31 061 XIII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).

De minister van Economische Zaken,

M. J. A. van der Hoeven

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Algemeen

Uitgaven (bedragen x € 1 mln)  
1. Aangekondigde verhoging in de Voorjaarsnota 2007  
Hoofdstuk XIII: 66,7
2. Mutatie onderhavig wetsvoorstel 66,7
Verschil 0

Na het onderhavige wijzigingsvoorstel komt het totaal van de uitgavenbegroting 2007 van EZ er als volgt uit te zien:

Vastgestelde begroting 20072 349,7 
Bij: Eerste suppletore begroting 2007+ 66,7 
Totaal beschikbaar2 416,4 
Ontvangsten (bedragen x € 1 mln)  
1. Aangekondigde verhoging in de Voorjaarsnota 2007  
Hoofdstuk XIII: – 1 551,1
2. Mutatie onderhavig wetsvoorstel – 1 551,1
Verschil 0

Na het onderhavige wijzigingsvoorstel komt het totaal van de ontvangstenbegroting 2007 van EZ er als volgt uit te zien:

Vastgestelde begroting 20077 432,7 
Af: Eerste suppletore begroting 2007– 1 551,1  
Totaal beschikbaar5 881,6 

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

De eerste suppletore begroting bevat mutaties op de vastgestelde begroting 2007. In deze suppletore begroting wordt voorgesteld de uitgaven- en ontvangstenraming voor 2007 met respectievelijk € 66,7 mln te verhogen en € 1551,1 mln te verlagen. De grootste en/of beleidsmatig meest relevante mutaties zijn in onderstaande tabel gespecificeerd. Voor een uitgebreidere toelichting op de afzonderlijke verplichtingenmutaties wordt verwezen naar de toelichting per begrotingsartikel.

(in € mln) VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 20074 042,42 349,77 432,7
artikel 1    
1Personeel Nma4,74,7 
2Boetes Nma  – 10,0
3Markt en overheid– 5,1– 2,0 
artikel 2    
4Bijdrage aan agentschappen4,04,0 
5Bijdrage STW10,91,0 
6TTI water17,57,0 
7CTMM30,0  
8BMM9,0  
9Smartmix20,5– 8,2 
artikel 3    
10Bedrijventerreinen8,42,6 
11Temporisatie PID17,1  
12Centraal IPR– 25,0  
13EFRO– 6,6– 1,5 
14ETS IV-A5,91,3 
15BBMKB218,0  
artikel 4    
16Borssele enveloppe16,23,0 
17Bijdrage MEP1,55,9 
18COVA– 8,3 – 8,3
19Aardgasbaten  – 2 750,0
20Fes-fdracht  1 125,0
21Stadsverwarmingsleningen  63,0
artikel 5    
22Wereld tentoonstelling Shanghai7,07,1 
23Programmatisch pakket– 6,6– 6,6 
artikel 10    
24ICT flankerend beleid4,0  
25RTL FM11,511,5 
artikel 22    
26Loon- en prijsbijstelling18,918,9 
     
Overige mutaties21,418,029,2
totaal van de mutaties374,966,7– 1 551,1
Stand eerste suppletore begroting 20064 417,32 416,45 881,6

Toelichting belangrijkste mutaties

1. Als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet Onafhankelijk Netbeheer krijgt de NMa (DTe) extra taken waarvoor de formatie wordt uitgebreid en extra personeel wordt ingehuurd. Tevens vergen de autonome stijging van het aantal te behandelen fusiemeldingen en de verlaging van de omzetdrempel waarboven fusies in de zorgsector moeten worden gemeld, extra capaciteit.

2. In een aantal oude bouwzaken zijn de oorspronkelijk opgelegde boetes in 2006 verlaagd.

3. De op handen zijnde wijziging van de Mededingingswet treedt op z’n vroegst in 2008 in werking. De hiermee samenhangende uitvoeringskosten worden doorgeschoven naar 2008.

4. Een deel van de opdracht aan SenterNovem kon in 2006 nog niet worden verstrekt omdat nog te veel zaken rondom de programmatische aanpak in ontwikkeling waren. De niet gebruikte verplichtingenruimte wordt doorgeschoven naar 2007.

5. Voor het programmatisch deel van het budget van STW was EZ ultimo 2006 nog in onderhandeling met STW. Hierdoor heeft de committering pas in 2007 plaatsgevonden.

6. De opzet van het TTI Water kost meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Daarom worden de uit het Fes-fonds beschikbare middelen ad € 17,5 mln (verplichtingenruimte) naar 2007 doorgeschoven.

7. Het programma CTMM is in het laatste kwartaal van 2006 van start gegaan. Als gevolg van het aantal partijen dat hierbij betrokken is, is er meer tijd nodig dan aanvankelijk voorzien om tot uitvoering te komen en is de € 30 mln (Fes-middelen) doorgeschoven naar 2007.

8. De mutatie betreft het overhevelen vanuit 2008 van budget van de Smartmix om de start van BMM (BioMedical Materials) in 2007 mogelijk te maken. Het BMM heeft bevordering van kennisontwikkeling en -uitwisseling op het gebied van biomedische materialen tussen publieke en private partners tot doel.

9. Vanuit de Smartmix wordt € 20,5 mln doorgeschoven van 2006 naar 2007 ten behoeve van het Holst Centrum.

10. Ultimo 2006 waren drie Topper-projecten grotendeels gereed, maar committering kon pas in 2007 plaatsvinden.

11. De mutatie betreft met name het doorschuiven vanuit 2006 van middelen voor Pieken in de Delta. Doordat de totstandkoming van de regeling meer tijd in beslag heeft genomen dan verwacht, heeft de eerste tender enige vertraging opgelopen.

12. Als gevolg van het amendement Ten Hoopen wordt de IPR 2007 opgehoogd. In totaal is € 50,0 mln toegevoegd aan de EZ-begroting. De helft hiervan is reeds in 2006 aangewend.

13. en 14. Deze mutaties betreffen met name het afzonderlijk zichtbaar maken van de cofinancieringsmiddelen voor de Europese territoriale samenwerking (zie ook 14).

15. De mutatie betreft, evenals in 2006, de verhoging van de BBMKB tot € 602,5 mln als gevolg van het toegenomen beroep op de regeling.

16. In het kader van de Borssele-enveloppe uit het Fes wordt € 16,2 mln aan de EZ begroting toegevoegd. Dit betreft de Fes-bijdrage Duurzaamheid Unieke Kansenregeling (UKR).

17. In 2006 hebben particulieren en kleine bedrijven een eenmalige tegemoetkoming van € 52,- in de energiekosten gekregen. Het aantal aansluitingen bleek daarbij iets hoger dan verwacht waardoor een additioneel budget van € 1,2 mln benodigd is.

18. De tariefsverlaging met als doel te komen tot een geleidelijke afbouw van de egalisatierekening van COVA wordt voor onbepaalde tijd gehandhaafd.

19. De raming van de aardgasbaten is neerwaarts bijgesteld. Dit komt met name door een neerwaartse bijstelling van de olieprijsraming voor 2007 en het feit dat er minder gas geproduceerd is in de winter 2006–2007 als gevolg van de relatief warme winter.

20. De lagere bijdrage aan het Fes is het gevolg van de lagere raming van de aardgasbaten.

21. Deze mutatie betreft terugontvangsten op in het verleden verstrekte leningen door Novem BV ten behoeve van energiebesparingprojecten.

22. Het verplichtingenbudget op Wereldexpo 2010 wordt met € 7 mln verhoogd ten behoeve van het Nederlands paviljoen op de wereldtentoonstelling te Shanghai.

23. Dekking voor de verhoging van de Wereldexpo 2010 wordt gevonden in de eindejaarsmarge HGIS, die in afwachting van een nadere verdeling om technische redenen op «Programmatisch pakket» is geraamd.

24. Deze mutatie betreft lopende ICTAL activiteiten waarvoor benodigd budget uit 2006 wordt doorgeschoven naar 2007.

25. In 2003 is ten onrechte een vergunning voor het gebruik van frequenties voor landelijke commerciële radio voor Nederlandstalige muziek uitgegeven aan RTL FM. Als gevolg van deze onjuiste vergunningverlening heeft RTL FM schade geleden en is nu een minnelijke schikking getroffen.

26. De loon- en prijsbijstelling 2007 zijn bij Voorjaarsnota aan de EZ-begroting toegevoegd.

In de navolgende toelichting op de beleidsartikelen wordt steeds aangesloten bij de tabellen «budgettaire gevolgen van beleid» zoals opgenomen in de begroting 2007. De hier opgenomen tabellen laten op artikelsubniveau zien welke mutaties zich hebben voorgedaan. Het uitgangspunt daarbij is dat alleen de beleidsmatig relevante mutaties worden toegelicht.

Zoals reeds in de begroting 2007 is aangegeven, specificeert EZ de verplichtingenramingen in plaats van de uitgavenramingen omdat de verplichtingenramingen het meeste inzicht geven in het actuele beleid. Beleidsbeslissingen, zoals het introduceren of het beëindigen van subsidieregelingen, zijn in de verplichtingenramingen immers direct traceerbaar. Vanwege de doorlooptijden en betalingsschema’s van subsidies, bieden de uitgavenramingen in dat opzicht minder informatie.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 1: Goed functionerende economie en markten in Nederland en Europa (in € mln)
 Stand ontwerp-begroting 2007Mutaties 1e suppletore begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Verplichtingen (totaal)79,20,679,79,75,45,14,2
Programma-uitgaven30,5– 4,526,04,60,40,30,3
Markt en spelregels       
OD 2: Optimale marktordening en mededinging bevorderen       
– Bijdrage Metrologie14,4 14,4    
– Raad Deskundige Nationale Standaard0,1 0,1    
– Markt en Overheid5,1– 5,1 4,2   
– Bijdrage diverse instituten1,3 1,3    
OD 3: Positie van de consument versterken       
– Toezichthouder consumenten4,80,65,40,40,40,30,3
– Prijzenwet1,0 1,0    
Algemeen       
– Onderzoek en Opdrachten DG Economische Politiek (DGEP)3,8 3,8    
– NL voorzitterschap EU 2004       
– Onderzoek en Opdrachten Kenniscentrum Ordeningsvraagstukken       
        
Apparaatuitgaven48,65,153,75,15,14,73,8
– Personeel DG EP8,10,48,40,40,40,10,1
– Apparaatuitgaven NMa/Dte40,64,745,34,74,74,73,8
        
Uitgaven (totaal)75,93,579,45,06,15,94,2
Waarvan programma-uitgaven27,3– 1,425,8 1,01,10,3
Waarvan juridisch verplicht*)25,7 25,7    
OD 218,2– 2,016,2– 0,40,70,8 
OD 35,30,65,90,40,40,30,3
Algemeen3,7 3,7    
Ontvangsten (totaal)59,7– 7,652,2– 8,2– 7,2– 7,22,8
– Ontvangsten NMa55,0– 7,647,4– 8,2– 7,2– 7,22,8
        
– Ontvangsten Dte4,7 4,7    

*) Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.

Markt en Overheid

In verband met het beleid Markt en Overheid wordt de Mededingingswet gewijzigd. Ter dekking van de hieruit voortvloeiende uitvoeringskosten is in de begroting 2007 een verplichtingenbudget van € 5,1 mln geraamd. Omdat de wetswijziging op z’n vroegst in 2008 in werking treedt, wordt dit bedrag doorgeschoven naar 2008.

Apparaatuitgaven NMa/Dte

Als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet Onafhankelijk Netbeheer krijgt de NMa (DTe) extra taken waarvoor de formatie wordt uitgebreid en extra personeel wordt ingehuurd (€ 3,1 mln in 2007). De autonome stijging van het aantal door de NMa te behandelen fusiemeldingen en de verlaging van de omzetdrempel waarboven fusies in de zorgsector moeten worden gemeld, vergen eveneens uitbreiding van de capaciteit van de NMa (€ 1,5 mln in 2007).

Ontvangsten NMa

In een aantal oude bouwzaken zijn de oorspronkelijk opgelegde boetes in 2006 verlaagd (van in totaal € 100 mln naar € 53 mln). Dit resulteert in een neerwaartse bijstelling van de ontvangstenraming van € 10 mln in 2007. Daarnaast worden extra fees ontvangen (€ 2,4 mln) als gevolg van de AMvB «Besluit Kostenverhaal NMa» waarmee de NMa bepaalde toezichtskosten sinds 29 december 2006 kan doorberekenen en de verlaging van de omzetdrempel waarboven fusies in de zorgsector moeten worden gemeld.

Artikel 2: Een sterk innovatievermogen (in € mln)
 Stand ontwerp-begroting 2007Mutaties 1e suppletore begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Verplichtingen (totaal)570,594,1664,6– 13,8– 5,4– 0,2– 12,4
Programma-uitgaven514,690,7605,3– 14,4– 6,0– 1,6– 12,6
Markt en Spelregels       
OD 1: Kennisbescherming       
Basispakket       
OD 2: Meer bedrijven die meer (technologische) kennis ontwikkelen en benutten       
– Innovatievouchers/IPC’s37,82,540,3    
– SKO/SKB       
– Technopartner algemeen2,8– 1,51,3– 1,5– 1,5  
– Seed-regeling24,0 24,0    
– Subsidieregeling Kennisexploitatie (SKE)4,55,39,8    
– Bijdrage aan Syntens31,51,032,51,01,01,0 
– ICT-kennis en -innovatie1,3– 1,20,1– 1,2– 1,0– 1,0– 1,0
Programmatisch pakket       
OD 3: Topprestaties op innovatiethema’s       
– Innovatieomnibus (algemeen)124,4– 121,82,6– 75,8– 52,9– 52,1– 45,8
– Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten       
– TTI Water 17,517,5    
– InnoWATOR 5,05,05,05,05,0 
– Bijdrage aan Technologische Topinsituten (TTI’s) 21,221,221,221,221,229,6
– Innovatieve onderzoeksprogramma’s (IOP’s) 15,915,914,38,510,74,7
– Bijdrage aan STW19,611,030,6    
– Point One (voorheen micro-elektronica- stimulering)43,1 43,1    
– Point One (boegbeeld)19,0 19,0    
– Holst centrum   2,9   
– WCFS+33,04,237,2    
– Food and Nutrition Delta 12,712,712,712,712,7 
– CTMM 60,060,015,0   
– BMM 9,09,0    
– Scheidingstechnologie15,0– 0,814,2    
– Creative Challenge Call 4,74,7    
– Uitdagersfaciliteit12,2 12,2    
– Smartmix51,320,571,8– 9,0   
– Bijdrage aan TNO28,4 28,4    
– Bijdrage aan GTI’s6,1 6,1    
– Civiele luchtvaartontwikkeling5,0 5,0    
– Luchtvaartkredietfaciliteit       
– Bijdrage aan NIVR8,80,69,41,01,01,0 
– Ruimtevaart25,3 25,3    
– Bijdrage aan instituten0,5 0,5    
– IS internationaal 25,025,0    
– IS opkomende markten6,1 6,1    
– Overige kredieten2,6 2,6    
– Overige uitgaven0,7 0,7    
Algemeen       
– Onderzoek en beleidsexperimenten11,7– 0,111,6    
        
Apparaatuitgaven55,93,359,20,60,61,30,1
– Personeel Innovatie8,2 8,2    
– Uitgaven TWA-netwerk3,1 3,10,10,10,10,1
– Bijdrage aan agentschappen24,84,028,81,31,31,30,1
– Bijdrage aan OCNL, WIPO en EOB19,1 19,1    
– Adviesraad voor Wetenschap en Techniek0,7– 0,70,0– 0,7– 0,7  
        
Uitgaven (totaal)647,6– 5,4642,313,83,9– 5,1– 1,3
Waarvan programma-uitgaven593,7– 9,1584,710,63,2– 6,4– 2,6
Waarvan juridisch verplicht*)462,7 462,7    
OD 2101,04,2105,17,05,51,4– 0,4
OD 3482,1– 12,7469,43,8– 2,3– 7,8– 2,2
Algemeen10,7– 0,610,1– 0,2   
Ontvangsten (totaal)215,714,0229,712,45,4– 3,8 
– Terugontvangsten SenterNovem       
– Ontvangsten Rijksoctrooiwet25,4 25,4    
– Ontvangsten TOP18,8 18,8    
– Ontvangsten uitdagersfacilteit       
– Ontvangsten luchtvaartkredietregeling       
– Ontvangsten uit Fes165,612,7178,312,45,4– 3,8 
– Ontvangsten EET4,3 4,3    
– Diverse ontvangsten1,61,32,9    

*) Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.

