inzetten van de inhoudelijke verbeterprojecten op ICT-gebied. Dit is geen proces dat van de ene dag op de andere kan worden gerealiseerd. Structurele oplossingen voor de huidige complexe ICT-situatie vergen tijd. Begin volgend jaar zal besluitvorming plaatsvinden over de vervolgstappen. Grote concepties zullen daarbij niet aan de orde zijn. Stap voor stap zal worden bekeken welke mogelijkheden er zijn op automatiseringsgebied om de ambities op het terrein van dienstverlening en (horizontaal) toezicht te helpen verwezenlijken.

Het derde deel van de rapportage behandelt de toezeggingen uit een viertal algemeen overleggen met de vaste commissie voor Financiën, te weten het AO over de reorganisatie van de Douane van 24 juni 2009, het verzamel AO van 1 juli 2009, het AO over intracommunautaire btw-fraude van 9 september 2009 en het recente verzamel AO van 26 november 2009. Aangegeven wordt welke uitvoering is gegeven aan de verschillende toezeggingen. Eén van de toezeggingen betrof de vraag of de GBA voldoende betrouwbaar is om vanaf 1 januari 2010 te dienen als authentieke basisadministratie ten behoeve van toeslagen. Bij brief van 15 december 2009 (kenmerk 2009–0000730237) heeft de staatssecretaris van BZK inmiddels op deze vraag antwoord gegeven. Volledigheidshalve is de informatie uit deze brief ook in deze halfjaarsrapportage opgenomen.

Tot slot

De halfjaarsrapportage is in de loop van tijd gegroeid tot een tamelijk lijvig stuk, maar geeft daarmee naar mijn mening een goed samenvattend beeld van de belangrijkste zaken waar de Belastingdienst op dat moment mee bezig is. Op drie momenten in het jaar wordt uitvoerig gerapporteerd over de activiteiten van de Belastingdienst, te weten in de halfjaarsrapportages van 1 juni resp. 1 december, en het Beheersverslag Belastingdienst in mei. Daarnaast zijn er nog de tweemaandelijkse rapportages aan de Kamer over de resultaten van de Belastingdienst. De vraag is of het de effectiviteit van de informatievoorziening aan de Kamer niet ten goede zou komen, als de halfjaarsrapportage en de tweemaandsrapportages worden samengevoegd tot één rapportage. Om die reden zou ik willen voorstellen de kerngegevens van de tweemaandelijkse rapportages voortaan op te nemen in de halfjaarsrapportages, om daarmee ook een betere analyse te kunnen geven van deze gegevens. Graag wil ik bij een eerstkomende gelegenheid met u over dit voorstel van gedachten wisselen.

De staatssecretaris van Financiën,

J. C. de Jager


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven