Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31061-VIII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31061-VIII nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
1. Leeswijzer 3
2. Het beleid 3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten 3
2.2 Beleidsartikelen 6
2.3 Niet-beleidsartikelen 23
In deze 1e suppletore begroting van OCW zijn de effecten van besluiten van het Kabinet over de Voorjaarsnota verwerkt. Als gevolg hiervan wordt in de OCW-begroting 2007 een uitgavenpeil van € 31,7 miljard geraamd. Op de beleidsartikelen worden alleen de beleidsmatige en autonome mutaties groter dan € 2,2 miljoen toegelicht. Indien een mutatie politiek relevant is, wordt deze altijd toegelicht. Onderstaande generale mutaties worden niet meer op de beleidsartikelen toegelicht.
Van belang verder is de overheveling van de dossiers kinderopvang (zie artikel 24) en emancipatie van de begroting van SZW naar de begroting van OCW. In de begroting van OCW zijn de middelen van kinderopvang ter grootte van € 1,6 miljard geboekt onder artikel 24 (was op de SZW-begroting een deel van artikel 25). De middelen van emancipatiezaken (€ 11 miljoen) zijn opgenomen onder artikel 25 van de OCW-begroting (was in de SZW-begroting artikel 35).
De minister van Jeugd en Gezin is verantwoordelijk voor zorg in en om de school. Over de precisering van het budget vindt afstemming tussen de bewindspersonen van OCW en Jeugd en Gezin plaats.
Dit onderdeel van de memorie van toelichting bestaat uit een algemeen deel en een artikelsgewijs deel. Het algemeen deel bevat een overzicht van toelichtingen op de volgende onderdelen:
– per saldo generale wijzigingen in de begroting 2007 (paragraaf 2.1.1.);
– wijzigingen in de onderwijsdeelname (paragraaf 2.1.2.);
– Uitdeling van de loon- en prijsbijstelling (paragraaf 2.1.3).
Aansluitend wordt ook per beleidsartikel een overzicht van de wijzigingen gegeven, inclusief toelichting (paragraaf 2.2).
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven en ontvangstenmutaties
2.1.1. Generale wijzigingen in de begroting 2007
In de eerste suppletore begroting 2007 is de OCW-begroting per saldo generaal verhoogd met € 137,4 miljoen. Onderstaande tabel laat zien welke posten dit betreft. Na de tabel volgt een toelichting.
Tabel 1: Overzicht belangrijkste suppletore mutaties 2007 (x € 1 miljoen)
Artikel | Uitgaven 2007 | Ontvangsten 2007 | |
---|---|---|---|
Belangrijkste suppletore generale mutaties: | |||
1) Leerlingen- en studentenaantallen | 1, 3, 4, 6, 7, 11, 12 en 13 | 40,3 | – 4,1 |
2) Zorgmiddelen | 1 | 84,5 | |
3) Studiefinanciering | 11, 12 en 13 | – 52,3 | – 2,5 |
4) Kasschuif studiefinanciering | 11 | 49,8 | |
5) Cursusgeld | 4 | 13,3 | |
6) Gemiddelde personeelslasten PO | 1 | 8,1 | |
7) Herschikking binnen de onderwijsbegroting | 17 | – 12,9 | |
Totaal | 130,8 | – 6,6 |
1. Leerlingen- en studentenaantallen
Ten gevolge van de demografische ontwikkeling nemen de leerlingen- en studentenaantallen voor het totaal van de onderwijsvelden toe. De begroting van OCW wordt in 2007 hiertoe verhoogd met € 44,4 miljoen. In paragraaf 2.1.2 wordt dit verder toegelicht.
2. Zorgmiddelen
Het aantal leerlingen in het V(SO) en met ambulante begeleiding in het reguliere onderwijs (rugzakken)laat een forse groei zien t.o.v. de miljoenennota 2007. Hierdoor nemen de kosten met € 84,5 miljoen toe in 2007. In paragraaf 2.1.2 wordt dit verder toegelicht.
3. Autonome meevaller/4. Kasschuif studiefinanciering
Er doet zich in 2007 een autonome meevaller voor van € 52,3 miljoen. Tegelijkertijd doet zich op de ontvangsten een tekort voor van 2,5 miljoen. De per saldo autonome meevaller van € 49,8 miljoen op de begroting studiefinanciering voor het jaar 2007 wordt met een kasschuif ingezet voor de autonome tegenvallers op deze artikelen in de jaren 2009 en verder.
5. Cursusgeld
Door lagere cursusgeldontvangsten in het beroepsonderwijs over de jaren 2004 en 2005 dient € 13,3 miljoen te worden nabetaald.
6. Gemiddelde personeelslasten PO
Ten gevolge van de doorwerking van de gerealiseerde gemiddelde personele lasten in 2006 (uit de nacalculatieperiode) is de begroting 2007 met € 8,1 miljoen bijgesteld.
7. Herschikking binnen de onderwijsbegroting
Extra middelen ter grootte van € 8,5 miljoen komen generiek ter beschikking voor de dekking (ten dele) van de lagere cursusgeldontvangsten, de hogere gerealiseerde gemiddelde personeelslasten en overige tegenvallers ter grootte van € 17 miljoen. Het hier genoemde bedrag betreft het saldo van deze tegenvallers, de beschikbaar gestelde extra middelen en nog benodigde herschikkingen binnen de onderwijsbegroting.
2.1.2 Wijzigingen in de onderwijsdeelname
Jaarlijks wordt een raming van het aantal leerlingen en studenten in de verschillende onderwijssectoren opgesteld. De effecten voor de OCW-begroting zijn weergegeven in de volgende tabel. Per saldo heeft dit een budgettair effect van € 129 miljoen in 2007.
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
Demografie Primair onderwijs (artikel 1) | 1,7 | 4,0 | 0,6 | – 15,2 | – 35,5 |
Voortgezet onderwijs (artikel 3) | 22,2 | 21,2 | 13,6 | – 6,9 | – 23,2 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (artikel 4) | 7,2 | 22,4 | 10,2 | 2,6 | – 0,1 |
Hoger beroepsonderwijs (artikel 6) | 10,8 | 8,2 | 7,4 | 9,0 | 10,8 |
Wetenschappelijk onderwijs (artikel 7) | – 26,2 | – 43,3 | – 55,4 | – 62,5 | – 66,5 |
Studiefinanciering (artikel 11, 12 en 13) | 28,7 | 22,5 | 26,3 | 36,0 | 37,3 |
SubTotaal | 44,4 | 35,0 | 2,7 | – 37,0 | – 77,2 |
Zorgleerlingen incl, maatregelen (artikel 1) | 84,5 | 135,5 | 146,2 | 141,8 | 113,2 |
Totaal | 128,9 | 170,5 | 148,9 | 104,8 | 36,0 |
Wijzigingen in de bevolkingsprognose van het CBS leiden de komende jaren tot aanzienlijk minder leerlingen in het primair onderwijs.
De totale raming van het voortgezet onderwijs (vo) is de eerste jaren iets hoger dan vorig jaar verwacht. Dit komt doordat het neerwaartse effect van de nieuwe bevolkingsprognose van het CBS, wordt overgecompenseerd door de nieuwe telgegevens voor het schooljaar 2006/07. De raming van het lwoo en pro is lager dan de raming van vorig jaar, de raming van de tweede fase in het vo hoger.
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
De nieuwe referentie-telling voor het schooljaar 2006/07 heeft tot gevolg dat ten opzichte van de raming van vorig jaar het aantal mbo-deelnemers is gestegen. Deze stijging zit volledig in de bbl. De raming van het totaal aantal bol-deelnemers (voltijd en deeltijd) is zelfs iets lager dan verwacht.
Het aantal hbo-studenten is ongeveer conform de raming van vorig jaar. De raming van voltijd-hbo is iets hoger, terwijl deeltijd-hbo iets lager is vorig jaar was geraamd.
De telling van het aantal studenten in het schooljaar 2006/07 laat aanmerkelijk lagere aantallen zien dan vorig jaar verwacht. Hierdoor is de nieuwe raming van het aantal studenten in het wetenschappelijk onderwijs ook lager dan de raming van vorig jaar. De daling is vooral het gevolg van een afname van de gemiddelde verblijfsduur. Dit hangt mogelijk samen met de invoering van de Bachelor-Master structuur.
Het aantal studenten in voltijd-bol, voltijd-hbo en wo tesamen wordt op basis van de nieuwe tellingen lager geraamd dan vorig jaar. Maar doordat het percentage deelnemers in het mbo dat gebruikt maakt van studiefinanciering is gestegen, ligt de nieuwe raming van studiefinanciering toch hoger.
Zorgleerlingen incl. maatregelen
Het aantal leerlingen in het V(SO) en met ambulante begeleiding in het reguliere onderwijs (rugzakken)laat een forse groei zien t.o.v. de miljoenennota 2007. De raming van het v(so) is iets hoger dan vorig jaar verwacht en het aantal ambulant begeleide rugzakleerlingen in het primair onderwijs is toegenomen: binnen (s)bao van 13 000 op 1 oktober 2005 naar ca. 17 700 op 1 oktober 2006. Als gevolg hiervan lopen de kosten van het basisonderwijs toch sterk op. Het kabinet stelt extra middelen beschikbaar om de komende jaren het aantal zorgleerlingen op te vangen en om de beheersing van het zorgstelsel op een verantwoorde manier vorm te geven.
2.1.3. Loon- en prijsbijstelling
In deze 1e suppletore begroting is een groot aantal technische wijzigingen opgenomen. Het betreft onder meer (interne) overboekingen tussen de artikelen in de OCW-begroting. Hiernaast wordt de uitdeling van de loon- en prijsbijstelling tot de technische wijzigingen gerekend.
De loonbijstelling tranche 2007 betreft een bedrag van € 612,3 miljoen in 2007. De uitdeling hiervan naar de verschillende beleidsartikelen wordt in de ontwerpbegroting 2008 en de 2e suppletore begroting 2007 verwerkt.
De prijsbijstelling tranche 2007 betreft een bedrag van € 80,5 miljoen in 2007. De uitdeling hiervan naar de verschillende beleidsartikelen wordt in de ontwerpbegroting 2008 en de 2e suppletore begroting 2007 verwerkt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 1 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8 237 430 | 139 961 | 8 377 391 | 160 485 | 158 679 | 139 800 | 89 442 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 8 238 646 | 139 961 | 8 378 607 | 160 485 | 158 679 | 139 800 | 89 442 | |
Programma-uitgaven | 8 232 998 | 140 004 | 8 373 002 | 160 548 | 158 762 | 139 883 | 89 525 | |
• Stelselonderhoud | 7 740 056 | 150 018 | 7 890 074 | 209 244 | 215 315 | 195 025 | 146 012 | |
• Kwaliteit en innovatie | 87 145 | – 24 736 | 62 409 | – 63 227 | – 70 314 | – 70 224 | – 70 386 | |
• School en omgeving | 364 268 | 485 | 364 753 | – 20 | ||||
Programmakosten overig: | 35 304 | 32 | 35 336 | – 2 068 | – 2 068 | – 2 068 | – 2 068 | |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 15 744 | – 2 000 | 13 744 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 19 560 | 2 032 | 21 592 | – 68 | – 68 | – 68 | – 68 | |
Voorcalculatorische uitdelingen | 6 225 | 14 205 | 20 430 | 16 619 | 15 892 | 17 150 | 15 967 | |
Apparaatsuitgaven | 5 648 | – 43 | 5 605 | – 63 | – 83 | – 83 | – 83 | |
Ontvangsten | 51 906 | 40 642 | 92 548 | 8 100 |
Voor het primair onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven en verplichtingen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2007 van € 140 miljoen. Voor € 42 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome mutaties is de begroting met € 10 miljoen gestegen. Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 89 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn met € 41 miljoen gestegen. Voor € 32 miljoen betreft dit technische mutaties, voor € 9 miljoen betreft dit autonome mutaties.
Toelichtingen uitgavenmutaties
In het algemeen deel (paragraaf 2.1.2) wordt deze mutatie toegelicht. De mutatie wordt zichtbaar op de doelstelling stelselonderhoud.
In het algemeen deel (paragraaf 2.1.2) wordt deze mutatie toegelicht. De mutatie wordt zichtbaar op de doelstelling stelselonderhoud.
Ten gevolge van de doorwerking van de gerealiseerde gemiddelde personele lasten in 2006 is de begroting structureel verhoogd. Voor de begroting 2007 is deze bijstelling € 8,1 miljoen.
Toelichtingen ontvangstenmutaties
Er vindt een eenmalige correctie plaats op de in de begroting opgenomen post voor de verrekende inkomsten uit het vangnet zwangerschapsverlof van € 8,6 miljoen.
Artikel 3. Voortgezet onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 3 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 836 444 | 55 202 | 5 891 646 | 31 650 | 24 074 | 3 655 | – 12 521 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 5 869 481 | 55 202 | 5 924 683 | 31 650 | 24 074 | 3 655 | – 12 521 | |
Programma-uitgaven | 5 864 677 | 55 255 | 5 919 932 | 31 657 | 24 081 | 3 562 | – 12 614 | |
Stelselonderhoud: school centraal/bevrijd | 5 616 242 | 52 790 | 5 669 032 | 33 092 | 25 516 | 4 9 97 | – 11 179 | |
Schooltypen sluiten goed aan, soepele schakels | 40 500 | 40 500 | ||||||
Leerlingen met gedrags, leer- en sociale emotionele problemen worden specifiek behandeld | 169 400 | 169 400 | ||||||
Het leeraanbod gericht op sociaal en maatschappelijke vaardigheden neemt toe en de leerling krijgt vaker te maken met maatschappelijke praktijk | 15 129 | 15 129 | ||||||
Programmakosten overig: | 23 406 | 2 465 | 25 871 | – 1 435 | – 1 435 | – 1 435 | – 1 435 | |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 14 888 | 2 500 | 17 388 | – 1 400 | – 1 400 | – 1 400 | – 1 400 | |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 8 518 | – 35 | 8 483 | – 35 | – 35 | – 35 | – 35 | |
Apparaatsuitgaven | 4 804 | – 53 | 4 751 | – 7 | – 7 | 93 | 93 | |
Ontvangsten | 129 196 | 22 550 | 151 746 |
Voor het voortgezet onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven en verplichtingen met € 55,2 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2007.
Voor € 32,7 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting 2007 met € 22,5 miljoen gestegen, voornamelijk als gevolg van het voor het bijboeken van een bedrag van € 22,2 miljoen op basis van de meest recente leerlingenontwikkeling (zie verder paragraaf 2.1.2, het algemeen deel).
De ontvangsten zijn met € 22,6 miljoen gestegen en betreffen technische mutaties.
Artikel 4. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 4 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 032 663 | 63 907 | 3 096 570 | 12 122 | 4 540 | 1 773 | – 1 876 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 3 057 301 | 72 700 | 3 130 001 | 44 340 | 12 122 | 4 540 | 1 873 | |
Programma-uitgaven | 3 053 815 | 72 731 | 3 126 546 | 44 388 | 12 170 | 4 588 | 1 921 | |
Instandhouding van het stelsel | 2 452 540 | 62 397 | 2 514 937 | 44 507 | 12 289 | 4 707 | 1 940 | |
• Bekostiging ROC’s en KBB’s | 2 452 540 | 62 397 | 2 514 937 | 44 507 | 12 289 | 4 707 | 1 940 | |
Voldoende geschikt onderwijspersoneel | 16 299 | 16 299 | ||||||
• Lerarenbeleid | 16 299 | 16 299 | ||||||
Meer innovatie door samenwerking tussen instellingen en hun omgeving | 143 996 | 632 | 144 628 | |||||
• Innovatiearrangement beroepskolom | 20 000 | 20 000 | ||||||
• Innovatiebox reguliere middelen | 36 793 | 632 | 37 425 | |||||
• Innovatiebox FES-middelen | 0 | 0 | ||||||
• FES middelen Beroepsonderwijs in bedrijf | 82 250 | 82 250 | ||||||
• Overig | 4 953 | 4 953 | ||||||
Minder deelbnemers die de school voortijdig schoolverlaten | 164 298 | 2 612 | 166 910 | |||||
• RMC’s/GSB | 38 870 | 38 870 | ||||||
• IBO bve | 66 861 | 66 861 | ||||||
• Leerplichtverlenging tot 18 jaar | 40 000 | 40 000 | ||||||
• Convenanten met top 12 RMC-regio’s | 6 000 | 720 | 6 720 | |||||
• Bestrijden VSV en versterken BBL (ESF) | 10 000 | 1 892 | 11 892 | |||||
• Overig | 2 567 | 2 567 | ||||||
Aantrekkelijk beroepsonderwijs dat aansluit op de behoeften van de deelnemers, de arbeidsmarkt, de samenleving en het vervolgonderwijs | 53 150 | – 100 | 53 050 | – 100 | – 100 | – 100 | ||
• Herontwerp kwalificatiestructuur | 5 000 | 5 000 | ||||||
• Examens mbo | 11 300 | 11 300 | ||||||
• Stage- en simulatieplaatsen | 35 000 | 35 000 | ||||||
• Algemeen | 1 850 | – 100 | 1 750 | – 100 | – 100 | – 100 | ||
Bevorderen Leven Lang Leren (projectdirectie Leren & Werken) | 7 050 | 7 209 | 14 259 | |||||
• Duale trajecten + EVC | 4 900 | 7 209 | 12 109 | |||||
• Overige instrumenten | 2 150 | 2 150 | ||||||
Meedoen in de samenleving | 202 204 | 202 204 | ||||||
• Inkoop educatie activiteiten | 183 887 | 183 887 | ||||||
• Alfabetisering | 4 000 | 4 000 | ||||||
• Leerling gebonden Fin. Gehandicapten (LGF) | 6 162 | 6 162 | ||||||
• Overig | 8 155 | 8 155 | ||||||
Meer eigen verantwoordelijkheid van deelnemers voor hun leerloopbaan | 1 886 | 1 886 | ||||||
• Versterking loopbaan oriëntatie en begeleiding | 361 | 361 | ||||||
• Overige instrumenten | 1 525 | 1 525 | ||||||
Programmakosten overig: | 12 392 | – 19 | 12 373 | – 19 | – 19 | – 19 | – 19 | |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 5 349 | 5 349 | ||||||
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 7 043 | – 19 | 7 024 | – 19 | – 19 | – 19 | – 19 | |
Apparaatsuitgaven | 3 486 | – 31 | 3 455 | – 48 | – 48 | – 48 | – 48 | |
Ontvangsten | 82 250 | 82 250 |
Voor het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie is sprake van een stijging van de uitgaven met € 72,7 miljoen ten opzichte van de stand ontwerp begroting 2007.
Voor € 6,7 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 58,8 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn gelijk gebleven.
Toelichting per operationele doelstelling
Instandhouding van het stelsel
De verhoging van € 62,4 miljoen voor het onderdeel «Instandhouding van het stelsel» is onder andere het gevolg van:
• Een autonome verhoging in 2007 van € 7,2 miljoen voor de toename van het aantal deelnemers aan het beroepsonderwijs. In 2008 bedraagt deze verhoging € 22,4 miljoen, in 2009 € 10,2 miljoen en in 2010 € 2,6 miljoen. In 2011 betreft het een verlaging van – € 0,1 miljoen en in 2012 van – € 3,9 miljoen. In het algemene deel van de suppletore wet wordt deze mutatie nader toegelicht.
• Er is € 40 miljoen ontvangen van het ministerie van Financiën uit het generale beeld voor het transitiebudget ROC’s in het kader van de nieuwe wet inburgering.
• Een verhoging van € 13,3 miljoen ten behoeve van nabetalingen cursusgeld over de jaren 2004 en 2005.
• Een kasschuif van € 1,9 miljoen voor ESF-gelden.
Bevorderen Leven Lang Leren (projectdirectie Leren & Werken)
De verhoging van € 7,2 miljoen op dit onderdeel betreft onder andere:
• Een kasschuif van € 2,2 miljoen. Voor deze middelen is in 2006 een juridische verplichting aangegaan. De uitgaven vinden plaats in 2007.
• Een overboeking van € 4,9 miljoen van het artikel hoger beroepsonderwijs ten behoeve van Elders Verworven Competenties (EVC).
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 5 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 9 136 | 100 | 9 236 | |||||
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 9 136 | 100 | 9 236 | |||||
Programma-uitgaven | 9 136 | 100 | 9 236 | |||||
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Ontvangsten | 9 136 | 100 | 9 236 |
Artikel 6. Hoger beroepsonderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 6 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 012 274 | 46 111 | 2 058 385 | 6 189 | 8 79 7 | 11 767 | 15 728 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 1 968 462 | 9 804 | 1 978 266 | 12 127 | 9 796 | 11 433 | 13 319 | |
Programma uitgaven: | 1 963 688 | 9 856 | 1 973 544 | 12 196 | 9 865 | 11 502 | 13 388 | |
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek | 1 797 843 | 13 302 | 1 811 145 | 10 712 | 9 881 | 11 518 | 13 404 | |
• Reguliere bekostiging (lumpsum) | 1 797 843 | 13 302 | 1 811 145 | 10 712 | 9 881 | 11 518 | 13 404 | |
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs | 3 333 | 3 333 | ||||||
• Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs | 3 333 | 3 333 | ||||||
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs | 137 025 | 137 025 | ||||||
• Lectoren en kenniskringen | 49 225 | 49 225 | ||||||
• Zorgopleidingen in het hoger onderwijs | 10 200 | 10 200 | ||||||
• Deltaplan bèta/techniek | 58 300 | 58 300 | ||||||
• FES: Investeringsagenda bèta en techniek hoger onderwijs | 6 000 | 6 000 | ||||||
• Regionale Actie en Aandacht voor Kennisinnovatie (Raak) | 8 500 | 8 500 | ||||||
• Versterking kennisinfrastructuur publieke sector | 4 800 | 4 800 | ||||||
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs | 9 000 | – 5 000 | 4 000 | |||||
• Erkenning van verworven competenties | 5 000 | – 5 000 | 0 | |||||
• Studiekeuze informatie voor het hoger onderwijs | 2 400 | 2 400 | ||||||
• Verhoging deelname allochtone studenten/Ambassadeursnetwerk | 1 500 | 1 500 | ||||||
• Emancipatie | 100 | 100 | ||||||
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen | 3 000 | 1 000 | 4 000 | 1 500 | ||||
• Promotievoucehrs hbo-docenten | 3 000 | 1 000 | 4 000 | 1 500 | ||||
Programmakosten overig | 13 487 | 554 | 14 041 | – 16 | – 16 | – 16 | – 16 | |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 8 841 | 8 841 | ||||||
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 4 646 | 554 | 5 200 | – 16 | – 16 | – 16 | – 16 | |
Apparaatsuitgaven hoger onderwijs | 4 774 | – 52 | 4 722 | – 69 | – 69 | – 69 | – 69 | |
Ontvangsten | 6 017 | 6 017 |
Voor het hoger beroepsonderwijs is ten opzichte van de vastgestelde begroting 2007 sprake van een stijging van de uitgaven met € 9,8 miljoen.
Voor – € 2,6 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 12,4 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn niet gewijzigd.
Toelichting per operationele doelstelling
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek
De verhoging van € 13,3 miljoen in 2007 voor het onderdeel «Reguliere bekostiging (lumpsum)» is met name het gevolg van een verhoging met € 10,8 miljoen voor de toename van het aantal studenten in het hbo. De verhoging is toegepast omdat het aantal studenten in de Referentieraming 2007 hoger ligt dan de raming van 2006 (zie ook de toelichting in het algemene deel van deze suppletore begroting). In 2008 bedraagt de verhoging € 8,2 miljoen, in 2009 € 7,4 miljoen, in 2010 € 9,0 miljoen en in 2011 € 10,8 miljoen.
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs
De verlaging op het onderdeel «Erkenning van verworden competenties» (EVC) heeft betrekking op een overboeking naar artikel 4 (Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie). Het programma EVC wordt uitgevoerd door de Projectdirectie Leren en Werken. De programmamiddelen van deze directie worden begroot en verantwoord op artikel 4.
Artikel 7. Wetenschappelijk onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 7 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 520 326 | – 67 603 | 3 452 723 | – 54 264 | – 61 653 | – 55 271 | – 66 039 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 3 467 043 | – 24 866 | 3 442 177 | – 42 183 | – 54 239 | – 61 335 | – 55 271 | |
Programma uitgaven: | 3 467 043 | – 24 866 | 3 442 177 | – 42 183 | – 54 239 | – 61 335 | – 55 271 | |
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek | 3 420 723 | – 24 866 | 3 395 857 | – 42 183 | – 54 239 | – 61 335 | – 55 271 | |
• Reguliere bekostiging (lumpsum) | 3 401 298 | – 25 277 | 3 376 021 | – 42 228 | – 54 284 | – 61 380 | – 55 316 | |
• Toerusting van faciliterende organisaties gericht op het hoger onderwijs | 19 425 | 411 | 19 836 | 45 | 45 | 45 | 45 | |
Getalenteerde studenten (binnen en buiten Nederland) aantrekken met uitdagend en excellent hoger onderwijs | 25 512 | 25 512 | ||||||
• Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs | 1 667 | 1 667 | ||||||
• FES: Rendement en excellentie | 5 000 | 5 000 | ||||||
• Nederlandse Instituten in het Buitenland (NIB’s), Netherlands Education Support Offices (NESO’s), Beeldmerk * | 7 375 | 7 375 | ||||||
• Noodfonds voor internationale hulpacties * | 1 000 | 1 000 | ||||||
• Internationaal excelleren * | 8 100 | 8 100 | ||||||
• Internationale samenwerking en beurzenprogramma’s* | 2 370 | 2 370 | ||||||
• Voorzetting Deltabeurzen* | ||||||||
Versterken innovatief vermogen van Nederland door optimale benutting hoger onderwijs | 4 452 | 4 452 | ||||||
• Zorgopleidingen in het hoger onderwijs | 4 452 | 4 452 | ||||||
• Dynamisering eerste geldstroom wetenschappelijk onderzoek | ||||||||
Werken aan een goed opgeleide beroepsbevolking door maximale participatie aan hoger onderwijs | 3 208 | 3 208 | ||||||
• Surf Educatiefonds in het hoger onderwijs | ||||||||
• Digitale universiteit in het hoger onderwijs | ||||||||
• Verhoging deelname studenten met een handicap | 3 208 | 3 208 | ||||||
Meer onderzoekers van meer kwaliteit door verbeteren en aantrekkelijker maken van onderzoekersopleidingen | 13 148 | 13 148 | ||||||
• Jonge universiteiten | 6 000 | 6 000 | ||||||
• Onderzoeksmasters in het wetenschappelijk onderwijs | 10 148 | – 6 000 | 4 148 | |||||
• Promotie-voucher hbo-docenten | 3 000 | 3 000 | ||||||
Ontvangsten | 16 466 | 16 466 | 16 466 | 21 466 | 26 466 | 26 466 |
Voor het wetenschappelijk onderwijs is sprake van een daling van de uitgaven met € 24,9 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2007.
Voor € 1,3 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome mutaties is de begroting met € 26,2 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn niet gewijzigd.
Toelichting per operationele doelstelling
Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek.
De verlaging van € 24,9 miljoen in 2007 voor het onderdeel «toerusten van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek» is met name het gevolg van een verlaging met € 26,2 miljoen voor de afname van het aantal studenten in het wo. De verlaging is toegepast omdat het aantal studenten in de Referentieraming 2007 lager ligt dan de raming van 2006 (zie ook de toelichting in het algemene deel van deze suppletore begroting). In 2008 bedraagt de verlaging € 43,3 miljoen, in 2009 € 55,4 miljoen, in 2010 € 62,5 miljoen en in 2011 € 66,5 miljoen.
