Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31061-XII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31061-XII nr. 2 |
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties 3
2.2 De beleidsartikelen 5
2.3 De niet-beleidsartikelen 11
3. Baten-lastendienst Inspectie Verkeer en Waterstaat 12
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2007.
Daarna is onder 2.1 het beleid in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota van het Ministerie van Financiën.
Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Vervolgens wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-)beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.
Tot slot is onder 3 de openingsbalans van de baten/lastendienst opgenomen tezamen met een toelichting op de balans en een overzicht van de niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen.
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2007 (Voorjaarsnota) (x EUR 1 mln.)
Art. nr. | Uitgaven | Ontvangsten | ||
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 7 457,5 | 116,1 | ||
Nota van Wijziging | ||||
Kamerstukken II, 2006/2007, 30 800 XII nr. 1 | 39 | – 61,4 | ||
Amendement van het lid Duyvendak, 30 800 XII, nr. 15 | 32 | 0,2 | ||
Amendement van het lid Duyvendak, 30 800 XII, nr. 15 | 32 | – 0,2 | ||
Amendement van de leden Slob en Dijksma | ||||
30 800 XII, nr. 17 | 34 | 0,2 | ||
Amendement van de leden Slob en Dijksma | ||||
30 800 XII, nr. 17 | 41 | – 0,2 | ||
Amendement van de leden van Hijum en Hofstra | ||||
30 800 XII, nr 18 | 39 | 50,0 | ||
Amendement van de leden van Hijum en Hofstra | ||||
30 800 XII, nr 18 | 39 | – 50,0 | ||
Stand vastgestelde begroting 2007 | 7 396,1 | 116,1 | ||
– Belangrijkste suppletore mutaties: | ||||
1. | Eindejaarsmarge 2006–2007 | div. | 23,3 | |
2. | Geluidsisolatie fase 3 | 36 | – 15,8 | |
3. | Geluidsisolatie fase 2 | 36 | 9,2 | |
4. | BTW spoorsector | 39 | 13,1 | |
5. | Verenfonds | 39 | 10,0 | |
6. | Verenfonds | 39 | – 10,0 | |
7. | kasritme Infrastructuurfonds | 39 | – 698,1 | |
8. | correctie agentschapsbijdragen 2006–2011 | 40 | 35,2 | |
9. | Loonbijstelling | 40 | 56,2 | |
9. | Prijsbijstelling | 40 | 41,9 | |
10. | Ontvangsten FES | 41 | 4,0 | |
11. | Agentschapsvorming | div. | – 25,4 | – 25,4 |
11. | Diversen | div. | 12,1 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 6 847,8 | 94,7 |
Dit wetsvoorstel sluit geheel aan bij de Voorjaarsnota 2007 van het Ministerie van Financiën. De belangrijkste voorgestelde mutaties uit de tabel worden hieronder toegelicht. Voor het overige gaat het om relatief beperkte, meer technische verschuivingen.
De in 2006 onbesteed gebleven gelden van circa € 23,3 mln. op Hoofdstuk XII zijn via de eindejaarsmarge 2006–2007 (1%-regeling) weer aan de begroting 2007 (diverse artikelen) toegevoegd.
2/3. Geluidsisolatie fase 2 en 3
Voor de GIS-projecten zijn scopes vastgesteld met daaraan gekoppelde meerjarige taakstellende budgetten. Deze zijn gebaseerd op pri-ramingen. Om de bestaande pri-ramingen van de verschillende GIS-projecten in stand te houden zijn de overschotten en tekorten 2006 verwerkt in de jaren vanaf 2007.
De BTW-middelen voor de spoorsector zijn in de begroting 2007 structureel aan de begroting van Verkeer en Waterstaat toegevoegd. De begrotingsbudgetten in het jaar 2006 vielen nog onder het oude BTW-compensatieregime. Doordat spoorprojecten in 2006 niet volledig tot betaling zijn gekomen en deze bruto budgetten nu worden toegevoegd aan het Infrastructuurfonds zijn de budgetten gecompenseerd voor BTW. De BTW is via artikel 39 aan het Infrastructuurfonds toegevoegd.
Bij amendement van het lid Van der Staaij c.s. (Kamerstukken II, 2005–2006, 30 300 A, nr. 23) is in 2006 € 10 mln. aan artikel 14 van het Infrastructuurfonds toegevoegd voor de oprichting van een landelijk gereglementeerd Verenfonds, waarmee exploitatietekorten van veren kunnen worden afgedekt en noodzakelijke investerings- en vervangingsuitgaven mogelijk worden gemaakt. In overleg met de koepels van de gedecentraliseerde overheden (IPO, VNG en SkVV) is in 2006 invulling gegeven aan de praktische uitvoering van het amendement. Omdat partijen zich richten op een overheid met minder centrale sturing en met minder bestuurlijke en ambtelijke drukte rondom het controleren van elkaars uitgaven, is besloten om de gelden via een verdeelsleutel over de deelnemende decentrale overheden te beschikken bij de decemberbrief van de BDU 2007. Deze gelden worden daarom via het bijdragenartikel (artikel 39 Bijdragen aan het Infrastructuurfonds) overgeboekt naar de BDU.
7.Kasritme Infrastructuurfonds
De ramingen van de verschillende projecten op het Infrastructuurfonds zijn beoordeeld en bepaald in hoeverre het noodzakelijk is de kasreeksen aan te passen als gevolg van herijkingen van kasritmes zonder dat projectmijlpalen worden aangepast dan wel als gevolg van projectvertragingen en -versnellingen. Met de toedeling van het voordelig saldo over het jaar 2006 van het Infrastructuurfonds is hiermee rekening gehouden. De verschuivingen over de jaren vinden plaats via artikel 39.01 (Bijdrage aan het Infrastructuurfonds) en 19.09 (Bijdrage van Hoofdstuk XII) van het Infrastructuurfonds.
8. Correctie agentschapsbijdragen 2006–2011
Tussen het ministerie van Financiën en het ministerie van Verkeer en Waterstaat is de afspraak gemaakt om het beroep van Rijkswaterstaat op de leenfaciliteit bij het ministerie van Financiën niet meer onder het uitgavenkader van Verkeer en Waterstaat te laten vallen. Als gevolg van deze afspraak vindt een technische verwerking plaats van € 35,1 mln.
9. Loon- en prijsbijstelling 2007
Dit betreft de toevoeging van de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2007. Deze gelden zijn tijdelijk op artikel 40 Nominaal en Onvoorzien geparkeerd. De toedeling zal naar de betreffende artikelen plaatsvinden bij Miljoenennota 2008 (tweede suppletore begrotingswijziging).
Voor FES projecten: Leven met Water, biobrandstoffen (implementatie EU-richtlijn voor biobrandstoffen in de sector verkeer en vervoer: per 1 januari 2007 verplichtstelling van de bijmenging van aandeel van 2 procent biobrandstoffen in het wegverkeer) en bescherming Openbaar Vervoer tegen terroristische aanslagen is in 2006 minder uitgegeven dan begroot. Deze bedragen zijn in de 2e suppletoire begroting 2006 aan het FES teruggegeven en zijn nu weer opgevraagd.
Per 1 januari 2007 heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat de baten-lastendienststatus verkregen. In deze 1e suppletore wet wordt dit begrotingstechnisch geëffectueerd. Dit betekent dat de ontvangsten van de inspectie worden gedesaldeerd met de uitgaven. De ontvangsten (van derden) worden nu rechtstreeks in het agentschap ontvangen. In verband hiermede zijn op diverse uitgaven en ontvangsten artikelen verlagingen aangebracht.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 68 552 | 0 | – 1 239 | 67 313 | -1 241 | – 806 | – 828 | – 734 |
Uitgaven: | 74 820 | 0 | 2 619 | 77 439 | – 452 | 1 197 | – 103 | – 648 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 26 356 | 0 | 3 908 | 30 264 | 707 | 1 816 | 606 | 60 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 10 779 | 0 | – 193 | 10 586 | -393 | – 393 | 6 | 60 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 10 557 | 0 | 1 122 | 11 679 | 650 | 1 670 | 600 | |
31.01.03 Leven met Water | 5 020 | 0 | 2 979 | 7 999 | 450 | 539 | ||
31.02 Veiligheid | 11 220 | 0 | 2 991 | 14 211 | 3 010 | 3 013 | 3 057 | 3 075 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming | 9 195 | 0 | – 41 | 9 154 | – 43 | – 43 | – 38 | – 39 |
31.02.02 Kust | 2 025 | 0 | – 120 | 1 905 | – 120 | – 120 | – 120 | – 120 |
31.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 3 152 | 3 152 | 3 173 | 3 176 | 3 215 | 3 234 |
31.03 Waterkwantiteit | 3 096 | 0 | – 236 | 2 860 | – 234 | – 234 | – 239 | – 89 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 3 096 | 0 | – 236 | 2 860 | – 234 | – 234 | – 239 | – 89 |
31.04 Waterkwaliteit | 34 148 | 0 | – 4 044 | 30 104 | – 3 935 | – 3 398 | – 3 527 | – 3 694 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 22 780 | 0 | 0 | 22 780 | – 149 | |||
31.04.02 Ospar/Europese Mariene Strategie | 4 231 | 0 | – 303 | 3 928 | -303 | – 303 | – 303 | – 303 |
31.04.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 7 137 | 0 | – 3 741 | 3 396 | -3 632 | – 3 095 | – 3 224 | – 3 242 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 5 611 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 27 930 | |||||||
– Restant | 43 898 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 74% | |||||||
31.09 Ontvangsten | 538 | 0 | – 22 | 516 | – 19 | – 18 | – 23 | – 23 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 56 646 | 0 | – 18 789 | 37 857 | -5 867 | – 3 221 | – 8 020 | – 7 689 |
Uitgaven: | 62 755 | 0 | – 9 908 | 52 847 | – 6 862 | – 3 848 | – 7 578 | – 7 384 |
32.01 Aant. verk.slachtoffers op de weg verm. | 54 941 | 0 | – 7 245 | 47 696 | – 4 320 | – 1 858 | – 5 472 | – 5 268 |
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 1 768 | – 200 | – 14 | 1 554 | – 13 | – 14 | – 2 | |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 207 | 200 | – 159 | 4 248 | – 10 | – 8 | – 8 | – 8 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding | 31 180 | 0 | – 538 | 30 642 | – 187 | – 189 | – 189 | 8 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 17 786 | 0 | – 6 534 | 11 252 | – 4 110 | – 1 647 | – 5 275 | – 5 266 |
32.02 Aant. verk.slachtoffers op het spoor verm. | 7 728 | 0 | – 2 663 | 5 065 | – 2 542 | – 1 990 | – 2 106 | – 2 116 |
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 192 | 0 | 0 | 192 | ||||
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 204 | 0 | 0 | 204 | ||||
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 7 332 | 0 | – 2 663 | 4 669 | – 2 542 | – 1 990 | – 2 106 | – 2 116 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 86 | 0 | 0 | 86 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 27 | 0 | 0 | 27 | ||||
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 59 | 0 | 0 | 59 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 2 373 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 16 872 | |||||||
– Restant | 33 602 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 74% | |||||||
32.09 Ontvangsten | 9 880 | 0 | – 6 480 | 3 400 | – 5 534 | – 5 325 | – 6 691 | – 6 691 |
De bijstelling van de verplichtingenraming is hoofdzakelijk het gevolg van een verschuiving uit het jaar 2006. In 2006 zijn er beschikkingen aangegaan met het Centraal Bureau Rijvaardigheid en Veilig Verkeer Nederland.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’s | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 67 019 | 0 | – 12 497 | 54 522 | -20 453 | – 7 663 | – 20 091 | – 17 769 |
Uitgaven: | 67 964 | 0 | – 12 734 | 55 230 | – 22 543 | – 9 050 | – 19 248 | – 17 189 |
33.01 Externe veiligheid | 7 250 | 0 | 7 538 | 14 788 | – 1 109 | 9 777 | 257 | 2 348 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen | 4 349 | 0 | 2 906 | 7 255 | -86 | – 86 | – 86 | – 86 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 471 | 0 | 700 | 1 171 | ||||
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol | 2 430 | 0 | 1 285 | 3 715 | – 3 688 | 7 478 | – 2 075 | |
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 2 647 | 2 647 | 2 665 | 2 385 | 2 418 | 2 434 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 29 946 | 0 | – 12 659 | 17 287 | – 12 248 | – 10 747 | – 11 087 | – 11 106 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 4 523 | 0 | 0 | 4 523 | ||||
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 874 | 0 | 0 | 874 | ||||
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 478 | 0 | 0 | 478 | ||||
33.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 0 | 17 | 433 | ||||
33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 23 655 | 0 | – 12 676 | 10 979 | – 12 248 | – 10 747 | – 11 087 | – 11 106 |
33.03 Veiligheid luchtvaart | 29 764 | 0 | – 9 113 | 20 651 | – 9 186 | – 8 080 | – 8 418 | – 8 431 |
33.03.01 Verbeteren luchtvaart | 3 135 | 0 | 500 | 3 635 | ||||
33.03.02 ICAO em EASA (HGIS) | 1 265 | 0 | 0 | 1 265 | ||||
33.03.03 Internationaal | 1 061 | 0 | 394 | 1 455 | 394 | 394 | 394 | 394 |
33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 24 303 | 0 | – 10 007 | 14 296 | – 9 580 | – 8 474 | – 8 812 | – 8 825 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 1 004 | 0 | 1 500 | 2 504 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 497 | 0 | 0 | 497 | ||||
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 447 | 0 | 0 | 447 | ||||
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 60 | 0 | – 60 | 0 | – 60 | – 60 | – 60 | – 60 |
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 0 | 0 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
33.04.05 Beveiliging Openbaar Vervoer | 0 | 0 | 1 500 | 1 500 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 5 269 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 29 206 | |||||||
– Restant | 20 755 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 45% | |||||||
33.09 Ontvangsten | 16 695 | 0 | – 16 695 | 0 | – 14 258 | – 13 718 | – 17 240 | – 17 240 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 222 760 | 200 | – 33 598 | 189 362 | – 21 348 | – 20 712 | – 17 955 | – 17 930 |
Uitgaven: | 142 943 | 200 | 1 683 | 144 826 | – 6 070 | – 5 319 | – 5 434 | – 5 456 |
34.01 Netwerk weg | 17 006 | 0 | 1 547 | 18 553 | 1 550 | 1 658 | 1 663 | 1 666 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 2 746 | 0 | 66 | 2 812 | 66 | 66 | 66 | 66 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 81 | 0 | 0 | 81 | ||||
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 387 | 0 | – 66 | 321 | – 66 | – 66 | – 66 | – 66 |
34.01.04 Benutting en aanleg | 13 074 | 0 | – 10 | 13 064 | – 10 | – 10 | – 10 | – 10 |
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 718 | 0 | 0 | 718 | ||||
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 1 557 | 1 557 | 1 560 | 1 668 | 1 673 | 1 676 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 2 129 | 0 | 0 | 2 129 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen | 2 129 | 0 | 0 | 2 129 | ||||
34.03 Netwerk spoor | 65 528 | 0 | 439 | 65 967 | 446 | 448 | 476 | 481 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 916 | 0 | – 23 | 893 | – 24 | – 24 | – 10 | – 13 |
34.03.02 Beheer cf.Spoorwegwet | 595 | 0 | 0 | 595 | ||||
34.03.03 Beheer overig | 68 | 0 | 0 | 68 | ||||
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 63 766 | 0 | 0 | 63 766 | ||||
34.03. 05 Vervoer overig | 128 | 0 | 0 | 128 | ||||
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen | 55 | 0 | 0 | 55 | ||||
34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 462 | 462 | 470 | 472 | 486 | 494 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 58 280 | 200 | – 303 | 58 177 | – 8 066 | – 7 425 | – 7 573 | – 7 603 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 5 566 | 0 | 5 052 | 10 618 | 52 | 53 | 66 | 63 |
34.04.02 Samenwerking Rijk-Regio’s | 13 952 | 0 | 0 | 13 952 | ||||
34.04.03 Stimulering dec.overh.en maatschap.organisaties | 5 770 | 0 | 0 | 5 770 | ||||
34.04.04 Stimulering martwerking OV | 20 985 | 0 | 443 | 21 428 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 1 060 | 0 | 75 | 1 135 | ||||
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 2 405 | 200 | 372 | 2 977 | ||||
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 8 542 | 0 | – 6 245 | 2 297 | – 8 118 | – 7 478 | – 7 639 | – 7 666 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 9 602 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 11 223 | |||||||
– Restant | 119 354 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 75% | |||||||
34.09 Ontvangsten | 2 372 | 0 | – 2 274 | 98 | – 1 941 | – 1 868 | – 2 348 | – 2 348 |
In de verplichtingenbudgetten waren bedragen begrepen voor de regeling De Boer. Aangezien de regeling in 2005 is beëindigd dienen de verplichtingen over de jaren 2007 tot en met 2011 te worden verlaagd.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainports en logistiek | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen0dement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 68 742 | 0 | 2 226 | 70 968 | 2 211 | 2 214 | 2 495 | 2 642 |
Uitgaven: | 77 979 | 0 | 9 268 | 87 247 | 2 572 | 2 575 | 2 620 | 2 642 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 5 447 | 0 | 1 365 | 6 812 | 478 | 478 | 484 | 487 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
35.01.02 Mainport (beleid) Schiphol | 3 887 | 0 | 890 | 4 777 | ||||
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 560 | 0 | 0 | 1 560 | ||||
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 475 | 475 | 478 | 478 | 484 | 487 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 3 699 | 0 | 280 | 3 979 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.02.01 Verbetering martkwerking | 1 079 | 0 | 0 | 1 079 | ||||
35.02.02 Formuleren maatschappelijke ransvoorwaarden | 729 | 0 | 0 | 729 | ||||
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 1 891 | 0 | 280 | 2 171 | ||||
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 28 533 | 0 | 1 914 | 30 447 | 1 934 | 1 937 | 1 974 | 1 992 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 23 701 | 0 | 0 | 23 701 | ||||
35.03.02 Luchtruim | 2 516 | 0 | 0 | 2 516 | ||||
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 316 | 0 | 0 | 2 316 | ||||
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 1 914 | 1 914 | 1 934 | 1 937 | 1 974 | 1 992 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 40 300 | 0 | 5 709 | 46 009 | 160 | 160 | 162 | 163 |
35.04.01 Vergroting strategische oriëntatie | 2 454 | 0 | 0 | 2 454 | ||||
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee-en kustvaart | 4 293 | 0 | 50 | 4 343 | ||||
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 12 613 | 0 | 0 | 12 613 | ||||
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 079 | 0 | 0 | 4 079 | ||||
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 16 861 | 0 | 5 500 | 22 361 | ||||
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 159 | 159 | 160 | 160 | 162 | 163 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 10 806 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 6 027 | |||||||
– Restant | 70 414 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 100% | |||||||
35.09 Ontvangsten | 5 348 | 0 | 0 | 5 348 | ||||
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat | 2 042 | 0 | 0 | 2 042 | ||||
35.09.02 Overige ontvangsten | 3 306 | 0 | 0 | 3 306 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 75 759 | 0 | 21 336 | 97 095 | 16 275 | 19 841 | – 14 907 | – 12 361 |
Uitgaven: | 105 409 | 0 | – 2 407 | 103 002 | 19 467 | 22 557 | – 11 719 | – 8 677 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 32 249 | 0 | 1 688 | 33 937 | 2 304 | 3 424 | 1 924 | 924 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 677 | 0 | 0 | 677 | ||||
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 6 489 | 0 | – 37 | 6 452 | -76 | – 76 | – 76 | – 76 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 7 875 | 0 | 1 681 | 9 556 | 2 380 | 3 500 | 2 000 | 1 000 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 9 036 | 0 | 79 | 9 115 | ||||
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. 139 | 0 | 0 | 139 | |||||
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 8 033 | 0 | – 35 | 7 998 | ||||
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 147 | 0 | 0 | 9 147 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 71 | 0 | – 71 | 0 | -71 | – 71 | – 71 | – 71 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor | 0 | 0 | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 |
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 0 | 0 | 9 076 | ||||
36.03 Luchtvaart | 60 927 | 0 | – 5 528 | 55 399 | 16 627 | 18 59 6 | – 14 186 | – 10 148 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 11 141 | 0 | 0 | 11 141 | ||||
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 9 606 | 0 | 9 194 | 18 800 | 6 700 | |||
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 20 676 | 0 | – 15 876 | 4 800 | 8 796 | 15 694 | – 14 631 | – 10 599 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 300 | 0 | 0 | 300 | ||||
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 168 | 0 | 211 | 379 | ||||
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 10 867 | 0 | 101 | 10 968 | 1 770 | |||
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol | 992 | 0 | 417 | 1 409 | 700 | 700 | ||
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 3 121 | 0 | 0 | 3 121 | ||||
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens | 2 425 | 0 | 0 | 2 425 | ||||
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 1 631 | 0 | 0 | 1 631 | ||||
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 425 | 425 | 431 | 432 | 445 | 451 |
36.04 Scheepvaart | 3 086 | 0 | 1 433 | 4 519 | 536 | 537 | 543 | 547 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 806 | 0 | 20 | 826 | ||||
36.04.02 Duurzame zeehavens | 325 | 0 | 0 | 325 | ||||
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 1 955 | 0 | 880 | 2 835 | ||||
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 0 | 533 | 533 | 536 | 537 | 543 | 547 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 2 579 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 1 265 | |||||||
– Restant | 99 158 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 72% | |||||||
36.09 Ontvangsten | 58 728 | 0 | 0 | 58 728 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 11 043 | 0 | 0 | 11 043 | ||||
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 300 | 0 | 0 | 300 | ||||
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2&3 | 36 443 | 0 | 0 | 36 443 | ||||
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2&3 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 10 517 | 0 | 0 | 10 517 | ||||
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 0 | 0 | 250 | ||||
36.09.07 Overige ontvangsten | 175 | 0 | 0 | 175 |
De bijstelling van de verplichtingenraming is hoofdzakelijk het gevolg van het aangaan van verplichtingen voor het Innovatie Programma Duurzame Logistiek (€ 15,6 mln.) en Geluidsisolatie Fase 2 (€ 5,0 mln.). Het Innovatie Programma Duurzame logistiek zal voor de periode 2007 tot en met 2012 gegund worden aan de Stichting Connekt voor een bedrag van € 24,8 mln. In de begroting is reeds een verplichtingen bedrag van € 9,0 mln. geraamd, zodat de bijstelling € 15,6 mln. bedraagt.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 43 099 | 0 | – 2 984 | 40 1 15 | ||||
Uitgaven: | 47 684 | 0 | 0 | 47 684 | 0 | 0 | 0 | 0 |
37.01Weer, klimaat en seismologie | 28 298 | 0 | 0 | 28 298 | 0 | 0 | 0 | 0 |
37.01 Weer | 16 337 | 0 | – 969 | 15 368 | – 956 | – 956 | – 956 | – 956 |
37.02 Klimaat | 9 946 | 0 | 755 | 10 701 | 742 | 742 | 742 | 742 |
37.03 Seismologie | 1 279 | 0 | 214 | 1 493 | 214 | 214 | 214 | 214 |
37.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 0 | 0 | 736 | ||||
37.02 Ruimtevaart | 19 386 | 0 | 0 | 19 386 | 0 | 0 | 0 | 0 |
37.02.01 Aardobservatie | 19 386 | 0 | 0 | 19 386 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||||
– Agentschapsbijdragen | 27 562 | |||||||
– Restant | 20 122 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 88% | |||||||
37.09 Ontvangsten | 454 | 0 | 0 | 454 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 6 632 299 | – 61 364 | – 791 577 | 5 779 358 | – 144 745 | 207 930 | 284 851 | – 3 565 |
Uitgaven: | 6 642 293 | – 61 364 | – 681 310 | 5 899 619 | – 154 879 | 90 766 | 354 256 | – 27 216 |
39.01 Bijdrage aan het IF | 4 756 683 | – 61 364 | – 690 562 | 4 004 757 | – 156 871 | 91 743 | 351 156 | – 26 316 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 1 885 610 | 0 | 9 252 | 1 894 862 | 1 992 | – 977 | 3 100 | – 900 |
Op artikel 39.02 vindt er een verplichtingenbijstelling plaats van € 110,3 mln. In 2007 wordt de BDU beschikking vastgelegd voor 2008. Aangezien de uitgaven in 2008 lager zijn dan in 2007 wordt de verplichtingenraming verlaagd.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 1 026 | 0 | 135 065 | 136 091 | 160 873 | 144 861 | 132 201 | 105 572 |
Uitgaven: | 1 026 | 0 | 135 065 | 136 091 | 160 873 | 144 861 | 132 201 | 105 572 |
40.01 Programmauitgaven | 1 026 | 0 | 135 065 | 136 091 | 160 873 | 144 861 | 132 201 | 105 572 |
40.01.01 Onvoorzien | 826 | 0 | 1 839 | 2 665 | 63 709 | 47 581 | 31 272 | 14 777 |
40.01.02 Loonbijstelling | 200 | 0 | 56 191 | 56 391 | 54 916 | 54 860 | 57 217 | 53 985 |
40.01.03 Prijsbijstelling | 0 | 0 | 41 890 | 41 890 | 42 248 | 42 420 | 43 712 | 36 810 |
40.01.04 Nog te verdelen RWS | 0 | 0 | 35 145 | 35 145 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
41 Ondersteunen functioneren VenW | Stand ontwerp-begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 227 271 | – 200 | – 2 126 | 224 945 | 3 020 | 901 | – 1 240 | 702 |
Uitgaven: | 234 611 | – 200 | 9 430 | 243 841 | 7 485 | 1 671 | 415 | 702 |
41.01 Centrale diensten | 148 094 | – 200 | 7 139 | 155 033 | 5 902 | 340 | – 953 | – 658 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW | 9 274 | 0 | 462 | 9 736 | – 38 | – 38 | – 38 | – 38 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW | 37 825 | 0 | – 782 | 37 043 | – 393 | – 393 | – 389 | – 389 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 6 611 | 0 | 167 | 6 778 | 167 | 97 | 15 | 31 |
41.01.04 Internationaal beleid VenW | 3 517 | 0 | – 171 | 3 346 | – 101 | – 101 | – 101 | – 101 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijkjuridische advisering | 9 105 | 0 | 505 | 9 610 | 471 | 521 | 520 | 520 |
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 396 | 0 | 0 | 6 396 | ||||
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 077 | 0 | 260 | 4 337 | ||||
41.01.08 HGIS-gelden | 2 265 | 0 | 0 | 2 265 | ||||
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 61 474 | – 200 | 6 698 | 67 972 | 5 796 | 254 | – 960 | – 681 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 7 550 | 0 | 0 | 7 550 | ||||
41.02 Shared Service Organisatie | 65 701 | 0 | 1 820 | 67 521 | 1 480 | 1 039 | 1 035 | 1 035 |
41.02.0 ICT-dienstverlening | 7 463 | 0 | 362 | 7 825 | – 438 | – 438 | – 438 | – 438 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 36 995 | 0 | 500 | 37 495 | 1 181 | 740 | 736 | 736 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 11 214 | 0 | 74 | 11 288 | 74 | 74 | 74 | 74 |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 3 421 | 0 | 943 | 4 364 | 943 | 943 | 943 | 943 |
41.02.05 Advies, Innovatie en ontwikkeling | 6 608 | 0 | – 59 | 6 549 | – 280 | – 280 | – 280 | – 280 |
41.03 Algemene uitg. departementale onderd. | 20 816 | 0 | 471 | 21 287 | 103 | 292 | 333 | 325 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig | 4 711 | 0 | 368 | 5 079 | ||||
41.03.02 Personeel en materieel DGP | 5 599 | 0 | 30 | 5 629 | 30 | 30 | 30 | 30 |
41.03.03 Personeel en materieel DGTL | 7 228 | 0 | – 627 | 6 601 | – 627 | – 438 | – 397 | – 405 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 3 278 | 0 | 700 | 3 978 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 202 945 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 9 557 | |||||||
– Restant | 31 339 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 82% | |||||||
41.09 Ontvangsten | 22 113 | 0 | 4 021 | 26 134 | 2 950 | 4 039 | 2 000 | 1 000 |
3. Baten-lastendienst Inspectie Verkeer en Waterstaat
Baten lasten paragraafInspectie Verkeer en Waterstaat 2007
De minister van Verkeer en Waterstaat heeft aan de Tweede Kamer het voornemen gemeld om de Inspectie Verkeer en Waterstaat per 1 januari 2007 batenlastendienst te laten worden. Ook als batenlastendienst blijft de Inspectie Verkeer en Waterstaat integraal onderdeel van het Ministerie van verkeer en Waterstaat.