Innovatievouchers/IPC’s

Deze mutatie betreft het overhevelen van budget van «Innovatievouchers» naar «IPC’s» en de toevoeging van niet gebruikte Fes-middelen uit 2006.

Innovatieomnibus (algemeen)

De mutatie betreft de toedeling van middelen aan:

• Subsidieregeling KennisExploitatie (€ 5 mln);

• InnoWATOR (€ 5 mln);

• Food and Nutrition Delta (€ 12,7 mln);

• Center for Translational Molecular Medicine (CTMM) (€ 60 mln);

• Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten Internationaal (€ 25 mln).

Daarnaast is met ingang van het jaar 2007 de meerjarenraming voor de instrumenten «Technologische Top Instituten» en «Innovatieve onderzoeksprogramma’s» overgeheveld naar het «Innovatieomnibus algemeen». Gebleken is echter dat deze middelen minder snel vrijvallen dan aanvankelijk was voorzien. Daarom wordt voorgesteld een deel van de overgehevelde middelen terug te boeken.

TTI Water

In 2006 is het organiseren van het TTI Water ter hand genomen. Het overleg tussen de betrokken kennisinstellingen en bedrijven over onder andere het opzetten van een goede «governance structuur» zal in 2007 in plaats van in 2006 worden afgerond. Daarom worden de uit het Fes-fonds beschikbare middelen ad € 17,5 mln (verplichtingenruimte) naar 2007 doorgeschoven.

Bijdrage aan STW

Voor het programmatisch deel van het budget van STW was EZ ultimo 2006 nog in onderhandeling met STW. Hierdoor heeft de committering deels pas in 2007 in plaatst plaatsgevonden.

WCFS+

Vanuit de voor Smartmix gereserveerde middelen in 2007 wordt € 4 mln overgeheveld ten behoeve van het WCFS+.

BMM

De mutatie betreft het overhevelen vanuit 2008 van budget van de Smartmix om de start van BMM (BioMedical Materials) in 2007 mogelijk te maken. Het BMM heeft bevordering van kennisontwikkeling en -uitwisseling op het gebied van biomedische materialen tussen publieke en private partners tot doel.

Creative Challenge Call

In 2006 zou zowel een kleine als een grote call for proposals worden gehouden. Het doel was de kennis die bij de kleine call van € 3 mln verkregen zou worden, te benutten voor de grote call. Door de grote belangstelling voor de kleine call is besloten eerst deze voorstellen te beoordelen alvorens de grote call te openen. Daarom wordt voorgesteld de call voor grote projecten door te schuiven naar 2007.

Smartmix

Vanuit de Smartmix wordt € 20,5 mln doorgeschoven van 2006 naar 2007 ten behoeve van het Holst Centrum.

Bijdrage aan agentschappen

Het programmatisch deel van de opdracht aan SenterNovem kon in 2006 nog niet worden verstrekt doordat nog te veel zaken rondom de programmatische aanpak in ontwikkeling waren. De niet gebruikte verplichtingenruimte 2006 is in 2007 nodig om de opdracht voor 2007 te kunnen geven.

Ontvangsten uit het Fes

De mutatie betreft het verschuiven van middelen voor diverse instrumenten. Enerzijds de doorwerking van de niet opgevraagde middelen bij Slotwet 2006 voor regelingen waarvan de uitvoering is vertraagd, anderzijds projecten die sneller verlopen dan oorspronkelijk geraamd zoals het Holst centrum, de Kennis en Innovatie-impuls en Innovatiesamenwerkingsprojecten.