Artikel 8. Internationaal beleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 8 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 15 567 | – 1 229 | 14 338 | 999 | 1 290 | 1 290 | 1 290 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 16 604 | 1 143 | 17 747 | 1 063 | 1 290 | 1 290 | 1 290 | |
Programma-uitgaven | 13 864 | 1 104 | 14 968 | 1 104 | 1 331 | 1 331 | 1 331 | |
Stimuleren van internationalisering van het onderwijs | 7 799 | – 50 | 7 749 | |||||
Ondersteunen van internationaal opererende organisaties in binnen- en buitenland | 6 065 | 50 | 6 115 | |||||
Stimuleren van Internationale culturele samenwerking | 1 104 | 1 104 | 1 104 | 1 331 | 1 331 | 1 331 | ||
Apparaatsuitgaven | 2 740 | 39 | 2 779 | – 41 | – 41 | – 41 | – 41 | |
Ontvangsten | 99 | 780 | 879 |
Artikel 9. Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 9 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 157 004 | – 17 445 | 139 559 | – 20 369 | – 18 869 | – 18 969 | – 18 969 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 157 004 | – 17 445 | 139 559 | – 20 369 | – 18 869 | – 18 969 | – 18 969 | |
Programma-uitgaven | 153 920 | – 17 424 | 136 496 | – 20 255 | – 18 755 | – 18 755 | – 18 755 | |
Zorgen voor de beschikbaar-heid van voldoende personeel | 77 637 | – 16 417 | 61 220 | – 18 748 | – 18 748 | – 18 748 | – 18 748 | |
Zorgen voor personeel van voldoende kwaliteit | 40 635 | – 1 000 | 39 635 | – 1 500 | ||||
Programma-uitgaven overig: | 35 648 | – 7 | 35 641 | |||||
• ZVOO | 33 596 | 33 596 | ||||||
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 2 052 | – 7 | 2 045 | – 7 | – 7 | – 7 | – 7 | |
Apparaatsuitgaven | 3 084 | – 21 | 3 063 | – 114 | – 114 | – 214 | – 214 | |
Ontvangsten |
Voor het artikel arbeidsmarkt- en personeelsbeleid dalen de uitgaven met € 17,5 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2007. Voor – € 18,7 miljoen betreft het technische mutaties. Beleidsmatige mutaties leiden per saldo tot een stijging van € 1,3 miljoen.
Artikel 10. Informatie- en communicatietechnologie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 10 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 31 102 | 7 044 | 38 146 | 2 103 | 1 053 | |||
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 31 102 | 7 044 | 38 146 | 2 103 | 1 053 | |||
Programma-uitgaven | 31 102 | 7 044 | 38 146 | 2 103 | 1 053 | |||
Integratie van ICT in het onderwijs bevorderen door ondersteunings- en stimuleringsfaciliteiten | 21 323 | 21 323 | ||||||
Scholen ondersteunen bij het realiseren van onderwijsinhoudelijke doelstellingen en docenten en leerlingen laten excelleren via ICT innovaties | 9 779 | 7 044 | 16 823 | 2 103 | 1 053 | |||
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Ontvangsten | 47 776 | 5 808 | 53 584 | 2 103 | 1 053 |
De uitgavenraming van de ict-begroting wordt met een totaal bedrag van € 7 miljoen verhoogd. Voor een bedrag van € 1,2 miljoen betreft het een beleidsmatige verhoging van het budget door intertemporele compensatie op projecten. Voor een bedrag van € 5,8 miljoen betreft het technische mutaties in verband met desaldering.
De ontvangstenraming van de ict-begroting wordt met een technische mutatie voor een bedrag van € 5,8 miljoen verhoogd in verband met een desaldering.
De belangrijkste mutaties zijn:
Scholen ondersteunen bij het realiseren van onderwijsinhoudelijke doelstellingen en docenten en leerlingen laten excelleren via ICT-innovaties
Het budget wordt voor een bedrag van € 3,8 miljoen verhoogd ten behoeve van de uitvoering van het programma Maatschappelijke Sectoren en Ict. Voorts wordt het budget voor een bedrag van € 2 miljoen verhoogd in verband met de afrekening van het project internetvoorziening na 2003.
De ontvangsten worden verhoogd met een bedrag van € 3,8 miljoen voor de ontvangsten uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor de uitvoering van het programma Maatschappelijke Sectoren en Ict. Daarnaast worden de ontvangsten verhoogd met ontvangsten van het Ministerie van EZ voor € 2 miljoen in verband met de verantwoording van het project Internetvoorziening na 2003.
Artikel 11. Studiefinanciering
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 11 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 060 586 | 208 558 | 3 269 144 | 151 955 | 135 240 | 88 720 | 61 110 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 3 060 586 | 208 558 | 3 269 144 | 151 955 | 135 240 | 88 720 | 61 110 | |
Programma-uitgaven | 3 059 492 | 208 507 | 3 267 999 | 151 977 | 135 262 | 88 742 | 61 132 | |
Algemene toegankelijkheid | 1 295 699 | 54 487 | 1 350 186 | – 23 657 | – 51 368 | – 100 725 | – 135 332 | |
Toegankelijkheid bij minder draagkrachtige ouders | 625 763 | 27 248 | 653 011 | 37 834 | 41 909 | 40 658 | 39 212 | |
Flexibiliteit financiering studerende | 980 600 | 109 561 | 1 090 161 | 114 660 | 116 900 | 122 449 | 129 367 | |
Studenten in staat stellen meer tijd in de eigen studie te investeren | 50 000 | 50 000 | ||||||
Stimuleren internationale studentenmobiliteit | 11 000 | 3 000 | 14 000 | 6 000 | 10 000 | 8 000 | 9 000 | |
Overige uitgaven Studiefinanciering | 28 799 | 13 162 | 41 961 | 16 032 | 16 848 | 17 465 | 18 037 | |
Programmakosten overig: | ||||||||
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 67 631 | 1 049 | 68 680 | 1 108 | 973 | 895 | 848 | |
Apparaatsuitgaven | 1 094 | 51 | 1 145 | – 22 | – 22 | – 22 | – 22 | |
Ontvangsten | 367 700 | 20 800 | 388 500 | 6 900 | 6 100 | 5 500 | 5 200 |
Voor studiefinanciering is sprake van een stijging van de uitgaven met € 208,6 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2007. Voor € 167,2 miljoen betreft het technische mutaties, waaronder naast prijsbijstellingen ondermeer een bijstelling van de raming van niet-relevante uitgaven aan rentedragende leningen met een bedrag van € 101,3 miljoen.
Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 41,4 miljoen gestegen.
De stijging van de programma-uitgaven met € 41,4 miljoen als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties wordt veroorzaakt door:
Autonoom – € 8,5 miljoen:
• toenemende leerlingenaantallen (€ 23,9 miljoen). Voor een toelichting wordt verwezen naar de algemene toelichting bij deze suppletore begroting;
• bijstelling van de autonome raming 2007 met – € 32,4 miljoen, voor – € 12,4 miljoen als gevolg van de doorwerking van de diverse realisaties over 2006 en de eerste resultaten in januari 2007. Ook de gevolgen van de meer exacte berekeningen van de uitgaven aan deelnemers bol die nog onder de giftsystematiek vallen zijn hierin begrepen.