De missie van de Inspectie Verkeer en Waterstaat:
De Inspectie Verkeer en Waterstaat bewaakt en bevordert een veilig en duurzaam gebruik van weg, water, lucht en rail door burgers en ondernemers en bericht over de resultaten van het werk in de openbaarheid.
De visie van de Inspectie Verkeer en Waterstaat is: streven naar een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland met:
• zo min mogelijk ongelukken, incidenten, milieuvervuiling en overlast;
• voldoende mogelijkheden voor economische expansie;
• ondernemers en burgers die zich daar eveneens verantwoordelijk voor voelen, in een goed geordende markt.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat kent een scheiding tussen beleid, toezicht en uitvoering. De Inspectie Verkeer en Waterstaat fungeert hierbij als toezichtorganisatie van het ministerie. Het formuleren van beleid is belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. Dit betekent dat de doelstellingen van de batenlastendienst afhankelijk zijn van de (lange termijn) beleidsdoelen en kaders die door Verkeer en Waterstaat worden aangegeven. Deze beleidsdoelen zijn geformuleerd in de beleidsartikelen van de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De taken die de Inspectie Verkeer en Waterstaat uitvoert, zijn voor een deel verankerd in de nationale en internationale wet- en regelgeving en verdragen. Dit geldt voor alle hoofddomeinen land, lucht en water. Een gedetailleerd overzicht over de taken en de grondslag is te vinden in het Jaarplan 2007 van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
De inspectieactiviteiten maken onderdeel uit van de integrale beleidsdoelstellingen, zoals deze in artikel 31 tot en met 36 zijn weergegeven in de begroting van Verkeer en Waterstaat.
Toelating – continuering (T/C)
Technische objecten en systemen, evenals bedrijven en personen, worden na toetsing van de wettelijke voorwaarden, door middel van vergunningverlening of certificering, toegelaten tot het domein. Daarna vindt periodiek continuering van de toelating plaats, indien door middel van inspecties is vastgesteld dat nog aan de wettelijke voorwaarden wordt voldaan. De kosten die verbonden zijn aan de activiteiten toelating en continuering worden zo veel mogelijk kostendekkend doorberekend aan de afnemers.
Het meest kenmerkende proces voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat is het inspectiewerk: het daadwerkelijk kennisnemen van de feitelijke stand van zaken. Inspecties zijn ambtelijke onderzoeken in het kader van het toezicht en kunnen bijvoorbeeld bestaan uit desk research, monitoring, het verwerken van digitale informatie, controles ter plaatse (langs de weg of het spoor, in de haven of op de luchthaven), bezoeken door inspectieteams aan bedrijven en incidentenonderzoek.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat kent drie categorieën inspecties:
1. Inspecties die verplicht zijn in het kader van de continuering van vergunningen (ex ante);
2. Inspecties bij vergunninghouders die ex-post plaatsvinden om te beoordelen of men zich houdt aan de voorwaarden die zijn verbonden aan een vergunning en of de wet wordt nageleefd.
3. Generiek gerichte inspecties, die los staan van vergunningen en die zich richten op alle actoren, dus bijvoorbeeld ook op niet-Nederlandse vergunninghouders.
Kennis, advies en berichtgeving (KAB)
De Inspectie beschikt over kennis van zaken om met gezag toezicht te kunnen houden. De expertise wordt ondermeer ingezet voor ontwikkeling en samenwerking met andere toezichthouders. Door berichtgeving worden publiek, sector en andere overheidsorganisaties geïnformeerd. De Inspectie publiceert haar bevindingen in het Jaarbericht en in publicaties die speciaal op bedrijven of het publiek zijn gericht. Burgers, ondernemingen en overheden kunnen ook terecht op de website en bij het informatiecentrum waar vergunningen kunnen worden aangevraagd en waar vragen kunnen worden gesteld over wet- en regelgeving en het toezicht per domein.
Tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Inspectie worden afspraken gemaakt over de output die de Inspectie dient te leveren en de bijbehorende kostprijzen. Deze laatste zullen belangrijke indicatoren zijn van de doelmatigheidsverbetering, die de komende jaren gerealiseerd dient te worden. Specifiek onderdeel van de resultaatgerichte aansturing is de presentatie van de kosten en het volgen van de ontwikkelingen van de kosten in de tijd. Primaire sturing geschiedt daarbij door te bepalen wat de voortbrengingstijd is van de producten, doelmatigheidswinst ontstaat als die tijd kan worden bekort, eventueel met behulp van digitalisering. Een en ander zal moeten leiden tot:
• ontwikkeling (verlaging) kostprijs;
• verhoging productie per fte: door een afname van de normtijd per product of een toename van de direct productieve uren;
De kwaliteitsindicatoren daarbij zijn onder andere:
• kwaliteit: doorlooptijd;
• aantal beroepsprocedures/bezwaarschriften, aantal vormfouten;
• klanttevredenheid.
Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften zullen deze periodiek in het jaarverslag worden opgenomen.
De begroting van baten en lasten (x € 1 000) van de Inspectie Verkeer en watarstaat
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
1. Opbrengsten | ||||||
1a. Opbrengst moederdepartement | 65 334 | 67 868 | 61 910 | 58 413 | 58 413 | 58 413 |
1b. Opbrengst overige departementen | ||||||
1c. Opbrengst derden | 25 471 | 21 752 | 20 929 | 26 302 | 26 302 | 26 302 |
2. Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Buitengewone baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 90 805 | 89 620 | 82 839 | 84 715 | 84 715 | 84 715 |
Lasten | ||||||
5. Apparaatskosten | 89 979 | 88 946 | 82 356 | 84 706 | 84 712 | 84 715 |
5a. Personele kosten | 59 980 | 59 291 | 54 899 | 56 465 | 56 469 | 56 471 |
5b. Materiële kosten | 29 999 | 29 655 | 27 457 | 28 241 | 28 243 | 28 244 |
6. Rentelasten | 68 | 40 | 17 | 0 | 0 | 0 |
7. Afschrijvingskosten | ||||||
7a. Materieel | 613 | 525 | 466 | 9 | 3 | 0 |
7b. Immaterieel | 145 | 109 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8. Dotaties voorzieningen | pm | pm | pm | pm | pm | pm |
9. Buitengewone lasten | – | |||||
Totaal lasten | 90 805 | 89 620 | 82 839 | 84 715 | 84 715 | 84 715 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst VenW (moederdepartement)
De opbrengst VenW is een vergoeding voor de producten:
• Inspectie – Handhaving;
• Kennis, advies en berichtgeving.
De opbrengsten derden zijn de doorberekende kosten aan de afnemers van het product «toelating en continuering».
Apparaatskosten zijn te onderscheiden in personele kosten en materiële kosten.
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
Personeel | Realisatie 2005 | Begroot 2006 | Begroot 2007 | Begroot 2008 | Begroot 2009 |
---|---|---|---|---|---|
Aantal Fte’s | 954 | 954 | 962 | 962 | 925 |
Kosten per fte (x € 1 000) | 65 | 65 | 66 | 66 | 66 |
– Eigen personeelskosten | 60 140 | 60 140 | 61 595 | 61 595 | 61 595 |
– Inhuur | 1 860 | 1 860 | 1 905 | 1 905 | 1 905 |
Personele Kosten | 62 000 | 62 000 | 63 500 | 63 500 | 61 000 |
De personele kosten hebben betrekking op:
• de salariskosten van en overige kosten van personeel in dienst van de Inspectie Verkeer en Waterstaat;
• de kosten van inhuur van externen door de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
De materiële kosten hebben betrekking op:
– bureau-, voorlichting en huisvestingskosten;
– kosten voor onderhoud en exploitatie van bedrijfsmiddelen;
– kosten voor huren en leasen van bedrijfsmiddelen.
De rentelasten vloeien voort uit de financiering van investeringen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat via de leen- en depositofaciliteit van het ministerie van Financiën.
De afschrijvingskosten hebben betrekking op de materiële en immateriële vaste activa die door de Inspectie Verkeer en Waterstaat worden aangehouden voor het in stand houden van het eigen apparaat. De afschrijvingen vinden lineair plaats.
De afschrijvingstermijnen die worden gehanteerd zijn voor Immateriële vaste activa 3 jaar en voor voertuigen 5 jaar.
In onderstaand overzicht zijn de kosten per productgroep en domein van toezicht opgenomen (stand ontwerpbegroting 2007)
Bedragen * € 1 000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Domein | KAB | I/H | T/C | Totale kosten | Totale opbrengsten |
Taxi (art. 34.04) | 491 | 2 502 | 1 934 | 4 927 | 1 887 |
Bus (art. 32.02) | 494 | 2 064 | 993 | 3 550 | 966 |
Goederenvervoer (art. 32.02) | 1 248 | 7 337 | 6 074 | 14 659 | 5 642 |
Rail (art. 33.02) | 1 190 | 3 695 | 1 651 | 6 538 | 804 |
Tram/metro (art. 33.02) | 84 | 161 | 0 | 245 | 0 |
Totaal aandachtsgebied land | 3506 | 15 760 | 10 561 | 29 917 | 9 299 |
Luchthavens/luchtruim (art. 33.03) | 3 761 | 4 312 | 1 114 | 9 186 | 955 |
Luchtvaartoperationele bedrijven (id.) | 3 959 | 1 345 | 2 197 | 7 500 | 2 301 |
Luchtvaarttechnische bedrijven (id.) | 3 102 | 1 025 | 3 368 | 7 496 | 3 285 |
Totaal aandachtsgebied lucht | 10 822 | 6 682 | 6 678 | 24 182 | 6 541 |
Koopvaardij (art. 33.03,32.04,35.03) | 2 629 | 5 761 | 2 802 | 11 192 | 2 340 |
Visserij (art. 33.03) | 319 | 49 | 1 543 | 1 912 | 987 |
Binnenvaart (art. 33.03) | 1 319 | 1 085 | 3 160 | 5 564 | 2 859 |
Waterbeheer (art. 31.04) | 2 522 | 3 807 | 245 | 6 573 | 0 |
Totaal aandachtsgebied water | 6 788 | 10 701 | 7 750 | 25 240 | 6 186 |
Totaal regulier | 21 117 | 33 143 | 25 080 | 79 339 | 22 026 |
Totaal specifieke taken | 11 466 | 3 445 | |||
Totaal Inspectie Verkeer en Waterstaat | 90 805 | 25 471 |
Openingsbalans Inspectie V&W (1 januari 2007)
Bedragen in k€ | debet | credit | |
---|---|---|---|
1a Immateriële vaste activa | 247 | 3a Verplichte reserve | 247 |
1b Materiële vaste activa | 1 642 | Totaal Eigen Vermogen | 247 |
Totaal vaste activa | 1 889 | ||
4 Voorzieningen | 799 | ||
5 Initiële lening Min. Fin. | 1 125 | ||
2b Debiteuren incl. voorziening | 4 737 | ||
2c1 Vordering op moederdepartement | 11 779 | 6a Crediteuren | 4 443 |
2c2 Overige vorderingen | 732 | 6b Overige schulden & overl. passiva | 11 759 |
2d Liquide middelen | 0 | 6c kortlopende deel lening | 764 |
Totaal vlottende activa | 18 107 | Totaal vlottende passiva | 16 957 |
Totaal activa | 19 137 | Totaal passiva | 19 137 |
Toelichting op de balansposten
Vaste Activa
1a. Immateriële Vaste Activa
Dit betreft de zelfontwikkelde software voor de afgifte van digitale tachograafkaarten (KAUS). De afschrijving is lineair over 3 jaar. Hiervoor wordt tevens een verplichte reserve bij het eigen vermogen (creditzijde) opgenomen.