Artikel 3: Een concurrerend Ondernemingsklimaat (in € mln)
 Stand ontwerp-begroting 2007Mutaties via amendementMutaties 1e suppletore begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)(4)=(1)+(2)+(3)    
Verplichtingen (totaal)1 748,150,0220,52 018,6– 2,3– 5,2– 4,7– 2,1
Waarvan garantieverplichtingen1 503,5 218,01 721,5    
Programma-uitgaven1 733,650,0220,32 003,9– 2,5– 5,4– 4,9– 2,2
Markt en spelregels        
OD 1: Bevorderen level playing field        
– Bijdrage Scheepsbouwindustrie (TROS)        
– Borgstellingsregeling Scheepsnieuwbouw (garantieverplichting)1 000,0  1 000,0    
– Innovatieregeling Scheepsbouw20,0  20,0    
Basispakket        
OD 2: Stimuleren meer en beter ondernemerschap        
– BBMKB (garantieverplichting)384,5 218,0602,5    
– Groeifinancieringsfaciliteit (garantieverplichting)119,0  119,0    
– Actieplan veilig ondernemen2,0 0,12,10,4   
– Bijdragen aan instituten5,1 1,16,2– 0,5– 0,2– 0,4 
– Bevorderen Ondernemerschap2,5  2,5    
– Beroepsonderwijs in bedrijf32,5  32,5    
– Onderwijs & Ondernemerschap18,0  18,0    
– Projectdirectie Vergunningen0,5 0,30,9    
Programmatisch pakket        
OD 3: Benutten van gebiedsgerichte economische kansen        
– Bedrijventerreinen21,0 8,429,4– 0,2– 0,2– 0,2– 2,5
– Gebiedsgerichte economische programma’s53,6 17,170,7– 2,5– 2,5– 2,6 
– Centraal deel IPR 50,0– 25,025,0    
– Cofinanciering EZ in EFRO-programma’s42,9 – 6,736,2– 5,7– 8,5– 7,8– 5,5
– Cofinanciering ETS IV-A  5,95,95,95,95,95,9
– Bijdrage NBTC17,8  17,8    
– Bijdrage UNWTO0,2  0,2    
– Overig Toerisme1,0  1,0    
– Bijdrage aan ROM’s7,1 0,47,50,40,40,4 
– Stadseconomie2,2 1,03,2    
Algemeen        
– Onderzoek en vernieuwingsprogramma’s Ondernemen2,3 – 0,12,3    
– Algemene crisisbeheersing0,2 – 0,2 – 0,2– 0,2– 0,2– 0,2
– Eerste lijn bedrijven1,2  1,2    
         
Apparaatuitgaven14,5 0,214,70,20,20,20,2
– Personeel DG OI12,3 0,212,50,20,20,20,2
– Bijdrage DG OI aan Agentschappen2,1  2,1    
         
Uitgaven (totaal)272,9 – 16,7256,3– 3,8– 1,1– 0,45,2
Waarvan programma-uitgaven258,2 – 16,9241,3– 3,9– 1,0– 0,35,2
Waarvan juridisch verplicht*)174,9  174,9    
OD 126,4  26,4    
OD 254,7 1,055,7– 0,1 – 0,3 
OD 3167,5 – 18,2149,3– 3,8– 1,0 5,2
Algemeen9,6 0,39,9    
         
Ontvangsten (totaal)49,4 2,952,4    
– Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid        
– Provisie kredieten10,8  10,8    
– Terugbetalingen verlies declaraties4,5  4,5    
– Rente BBMKB0,1  0,1    
– Groeifinancieringsfaciliteit6,0  6,0    
– Garantieregeling scheepsbouw10,0  10,0    
– Ontvangsten uit het Fes14,8 3,017,8    
– Diverse ontvangsten3,3  3,3    

*) Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.

BBMKB

De mutatie betreft, evenals in 2006, de verhoging van de BBMKB tot € 602,5 mln als gevolg van het toegenomen beroep op de regeling.

Bedrijventerreinen

Ultimo 2006 waren drie Topper-projecten grotendeels gereed, maar committering kon pas in 2007 plaatsvinden.

Gebiedsgerichte economische programma’s

De mutatie betreft met name het doorschuiven vanuit 2006 van middelen voor Pieken in de Delta. Doordat de totstandkoming van de regeling meer tijd in beslag heeft genomen dan verwacht, heeft de eerste tender enige vertraging opgelopen. Omwille van zorgvuldig beoordeling, is besloten de besluitvorming door te schuiven naar 2007.

Centraal deel IPR

Als gevolg van het amendement Ten Hoopen (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 30 800 XIII, nr. 26) wordt de IPR 2007 opgehoogd. In totaal is € 50 mln toegevoegd aan de EZ-begroting. De helft hiervan is reeds in 2006 aangewend.

Cofinanciering EZ in EFRO-programma’s en Cofinanciering ETS IV-A

Deze mutaties betreffen met name het afzonderlijk zichtbaar maken van de cofinancieringsmiddelen voor de Europese territoriale samenwerking.

Ontvangsten uit het Fes

Dit betreft de Fes-middelen die niet in 2006 zijn aangewend voor bedrijventerreinen en daarom in 2007 nodig zijn.

Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding (in € mln)
 Stand ontwerp-begroting 2007Mutaties via NvWMutaties 1e suppletore begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)(4)=(1)+(2)+(3)    
Verplichtingen (totaal)789,6340,010,21 139,9– 8,6119,3146,1138,4
Programma-uitgaven762,7340,09,91 112,7-8,4119,6146,6138,7
Markt en spelregels        
OD 1: Bevorderen van een optimale ordening en        
werking van de energiemarkten        
– Comp. Demkolec/stadsverwarming19,5  19,5    
OD 2: Zekerstellen van voorzieningszekerheid op        
korte en lange termijn        
– Doorsluis COVA-heffing)82,0 – 8,373,7– 8,3– 8,3– 8,3– 8,3
-Beheer Mijnschadestichtingen0,1  0,1    
– O&O Bodembeheer2,3  2,3    
– Bijdrage aan diverse instituten1,1  1,1    
Basispakket        
OD 3: Verduurzaming van de energiehuishouding        
– Programma energie-efficiency7,1 – 0,46,7– 0,5– 0,5– 0,5– 0,5
– Programma efficiency DG OI-deel2,9 0,53,40,50,50,50,5
– EINP  1,01,0    
– Programma duurzame energie9,2 – 0,58,7    
– Borssele enveloppe  16,216,2    
– Bijdrage MEP538,0 1,5539,5 128,0155,0147,0
– Garantie leningen TenneT inzake MEP        
(garantieverplichting)        
– Tegemoetkomingsregeling 70,0 70,0    
– Overgangsregeling 270,0 270,0    
– Overige uitgaven duurzame energie1,3  1,3    
– CO2-reductieplan        
– Joint Implementation4,8  4,8    
– Lange Termijn Onderzoek52,4  52,4    
– TransitieManagement        
– Bijdrage aan ECN31,1  31,1    
Algemeen        
– Bijdrage Algeme Energie Raad0,1  0,1    
– Diverse proggrammauitgaven energie (HFR)8,1  8,1    
– O&O Energie2,8 – 0,12,8– 0,1– 0,1– 0,1 
         