Voor – € 20,0 miljoen betreft deze mutatie een bijstelling van de relevante uitgavenraming op het onderdeel OV-Kaart als prestatiebeurs.
Beleidsmatig + € 49,9 miljoen:
• Deze mutatie is een intertemporele compensatie. De autonome meevallers op de begroting studiefinanciering in de jaren 2007 en 2008 zijn ingezet voor de autonome tegenvallers op deze begroting in de jaren 2009 en verder.
De ontvangsten zijn gestegen met € 20,8 miljoen. Voor € 12,6 miljoen betreft dit technische mutaties.
Als gevolg van de doorwerking van de realisaties in 2006 en de eerste resultaten in januari 2007 zijn de geraamde ontvangsten met € 8,2 miljoen bijgesteld.
Artikel 12. Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 12 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 307 796 | – 16 462 | 291 334 | – 8 211 | – 7 005 | – 6 402 | – 6 505 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 307 796 | – 16 462 | 291 334 | – 8 211 | – 7 005 | – 6 402 | – 6 505 | |
Programma-uitgaven | 307 796 | – 16 462 | 291 334 | – 8 211 | – 7 005 | – 6 402 | – 6 505 | |
TS 17- | 218 500 | – 17 300 | 201 200 | – 11 400 | – 11 700 | – 11 800 | – 12 000 | |
Vo 18+ | 59 800 | 300 | 60 100 | 2 000 | 3 500 | 4 200 | 4 300 | |
TS 18+ vavo | 1 300 | 1 300 | ||||||
TS 18+tlo | 11 100 | 1 600 | 12 700 | 1 600 | 1 600 | 1 600 | 1 600 | |
Programmakosten overig | ||||||||
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 17 096 | – 1 062 | 16 034 | – 411 | – 405 | – 402 | – 405 | |
Ontvangsten | 9 500 | 9 500 |
Voor tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten is sprake van een daling van de uitgaven met € 16,5 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2007.
Voor € 2,7 miljoen betreft het technische mutaties.
Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties dalen de uitgaven met € 19,2 miljoen.
Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties daalt de begroting met € 19,2 miljoen door:
• wijzigende leerlingenaantallen (€ 0,7 miljoen). Voor een toelichting wordt verwezen naar de algemene toelichting bij deze suppletore begroting;
• bijstelling van de autonome raming 2007, voornamelijk als gevolg van de doorwerking van de realisaties op de diverse WTOS-onderdelen over 2006 (– € 19,9 miljoen).
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 13 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 896 | – 28 | 5 868 | – 66 | – 57 | – 40 | – 27 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 5 896 | – 28 | 5 868 | – 66 | – 57 | – 40 | – 27 | |
IB-Groep | 5 896 | – 28 | 5 868 | – 66 | – 57 | – 40 | – 27 | |
Ontvangsten | 199 600 | – 14 800 | 184 800 | – 14 900 | – 14 100 | – 15 500 | – 16 800 |
Voor het lesgeld is sprake van een daling van de uitgaven met € 28 duizend en een daling van de ontvangsten met € 14,8 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2007 als gevolg van autonome ontwikkelingen.
De ontvangsten dalen met € 14,8 miljoen als gevolg van:
• wijzigende leerlingenaantallen (– € 4,1 miljoen). Voor een toelichting wordt verwezen naar de algemene toelichting bij deze suppletore begroting;
• aanpassing van de autonome raming op grond van de realisatie 2006 (– € 10,7 miljoen).
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 14 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 666 486 | 12 571 | 679 057 | – 5 046 | 594 | 594 | 594 | 594 |
Waarvan garantieverplichtingen | 171 897 | |||||||
Totale uitgaven | 866 692 | 12 599 | 879 291 | – 5 046 | 594 | 594 | 594 | 594 |
Programma-uitgaven | 821 463 | 4 956 | 826 419 | – 13 617 | – 1 201 | – 9 37 | – 937 | – 937 |
Cultuurnota 2005–2008 | 439 587 | 2 456 | 442 043 | 2 061 | – 223 | – 223 | – 223 | – 223 |
• Cultuurproducerende instellingen | 289 144 | 663 | 289 807 | 1 757 | – 527 | – 527 | – 527 | – 527 |
• Cultuurondersteunende instellingen | 51 888 | 476 | 52 364 | 179 | 179 | 179 | 179 | 179 |
• Fondsen | 80 455 | 1 317 | 81 772 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 |
• Film | 18 100 | 18 100 | ||||||
Behoud en Beheer Cultureel Erfgoed | 187 417 | 10 078 | 197 495 | – 6 877 | – 100 | 164 | 164 | 164 |
• Subsidies Monumentenzorg | 69 797 | 69 797 | ||||||
• Archieven | 22 182 | 22 182 | ||||||
• Huisvesting | 66 240 | – 4 404 | 61 836 | – 8 877 | – 2 100 | – 1 836 | – 1 836 | – 1 836 |
• Musea (Niet-CuNo) | 4 701 | 11 000 | 15 701 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
• Behoud en Beheer (overig) | 6 937 | 2 300 | 9 237 | |||||
• Verdrag van Malta en subsidies archeologie | 17 560 | 1 182 | 18 742 | |||||
• Bibliotheken | 40 626 | 346 | 40 972 | 346 | 346 | 346 | 346 | 346 |
• Subsidies | 662 | 5 | 667 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
• Provinciale vernieuwingsplannen | 26 703 | 157 | 26 860 | 157 | 157 | 157 | 157 | 157 |
• RVP Blinden en slechtzienden | 13 261 | 184 | 13 445 | 184 | 184 | 184 | 184 | 184 |
Verbreden inzet cultuur | 96 504 | – 8 014 | 88 490 | – 9 454 | – 1 331 | – 1 331 | – 1 331 | – 1 331 |
• Regionale Dynamiek | 31 783 | 1 000 | 32 783 | |||||
• Cultuur en Ruimte | 2 283 | 2 283 | ||||||
• Cultuur en School | 24 828 | – 7 800 | 17 028 | – 8 400 | ||||
• Cultuur en ICT | 9 706 | 9 706 | ||||||
• Cultuur en Economie | 1 934 | 1 934 | ||||||
• Internationaal Cultuurbeleid (HGIS) | 1 270 | – 1 054 | 216 | – 1 054 | – 1 331 | – 1 331 | – 1 331 | 1 331 |
• Projecten «Beelden voor de Toekomst» | 24 700 | – 160 | 24 540 | |||||
Programmakosten Overig | 31 462 | – 90 | 31 372 | 127 | – 73 | – 73 | – 73 | – 73 |
Nationaal Archief | 25 866 | 180 | 26 046 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 |
Apparaatsuitgaven | 45 229 | 7 643 | 52 872 | 8 571 | 1 795 | 1 531 | 1 531 | 1 531 |
• Bestuursdepartement | 10 018 | – 166 | 9 852 | – 306 | – 305 | – 305 | – 305 | – 305 |
• Uitvoeringsdiensten | 35 211 | 7 809 | 43 020 | 8 877 | 2 100 | 1 836 | 1 836 | 1 836 |
Ontvangsten | 34 194 | 3 372 | 37 566 |
Voor artikel 14 (Cultureel) is per saldo sprake van een stijging van de uitgaven met € 12,6 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2007.