Materiële activa worden gewaardeerd tegen historische aanschafprijs. Het betreft hier voornamelijk dienstauto’s De afschrijving is lineair over 5 jaar.
De debiteuren zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.
Bedrag (k€) | |
---|---|
Debiteuren | 7 635 |
Voorziening dubieuze debiteuren | – 2 898 |
Totaal | 4 737 |
Voorziening dubieuze debiteuren
Teneinde de openstaande vorderingen zo reëel mogelijk te waarderen is een inschatting gemaakt van de oninbaarheid. Voor dat bedrag is een voorziening dubieuze debiteuren getroffen. Vorderingen die oninbaar blijken worden ten laste van deze voorziening gebracht.
2c1. Vordering op moederdepartement
Deze vordering betreft het saldo van nog te verrekenen posten per 1-1-2007 tussen moederdepartement en de Inspectie als gevolg van de overgang naar batenlastendienst status.
2c2. Overige vorderingen en overlopende activa
Dit betreft vooruitbetaalde en nog te ontvangen bedragen (o.a. de nog te factureren producten voor nieuwbouw zeevaart en de werkzaamheden EASA) en zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.
Bank- en kassaldo worden gewaardeerd tegen nominale waarde.
Vaste Passiva
Het Eigen vermogen bestaat uit verplichte reserve voor de boekwaarde van de immateriële activa.
Voor de verplichtingen richting voormalig (oud-wachtgelders) van de Inspectie wordt een voorziening gevormd. Het gaat hierbij om drie personen die geen deel uitmaken van het huidige personeelsbestand. De voorziening is tegen nominale waarde opgenomen.
Dit betreft de (verplichte) initiële lening bij het ministerie van Financiën ter financiering van in het verleden aangeschafte dienstspecifieke vaste activa, gewaardeerd tegen de nominale waarde. Het kortlopende gedeelte van deze lening is opgenomen onder de vlottende passiva.
Nog te betalen facturen van crediteuren zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.
6b. Overige schulden en overlopende passiva
Dit betreft diverse rekening-courantverhoudingen met andere organisaties en zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.
Daarnaast betreft het nog te betalen personele verplichtingen zoals vakantiegeld, verlofuren, eindejaarsuitkering e.d., alle gewaardeerd tegen nominale waarde.
Dit betreft tevens ontvangen leges voor certificering van nieuwbouw binnenvaartschepen. De hiervoor uit te voeren werkzaamheden moeten nog starten en beslaan een periode van meerdere jaren. Opbrengsten worden genomen op het moment dat de werkzaamheden daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Hieronder is het bedrag van de initiële lening opgenomen dat in 2007 wordt afgelost.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen:
De stand van de niet uit de balans blijkende verplichtingen sluit aan bij de stand die in de Verantwoording 2006 naar voren is gekomen; te weten € 39 484 333.
In het convenant omtrent Railned Veiligheid is geregeld dat een groep oud-medewerkers (nu Inspectiemedewerkers) in beginsel recht houden op de arbeidsvoorwaarden die bij Railned golden. De huidige en toekomstige arbeidsvoorwaarden bij Railned b.v. rond vervroegd uittreden zijn daarom ook nu nog relevant voor de verplichtingen van de Inspectie voor deze groep medewerkers.
Voor de Inspectie VenW geldt dat zij een verplichting naar haar personeel heeft voor alle, door de huidige werknemers van de Inspectie, opgebouwde wachtgeldrechten.
Kasstroomoverzicht (in € 1 000) van de Inspectie Verkeer en Waterstaat
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Totaal operationele kasstroom | 759 | 634 | 466 | 9 | 3 | 0 |
3a. -/- totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3b. +/+ totaal desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4a. -/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 1 889 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. +/+ eenmalige storting door het moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. -/-aflossingen op leningen | – 759 | – 634 | – 466 | – 9 | – 3 | 0 |
4d. +/+ beroep op leenfaciliteit | 1 889 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 759 | – 634 | – 466 | – 9 | – 3 | 0 |
5. Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Maximale roodstand X,X mln.) |
Investeringen vinden vooral plaats in computersystemen en software (zelf ontwikkeld en licenties)
Het beroep op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën betreft de initiële lening voor de start van de Inspectie als batenlastendienst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31061-XII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.