Apparaatuitgaven26,9 0,327,2– 0,3– 0,3– 0,5– 0 ,2
– Personeel DG ET7,2 0,47,60,30,2  
– Bijdrage aan agentschappen9,6 0,510,1    
– Bijdrage JI DG ET aan SenterNovem        
– Uitvoeringskosten SenterNovem DG OI5,6 – 0,35,3– 0,3– 0,3– 0,3– 0,3
– Apparaatuitgaven SodM4,6 – 0,24,4– 0,3– 0,3– 0,30,0
         
Uitgaven (totaal)850,770,01,4922,1– 6,2119,7147,2133,4
Waarvan programma-uitgaven824,5 0,8895,5– 6,2119,8147,4133,6
Waarvan juridisch verplicht*)181,9  181,9    
OD 119,5  19,5    
OD 285,4 – 8,377,1– 8,3– 8,3– 8,3– 8,3
OD 3699,070,05,1774,12,1128,4156,1141,9
Algemeen20,5 4,324,80,3 – 0,1 
         
Ontvangsten (totaal)7 097,2 – 1 563,25 534,0– 3,7– 4,5– 6,0– 6,8
– Terugontvangsten Senternovem        
– Ontvangsten COVA82,0 – 8,373,7– 8,3– 8,3– 8,3– 8,3
– Aardgasbaten10 100,0 – 2 750,07 350,0    
– Bijdrage aan het Fes– 3 131,0 1 125,0– 2 006,0    
– Ontvangsten zoutwinning1,8  1,8    
– Ontvangsten Fes44,3 6,851,14,63,92,31,5
– Diverse ontvangsten0,2 63,363,4    

*) Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.

Doorsluis COVA heffing en ontvangsten COVA

De tariefsverlaging met als doel te komen tot een geleidelijke afbouw van de egalisatierekening van COVA wordt voor onbepaalde tijd gehandhaafd.

Borssele enveloppe

In het kader van de Borssele-enveloppe uit het Fes wordt € 16,2 mln aan de EZ begroting toegevoegd. Dit betreft de Fes-bijdrage Duurzaamheid Unieke Kansenregeling (UKR).

Bijdrage MEP

Als gevolg van een actualisatie van de meerjarenraming MEP en de daaruit voortvloeiende ophoging van de uitgaven voor de MEP met ingang van 2007, dient de Rijksbijdrage aan EnerQ vanaf 2009 te worden verhoogd. Voor 2007 en 2008 worden de hogere uitgaven voor de MEP gefinancierd uit de daarvoor bestemde egalisatiereserve bij EnerQ. Daarnaast hebben particulieren en kleine bedrijven in 2006 een eenmalige tegemoetkoming van € 52,- in de energiekosten gekregen. Het aantal aansluitingen bleek daarbij iets hoger dan verwacht waardoor een additioneel budget van € 1,2 mln benodigd is.

Aardgasbaten

De raming van de aardgasbaten is neerwaarts bijgesteld. Dit komt met name door een neerwaartse bijstelling van de olieprijsraming voor 2007 en het feit dat er minder gas geproduceerd is in de winter 2006–2007 als gevolg van de relatief warme winter.

Bijdrage aan het Fes

De lagere bijdrage aan het Fes is het gevolg van de lagere raming van de aardgasbaten.

Ontvangsten Fes

Dit betreft de Fes-middelen voor de Unieke Kansenregeling en de middelen die in 2006 niet volledig zijn uitgeput en in 2007 worden ingezet.

Diverse ontvangsten

Deze mutatie betreft met name verwachte terugontvangsten (€ 63 mln) op in het verleden verstrekte leningen door Novem BV ten behoeve van energiebesparingprojecten.

Artikel 5: Internationale Economische Betrekkingen (in € mln)
 Stand ontwerp-begroting 2007Mutaties 1e suppletore begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Verplichtingen (totaal)135,55,1140,44,07,11,01,0
Waarvan garantieverplichtingen0,4 0,4    
Programma-uitgaven126,45,1131,44,17,21,01,0
Markt en spelregels       
OD 1: Het internationale handels- en internationale investeringsverkeer verder vrijmaken en de economische rechtsorde versterken.        
– Bijdr.aan div. org.4,20,14,30,10,10,10,1
Basispakket       
OD 2: Bevorderen internationaal ondernemen       
– Herverzekering SENO/GOM (garantieverplichting)       
– PESP7,4 7,4    
– PSB9,92,512,4    
– Instrumentele uitgaven EVD5,50,15,60,10,10,10,1
– Exportfinanciering ODA (EFI)       
– TA-OM       
– (I)FOM (garantieverplichting)0,4 0,4    
– Trustfunds       
– Management training/assistentie2,50,53,0    
– Bijdrage DG BEB aan EVD voor deelopdrachten22,00,422,40,40,40,40,4
– Bijdrage DG BEB aan agentschappen voor       
financiele instrumenten9,50,29,70,20,20,20,2
– Wereldexpo 2010 7,07,0    
OD 3: Het aantrekken van investeringen van       
buitenlandse bedrijven in Nederland       
– Uitgaven DBIN-netwerk (NFIA)6,70,16,80,10,10,10,1
– Acquisitie van buitenlandse bedrijven2,4 2,4    
Programmatisch pakket       
OD 4: Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven       
in kansrijke sectoren op buitenlandse markten       
– PSO       
– PSOM18,8 18,8    
– Programmatisch Pakket36,1– 6,629,53,16,2  
Algemeen       
– Beleidsondersteuning1,00,81,8    
        