Voor € 0,2 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 12,4 miljoen gestegen.
Toelichting per operationele doelstelling
Behoud en beheer Cultureel Erfgoed
Vanwege een bezwaarprocedure is de betaling van € 9 miljoen voor de Amsterdamse vestiging van de Hermitage vertraagd. Het geld is overgeheveld van 2006 naar 2007.
Voor de aankoop van een aantal werken uit de Goudstikkercollectie was in 2006 € 2,3 miljoen gereserveerd. Omdat de aankoop uiteindelijk in 2007 heeft plaatsgevonden worden de middelen naar dit jaar overgeheveld.
Ter compensatie van vermiste kunstvoorwerpen uit de Rijkscollectie hebben de departementen bijna € 3 miljoen aan OCW betaald. Dit bedrag zal worden ingezet om de museale voorwerpen die nu nog in beheer zijn bij de ministeries in goede conditie te brengen. In 2006 is maar een klein deel van de middelen besteed; het restant van € 2,7 miljoen is overgeheveld naar 2007.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 15 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 769 107 | 22 100 | 791 207 | 22 100 | 22 100 | 22 100 | 22 100 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 759 036 | 22 100 | 781 136 | 22 100 | 22 100 | 22 100 | 22 100 | |
Programma-uitgaven | 759 036 | 22 100 | 781 136 | |||||
Gevarieerd media-aanbod | 748 216 | 22 100 | 770 316 | 22 100 | 22 100 | 22 100 | 22 100 | |
Evenwichtige representatie | 3 777 | 3 777 | ||||||
Elektronische infrastructuur | 4 104 | 4 104 | ||||||
Programmakosten overig | 2 939 | 2 939 | ||||||
Ontvangsten | 212 681 | 20 197 | 232 878 | 19 235 | 19 235 | 19 235 | 22 100 |
De ontvangsten zijn verhoogd met € 20,1 miljoen, onder meer door een hogere raming voor de reclameontvangsten van € 22 miljoen. Voor de media-uitgaven is hierdoor € 22,1 miljoen meer beschikbaar. De verlaging van de ontvangsten met € 1,9 miljoen is het gevolg van correcties op de verdeling van radiofrequenties.
Artikel 16. Onderzoek en wetenschapsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 16 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 894 091 | – 21 091 | 873 000 | – 27 841 | – 15 172 | – 8 908 | – 2 968 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 934 162 | 22 738 | 956 900 | 343 | 352 | – 1 144 | – 1 138 | |
Programma-uitgaven | 930 733 | 23 286 | 954 019 | |||||
Operationele doelstelling 1: Zorgen voor een goede toerusting en bekostiging van het onderzoeksstelsel | 727 315 | 1 538 | 729 153 | 437 | 124 | 128 | 128 | |
• NWO | 302 898 | 46 | 302 944 | 46 | 46 | 46 | 46 | |
• KNAW | 87 951 | 87 951 | ||||||
• Koninklijke Bibliotheek | 41 693 | 5 | 41 698 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
• Stichting Anno | 2 000 | – 2 000 | 0 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | |
• KNAW bibliotheek | 2 349 | 2 349 | ||||||
• LF TUD bibliotheek | 6 985 | 6 985 | ||||||
• IISG | 270 | 270 | ||||||
• SURF | 2 270 | 2 270 | ||||||
• CPG | 462 | 462 | ||||||
• TNO | 189 636 | 1 326 | 190 962 | 1 273 | 1 282 | 1 286 | 1 286 | |
• BPRC/Stichting AAP | 10 424 | 200 | 10 624 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
• Nationaal Herbarium | 1 101 | 1 101 | ||||||
• NLR | 848 | 848 | ||||||
• Waterloopkundig Laboratorium | 1 314 | 1 314 | ||||||
• Grondmechanica Delft | 784 | 784 | ||||||
• MARIN | 886 | 886 | ||||||
• STT | 188 | 188 | ||||||
• EMBC | 724 | 724 | ||||||
• EMBL | 2 948 | 2 948 | ||||||
• ESA | 31 652 | 0 | 31 652 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
• CERN | 30 425 | 30 425 | ||||||
• ESO | 5 915 | 5 915 | ||||||
• EG-Liaison | 228 | 228 | ||||||
• NTU/INL | 1 496 | 1 496 | ||||||
• EIB | 1 187 | 1 187 | ||||||
• COS | 0 | 0 | ||||||
• St.Montesquieu | 0 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
• Nader te verdelen | 681 | 961 | 1 842 | – 87 | – 409 | – 409 | – 409 | |
Operationele doelstelling 2: Zorgen voor specifieke stimulering voor kennisopbouw voor de toekomst | 168 293 | 17 851 | 186 144 | – 3 942 | – 3 620 | – 2 020 | – 2 0 20 | |
• FES-BSIK | 56 489 | 7 841 | 64 330 | |||||
• FES-cleanrooms | 0 | 0 | ||||||
• FES-TNO automotive | 0 | 0 | ||||||
• FES-GATE | 2 000 | 2 000 | ||||||
• FES-grootsch.researchfac. 30 642 | 30 642 | |||||||
• FES-Parelsnoer | 11 750 | 11 750 | ||||||
• FES-ITER | 0 | 15 000 | 15 000 | |||||
• Genomics | 11 345 | 0 | 11 345 | – 3 942 | – 3 620 | – 2 020 | – 2 020 | |
• Smart-mix | 51 475 | – 4 990 | 46 485 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
• EET | 4 592 | 4 592 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Operationele doelstelling 3: Zorgen voor instroom, behoud en doorstroom van talentvolle onderzoekers | 25 613 | 25 613 | ||||||
• Vernieuwingsimpuls | 13 613 | 13 613 | ||||||
• VI-vrouwencomponent | 2 000 | 2 000 | ||||||
• Talent Mozaiek | 0 | 0 | ||||||
• Talent Rubicon | 4 000 | 4 000 | ||||||
• Aspasia | 2 000 | 2 000 | ||||||
• Creatieve promovendi | 4 000 | 4 000 | ||||||
Operationele doelstelling 4: Intensiveren van wetenschap en techniekcommunicatie | 1 670 | 1 670 | ||||||
• WeTeN | 0 | 0 | ||||||
• Uitvoering WTC-beleid | 1 670 | 1 670 | ||||||
Operationele doelstelling 5: Bevorderen nationale coördinatie en internationale samenwerking in wetenschappelijk onderzoek | 7 574 | 3 898 | 11 472 | 3 914 | 3 914 | 814 | 820 | |
• Nationale coördinatie | 2 597 | 3 898 | 6 495 | 3 914 | 3 914 | 814 | 820 | |
• Bilaterale samenwerking | 4 977 | 4 977 | ||||||
Programmakosten overig: | ||||||||
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 268 | – 1 | 267 | – 1 | – 1 | – 1 | – 1 | |
Apparaatsuitgaven | 3 429 | – 548 | 2 881 | – 65 | – 65 | – 65 | – 65 | |
Ontvangsten | 177 587 | 23 758 | 201 345 | 864 | 873 | 877 | 877 |
Voor Onderzoek en Wetenschapsbeleid is sprake van een stijging van de uitgaven met € 22,7 miljoen ten opzichte van de miljoenennota 2007. Het betreffen hier uitsluitend technische mutaties. Genomics en Smart-mix (– € 5,0 miljoen) is een herschikking binnen de artikelen van het beleidsterrein Onderzoek en wetenschapsbeleid. BSIK (€ 7,8 miljoen) en ITER (€ 15,0 miljoen) zijn FES-middelen die in 2006 niet tot uitgaven hebben geleid.