Apparaatuitgaven9,1– 0,19,0– 0,1– 0,10,00,1
– Personeel BEB9,1– 0,19,0– 0,1– 0,10,00,1
        
Uitgaven (totaal)131,01,4132,44,68,71,51,0
Waarvan programma-uitgaven121,91,5123,44,78,71,61,1
Waarvan juridisch verplicht*70,3 70,3    
OD 14,20,14,30,10,10,10,1
OD 251,49,661,08,17,00,80,8
OD 310,54,715,21,3  – 1,3
OD 454,0– 13,240,8– 4,51,60,71,5
Algemeen1,80,32,1– 0,3   
Ontvangsten (totaal)1,8 1,8    
– Terugontvangsten bijdrage Senternovem       
– Ontvangsten gemengde kredieten0,7 0,7    
– Ontvangsten uit garanties       
– Ontvangsten EVD       
– Diverse ontvangsten DG BEB1,1 1,1    

* Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.

PSB

Als gevolg van een toename van het aantal aanvragen wordt het verplichtingenplafond van de regeling programma starters op buitenlandse markten (PSB) voor 2007 met € 2,5 mln opgehoogd.

Wereldexpo 2010 en Programmatisch Pakket

Het verplichtingenbudget op Wereldexpo 2010 wordt met € 7 mln verhoogd ten behoeve van de wereldtentoonstelling in 2010 te Shanghai. Daar zal een Nederlands paviljoen worden ingericht. Dekking voor deze verhoging wordt gevonden in de eindejaarsmarge HGIS, die in afwachting van een nadere verdeling om technische redenen op «Programmatisch pakket» is geraamd.

Artikel 8: Economische analyses en prognoses (in € mln)
 Stand ontwerp-begroting 2007Mutaties 1e suppletore begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Verplichtingen (totaal)11,20,111,30,10,10,10,1
– Apparaatuitgaven CPB11,20,111,30,10,10,10,1
        
Uitgaven (totaal)*11,20,111,30,10,10,10,1
        
Ontvangsten (totaal)       

* De raming bestaat uitsluitend uit apparaatuitgaven van het CPB. Deze uitgaven zijn in bestuurlijk opzicht slechts in beperkte mate flexibel.

Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken (in € mln)
 Stand ontwerp-begroting 2007Mutaties 1e suppletore begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Verplichtingen (totaal)170,80,5171,30,50,50,50,5
– Bijdrage aan CBS170,80,5171,30,50,50,50,5
        
Uitgaven (totaal)*170,80,5171,30,50,50,50,5
        
Ontvangsten (totaal)       

* De raming bestaat uitsluitend uit apparaatuitgaven van het CBS. Deze uitgaven zijn in bestuurlijk opzicht slechts in beperkte mate flexibel.

Artikel 10: Elektronische communicatie en post (in € mln)
 Stand ontwerp-begroting 2007Mutaties 1e suppletore begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Verplichtingen (totaal)59,219,378,5– 0,9– 0,9– 0,3– 1,6
Waarvan garantieverplichtingen       
Programma-uitgaven43,219,162,4-1,1– 0,8-0,5– 1 ,7
Markt en spelregels       
OD 1: efficiënt werkende communicatie- en postmarkt       
– Bijdrage aan internationale organisaties1,3 1,3    
– Bijdrage aan OPTA (in 2006 garantieverpl. 9,0 mln)3,5 3,5    
– ICT&MKB 1,01,01,01,01,01,0
Programmatisch pakket       
OD 3: stimuleren nieuwe voorzieningen elektronische communicatie       
– Nationaal Actieplan Electronische snelwegen20,1 20,1    
– ICT- flankerend beleid en administratieve lasten9,04,013,0    
– Demonstraties/pilots (Kenniswijk)       
Algemeen       
– Beleidsvoorbereiding en evaluaties9,314,223,5– 2,1– 2,1– 1,5– 2,8
        
Apparaatuitgaven16,00,116,10,10,10,10,1
– Personeel DG ET9,10,19,20,10,10,10,1
– Toezicht Agentschap Telecom (Secretaris Generaal)1,90,92,8    
– Bijdrage Agentschap Telecom (Inspectie)5,0– 0,94,1    
        
Uitgaven (totaal)70,021,191,11,6– 1,5– 0,3– 1,2
Waarvan programma-uitgaven54,021,075,01,5– 1,6– 0,5– 1,4
Waarvan juridisch verplicht*34,1 34,1    
OD 15,85,311,11,2– 0,11,01,0
OD 335,33,238,53,40,6 0,4
Algemeen12,912,525,4– 3,1– 2,1– 1,5– 2,8
        
Ontvangsten (totaal)2,53,86,33,0   
– Personeel DG ET0,2 0,2    
– Diversen Telecom       
– Kenniswijk 3,83,83,0   
– Ontvangsten OPTA0,2 0,2    
– HGIS DG ET       
– Overige ontvangsten       
– Cybercrime2,1 2,1    

* Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.