De ontvangsten zijn met € 23,8 miljoen gestegen. Ook hier betreffen het uitsluitend technische mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 24 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 1 565 693 | 1 565 693 | 1 601 520 | 1 639 501 | 1 678 952 | 1 718 542 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 0 | 1 567 168 | 1 567 168 | 1 601 520 | 1 639 501 | 1 678 952 | 1 718 542 | |
Programma-uitgaven | 0 | 1 567 168 | 1 567 168 | 1 601 520 | 1 639 501 | 1 678 952 | 1 718 542 | |
Wet kinderopvang | 0 | 1 559 393 | 1 559 393 | 1 594 378 | 1 632 359 | 1 671 809 | 1 711 399 | |
Subsidies | 0 | 6 408 | 6 654 | 6 410 | 6 410 | 6 411 | 6 411 | |
Overig: | 0 | 1 121 | 1 121 | 732 | 732 | 732 | 732 | |
Programmakosten overig | ||||||||
• Uitvoeringsorganisatie CFI | ||||||||
• Uitvoeringsorganisatie SZW | 0 | 246 | 246 | |||||
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Ontvangsten | 0 | 41 768 | 41 768 | 23 313 | 17 736 | 17 736 | 17 736 |
Naar aanleiding van de kabinetswisseling op 22 februari 2007 is het beleid ten aanzien van kinderopvang overgegaan van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (KB van 22 februari 2007, nr. 07.000671). De bijbehorende programma-uitgaven zijn bij deze Voorjaarsnota overgeheveld naar het ministerie van OCW. Voor een inhoudelijke toelichting op de mutaties wordt verwezen naar de 1e suppletore begroting van SZW.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 25 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 11 126 | 11 126 | 10 719 | 10 720 | 10 720 | 10 720 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 0 | 11 052 | 11 052 | 10 793 | 10 720 | 10 720 | 10 720 | |
Programma-uitgaven | 0 | 11 052 | 11 052 | 10 793 | 10 720 | 10 720 | 10 720 | |
Subsidies | 0 | 8 906 | 8 906 | 8 810 | 8 811 | 7 811 | 7 811 | |
Stimuleringsuitgaven | 0 | 2 146 | 2 146 | 1 983 | 1 909 | 2 909 | 2 909 | |
Programmakosten overig: | ||||||||
• Uitvoeringsorganisatie CFI | ||||||||
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Ontvangsten |
Naar aanleiding van de kabinetswisseling op 22 februari 2007 is het beleid ten aanzien van emancipatie overgegaan van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (KB van 22 februari 2007, nr. 07.000671). De bijbehorende programma-uitgaven zijn bij deze Voorjaarsnota overgeheveld naar het ministerie van OCW. Voor een inhoudelijke toelichting op de mutaties wordt verwezen naar de 1e suppletore begroting van SZW.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 17 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 7 500 | 734 662 | 727 162 | 656 555 | 658 901 | 657 588 | 659 670 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Uitgaven | – 7 500 | 734 662 | 727 162 | 656 555 | 658 901 | 657 588 | 659 670 | |
• Loonbijstelling | – 7 500 | 612 284 | 604 784 | 585 863 | 586 367 | 585 711 | 586 032 | |
• Prijsbijstelling | 0 | 80 460 | 80 460 | 81 211 | 82 263 | 82 927 | 83 505 | |
• Nominaal en onvoorzien | 0 | 41 918 | 41 918 | – 10 519 | – 9 729 | – 11 050 | – 9 867 | |
• Asielzoekers | ||||||||
Ontvangsten | 0 | 5 188 | 5 188 | 2 488 | 1 978 | 957 | 957 |
De mutatie van € 612,3 miljoen op de post loonbijstelling betreft de loonbijstelling tranche 2007. De uitdeling loonbijstelling tranche 2007 naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de 2e suppletore begroting 2007 en de ontwerpbegroting 2007 verwerkt.
De prijsbijstelling tranche 2007 betreft een bedrag van € 80,5 miljoen. De uitdeling van de prijsbijstelling tranche 2007 naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de 2e suppletore begroting 2007 en de ontwerpbegroting 2007 verwerkt.
De mutatie wordt grotendeels verklaard door de eindejaarsmarge 2006/2007 van € 73,4 miljoen en de herschikking van € 29,9 miljoen binnen de onderwijsbegroting (zie toelichting algemeen deel, paragraaf 2.1.2).
Deze reeks betreft de meerjarige raming van de terugvorderingsontvangsten die vanaf 2007 nog worden verwacht. De reeks loopt na 2012 nog een aantal jaren door. In totaal wordt vanaf 2007 naar de huidige raming een ontvangst van circa € 25 miljoen verwacht.
Artikel 18. Ministerie algemeen
Budgettaire gevolgen artikel 18 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 118 173 | 5 128 | 123 301 | 977 | 976 | 976 | 976 | |
Totale uitgaven | 118 173 | 5 128 | 123 301 | 977 | 976 | 976 | 976 | |
Ontvangsten | 567 | 567 |
Budgettaire gevolgen artikel 19 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 46 745 | 1 058 | 47 803 | – 76 | – 76 | – 76 | – 76 | |
Totale uitgaven | 46 745 | 1 058 | 47 803 | – 76 | – 76 | – 76 | – 76 | |
• Erfgoedinspectie | 2 669 | 37 | 2 706 | |||||
• Onderwijsinspectie | 44 076 | 1 021 | 45 097 | – 76 | – 76 | – 76 | – 76 | |
Ontvangsten | 0 | 437 | 437 |
Budgettaire gevolgen artikel 20 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 755 | 1 578 | 8 333 | 719 | 719 | 0 | 0 | |
Totale uitgaven | 6 755 | 1 578 | 8 333 | 719 | 719 | 0 | 0 | |
• Onderwijsraad | 2 574 | 100 | 2 674 | |||||
• Raad voor Cultuur | 3 270 | 3 270 | ||||||
• AWT | 911 | 1 478 | 2 389 | 719 | 719 | |||
Ontvangsten |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31061-VIII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.