ICT-flankerend beleid en administratieve lasten

Dit betreft een verschuiving van € 4 mln vanuit 2006 naar 2007 in verband met lopende ICTAL-activiteiten (identificatie, bedrijvenloket, e-formulieren).

Beleidsvoorbereiding en evaluaties

In 2003 is ten onrechte een vergunning voor het gebruik van frequenties voor landelijke commerciële radio voor Nederlandstalige muziek (kavel A9) uitgegeven aan RTL FM. Als gevolg van deze onjuiste vergunningverlening heeft RTL FM schade geleden. Met RTL FM is overeenstemming bereikt over een minnelijke schikking ter vergoeding van de schade. Deze kosten worden in mindering gebracht op het Fes.

Daarnaast betreft deze mutatie het verschuiven vanuit 2006 van een deel van de middelen (€ 2,7 mln) voor nazorg van:

• het omschakelbeleid (€ 0,5 mln). Betreft kosten voor communicatie en nazorg. In december 2006 zijn de analoge televisie uitzendingen beëindigd.

• TDAB (€ 1,0 mln), betreft vertraging die in 2006 is opgetreden door het feit dat de veiling niet in 2006 maar naar alle waarschijnlijkheid in 2007 zal plaatsvinden.

• het breedbandbeleid (€ 1,2 mln). Betreft het voornemen om het beleid een jaar te verlengen.

Kenniswijk

Dit betreft Fes middelen die niet volledig in 2006 zijn aangewend en nu in 2007 tot betaling komen.

Artikel 21: Algemeen (in € mln)
 Stand ontwerp-begroting 2007Mutaties 1e suppletore begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Verplichtingen (totaal)101,15,6106,70,20,1– 0,7– 1,9
Personeel algemeen       
– Personeel stafdienst32,21,033,20,20,70,70,6
– PIA2,00,62,6    
– Centraal Personeel P&O4,3 4,3    
– Centraal Personeel EZ9,0– 0,18,9– 0,1– 0,1– 0,1– 0,1
– Wachtgelden5,3– 0,84,5– 1,0– 1,1– 1,7– 2,1
– Sociaal plan4,10,24,3 – 0,2– 0,4– 0,8
– PIANOo Personeel1,00,51,5    
Materieel algemeen       
– ICT13,70,314,00,80,50,50,2
– Inhuur Auditdienst0,2 0,2    
– Materieel diversen0,20,30,50,30,30,30,3
– Materieel Communicatie2,00,42,40,40,40,40,4
– Materieel kernministerie29,42,932,3– 0,2– 0,2– 0,2– 0,2
– Materieel WJZ0,8– 0,10,7– 0,1– 0,1– 0,1– 0,1
– PIANOo Programma2,10,42,5    
– Parkeerpost– 5,1– 0,1– 5,2– 0,1– 0,1– 0,1– 0,1
        
Uitgaven (totaal)102,18,0110,10,20,1– 0,7– 1,9
OD personeel58,21,659,8– 0,9– 0,7– 1,5– 2,4
OD materieel43,96,450,31,10,80,80,6
        
Ontvangsten (totaal)4,8– 1,13,7– 0,9– 0,9– 0,9– 0,9
– Diverse ontvangsten personeel4,3– 1,13,2– 0,9– 0,9– 0,9– 0,9
– Diverse ontvangsten materieel       
– Ontvangsten (buiten)diensten0,5 0,5    

Materieel kernministerie

Als gevolg van vertraging in de plannen voor renovatie van het hoofdgebouw van het ministerie, wordt een deel van het herhuisvestingsbudget verschoven van 2006 naar 2007. Daarnaast is het materiële budget van het kernministerie opgehoogd voor diverse materiële kosten die in 2007 gemaakt worden voor bijvoorbeeld PIANOo, Regiebureau Inkoop Rijksoverheid en het TWA-netwerk.

Artikel 22: Nominaal en onvoorzien (in € mln)
 Stand ontwerp-begroting 2007Mutaties via NvWMutaties 1e suppletore begroting 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)(4)=(1)+(2)+(3)    
Verplichtingen (totaal)– 13,6– 2,918,92,421,220,821,520,9
– Loonbijstelling3,1 15,418,516,816,216,415,7
– Prijsbijstelling3,8 3,57,34,44,65,15,2
– Budget onvoorzien0,4  0,4    
– Nog te verdelen posten– 21,0– 2,9 – 23,9    
         
Uitgaven (totaal)– 53,6– 2,952,7– 3,821,220,821,520,9
– Loonbijstelling3,1 15,418,516,816,216,415,7
– Prijsbijstelling3,8 3,57,34,44,65,15,2
– Budget onvoorzien0,4  0,4    
– Nog te verdelen posten– 61,0– 2,933,8– 30,1    

Loon- en prijsbijstelling

De loon- en prijsbijstelling 2007 zijn bij Voorjaarsnota aan de EZ-begroting toegevoegd.

Nog te verdelen posten

Binnen het geheel van de EZ-begroting zijn kasmiddelen vrij gemaakt waarmee de MEP-kastaakstelling gedeeltelijk wordt ingevuld.

Naar boven